168 684 läst · 1 361 svar
169k läst
1,4k svar
Byggahus lanserar iPhone och Android app
Även jag har märkt av att filmer börjar rulla automatiskt. För ett tag sedan var det reklam för Samsung. Alldeles nyss tror jag det var någon form av läkemedel för dom pratade om att beställa på Apoteket
Jag använder Androidappen.
Jag använder Androidappen.
Har testat ordentligt och det blir av att man kommer åt knappen när man scrollar. Den verkar extra känslig första gången man scrollar förbi. Har man sen stängt ner den så kan man komma åt den utan att den börjar spela. Fick med det hyfsat på film, du ser när knappen lyser upp blått.Per Eskilsson skrev:
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag har inte velat svara på denna fråga förrän jag har mer kött på benen. Jag har fått ett svar från vår leverantör där de säger att känsligheten är olika för olika användare och att det beror på användarens tidigare beteende och att dessa inställningar automatiskt sköts av webbläsaren. Jag trodde först inte på detta men nu tror jag mer och mer att det faktiskt kan ligga något i det.I Ingolainen skrev:
Jag har också observerat att embeddade youtube klipp är ännu känsligare än videoannonserna, något @Nötegårdsgubben informerade om tidigare idag.
Jag tror också att problemet kan vara större om man har en mindre enhet. Nötegårdsgubben har en iphone mini som jag tror är lite smalare och din android Ingolainen är också något smalare (bara marginellt) än min iphone 12 (men det kan också vara att fonten i android är marginellt bredare än i en iphone).
Och vad skulle det då betyda för mig som aldrig klickat på en annons (iaf medvetet) och extremt sällan videos? Att de triggas lättare eller tvärtom? Och om det nu sparas, var och går det att nollställa?
Tycker det låter som snömos
Jag kör iPhone XS Max med senaste version av appen och numera iOS 15.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 720 inlägg
Länkar till det @Per Eskilsson refererade att jag skrev i en annan tråd. Jag tror inte analysen är snömos, utan olika enheter beter sig nog helt enkelt olika, och möjligen även olika beroende på tidigare individuellt beteende, vilket förstås är ännu svårare att hantera.j.f.s skrev:Och vad skulle det då betyda för mig som aldrig klickat på en annons (iaf medvetet) och extremt sällan videos? Att de triggas lättare eller tvärtom? Och om det nu sparas, var och går det att nollställa?
Själv känner jag mig lyckligt lottad som i min egen mjukvaruvardag max har Microsofts autozoom att hantera. Att behöva leva med ett otal mobilformat (och på leverentörs- snarare än beställarsidan) skulle få mig att bli lika skallig som Per är.
Så var skulle känsligheten för tryck lagras per individ? Och hur nollställa? För säger man att det skiljer mellan användare så lagras det. Finns det inget svar på det så vidhåller jag snömos.
Edit: Vill förtydliga att jag syftar till att leverantören är den som står för snömoset.
Absolut att olika enheter beter sig olika, inget att diskutera.
Jag är ingen IT-novis, har jobbat med klient, server, Citrix och allsköns annan skit i branschen sedan 1995 och är väl medveten om komplexiteten.
Edit: Vill förtydliga att jag syftar till att leverantören är den som står för snömoset.
Absolut att olika enheter beter sig olika, inget att diskutera.
Jag är ingen IT-novis, har jobbat med klient, server, Citrix och allsköns annan skit i branschen sedan 1995 och är väl medveten om komplexiteten.
Redigerat:
Kan inte er leverantör ändra detta så att film/ljud aldrig startar utan ett mycket aktivt val?Per Eskilsson skrev:
"känsligheten är olika för olika användare och att det beror på användarens tidigare beteende" låter ju fullkomligt okontrollerbart och som avsändare vill man väl veta/styra hur mottagaren uppfattar meddelandet?
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag har bett annonsleverantören undersöka om vi kan förse våra inloggade användare med en snällare variant.Alfredo skrev:Kan inte er leverantör ändra detta så att film/ljud aldrig startar utan ett mycket aktivt val?
"känsligheten är olika för olika användare och att det beror på användarens tidigare beteende" låter ju fullkomligt okontrollerbart och som avsändare vill man väl veta/styra hur mottagaren uppfattar meddelandet?
Jag tror tyvärr att det är ännu svårare att försöka påverka hur youtube inbäddade filmer fungerar, där är playknappen ännu känsligare. Youtube (eller Google) är inte de enklaste att kommunicera med.
Så du tycker att det är helt ok med annonser med autoplay för icke inloggade? Jag hoppas att du tänker om, för det är ett fenomen jag inte vill ha på internet alls. Nu vet jag att alla inte resonerar som mig, men kommer jag in på en för mig ny sajt och möts av reklam som spelar upp ljud utan att jag klickat på något så stänger jag genast ner och går vidare någon annanstans. Byggahus är ett rätt stort forum som överlag håller hög klass. Det märks att ni tar hand om forumet och i stor uträckning lyssnar på användarna, jag hoppas att ni även kan kosta på er att vara föredömen när det kommer till annonser med ljud. Skippa dom, snälla. Om det startas ljud efter ett aktivt klick, visst inga större problem. Men som här, ha en leverantör som "anpassar" efter användares beteende (alltså ser till att de som aldrig klickar på annonser får autoplay) det trodde jag faktiskt inte ni skulle tycka var ok.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Ett utmaning som försvårar är att vi inte själva lyckas reproducera felet.Dheri skrev:Så du tycker att det är helt ok med annonser med autoplay för icke inloggade? Jag hoppas att du tänker om, för det är ett fenomen jag inte vill ha på internet alls. Nu vet jag att alla inte resonerar som mig, men kommer jag in på en för mig ny sajt och möts av reklam som spelar upp ljud utan att jag klickat på något så stänger jag genast ner och går vidare någon annanstans. Byggahus är ett rätt stort forum som överlag håller hög klass. Det märks att ni tar hand om forumet och i stor uträckning lyssnar på användarna, jag hoppas att ni även kan kosta på er att vara föredömen när det kommer till annonser med ljud. Skippa dom, snälla. Om det startas ljud efter ett aktivt klick, visst inga större problem. Men som här, ha en leverantör som "anpassar" efter användares beteende (alltså ser till att de som aldrig klickar på annonser får autoplay) det trodde jag faktiskt inte ni skulle tycka var ok.