A
O [old rusty] skrev:
Tycker du Sverige är nazistiskt och i väpnad konflikt med några andra tokstollar?
Det är inte jag som vill fly!
 
electroluxaren skrev:
Det är inte jag som vill fly!
Att prata med dig är som vanligt en givande upplevelse. :)
 
A
O [old rusty] skrev:
Att prata med dig är som vanligt en givande upplevelse. :)
tyvärr kan jag inte säga detsamma
 
Det vore ju rätt ironiskt om eländet kommer och ni två inser att ni hamnat i samma skyddsrum just när dörren stängs. Kan bli lite extra tryckt stämning.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det vore ju rätt ironiskt om eländet kommer och ni två inser att ni hamnat i samma skyddsrum just när dörren stängs. Kan bli lite extra tryckt stämning.
Min erfarenhet är att folk är mycket trevligare irl. Även om faktaresistens kan bestå.

Illustration: Två personer i en korridor, textbubbla med hotfullt budskap, bildtext om Internet-glömska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Mig veterligen så stod det att alla uppgifter om att mobiliseringen ska upphöra är falska?
Det kanske stod så i telefonkatalogen under kalla kriget, men det jag citerade i inlägg #57 tog jag från MSBs broschyr "Om krisen eller kriget kommer" som gavs ut för fem år sen. Den som inte fick någon i brevlådan då, eller har kastat sin, kan ladda ner den från msb.se
J Jaggatagga skrev:
Sverige har väl förlorat runt hälften av alla krig landet varit indraget i.
Vilka krig räknar du med då?
J Jaggatagga skrev:
Man kan bara förlora ett krig med den inställningen ...
Med den inställningen kan man förlora ett krig och vinna ett krig, rent statistiskt …
 
P
D Daniel 109 skrev:
Om man inte vistas på ett militärt mål så är ett skyddsrum till väldigt liten nytta.
(. Ja, det har vi ju sett i Ukraina. .)
D Daniel 109 skrev:
Det finns en anledning till att de inte byggs i dag.
Anledningen torde vara "den eviga freden".
 
Inte heller sedan man börjat lägga mer pengar på försvaret har det här varit något som dykt upp.
 
P
electroluxaren skrev:
ja det är bara att titta på ukrainas hejdlösa artilleri skjutningar
Ukraina har egentillverkade laserstyrda artillerigranater (Kvitnyk; kan beställas på denna webbsida).

Dessutom har man fått GPS-styrd ammunition från sina västallierade.

Men merparten kanske är dumma granater? Finns det någon tillförlitlig källa?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har ca 3.000.000 platser i skyddsrum i Sverige. Behövs fler?
O och en till skrev:
Ni har vänt på siffrorna, enligt artikeln finns det 7 miljoner platser i skyddsrum idag.
Det är även vad MSB uppger.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Inte heller sedan man börjat lägga mer pengar på försvaret har det här varit något som dykt upp.
Någon har antagligen räknat ut hur många skyddsrumsplatser som är rimligt att ha i Sverige. Regeringen har dock nyligen gett MSB i uppdrag att göra en översyn och i förekommande fall rusta upp skyddsrum.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag behöver inget skyddsrum. Inte vid hemmet i alla fall, det är helt enkelt inget mål. Vid arbetet skulle man kanske kunna resonera annorlunda.
Om du arbetar på sjukhus, skola, dagis eller liknande så är det extra viktigt att det finns skyddsrum.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
De har inte bombat bort stora städer på det vis de allierade gjorde i Tyskland och Japan.
Den skillnaden i metodik spelade föga roll för dem som bodde i Avdiivka eller i Bachmut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.