hahalj
Tänkte att jag skulle dokumentera mitt bygge av vårt nya förråd i friggebodsstorlek på något sätt, och varför inte här? Tänkte försöka uppdatera varje dag det händer något på bygget. Tidplanen är få förrådet funktionsdugligt i sommar, kanske en del detaljer får vänta tills hösten, beror på hur mycket annat som konkurrerar om tiden. Kanske är det någon mer här som tänker bygga nåt liknande och kan hitta lite inspiration från mitt projekt.

Först lite om bakgrunden. Vi har redan ett gammalt förråd och ett f.d. vedskjul, men dessa är..hm... ja, inte direkt brukbara längre. Förra ägarna underhöll dem inte och det lönade sig inte att försöka renovera dessa. Så här såg dessa ut när vi flyttade in för knappt 3 år sedan (och de ser inte bättre ut idag...):
image14-cropped.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det dags att riva dessa schabrak och ersätta med ett ~15 kvm nybyggt förråd. Det kommer inte byggas på samma plats som de gamla eftersom där kommer så småningom byggas en carport. Det finns en bättre plats som jag har berättat om här.

Det nya förrådet har jag skissat upp i Google Sketchup. Skissen är uppbyggd i flera lager och är ett utmärkt hjälpmedel för materialplanering och bygge. Åtminstone för mig som bara bygger sånt här som ren amatör även om jag till o från byggt mindre projekt under 20 års tid. Så här är tanken att det färdiga förrådet ska se ut, i princip:
friggebod1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kan mycket väl bli en del justeringar längs resans gång om jag hittar bättre lösningar på detaljer.

Grunden till förrådet består av enkla lecablock på någorlunda platt mark. Jag utgick från denna skissen när jag placerade ut blocken:
friggebod2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag satte ner bitar av armeringsjärn vid varje hörn och mitten av kortsidorna, mätte in dessa relativt skissen, sedan spände jag murarsnöre mellan dem. Det går ana dessa i bilden nedan. Marken jämnades till där varje block skulle vara och alla block vägdes in med hjälp av laservattenpass och en regelstump som jag mätte höjdskillnaderna med. Oerhört tidskrävande! Mycket småjusteringar fram och tillbaka, det tog kanske totalt 12-15 timmar att få detta bra. Diagonalmåtten blev till slut bara nån mm fel och höjdskillnaderna mellan blocken inom ca ± 1 mm vilket väl är helt ok.
20150426_155803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(uppe till vänster i bilden syns det gamla förrådet som nu är fallfärdigt...)

Nästa steg blir att lägga på syllen, men det blir en annan dag.

Och allt trävirke till bjälklag, stommar, tak och väggar blev beställt ikväll, förhoppningsvis leverans i början av nästa vecka.
 
  • Gilla
Danne 1350 och 11 till
  • Laddar…
intressant. detta kommer följas.
 
hahalj
Efter att all potatis, lök och grönsaksfröer idag äntligen kommit i jorden så blev det lite tid över för att lägga syllen.

Syllen görs av tryckt regelvirke 45x95. På varje lecablock lägger jag ett stycke syllpapp som täcker hela blockets ovansida. Skarvarna i syllen hålls ihop från ena sidan med vanliga små 40 mm breda spikplåtar som dras med ankarskruv. I hörnena satte jag små 35 mm vinkeljärn. Jag utgick från en enkel skiss ur min Sketchup-modell (egentligen lite onödigt, hur svårt kan det vara liksom?):
friggebod3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det färdiga resultatet ser ut så här:

20150501_165544.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagonalmåtten på syllen blev helt identiska. En kontroll med vattenpasset visar att syllen ligger i våg på alla håll. Rakt och fint, bra förutsättningar för fortsättningen :cool:. Det lönar sig att vara noggrann...

Och nästa steg blir att göra golvbjälklaget, för att komma vidare där behöver jag virket som jag hoppas få levererat under veckan som kommer.
 
  • Gilla
Danne 1350 och 5 till
  • Laddar…
hahalj
Ett paket trävaror levererat från lokala bygghandeln! Får börja helgens arbete med att packa upp, sortera och flytta allt närmare byggplatsen på andra sidan tomten.

20150507_180029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
hahalj
Vädret har satt lite käppar i hjulen denna helg, men en liten bit på väg kom jag iaf.

Dags att börja med golvregelverket. Utgick från denna skissen:

friggebod4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att lägga ut de långa 45x120 mm kantbalkarna och skråspika dessa i undre syllen mha varmgalvad spik 100x3,4. Fick ett tips om att böja spetsen på spiken 10-20 grader så driver den sig själv rätt in i syllen utan att komma ut på undersidan, kanon!
Fixerade kantbalkarna i hörnena och skarvarna, lät resten ligga löst tillsvidare då regelvirket var lite skevt och jag räknade med att det skulle rätta till sig när golvreglarna sattes dit.
Lade därefter kantbalkarna på kortsidorna, spikade ihop dem med långsidornas kantbalkar. Lade därefter dit mittenbalken och fixerade på samma sätt i både syll och kortsidornas kantbalkar.

När detta var klart var det dags för golvreglarna. Tog en halva i taget, satte dessa med 600 mm avstånd utom sista som inte gick jämnt upp. På andra halvan satte jag golvreglarna förskjutna med ca 40 mm så det blev lättare att spika. Kommer inte spela nån roll när golvet läggs senare. Mycket riktigt så drogs de lite skeva kantreglarna rakt när golvreglarna kom på plats!

Längs kortsidorna satte jag kortlingar mellan kantbalkar och första inre golvregel för att öka regelverkets vridstyvhet, det blir nog stabilt och bra.

En detalj jag inte hann klart med var den extra raden med regelstumpar innanför kortsidornas kantbalkar, dessa ska sitta där för att jag ska ha något att fästa råspontgolvet i längs kortsidorna. Väggens övre syll kommer bli 95 mm bred och det finns annars inget för golvbrädornas ytterkanter att vila på. Får försöka hinna med dessa bitar nån vardagkväll kommande vecka.

Så här ser det ut just nu:

20150510_163211-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstaterar att man som icke-snickare lätt får lite träningsvärk i händerna när man kör handverktyg :x

Och en annan erfarenhet från idag, kolla de sågade snitten på golvreglarna innan du trycker ned dem för att spikas fast, kolla var eventuella kvistar finns så du kan undvika dessa när du spikar! Blir tusan så mycket enklare än att dra ut spikar som kroknar mot en kvist...

Nästa helg hoppas jag komma igång med väggsektionsbygge! Tills dess måste jag fundera ut hur jag ska göra för att säkra golvbjälklaget mot möss så de små rackarna inte tar sig igenom vid skarvar och kanter. Får köpa nåt metallnät, men måste veta först hur och var jag ska fästa det. Tips någon?
 
  • Gilla
Danne 1350 och 2 till
  • Laddar…
hahalj skrev:
...Tills dess måste jag fundera ut hur jag ska göra för att säkra golvbjälklaget mot möss så de små rackarna inte tar sig igenom vid skarvar och kanter. Får köpa nåt metallnät, men måste veta först hur och var jag ska fästa det. Tips någon?
Kul bygge, och bra beskrivning!

Hade du inte redan spikat fast "bjälklaget" i syllen hade jag försökt så här:
a. Vänt eländet upp och ner. Det väger ca 100 kg, så det bör gå om man är några stycken.
b. Skruvat 10 mm konstruktionsplywood över hela ytan som blindbotten (du skall väl isolera?)
c. Ev. oljat eller kuprinolat hela undersidan.
d. Vänt tillbaka och fått det helt mustätt.

Första vändningen är iofs onödig, om man kan låta över- och undersida "byta plats" :)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Tackar!
Ditt tips funkar säkert om man tänkt isolera, men så är icke planen här. Ingen värmeisolering alltså.

Efter en natts sömn tror jag nog att jag har en plan. Jag gör helt enkelt likadant utmed långsidorna som med kortsidorna, sätter en extra regel i bjälklaget där övre syllen går in över halva och golvbrädorna över andra halvan. Mer tätt än så behövs nog inte. Om mössen gnager sig igenom träet finns det nog inget jag kan göra åt det, men det är väl knappast normalt. Och eftersom förrådet inte kommer vara uppvärmt så lockar det kanske inte så mycket att ta sig in till varje pris...
 
  • Gilla
steask
  • Laddar…
hahalj
Inget bygge ikväll, det har ösregnat i stort sett hela dagen. Så jag passade på att uppdatera golvbjälklaget i min Sketchup-modell. Så här blir det med kortlingar 45x95 längs kantbalkarna som syllen går in ca 1 cm över från ena sidan och råspontgolvet 3,5 cm från andra sidan. Mer mussäkert än så behövs nog inte i bjälklaget.
Får se om jag skruvar eller skråspikar dessa, beror på vilket som blir enklast. Viktigt att de hamnar i våg med golvreglarna så det verkligen inte blir några glipor mot golvet som går ta sig igenom för mössen.

friggebod5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne 1350 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog nöjt med 45 x 45 på "kortlingarna". Skruvade med en lite lim emellan.
 
hahalj
Jo, det räcker säkert. Får se vad det blir.
 
hahalj
Vädrets makter gör allt för att sätta käppar i hjulen, men lite byggande har det blivit de senaste dagarna iaf.

Har nu satt dit samtliga kortlingar utmed sidorna, det blev 45x45 som sattes med spik.

Så här ser det ut nu:

20150516_124134.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och för den som är intresserad, så här spikades de:

1. Först en kortling på plats, sågad så jag får knacka ner den lätt:
20150516_121746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Sedan spika från den enkla sidan
20150516_121846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Sedan en skråspik från andra sidan
20150516_121855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Sedan en andra skråspik i en annan vinkel
20150516_122031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Och en sista spik från enkla sidan
20150516_122147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Och i hörnena fick det bli så här
20150516_124128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om väderprognosen står sig så blir det väggsektionsbygge imorgon.
 
Redigerat:
  • Gilla
zydrius och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Dagen började med att jag fyndade två stycken begagnade fönster till förrådet på annons. 5x8 modulmått stora, överhängda, typ källarfönster. I perfekt skick, behövs bara tvättas och putsas upp, 200:- för båda (y).

Därefter blev det iaf lite väggbyggande. En av de långa väggarna och ca 1/3 av den andra långa väggen.

Skisser som jag använde för detta:

Västra långväggen:
friggebod6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Del av östra långväggen:
friggebod7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Västra långväggen skulle bli 6 meter lång, bestämde mig för att dela den på mitten för att underlätta resning och justering av den.

Här byggs en av dessa vägghalvor:
20150517_135756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder 6x100 mm Protect4 TFT skruv för att fästa väggreglarna i syll och hammarband.

Med cirkelsåg och fogsvans tog jag också ut hål för bärlinan som jag kommer montera senare:
20150517_135811.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här har vi rest upp ena halvan av västra långväggen. En person fick stå i vardera änden av sektionen för att hålla den upprätt medan jag drog den med 6x120 Protect4 skruv i kantbalken. Med snedsträvor och vattenpass riktades den därefter upp:
20150517_142617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter gjorde vi delen till östra långväggen. Fick en tanke att det kanske var bättre att sätta en sektion på motstående sida innan hela långväggen restes upp, för balansering av tyngdpunkten... kanske onödigt, men men...
20150517_155902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sist gjorde vi andra delen av västra långväggen på samma sätt som tidigare, resultatet efter dagens övningar ser ut så här:
20150517_175900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inga egentliga problem att brottas med under dagens byggande, allt flöt på utan strul.

Som synes sitter där inga kortlingar eller bärlinor. Jag bestämde mig för att vänta med dessa tills senare så jag får rikta upp allt en sista gång. Blir svårare efter att kortlingar och bärlinor hamnat på plats.

Nu tar bygget en paus på ett par veckor pga andra aktiviteter. Kanske nån vardagkväll läggs på nedgrävning av kabelrör eller annat, vi får se vad som hinns med.
 
Kul att följa, drömmer själv om något liknande... :)
 
Ja, det blir nog bra när det blir klart. Nu ser det ju lite dragit ut :)

Vilka var det som byggde medan du sprang runt med kameran ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Skruvdragarn i ena handen, mobilkameran i andra, funkar utmärkt :p

Lite välventilerat kanske. Men vänta bara...Rom byggdes inte på en dag, så icke heller detta arkitektoniska mästerverk..*host*.
 
  • Gilla
Najtråden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.