elof skrev:
Tack å hej, hoppas jag får anledning att återkomma :D
Huwa! Ja, om du inte gör sådär fler gånger så kommer det säkert ges tillfällen till ytterligare "bikt".... :surprised:

Rätt läbbigt det där egentligen.
 
  • Gilla
pjo65
  • Laddar…
elof skrev:
Då kände jag hur något högg tag i mig så jag nästan rammlade baklänges. Jag vände mig om och tittade fövånat på säkerhetslinan vars ena ända satt fast uppe i skorstenen, och den andra i min sele.....

Vad hade den gjort för nytta om jag fallit över kanten??? kollade och det visade sig att linan var så lång så när jag slått i backen fanns det fortfarande 2 meter lina kvar. Duktig pojk! :)

:D
;D
 
spikmas skrev:
Att äga en kran är ju lite av en barndomsdröm...

Grannen fick ett nytt tak och kranen sålde vi när sommaren kom. Nu har jag bara minnena kvar. Usch…
;D och nu har du ingen chans glömma varken barndomsdrömmen eller minnet ;D
 
hej alla byggare! hm ja man gör ju en och annan miss..
Senaste gjorde maken. har planerat att lägga massivt trägolv i en nyss färdigrenoverad del av huset. jag har lagt 150 kvm av detta golv tidigare och använde då en av maken kallad: "mycket billig-dålig-kvalitet-skräp-skit" såg. så inför denna golvläggarsession bestämde maken att ny fräck super hightech dyr såg skulle inköpas. sagt och gjort. han kommer hem med underverket och bestämmer sig för att provsåga några gamla plankor ("bara för att kolla liksom") och sågar då av sladden. Så vårt golvläggande får vänta någon vecka till. (han vägrar ju använda den gamla)..

mvh frun som gjort en del bloopers själv..
 
Blooper vet jag inte om det här är, men vassego, här kommer historien om det jag senast råkade ut för.

Jag, maken och syrran med man var sena som tusan precis vid stängningsdags ut från Hornbach med två plåttaksskivor som vi surrat fast på bilens rails. Eftersom vi fått lite snöre på affären i sista sekunden och surrat fast skivorna rätt rejält kändes det rätt okej trots stressen, men jag ville ändå ta det säkra före det osäkra och kolla att det verkligen funkade att köra med skivorna på taket. Man ville ju inte riskera att Skånevinden tog tag i dem och vräkte iväg dem nånstans.....

Syrrans man kör i sisådär 60 km/h på en mindre väg eftersom vi försökte undvika motorvägen, och jag bältar loss mig, trycker ner fönsterrutan med elhissen, sticker ut ena armen upp på taket och häver mig ut en liten bit genom rutan. Innan jag hinner se takplåtarna känner jag att rutan åker upp och klämmer mitt huvud! Jag skriker som en gris, syrran skriker på sin man att han ska sluta skoja med mig, han blir lite lätt stressad eftersom han inte har gjort nåt. Jag ylar " ta ner rutan, ta ner rutan" och efter några sekunder (som för övrigt kändes som en hel evighet) hittar han knapparna vid förarplatsen och sänker rutan så jag får loss mitt huvud. Det gjorde SKITONT, och jag blev rätt så panikslagen. Jag bältar på mig medan jag gnider på mitt ömma huvud, samtidigt som syrrans man försäkrar att han INTE tryckt på någon knapp för att jävlas med mig. Tårarna börjar tränga ut ur mina ögon, dels för att det gjorde ont och dels för att jag blev ganska rädd. Efter någon minut när värsta chocken lagt sig inser jag hur DUMT det måste ha sett ut och får istället ett gråtblandat hysteriskt skrattanfall.

Idag (dagen efter) är jag rejält öm och har en bula precis över ena örat. Det gick ju rätt bra ändå....tänk om jag hade hunnit ännu längre ut med huvudet så att halsen blivit klämd istället???? :'(

Den stora gåtan är vad som hände med fönstret!? Till en början trodde vi att jag själv kommit åt knappen när jag hivade mig ut genom rutan, men idag kollade jag och insåg att man måste dra knappen uppåt för att höja rutan och det finns inte en chans att jag kunnat komma åt den åt det hållet. Hade jag lagt armen mot knappen skulle rutan ha tryckts neråt, inte uppåt! Vi har spånat lite om nån säkerhetsgrej i bilen....att rutan skulle åka upp automatiskt om man bältar av sig och lyfter arslet från sätet, men det är lite långsökt väl? :-/
 
KarlXII skrev:
Tack Mathias.  :)
Nä den incidenten finns det inga bildbevis på så jag tänkte dra en till där det faktiskt finns det.

Jag höll på att montera hängrännor och stuprör och hade väl kommit igång bra, tyckte jag, och ville prompt bli klar med momentet innan det var dags att sova. Sista hörnan var naturligtvis den knepigaste..och läskigaste eftersom det är högst höjd att arbeta på.

Varför spar man alltid surdegarna till sist...?  :p

Här stod jag iallafall och jobbade så gott jag kunde samtidigt som jag försökte hålla balansen och hålla i mig på en gång.
Armarna rakt upp, dålig balans, mörkt, trött... - beskåda själva resultatet här ;D:
[länk]

Den bilden är en av de bästa som finns och jag har den som skrivbordsunderlägg sedan LÅNG tid tillbaka!!! ;D
 
Sophia skrev:
[quote author=KarlXII link=1080038704/0#4 date=1080043268]Tack Mathias. :)
Nä den incidenten finns det inga bildbevis på så jag tänkte dra en till där det faktiskt finns det.

Jag höll på att montera hängrännor och stuprör och hade väl kommit igång bra, tyckte jag, och ville prompt bli klar med momentet innan det var dags att sova. Sista hörnan var naturligtvis den knepigaste..och läskigaste eftersom det är högst höjd att arbeta på.

Varför spar man alltid surdegarna till sist...? :p

Här stod jag iallafall och jobbade så gott jag kunde samtidigt som jag försökte hålla balansen och hålla i mig på en gång.
Armarna rakt upp, dålig balans, mörkt, trött... - beskåda själva resultatet här ;D:
[länk]

Den bilden är en av de bästa som finns och jag har den som skrivbordsunderlägg sedan LÅNG tid tillbaka!!! ;D[/quote]


Kan du maila mig den bilden så vi kan lägga den på ett lite mer tillgängligt ställe?

/Mathias
 
Svågern lyckades med en onödig sak när han skulle byta kök i deras radhus.

Han hade monterat ihop underskåpen och ställt dem på plats. När han sedan skulle strula med ventilationen så stod han på underskåpen och jobbade. Han tänkte dock inte på att han hade ställt spisen på plats också och helt plötsligt knastrade det till under hans fötter. Induktionshällen klarade helt enkelt inte hans vikt.
 
Sophia skrev:
La den på min domän så är det lätt att se den:



(om Kalle blir sur så säg till så tar jag bort den! ;))
'

Om K12 blir sur och du tar bort den har ju jag den alltid kvar.... :)
 
Hängrännan var bara för rolig ;D
 
:surprised: Jag tycker stupröret och stegen är roligare. ;) ;D
 
Läs inte vad jag skriver, läs vad jag menar! ;D
 
Åhh vilken underbar bild!! Som tur var så tog det väl inte så lång tid att fixa till?

Min incident var väl inte helt mitt fel, men rätt jobbig ändå.

Detta var för 3 år sen och jag jobbade i Bodö i nordnorge som plåtslagare. Uppdraget var att montera ner all ventilation i en gammal resturang på flygplatsen i som dom har där.

Arbetet påbörjades i alla fall, det gick bra förutom att det var rätt många som jobbade på samma yta, elektriker, golvläggare, snickare osv, men plötsligt när jag skall ta ned en ventilationstrumma så börjar det rinna vatten,grönt vatten, kylarvätska...

Ajaj tänkte jag och böjde därför försiktigt tillbaka trumman för att på så sätt förhindra att det skulle börja läcka mer(logiskt eller hur?) Men då bryter helvetet loss, kylarvätska i min mun sedan överj-vla allt, paniken utbryter, alla försöker rädda sina verktyg(och sig själva)
Själv går jag nedför stegen och betraktar det hela, vet inte vad jag ska göra riktigt, flygplatschefen kommer och skriker men det hela ä rätt lönlöst då trycket redan hade börja avta för att sedan helt sluta kanske 10 minuter efter incidentens början.

Rörfirman som monterat systemet fick ta på sig smällen eftersom de hade lagt kylrören på ventilationstrumman istället för montera fästen i taket, vilket gjorde att en koppling sprack.

Efter detta så fick golvet läggas om, det blev förseningar av bygget så det blev böter samt att alla kylvaror i kiosker och dylikt kasserades. Så kan det gå.
 
OLHA skrev:
Min morfar var en riktig tvättäkta bonde som dessutom var glad i spriten. Riktigt glad kille på alla sätt!!!

På hans ägor stod det ett flerfamiljshus (Drängstuga av modell större) med 4 lägenheter. Det var källare och två våningar till.

På den tiden värmdes husen av koks eller vanlig vedeldning. Morfar som ville modernisera fick för sig att lägga in en oljepanna. Problemet var då en stor sten som gjorde att tanken inte fick plats.

Morfar gav ju inte upp för en "liten" sten. Glad och frisk i sinnet hämtade han min morbror och en låda med dynamit. Han hade ju sprängt stubbar sen jesus gick i kortbyxor!!!

En massa hål borrades i stenhällen. Små laddningar placerades oerhört strategiskt. "Ingen match" tyckte morfar.

Min morbror som nu började ana oråd frågade morfar om det verkligen var rätt och om dom inte missat något. "Jo, vi måste ju öppna alla fönstrena så att inte glaset går åt h-vete!" Sagt och gjort, alla fönster öppnades öppnades, laddningen tändes och alla boende plus ett antal till ställde sig utanför för att se!

Gardinerna vajade för vinden ut genom fönstrena. Blomkrukorna var nerplockade. Tystnaden var andaktsfull. Och en dov smäll kom. Det fanns inte fönster som det inte puffade till i!

Det sägs att ett jubel bröt ut för att hastigt tystna. Alla vände sig mot huset och såg den magnifika skorstenen mitt på huset försvinna i ett otroligt damm moln ur varenda fönster rakt ner i huset!!!

Skorstenen stod på den nu pulverisade och fd stenen!

Ha ha, denna är ju bara för bra, jag har nog läst detta 10 ggr och skrattar lika mycket varje gång.

Vilken syn!!! [smiley=grin.gif]
 
I skolan hade vi byggt ett lite större föråd i element så gavlarna blev ganska höga. Dagen före elmenten skulle hämtas så kom lärarn på att gavlarna inte skulle rymmas igenom dörren så det var bara att ta fram cirkeln och kap av gavlarna vid takstolarna ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.