Fint och rejält du har byggt! Jag ser dock grundfärgen genom täckfärgen på bilderna, jag skulle rekommendera ett till varv!
 
hahalj
Tack, men ser igenom täckfärgen? Hade du gjort det även om jag inte skrivit att jag målat bara ett lager? Det kommer bli ett lager till, om det blir nu eller till våren får vi se. Är inte högsta prio på det.
 
Färgsystem är ofta gjorda så att två strykningar ska göras med färgen för att ge ett tätt skikt, även om man tycker det blir bra med endast en strykning. Nu är det ju ett förrådsbod så här kan man ju göra vissa avsteg bara man har koll på det.
 
hahalj
Jodå, är fullt medveten om detta. Det kommer bli en strykning till, bara frågan om jag hinner göra det nu eller får vänta till våren. Semestern snart slut och det återstår en del detaljer på exteriören jag vill ha klart innan hösten. Måla fönstren o dörren, fixa avvattningen t.ex. Känns betydligt viktigare än en andra strykning av fasadfärgen.

Tid är en bristvara som framtvingar prioriteringar.
 
hahalj
Ryggen börjar ta stryk nu, kan inte hålla fullt tempo känner jag. Har ändå börjat med fodret mellan vägg och tak, har ändrat mig mot vad jag kom fram till i inlägg #160 och kör på originalplanen dvs att såga ur för takbalkarna i foderbrädan. Dimension 22x170.

Först kortsidorna, såga till ungefärlig längd, nån dm för långt. Spika upp den provisoriskt och mha vinkelhaken rita ut var uttagen ska vara, lägg på 3-4 mm på varje sida för att det ska bli lättare att passa in senare.

14394822812780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sågning provmontering, om allt ok grundmåla annars såga ur lite till. Här grundmålade foderbrädor till båda kortsidorna och höga långväggen:

14394824249951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädorna var 5.4 m långa, väggen är 6 meter. Skarven läggs mitt under närmaste takbalk.

Det får räcka för idag.
 
Man ser det rätt tydligt på bilderna, det är nog att du har målat extra på spikskallarna? Fin färg tycker jag! Inte så många som målar gult, mest vitt och grått.
 
hahalj
Det syns tydligare på bilderna än i verkligheten, men det ska målas en gång till så det är ett tillfälligt "problem".

Bostadshuset har samma gula färg, vore konstigt att måla förrådet i nåt annat.
 
hahalj
Det har gått en vecka sen senaste uppdateringen. Har haft några dagar slappa-ledigt för att hämta lite energi för slutförandet.

Följande har hänt efter det:
- gjort klart foder mellan panel/takutsprång
- gjort klart samtliga fönster- och dörrfoder
- gjort klart samtliga knutbrädor
- målat vindskivorna ytterligare en gång
- målat panelen en andra strykning med gula färgen
- rengjort och målat fönstren och dörren
- satt underbleck på fönstren
- satt tröskelplåt under dörren

Återstår att göra innan semestern är slut (sista dan på söndag):
- sätta vindskiveplåtarna
- montera avvattning med hängränna, stuprör etc
- putsa alternativt måla sparkplåten på dörren (tips någon? den är i brun-eloxerad koppar men ren koppar syns igenom på några ställen)

Belysning och el lämnar vi därhän så länge, det måste inte bli klart nu.

Och ett par bilder på nuvarande skick:

20150820_180138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150820_180228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo och sen så har det planerats för trappa och ramp också, eller så var tanken från början, men nu har det svällt ut till att bli ett trädäck på 10-12 kvm "när vi ändå håller på"... :x:eek::|
 
  • Gilla
Valloxen och 8 till
  • Laddar…
hahalj
Sådär, vindskiveplåtarna (eller vattubrädesplåtar som det väl heter egentligen?) och avvattningen monterad.

Knepigt att få till hörnena bra på vindskiveplåtarna, men med lite tålamod och hjälp av blindnitar blev det väl skapligt. Ska måla på lite vit plåtfärg bara så blir det nog bra.

Svårt också att få hängrännan perfekt monterad, följde anvisningarna om 3-5 mm fall per meter men likt förbannat fick jag efterjustera ett par krokar. Nåja, det rinner på bra när man testar att spola vatten på taket så det duger väl. Återstår att gräva ett litet dike så vattnet rinner åt rätt håll vid utloppet.


14402601143670.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14402601374901.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14402601570912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante och 5 till
  • Laddar…
Tack för du delat med dig, blev fantastiskt bra slutresultat och ger mycket inspiration och tips till mitt eget bygge!
 
  • Gilla
Banno
  • Laddar…
hahalj
t040288 skrev:
Tack för du delat med dig, blev fantastiskt bra slutresultat och ger mycket inspiration och tips till mitt eget bygge!
Kul att det uppskattas!:)

Blir inte så mycket mer kring själva byggandet nu, är ju i princip klart. Kommer lägga ut en uppföljning på kostnaderna så småningom när jag räknat ihop alla kvitton. Lite kompletterande detaljer kanske det blir också, som belysning, trappa/ramp/trädäck etc.

Har flyttat in det mesta av prylarna som ska vara där och inser att jag behöver mera hyllor på höjden för att få plats med allt...:rolleyes:
 
hahalj skrev:
Har flyttat in det mesta av prylarna som ska vara där och inser att jag behöver mera hyllor på höjden för att få plats med allt...:rolleyes:
Nästa år kanske det blir en uppföljning om utbygge av förrådet? :D

Har varit kul att följa ditt bygge och det blev ju riktigt bra, när det nu blev färdigt.
 
hahalj
thomas33 skrev:
Nästa år kanske det blir en uppföljning om utbygge av förrådet? :D

Har varit kul att följa ditt bygge och det blev ju riktigt bra, när det nu blev färdigt.
Tackar, jo jag är rätt nöjd faktiskt. Inga större katastrofer längs vägen. :x

Bygga ut förrådet ja... i långtidsplaneringen ligger en carport med förrådsdel ... men det blir ett annat projekt det...:rolleyes:
 
Har du någon närbild på hörnen på vattbrädesplåtarna? Håller på med liknande projekt just nu och har slitit en del med avvattningen idag - imorgon är det dags för plåtarna.
 
hahalj
Just nu har jag bara en handritad skiss jag gjorde inför det momentet, kan ta några foton imorgon eftermiddag om det är intressant.

20150726_085431_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.