25 768 läst · 171 svar
26k läst
171 svar
Bygga och bo i skyddsrum och förbereda för krissituation
Det stämmer givetvis.D Daniel 109 skrev:
Men det var inte uppenbart att det var nyproduktion du menade som vanligt.
"Inget som dykt upp" gällande skyddsrum stämmer ju inte.
Om du även läser inlägget jag svarade på så bör det bli uppenbart. Om du rycker en mening ur sitt sammanhang kan den missförstås.
Nej, Greider låter som en propagandist för Kreml. Han kan inte själv ha hittat på det där om att ÖB antagligen i hemlighet längtar efter krig. Eller kan han det? Jag vet inte vilket av alternativen som är värst.P paralun skrev:
Nej jag håller med honom om "krigsnojjan"....P pmd skrev:
För att citera Anders Tegnell i början av covidpandemin, var lugn!
Har inte läst hela tråden, men om det smäller så är källare, p-hus eller liknande minst lika bra.
Skummade igenom lite och såg att många kommer fly om det blir krig. Kollegorna på mitt jobb sa likadant. Vi pratade om beredskapslager i hemmet, och en av männen skulle köpa en båt för att kunna åka över till Danmark. Detta är vuxna män. Argumentet var att det finns ingen nationalism kvar i Sverige. Ingen bryr sig. Ingen vill offra livet. Svenskar är det sämsta folket i världen vid en katastrof tror jag. Jag kommer inte att fly iaf. En död ryss är en bra ryss.
Skummade igenom lite och såg att många kommer fly om det blir krig. Kollegorna på mitt jobb sa likadant. Vi pratade om beredskapslager i hemmet, och en av männen skulle köpa en båt för att kunna åka över till Danmark. Detta är vuxna män. Argumentet var att det finns ingen nationalism kvar i Sverige. Ingen bryr sig. Ingen vill offra livet. Svenskar är det sämsta folket i världen vid en katastrof tror jag. Jag kommer inte att fly iaf. En död ryss är en bra ryss.
Ja, vi ska vara lugna. Men vi behöver inse att det kan bli krig även i Sverige. Om det blir det är det för sent att förbereda sig. Det behöver vi göra nu, i lugn.
Jamen var det nybyggnation du menade..D Daniel 109 skrev:
Fast det har ju också dykt upp iofs..
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/nybyggnation-av-skyddsrum_hb022025/
Det är rent politiskt till den låga viljan att ta vapen i hand för ett land som delvis har misskött sig i snart 20 år tror jag. Folk är väl besvikna på ett utsålt och nergånget land. Och då blir man kanske inte så taggad.A Anders99999999 skrev:Har inte läst hela tråden, men om det smäller så är källare, p-hus eller liknande minst lika bra.
Jag lär inte fly heller, men jag tar heller inte vapen i hand. För jag lär ändå inte vara så bra i vapenstrid så det är jävligt onödigt att gå in för att vara en säker död.
Men jag tror heller inte att vi får väpnat krig, förutom inbördeskrig (läs terror och annat pack) utan det ryssen gör mot oss istället är att slå ner oss via cyberrymden. Vilket de verkar vara rätt duktiga på emellanåt.
Vilket utspel? Att det är möjligt att ett krig någon gång inom överskådlig tid kommer till Sverige? Är det ett utspel? Så är det ju. Då måste vi ju vara så pass förberedda det är rimligt att vara.
Det har dessutom varit så under de flestas i Sverige nu levande livstid, så det är inte direkt något nytt "utspel".D Daniel 109 skrev: