Göta Petter vad flitig du är!

Bästa semestern hittills eller?
Bra väder så du slipper slösa bort tid på badstranden :D
 
hahalj
Har 6 veckor semester i år, hade hoppats lägga max 3 av dessa på bygget och sen slappa resten. Är inne på den 3:e nu och all väggbeklädnad är kvar att göra... samt ytpappen på taket...plåtarbete...avvattningen...måleri...
Men badstranden drar ju inte direkt så vi får väl se... måste bli klart innan semestern är över, sen finns ingen tid.
 
Känner igen det där, känns väl bra att man är optimist även om det i det här fallet handlar om tidsoptimist. ;)
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
Äntligen såg väderprognosen skaplig ut för dagen, lät det torka upp hela förmiddagen sen upp med ytpappen på taket. Är ju ingen muskulös grovarbetare så jag fick klura lite för att få upp dem. Spännband, stege och rep och tre personer så gick det som en dans.

14383599560140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att följa instruktionerna på insidan av omslagspappret.

Men tro f-n att det inte kunde hålla sig ifrån att regna idag också trots att prognosen lovade uppehåll :mad: . Fick sista våden på plats, men hann inte spika färdigt i överkant eller limma ihop överlappet. Så nu får vi vänta igen på att det torkar upp.

14383601887620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den uppmärksamme kanske noterar att färgen inte är exakt lika på alla våder. Orkade inte bry mig om det när jag såg det, men en lärdom är väl att kolla detta noga hos bygghandlarn när man hämtar rullarna. Samma produkt, samma artikelnr, inköpt vid samma tillfälle, ändå två nyanser av grått. Jaja, syns ju inte från marken... :x

Någon frågade om hörnen, så här såg det ut med underpappen:

14383604182471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I princip ett diagonalt snitt från yttre hörnet på vindskivan ner till hörnet där de två trekantreglarna möts, lägga den övre ovanpå den undre, limma och spika i överlappet. Sen lite extra lim ovanpå.

Samma sak med ytpappen, här snittet och lite lim:

14383606035812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt spikat och klart:

14383606587903.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen kommer detta täckas av vindskiveplåt så småningom.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rullade du ut pappen i samma riktning? Gör man inte det kan det uppfattas som olika färg, men uppe på ditt förråd är det nog ingen som ser det;)
 
hahalj
Japp, samma riktning. Det är verkligen två olika gråa nyanser, ska ta en bild idag i solskenet så kanske det syns tydligare.
 
hahalj
Här ser man nyansskillnaden:
14384472699190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men, men, syns inte från marken.

Satte insektsnäten så här:
14384473490111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och har kommit igång med vindpapp och panel:
14384473975442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räknade ut att det kommer ta ca 30-35 arbetstimmar att såga, grundolja nederkanten och grundmåla all panel. M.a.o. har en del att göra närmsta dagarna.
 
Ett tips när det gäller grundoljningen är att låta panelen stå i oljan över natten, på så sätt får man ett väldigt bra skydd mot att fukt tränger upp i ändträet. Du kapar väl panelen med en vinkel längst ner?
 
hahalj
Ja jag kapar med 60 grader vinkel, men de får inte stå över natten, finns ingen tid till det, de får stå 10-15 minuter i oljan. Har sett att andra gör det, har gjort det själv också på tidigare fasadarbeten och det har hittills blivit bra. Kommer senare lägga en eller två rader med marksten utmed fasaden så det blir inget gräs som kan ligga emot.

Nyansskillnaden på det gråa blev väldigt stor på det fotot ser jag nu, riktigt så illa är det inte. Solljuset förstärkte nog kontrasterna lite väl mycket.
 
hahalj
Fasadarbetet fortsätter. Idag var det dags för en fönstervägg så jag började med att fästa en regel för monteringen av överblecket. Tanken är att det ska bli så här:

halj1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det med regeln:

halj2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ska det sitta en bräda under överblecket som utfyllnad, sågade till den av en bit panelvirke. Överblecket blir 8 cm längre än denna bräda, så det sticker ut ca 4 cm på var sida. Det var enklast att fixa till detta innan vindpappen kommer på plats:

halj3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här sitter nu vindpappen uppe:

14386199326770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då gick det montera utfyllnadsbrädan och överblecket:

14386199966091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14386200240122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att spika upp den grundmålade panelen. När jag kom fram till fönstret blev det lite klurande för att få till det kring plåten:

14386201429673.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14386201733474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer täta med nån fogmassa vid skarven mellan plåt och panelbräda så blir det säkert bra.

Arbetet flöt på bra tack vare en mutad tonåring och en bättre hälft som fick stå för grundmålandet medan jag sågade och spikade. Ända tills grundfärgen tog slut, ny inköpsresa till byggvaruhus och handla detta samt underbleck och tröskelplåt.
 
De tre första bilderna i ovanstående inlägg syns inte......
 
hahalj
Jaså, vad konstigt, har laddat upp dem på samma sätt som alla andra bilder. Nån mer som inte ser dem?

Panelarbetet fortsätter... en notering längs vägen, kolla panelbrädornas lodräthet med vattenpass emellanåt, oavsett hur rakt man byggt och tror sig sätta brädorna kommer de att hamna snett.

14387205856320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3 första osynliga för mig med!
 
Jag kan fixa bilderna i morgon.

Kan det vara så att det tog mer än en timma innan du klickade på Skicka?
 
hahalj
Tror jag inte. Brukar ladda upp via mobilen, har funkat bra hittills. Men jag ändrar inlägget i fråga och byter ut de bifogade bilderna.

Edit: eller det gick ju inte, då får du gärna fixa det Marlen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.