Byggaren skrev:
Då kommer det inte att vara mycket värmeenergi i den veden på slutet. Max två år på tork, sen blir det mer aska än värme av den, om det inte är ek.
Det är väl ändå en sanning med modifikation. Veden åldras väldigt långsamt om den inte är fuktig. Är den torr så avstannar mikrobernas nedbrytning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Byggaren skrev:
Då kommer det inte att vara mycket värmeenergi i den veden på slutet. Max två år på tork, sen blir det mer aska än värme av den, om det inte är ek.

Synd om ryggen. Men du kan ju använda tiden för att planera annat uppvärmningssätt.


:cool:
Du skulle kanske överväga att driva husets elkonsumtion med en motionscykel? :D
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi håller på att renovera invändigt och det var dax att måla tv-rummet vitt på ovanvåningen. En kväll fick jag extra kraft (från var vette gudarna) och plockade fram färg och penslar. Maken blev sur och tyckte att måla kunde jag göra när barnen inte var hemma. Risken att de skulle kladda ner var 100% enligt honom. Vis som jag är bestämde jag mig för att måla ändå. Barnen lekte runt omkring mig och maken trampade snart ner för trappan, sur. Det dröjde inte länge förrän han börjar skrika som en stucken gris  ;D, han hade fått vatten på sin kvarn och hittat vita fotspår i hallen. Det var givetvis barnen som var skyldiga enligt honom. Vis som jag är (fortfarande) fick jag samtliga (jag själv, maken och bägge barnen) i hushållet att visa upp undersidan av fötterna och gissa vem den skyldige var. Givetvis maken  ;D  ;D  ;D Så nu målar vi inte när han är hemma.
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 2 till
  • Laddar…
En av mina/våra störtsta bloopers måste vara när min tant skulle montera upp en lysrörsarmatur modell större på bottenvåningen där vi har ca 3.5 takhöjd.
Hon höll hur som helst på med detta medans jag var upptagen med ett badrum på andra våningen då hon ropade på mig och undrade om hon kunde få ett handtag, självklart ville man ställa upp men problemet var att hon stod på den enda trappstegen som var lång nog.. efter ett par sekunders funderande drog jag fram en våningssäng modell jysk som stod i rummet tillfälligt och klättrade upp på denna för att hjälpa henne hålla i medans hon skruvade upp detta monster till armatur i taket, första änden gick smärtfritt men hon nådde inte andra sidan från trappstegen så utan att tänka sig för så klev hon upp i sängen tillsammans med mig och för dom som inte vet så är jysk våningsäng med två vuxna personer+armatur+verktyg ingen bra kombination.. I samma sekund hennes hela tyngd var i sängen uppstod ett snabbt tilltagande oroande knakande och vi han inte mer än utbyta blickar innan vi befann oss i ett totalt virrvarr av trä och metal bestående av 1st säng, 1st bord, 2st bokhyllor, 1st lysrörsarmatur samt div innehåll från dessa.. På något mirakulöst sätt lyckade vi båda klara oss utan allvarliga skador och kunde inte annat än skratta åt oss själva :surprised: :D
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Ha ha ha!! Bästa tråden.

Meer meeer!!
 
Denna historie är drygt 30 år gammal och handlar om när min far byggde garage där hemma. Väggarna var nästan klara och han befann sig på en stege uppe i högra hörnet av en vägg och skulle precis till att smacka på murbruk på ett betongblock. Min far har det handikappet - för denna specifika situationen - att han är vänsterhänt och där han befann sig så var han tvungen att slänga på bruket med den mindre pricksäkra handen, dvs den högra, varvid en stor kladd missade stenen och föll över kanten.
Jag var tre år gammal och följde garagebygget med stort intresse, så även denna dag. Så när far såg att jag står nedanför väggen där kladden med bruk nu föll i fritt fall så skrek han SE UPP!!!!
Vilket jag gjorde....dvs tittade upp. Resultatet blev att jag fick en kladden med murbruk rakt i ansiktet och in i ögonen.
Efter mycket spolning av ögonen och sen en tripp till akuten där de spolade lite till så slapp jag några men av denna händelse, har än i dag perfekt syn.

Mina far hävdar än till denna dag att detta var enda gången när jag var liten, som jag gjorde som jag blev tillsagd.
 
  • Gilla
Kakelugnen566 och 4 till
  • Laddar…
Det här är något min far som var byggmästare betättat och som hände nån gång på 60-talet.

Målaren var inte riktigt nykter och skulle tapetsera ett rum i det nybyggda huset. På något "konstigt" sätt, fick han blommönstret uppochner. Blivande husägarinnan fick se det och påpekade felet.

Målaren tittar upp lite slött och säger:
-Bry dig inte om det nu, det rättar sig när det torkar!

Framåt småtimmarna klarnar det till i huvudet på målaren och han går mitt i natten till husbygget och tar ner de felmonterade tapeterna och sätter upp nya med mönstret rätt denna gång.

Nästa morgon när damen som skall ha huset kommer på ny inspektion, så är tapeterna mycket riktigt rättvända. :confused:
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Följande har etsat sig fast i mitt minne och utspelade sig en varm högsommardag någon gång i slutet av 70-talet/början av 80-talet.

I rollerna: Pappsen (P) och 120 kg grannbonde (GB). Åskadare: Den 7-8 år gamla verisonen av mig själv. Plats: Gård i Västergötland. Scenografi: Väder/vindskydd över uppbökad svinhage. Inspektion inför ev. takbyte.

P: Gå inte ut på taket.

GB: Äh...

P: Nä men allvarligt talat, spåntaket är ruttet.

GB: De e'la för schöen inget fel på de' taket.

P: Det är ruttet...

GB går med bestämda steg ut på spåntaket.

GB: Du ser ju schälv - det hôller, inga problem.

P: Men sluta nu, gå därifrån!

GB: Äh...

GB hoppar demonstrativt till på taket. Som ger efter med ett brak. Jag springer fram till GB som ligger sanslös på en stenbumling i lerhagen med blod rinnande ur munnen och takspånor överallt. Min mor, som jag sprang och hämtade på P:s order, var sjuksköterska och fick lite liv i honom:

GB: Näe jag ska inte till nån doktor. Ge mig bara en konjak så blir jag som fôlk igen!

Han fick sin konjak och tuppade sedan av igen. Nu gick det ju bra att få iväg honom i ambulans eftersom han inte hade så mycket att sätta emot. GB klarade sig som väl var undan med kotkompression, rejäla blåmärken och en kraftig hjärnskakning.

(Till saken hör att GB fruktade intet alls uti livet utom sjukvården. Några år senare ringde han min mor och frågade om hon kunde titta på hans smärtande fot - "jag kan knappt gå längre". Det visade sig att han tre dagar tidigare hade dragit av hälsenan efter att i vredesmot ha lyft en gylta(!) som inte ville gå in i en box.)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
En bekant berättade att dom hade tapetserat en paradvåning i Stockholms innerstad. Nöjda med sitt arbete gjorde killarna kväll. En liten stund senare kom ägaren dit för att kolla läget. Han upptäcker en massa blåsor, blir vansinnig och sliter upp en tuschpenna ur portföljen. Därefter ringar han in varenda liten blåsa han kan upptäcka.
Nästa morgon kommer killarna tillbaks för att fortsätta, blir stående i dörren gapande som fågelholkar inför det nya "mönstret".
I samma stund kommer ägaren rusande uppför trappan, fortfarande i samma tillstånd som kvällen före, och skäller ut killarna å det grövsta. Han går sedan in för att visa klåparna alla dessa blåsor som är......borta.
Det tog ett tag innan dom fick igenom budskapet att blåsor försvinner när tapeten torkar efter :rolleyes:
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Truckföraren på jobbet berättade om sitt nya lilla bubbelbad. Med det storhetsvansinne som han har, störst och dyrast är bäst, beställde han ett av dom större karen. Utan att tänka på att det ska va på övervåningen... Och mkt riktigt det gick inte upp för trappan, inte heller har han ngn balkongdörr, så den varianten gick inte heller! Men tjurskallig som han är så SKA bubbelkaret upp och skam den som ger sig!! Han hämtade sågen och fullkomligt perforerade trappan! Men han har ett nytt fint bubbel i det nyrenoverade badrummet, till priset av en trappa... Det kostar att ligga på topp!
 
¤ akila ¤ skrev:
Truckföraren på jobbet berättade om sitt nya lilla bubbelbad.
Jag lider SÅÅ med honom... Badrummet blev förstört när huset brann i helgen. Sovrum, badrum, hall och vind är förstört + övrigt rökskadat... Bott i huset knappt 2 månader, men som dom så fint skrev i lokaltidningen går det att bli beboeligt igen...
 
När jag var i början av min karriär som renoverare så skulle jag hjälpa elektrikern.
Eftersom jag ändå sklle klä om hela huset så bestämde vi att jag skulle riva av den nedersta halvmetern på klädseln för att rördragningen till elen skulle gå lättare.
Inga problem tänker jag, samtidigt som jag packar upp min splitter nya hitachi cirkelsåg ur lådan.
Jag han inte såga mer än en decimeter innan jag hade sågat av sladden som hängde ner från sågen.
Propparna gick och elektrikern fick sig ett gott skratt!
 
Har en liten historia om när vi skulle riva en gästtoalett i vårt hus, maken och hans pappa hade kommit överens om att toaletten som var byggd på 70-talet (huset är från 46) var inte alls bra placerad och hallen var liten och trång, så långt inga problem... Jag, maken och svärfar började med liv och lust att riva toaletten, men först efter förmaningar från maken om att vi skulle vara rädda om handfat och toalett - de kunde vara bra att spara... sagt och gjort, handfatet tog vi bort först och sen började det roliga. Att riva väggarna till toaletten, och det var ganska lätt, var inga tjocka väggar. När de hade fått upp ett hål i ena väggen med kofoten så blev maken och svärfar som galna i att ha ner väggen, svärfar stod i hallen och maken på toaletten och slog om vartannat, sen fick maken den briljanta idén att sätta sig på toalettstolen och sparka ner väggen med fötterna, trodde han! När han tredje gången tog spjärn mot väggen med fötterna så sprack hela toalettstolen! Han blev helt genomblöt, och jag fick mig ett riktigt gott skratt! :)
 
Vi bygger med Myresjöhus, och på nedanstående vis gör de reklam på vårt hus. Då vi inte bygger ett nytt hus à la Villa upp och ner på Liseberg hoppas vi att personen på fabriken som spikade dit skyltarna inte har gjort så mycket mer på huset. :)


2004681356516494061_rs.jpg
 
Hehe, lovely.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.