hahalj
Hur blir det med passningen med bockningen med dessa metoder? Känns som det inte hamnar exakt, men det kanske inte gör nåt? Lägger man asfaltslim i överlappet?

Det är så plåtslagare gör, klipper snett ca 2cm i ena plåten och trycker den andra över.

På garaget vill jag minnas ja la omlott bara, förstod inte bättre.. :)
Men när jag gjorde nytt entrétak förra sommarn klippte jag hörnet - blev riktigt bra!

hahalj
Ok, jag testar detta. Men inget lim i överlappet mellan plåtarna då?

Nej, det behövs inte. Du kommer väl lägga papperet ända fram till den bockade kanten där plåten börjar slutta! ?

• Gilla
steask
  • Laddar…
hahalj
Enligt instruktionerna för underlagspappen så ska den avslutas in på halva plåten, men jag antar att ytpappen ska läggas över den kanten och hela vägen ner till plåtens bockning. Nä då behövs såklart inget lim i plåtskarven.

Jag är ingen plåtslagare men det är hur jag har sett det blivit gjort, du kommer säkert få något svar som säger hur det ska vara

hahalj
Blir säkert bra så. Ösregn idag, får se vad som går göra.

hahalj
Gårdagen regnade bort, fick bli shoppingresa till IKEA istället... och inköpen i form av gardiner och tillbehör skulle prompt upp direkt så där gick större delen av dagen idag.

Hann ändå med att göra klart takfotsplåtarna.

Följde tipsen ovan och klippte hörnet i skarven och det blev riktigt bra, tackar ödmjukt för detta! (y)

14375855618450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

14375857284050.jpg
Skapa konto

Spikade plåtarna med en rad pappspik c/c 150 mm enligt takpappens instruktioner. 20 mm från plåtkanten. Håller ni med om att det räcker?

14375858338690.jpg
Skapa konto

Och här kan man nu sitta och ta en öl efter arbetspasset:

14375858704551.jpg
Skapa konto

:rolleyes:

• Gilla
Patrik Henriksson och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi byggde (lät bygga) också en oisolerad friggebod med rejäl konstruktion för några år sedan. (Vi spikade iaf själva den ligggande fasadpanelen med gerade hörn vilket var svårare än man kunde tro, framförallt på gavlarna där en bräda skulle geras på båda sidorna i exakt mått.) Finns ingen anledning att bygga klent. Boden ska ju hålla lika länge som huset helst. Snickaren frågade flera gånger om vi inte skulle isolera boden, men precis som du såg vi inget behov.

Vår friggebod är 7,5 x 2 m och har dessutom en betongplatta (med isolering under eftersom vi hade kvar sen husbygget) eftersom vi har en 5-6 pallar pellets där. Inget fönster men två dörrar, vilket är mycket praktiskt. Den ena dörren fick vi byta till en 20cm bredare dörr för att någorlunda enkelt köra in pelletspallar. Bra även till snöslungan. Så tänk efter noga hur bred dörr du behöver.

El är utdraget med två lampglober inne i boden. Två eluttag på utsidan och ett trefasuttag. Vattenavrinning förstås. Papptaket las på och svetsades gratis av takläggaren som la bostadshustaket. Gratis som ett tack för att jag bjöd på lunch när han la hustaken. Så nu har vi en kanonbod som kommer att stå länge. Det blir säkert så för din bod också. Lycka till med resten av bygget!

hahalj
Kul att höra om ditt bygge @Hemmakatten! Vad gäller dörr så blir det en 10x21 dörr. Har varken pallar med pellets eller snöslunga men tror nog dörrbredden räcker till för det mesta man kan tänkas vilja förvara i boden.

hahalj
Vart tog sommaren vägen? 15 grader och kalla höstvindar mitt i juli..jaja, skapligt jobbarväder i alla fall.

Har ägnat dagen åt att sätta trekantregel, 45x45 regel och yttre vindskivor samt en första våd av underlagspapp.

Här 45x45 reglarna som drogs underifrån genom sponten med 50 mm skruv:

14376780544340.jpg
Skapa konto

Därefter trekantreglarna och sist vindskivor:

14376781323111.jpg
Skapa konto

Trekantreglarna drogs in i 45x45 regeln med trallskruv. Vindskivorna drogs med 50 mm skruv både i 45x45 regeln och i den undre vindskivan.

Första våden underlagspapp blev från resten av rullen jag använde till takfotsplåten, lite smalare alltså:

14376783221132.jpg
Skapa konto

Pappen spikas ut ett par cm på vindskivan:
14376786382873.jpg
Skapa konto

Sen var jag tvungen att lägga på en vindskiveplåt ovanpå för att se hur det blir:

14376787659894.jpg
Skapa konto

14376787899035.jpg
Skapa konto

Blir väl inte så illa?

• Gilla
1977bjorn och 6 till
  • Laddar…
Ser mycket snyggt ut!

(Men det hade nog varit enklare att måla vindskivorna på bockar innan montering)

• Gilla
MB77
  • Laddar…
hahalj
Tack! Du har nog rätt, det finns alltid möjligheten att skruva ner de yttre när det är dags för målning. Kanske inte ska fortsätta spika pappen i vindskivan förrän det är klart. Vindskiveplåten monterar jag allra sist.

Men nu är det fullt fokus på att få på åtminstone underlagspappen, eller helst även ytpappen, innan ovädret som drar in på lördag.... :confused: :(

hahalj
Har ett par timmar kvar på underlagspappen, men blev lite nervös när jag ser de första våderna jag lade ut i morse. Det var då kallare och mulet och våderna låg släta och fina. Nu har solen värmt taket och då har det blivit några sådana här veck. Antar att de expanderar med värmen, men vad gör jag nu? Behöver jag åtgärda på något sätt?

14377339614340.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.