Precis samma här, det nya menysystemet för ”bevakade forum” är ju helkasst. Väldigt intresserad att få reda på hur man ställer in det ”som förr”
 
Karlia
För mig funkar det, jag kommer till första olästa inlägget i det jag bevakar (Android). Jag kan sakna genvägen till första inlägget i en tråd men det går ju att gå upp och trycka på första sidan.

Det händer att jag ramlar in på något jag inte aktivt valt men då brukar det bero på fingerfummel.
 
Du pratar nog inte som samma sak, @Karlia. Tror vi andra pratar om bevakade kategorier/ämnen/whatnot, inte trådar. I alla fall var det det jag avsåg. Enskilda trådar tycker jag funkar bra.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du pratar nog inte som samma sak, @Karlia. Tror vi andra pratar om bevakade kategorier/ämnen/whatnot, inte trådar. I alla fall var det det jag avsåg. Enskilda trådar tycker jag funkar bra.
Ah, jo, jag bevakar inte hela forum.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi har försökt förbättra även under Bevakade forum. Vi har lagt till metadata och länk till det allra senaste i just det forumet, något som inte tidigare fanns där.

[bild]

Klickar du på ”rubriken” (Hustillverkare i mitt exempel ovan) så kommer du till forumet. Klickar du på ”yonna svarade i Byggherrekostnader” så kommer du till yonnas inlägg i tråden Byggherrekostnader.
Och klickar du på ”Ändra” så kan du ändra hur notiserna ska fungera för just det forumet direkt i listan.

Vi har även lagt till så att du enklare kan se om du har något oläst i de olika forumen som du bevakar.

Hoppas vi tänkt rätt.
@breakman @Nötegårdsgubben @Bo.Siltberg @laseryxa
Jag bevakar sällan själv hela delforum eftersom jag tycker det blir för mycket. Jag bevakar enbart forumtrådar (som ju även kallas för ämnen).

Menar ni att ni bara vill se en lista med forum som ni bevakar när klickar på Bevakade forum, dvs att ni inte vill se någon ”x skapade tråden y” eller ”x svarade i tråden y” under på just den sidan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Precis, följer typ tre delforum (El, verktyg, möbelsnickeri) så det är dom som förut tydligt dök upp under ”bevakningar”, nu gör dom inte det
 
Menar du att du inte vill se avataren till vänster, den gråa texten under och tidsangivelsen till höger eftersom du tycker det ”stjäl uppmärksamhet”?

Eller menar du något annat?
 
  • Skärmdump av ett diskussionsforum med rubrikerna Möbelsnickeri, El och Verktyg, maskiner & fordon, text och avatarer överstrukna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Menar ni att ni bara vill se en lista med forum som ni bevakar när klickar på Bevakade forum
Ja, och den biten fungerar.

För varje bevakat forum i denna lista indikerar en blå plupp i början och rubriken i fetstil all det finns olästa inlägg i detta forum. Att text från nåt inlägg visas i denna lista tittar jag aldrig på. Det kanske också är nytt? Jag stängde nyss av denna förhandsvisning, trodde jag, men det biter tydligen endast i forum, inte i denna lista med bevakade forum.

Tidigare när jag klafsade med pekfingret i mobilen så kom jag till forumet i sig. Jag försöker förgäves förstå varför/när man skulle vilja hoppa direkt till slutet på nån av trådarna där.

Jag använder bevakade forum till två motstående syften
- som ett alternativ till Senaste, fast med en mindre lista med endast trådar som är av intresse.
- som ett "filter" till Senaste, genom att dessutom bevaka forum som jag absolut inte vill läsa så kan jag snabbt klicka dem som lästa här innan jag går in i Senaste.

Skärmdump av en användares bevakade forumlista med trådar om badrum, bastu och belysning markerade som olästa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag har ingenting emot att se den text du strukit över med rött, egentligen, jag tittar inte på den. Jag kan inte ens komma ihåg ifall jag sett den förut eller om den dykt upp på sistone :oops: Det jag vill är att en större träffyta ska leda till forumet, och att en mindre träffyta ska gå till det inlägg det röda pekar på, vad det nu är för ett inlägg. Det har fungerat utmärkt på mobilen för nån vecka sen, eller två, eller tre, jag kör inte mobilen så ofta... Och jag tycker mitt pekfinger ser likadant ut, så ni måste ha ändrat nåt?
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi gjorde en ändring i fredags.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ten-laemnas-haer.296893/page-246#post-4475940
Men eftersom vi själva inte använder just den funktionen och eftersom det inte är så jättemånga som använder den (bevakade ämnen används av många fler) så gjorde vi en ändring som vi trodde var bra. Men nu när jag hör hur ni använder funktionen så förstår jag bättre. Jag tror vi ska försöka återställa ungefär som det var tidigare. Ta bort avataren, den gråa texten under och länken till senaste inlägget och ”ändra”-länken (så att fingret inte felaktigt råkar träffa den) och säkerställa att läsmarkeringen funkar korrekt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har alla ni andra som bevakar forum (inte ämnen) också inställningen ”skicka inga meddelanden” precis som Bo.Siltberg?

Jag funderar på vad som borde vara standard. Anledningen till att jag själv inte bevakar forum är att jag då upplever att jag blir överröst med meddelanden. Men om standard är ”inga meddelanden” så hade det ej behövt vara så.
 
Ja, jag kör också utan meddelanden.

I grund och botten använder jag bevakade forum som en filtrering på senaste. I mitt fall tittar jag exempelvis regelbundet på juridik och elbilar. Om man då råkar klicka på senaste tråden inom ämnet ger det inte den överblick jag söker, så att rensa bort denna data tror jag vore bra – det finns i alla fall inget fall när jag skulle vilja komma direkt till den för stunden senast aktiva tråden under det forum/ämne jag vill titta på.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
B
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Har alla ni andra som bevakar forum (inte ämnen) också inställningen ”skicka inga meddelanden” precis som Bo.Siltberg?

Jag funderar på vad som borde vara standard. Anledningen till att jag själv inte bevakar forum är att jag då upplever att jag blir överröst med meddelanden. Men om standard är ”inga meddelanden” så hade det ej behövt vara så.
@Bo.Siltberg förklaring stämmer väldigt bra in på mig med, har ett antal där jag jag går in och betar av emellanåt. Alla har inställningen "inga meddelanen", skulle som sagt bli överöst om det kom uppdateringar så fort någon postade.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
@Bo.Siltberg förklaring stämmer väldigt bra in på mig med, har ett antal där jag jag går in och betar av emellanåt. Alla har inställningen "inga meddelanen", skulle som sagt bli överöst om det kom uppdateringar så fort någon postade.
Kan iofs tillägga att jag nästan uteslutande kör Android-appen.
 
Vore även bra om man kom direkt till ”bevakade forum” och inte ”bevakade ämnen” när man trycket på stjärnan/bevakningar längs ner.
Men der kanske är konfigurerbart nån stans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.