Min morfar var en riktig tvättäkta bonde som dessutom var glad i spriten. Riktigt glad kille på alla sätt!!!

På hans ägor stod det ett flerfamiljshus (Drängstuga av modell större) med 4 lägenheter. Det var källare och två våningar till.

På den tiden värmdes husen av koks eller vanlig vedeldning. Morfar som ville modernisera fick för sig att lägga in en oljepanna. Problemet var då en stor sten som gjorde att tanken inte fick plats.

Morfar gav ju inte upp för en "liten" sten. Glad och frisk i sinnet hämtade han min morbror och en låda med dynamit. Han hade ju sprängt stubbar sen jesus gick i kortbyxor!!!

En massa hål borrades i stenhällen. Små laddningar placerades oerhört strategiskt. "Ingen match" tyckte morfar.

Min morbror som nu började ana oråd frågade morfar om det verkligen var rätt och om dom inte missat något. "Jo, vi måste ju öppna alla fönstrena så att inte glaset går åt h-vete!" Sagt och gjort, alla fönster öppnades öppnades, laddningen tändes och alla boende plus ett antal till ställde sig utanför för att se!

Gardinerna vajade för vinden ut genom fönstrena. Blomkrukorna var nerplockade. Tystnaden var andaktsfull. Och en dov smäll kom. Det fanns inte fönster som det inte puffade till i!

Det sägs att ett jubel bröt ut för att hastigt tystna. Alla vände sig mot huset och såg den magnifika skorstenen mitt på huset försvinna i ett otroligt damm moln ur varenda fönster rakt ner i huset!!!

Skorstenen stod på den nu pulverisade och fd stenen!
 
  • Gilla
  • Haha
saiter och 4 till
  • Laddar…
Apropå sprängning, minns en historia min far berättade;
Nybruten skogsmark och ett nästan färdigt hus.
Tomten var inte iordningsställd, en stor stubbe som inte stubbrytaren rått på fanns kvar. Ett ljushuvud skaffade dynamit, och laddade under stubben. Pang!Stubben "försvann"... "-Vart tog den vägen?"
Efter 20 sekunder dök den upp igen, den landade på det nylagda taket! Och fortsatte ner till bottenvåningen!
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
Jag fick ett riktigt hjärnsläpp när jag ringde en snickare häromdagen. Jag ska byta vindskivor och det var det jag ringde och frågade hur mycket dom skulle ha för att byta.

Hej
Jag undrar om ni vill byta min vindskärbrädor :-[

Va! sa snickaren

Jo jag undrar om ni vill byta mina vindskärbrädor!

Ha ha vindskivor menar du sa snickaren.

Jag slängde på luren snabbt som attan
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
I veckan slängde jag hela nyckelknippan 2,5 meter ner i den obottnade murstocken på gårdshuset, men det hela var så himla korkat gjort att jag inte vill berätta hur det hela gick till… ;)

mvh plexi
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Bob_the_builder
pleximaster skrev:
...men det hela var så himla korkat gjort att jag inte vill berätta hur det hela gick till… ;)
Har man sagt A så får man f-n säga ... :)
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
instämmer med föregående talare :p
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Gjorde en blooper idag:(
Skulle lägga ut golvvärmeslangen och börjar då med slinga 1 på ritning, ena gästrummet.
Står att den ska vara 50,6meter, så jag tar till ca en meter extra och sågar av.
Lägger ut och det går asbra, tills röret är slut innan det kommit till slutpunkten:(
Ringer tillverkaren och berättar hur vi gjort och får till svar att man kan ju inte gå efter måtten på ritningen, dom är ju gjorda av en dator, utan man måste släpa runt alla 500meter golvvärmeslang och lägga ut...
Så nu ska jag trixa lite så jag kan skarva ovanför plattan, dom sa att man utan problem kan skarva även i plattan, men det känns inget bra.

Nåväl, den slingan vi tog först var naturligtvis den kortaste också, så slangen kan inte återanvändas nån annan stans heller.

Kanske inte så rolig blooper, men ändock en blooper.
 
Blooper eller vad vet jag inte... Klantigt var det i alla fall!

Till historien hör att jag har aningens höjdskräck, och har INTE sett fram emot att måla huset. Eller gavlespetsarna rättare sagt, det är HÖGT! Jaja, ett enplans med källare, men...  :-/

Men nu skulle det göras i alla fall. Ställning införskaffades, och det gick strålande. Så var det då de här ställena där man inte kommer åt med ställningen...

Över källartrappen gick det jättebra. Svärfar visade mig hur man låser fast stegen mot räcket, och jag målade, med hjärtat i halsgropen. Det är HÖGT och OTÄCKT, men det blev klart. Vindskivorna också.

Det sista var kortsidan där det står en altan nedanför. Jag fortsatte, något mindre rädd nu, men fortfarande med hjärtati halsgropen. Då jag står LÄNGST upp vid nocken, börjar det jag HELA TIDEN är så rädd för, nämligen att stegen bölrjade glida!  :surprised: Fort gick det, längs hela väggen och sen låg jag där på altangolvet. Fick snabbt rätt på hinken med målarfärg, och konstaterade sedan att inget var brutet. Men smalbenen såg inte fina ut, armbågen skrapad och en rejäl lårkaka.

Då jag lugnat ner mig kollade jag vad jag gjort för fel (låst stegen fel) , gjorde om och gjorde rätt, målade färdigt med tårarna sprutandes och nu tänkte jag INTE klättra mer denna sommar!!!

Nån som vill måla två vindskivor åt mig... ;)
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Sophia skrev:
Nån som vill måla två vindskivor åt mig... ;)
:D Gärna, men du bor för långt bort. :-/ :'(
 
Immobil skrev:
:D Gärna, men du bor för långt bort. :-/ :'(
Om inte muhammed kan komma till berget får berget komma till muhammed.

...eller hur nu historien skrevs.

S, ner med vindskivorna, på med takräcket, åk till Matz så fixar det sig!
 
MathiasS skrev:
S, ner med vindskivorna, på med takräcket, åk till Matz så fixar det sig!
Nån som vill komma och plocka ner och sen plocka upp två vindskivor åt mig? ;D
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Tänkte lyfta upp den här underbara tråden lite och berätta om min stackars sambo (förlåt vännen... :-*), som skulle installera en tilluftsventil i altandörren i sovrummet (en sån där avlång i två delar som man skruvar ena på insidan och andra på utsidan av dörren efter att ha borrat en massa hål genom dörren...typ. En billig lösning, trodde vi...).

Det såg ut att gå utmärkt, om än ganska trögt, tills sista hålet borrades, för då blev det en spricka i fönsterrutan.
Typiskt, men en ruta i ett annat fönster hade också spruckit när vi skrapade färgen från karmen, så vi tänkte att det nog bara var gammalt ömtåligt glas.

Tills vi såg hur det såg ut på utsidan av dörren.

Karmen runt fönstret satt visst inte riktigt på samma ställe på utsidan som på insidan, och det var därför borrat i kittet och i själva fönsterrutan... Inte konstigt att det sprack.
Så nu har vi en tjusig dörr med 8-10 silikonfyllda hål och fortfarande ingen ventilation i sovrummet... Rutan, som sprack helt när vi öppnade dörren, byttes i morse, så nu ska vi väl börja borra i nederkanten....  8)
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Måste berätta om då jag skulle slipa om en liten flytbrygga. Hämtade stolt min alldeles nya bandslip, drar fram den långa skarvsladden. Min fru och dotter ligger bredvid och solar. Tänker att här ska visas att den nya fina bandlipen skulle komma till nytta. Jag ställer mig på knä på bryggan och börjar slipa. Efter en stund börjar det bli jobbigt att hålla in knappen hela tiden så då spärrar man den naturligtvis för lat är man ju. Snart så råkar jag ju naturligtvis rycka till i sladden så kontakten till skarvsladden åker isär. Ställer ner slipen på bryggan.... tar ett par steg bakåt och sätter ihop skarvsladden. Faan vad snabbt den rivstartade och flög ut över bryggkanten och grävde ner sig i sandbotten!!!

Själv står man med ett dumt leende med skarvsladden i ena handen och sladden till bandslipen i den andra. Hör dottern fråga vad var det som hände pappa?? När jag långsamt "fiskar" upp min bandslip ur vattnet.

Isärplockad, soltorkad och därefter igångkörd spottar den ut en del sand ur fläkten men sen har den funkat problemfritt! Men numera slår jag alltid en knut på skarvkontakten så att jag inte råkar rycka isär den när jag jobbar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
skogstomten skrev:
Men numera slår jag alltid en knut på skarvkontakten så att jag inte råkar rycka isär den när jag jobbar.
Du kanske inte bara skall slå en knut på sladden utan också knyta fast maskinen i något stationärt föremål?
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Lite på slipmaskinstemat.

Körde med en vibrerande slipmaskin, det kom så mycket damm i strömbrytaren att den inte gick att starta. Jag skruvade av locket på toppen för att komma åt att rensa ur dammet, konstigt vad skruvarna är långa dom håller ju bara fast locket på toppen... Provstartade innan jag skruvade ihop den. Pang sade det och slipmaskinen formligen exploderade, rotorn i motorn flög ur och landade 3 meter ifån mig, och diverse brickor och fjädrar flög igenom luften.

Det visade sig att dom långa skruvarna höll ihop hela motorn från gavel till gavel.

Var bara att åka och köpa en ny.
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.