electroluxaren skrev:
Bättre att ställa upp än att springa och gömma sig.
Du vet väl att alla inte bör ha vapen? Jag gjorde inte lumpen av egna skäl. Och vapen kommer jag inte ta i hand. Jag sträcker mig att hjälpa till med civilplikten, dvs transporter och liknande.

electroluxaren skrev:
De flesta måste ta striden på ytan för de som gömmer sig så skyddsrum platser finns det gott om
Det är det de inte gör. Där vi har en viktig strategisk plats för militären fanns där ju inte ens skyddsrum för 100 personer. Och skulle det bli något väpnat angrepp alls så lär de ju spränga just där också. Den är inte hemlig heller =)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast pratar man skyddsrum så är det väl bra om man har någonstans att taa vägen under de timmarna tex ett flyganfall pågår....annars lär man ha många döda/skdade efter sådana anfall - det handlar ju inte att gömma sig under en sten i månader...
Ja absolut, de är jättebra. De som är godkända. Tror inte ens det bredvid mig kan återställas då ägaren av huset nog inte ens har kvar portarna.
Jag var spekulant på ett hus med skyddsrum för en herrans massa år sen och det var inte godkänt då, fattades en del saker för att få det godkänt också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast pratar man skyddsrum så är det väl bra om man har någonstans att taa vägen under de timmarna tex ett flyganfall pågår....annars lär man ha många döda/skdade efter sådana anfall - det handlar ju inte att gömma sig under en sten i månader...
Skyddsrum har till stor del spelat ut sin roll. De var väldigt bra när man befarade den typen av bombningar av städer som förekom under andra världskriget. Nu är det en helt annan precision. Om man inte vistas på ett militärt mål så är ett skyddsrum till väldigt liten nytta. Det finns en anledning till att de inte byggs i dag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skyddsrum har till stor del spelat ut sin roll. De var väldigt bra när man befarade den typen av bombningar av städer som förekom under andra världskriget. Nu är det en helt annan precision. Om man inte vistas på ett militärt mål så är ett skyddsrum till väldigt liten nytta. Det finns en anledning till att de inte byggs i dag.
Fast det där med precision är en myt. Majoriteten av all sprängkraft som spridits i krig det här millenniet har varit av samma oprecisa sort som under andra världskriget.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
Mot slutet träffade 50% inom 300m från målet. Det ansågs vara en träff. Därför siktade man på städer, inte enskilda byggnader eller fordon. Så krigar inte ens Ryssland längre.
 
D Daniel 109 skrev:
Mot slutet träffade 50% inom 300m från målet. Det ansågs vara en träff. Därför siktade man på städer, inte enskilda byggnader eller fordon. Så krigar inte ens Ryssland längre.
Jag vet inte vad du pratar om för krig. Det jag vet är att man släpper en väldigt stor mängd gamla dumma bomber och granater i alla moderna krig och mot dem hjälper ett skyddsrum lika bra eller dåligt som när samma typ av bomber släpptes för 80 år sedan. Krig är ett väldigt bra tillfälle att tömma sina lager av gammal skit över fienden. Så gör ryssarna nu och så gjorde USA över t ex Irak. Inget nytt och inget konstigt. Så gjordes i början av andra världskriget också.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skyddsrum har till stor del spelat ut sin roll. De var väldigt bra när man befarade den typen av bombningar av städer som förekom under andra världskriget. Nu är det en helt annan precision. Om man inte vistas på ett militärt mål så är ett skyddsrum till väldigt liten nytta. Det finns en anledning till att de inte byggs i dag.
Kolla bara på ryssarnas kirurgiska angrepp med ostyrda glidbomber och flygande mopedsvärmar. Och även om det finns viss precision så om det finns luftvärn så dräller det ändå ner delar.

Jag tycker du har fel i den slutsatsen.
 
  • Gilla
  • Haha
bollen och 3 till
  • Laddar…
Tyck det du. Men det läggs inga bombmattor över städer som man gjorde under andra världskriget. Det var för att skydda sig mot det man byggde skyddsrum.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Skyddsrum har till stor del spelat ut sin roll. De var väldigt bra när man befarade den typen av bombningar av städer som förekom under andra världskriget. Nu är det en helt annan precision. Om man inte vistas på ett militärt mål så är ett skyddsrum till väldigt liten nytta. Det finns en anledning till att de inte byggs i dag.
Du måste helt ha missat kriget i Ukraina.

Den absoluta majoriteten av Rysslands använda sprängkraft är fortfarande av mycket låg precision.

Ryssland terrorbombar hyreshus, sjukhus och andra icke-militära mål regelbundet. Massor av Ukrainare har räddats genom helt vanliga skyddsrum som du sågar.

Tänker du dig att vi ska bli anfallna av USA, Frankrike, Tyskland eller Storbritannien? Då hade din analys varit relevant.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 5 till
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Fast det där med precision är en myt. Majoriteten av all sprängkraft som spridits i krig det här millenniet har varit av samma oprecisa sort som under andra världskriget.
ja det är bara att titta på ukrainas hejdlösa artilleri skjutningar
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du måste helt ha missat kriget i Ukraina.

Den absoluta majoriteten av Rysslands använda sprängkraft är fortfarande av mycket låg precision.

Ryssland terrorbombar hyreshus, sjukhus och andra icke-militära mål regelbundet. Massor av Ukrainare har räddats genom helt vanliga skyddsrum som du sågar.

Tänker du dig att vi ska bli anfallna av USA, Frankrike, Tyskland eller Storbritannien? Då hade din analys varit relevant.
Jag håller med i det mesta, men jag är inte säker på att det blir så mycket mer precision om USA kommer. Nu var det ett tag sedan, men samtidigt som de visade bilder av superprecisionsbomber som träffade enstaka irakiska fordon, hällde de ner allt de hade kvar sedan koreakriget över stora ytor.

En sak jag tror att Daniel och andra missar är att utfallet för de på marken inte är direkt kopplat till de större planerna och strategierna. För den som blir träffad spelar det ingen som helst roll om bomben/granaten var en del i en gammaldags bombmatta, eller om det var en ensam rackare med dålig precision.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja det är bara att titta på ukrainas hejdlösa artilleri skjutningar
Flertalet rapporter visar att Ukraina skjuter mellan 5 000 och 6 000 artillerigranater per dag. Detta kan jämföras med Rysslands omkring 60 000 granater per dag, alltså ungefär tio gånger mer än Ukraina.

Hur får du det till att Ukrainas hejdlösa artilleri skulle vara problemet???
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Flertalet rapporter visar att Ukraina skjuter mellan 5 000 och 6 000 artillerigranater per dag. Detta kan jämföras med Rysslands omkring 60 000 granater per dag, alltså ungefär tio gånger mer än Ukraina.

Hur får du det till att Ukrainas hejdlösa artilleri skulle vara problemet???
när man inga granater har får man spara på dessa och välja mål med större omsorg, sen har ju inte jag räknat antalet som skjuts i världen och av vem, men bristen i ukranina påtalas varje dag och hela västvärlden hinner inte att gör nya i samma takt som de görs av med
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du måste helt ha missat kriget i Ukraina.

Den absoluta majoriteten av Rysslands använda sprängkraft är fortfarande av mycket låg precision.

Ryssland terrorbombar hyreshus, sjukhus och andra icke-militära mål regelbundet. Massor av Ukrainare har räddats genom helt vanliga skyddsrum som du sågar.

Tänker du dig att vi ska bli anfallna av USA, Frankrike, Tyskland eller Storbritannien? Då hade din analys varit relevant.
Vi har ca 3.000.000 platser i skyddsrum i Sverige. Behövs fler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.