A
O [old rusty] skrev:
"Försvaret" består ju inte riktigt bara av raska grabbar som rusar mot lede-Fi med höga knän och hårt kön..

En stor det av försvaret är resten av samhället, inklusive att de som just rusar mot lede-Fi känner sig trygga i att de bakom inte bombas till rosa dimma direkt utan har en chans att klara sig.
Och dessutom kan hantera logistik, sjukvård osv osv osv.

Därav skyddsrum.

Att sen politikerna sent ska vakna (och du har röstat på dom) och inse att tidigare försvarsbeslut var helt värdelösa är väl bättre än att de aldrig insåg misstaget antar jag..
Histirien upprepar sig alltid, se 20-talats försvars beslut helt identiskt i dag som under mellankrigstiden
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
A
J Jaggatagga skrev:
Ja det är förmodligen det bästa alternativet med en isolerad attack mot Sverige. Frågan är om regeringen skulle göra en Ukraina och stänga gränsen för svenska män. Mtp. hur hänförda de verkar vara av heroiska Zelensky så tror jag risken är överhängande. Det är tveksamt om man vill låta fru och barn fly ensamma.

Civilförsvaret är nedlagt. De män som överger sina barn lämnar dem att dö. Det tar väl några dagar innan plundring börjar och ens barn svälter ihjäl.
De som flyr bör arkebuseras
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Ingen regering sen 1990-talet är oskyldig till nedrustningen av försvaret. Försvarsbesluten som inledde den nya inriktningen av försvaret ("Långtbortistandoktrinen") togs under 1990-talet och början av 2000-talet. Avvecklingen började ordentligt i mitten av 2000-talet under regeringen Persson, men brukar associeras mest med Reinfelfdt efter hans uttalande om att försvaret är ett särintresse.

Det tror jag inte alls. Vi är inte ryssar.
Vi har inte bättre politiker än vi förtjänar
 
A
Genaugenau Genaugenau skrev:
För er som bor i en brf med skyddsrum, vad har era föreningar förberett eller planerat hittills?

Jag bor i en liten brf mer ett skyddsrum. Smutsigt och belamrat med saker bla vagnar och cyklar. Oklart skick, även om ingången (källarplan) verkar ha fungerande dörr med lås. Oklart om det finns alternativ in/utgång mm.

Min önskan hade varit att städa ur hela utrymmet, inkl tvätta väggar mm från 70+ år av dammbildning och råttspillning. Inventera och ta in en sakkunnig för utvärdering utav skick mm. Därefter, på föreningens bekostnad, köpa in vätskedunkar och annat som är bra att ha på plats vid en krigssituation. Antar att allt går att lösa under 20tkr inkl städning.
Föreslå det för din styrelse
 
P pmd skrev:
"Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska" står det i MSBs häfte "Om krisen eller kriget kommer".
Mig veterligen så stod det att alla uppgifter om att mobiliseringen ska upphöra är falska? Sverige har väl förlorat runt hälften av alla krig landet varit indraget i. Man kan bara förlora ett krig med den inställningen ...
 
electroluxaren skrev:
De som flyr bör arkebuseras
Att lämna sitt land, och komma tillbaka, är en mänsklig rättighet så som de är definierade av FN.

J Jaggatagga skrev:
Mig veterligen så stod det att alla uppgifter om att mobiliseringen ska upphöra är falska? Sverige har väl förlorat runt hälften av alla krig landet varit indraget i. Man kan bara förlora ett krig med den inställningen ...
Tja, nu har ju inte Sverige varit i krig på 200 år (om man inte räknar San Marino, som bara var ett krig på pappret), så kanske svårt att dra slutsatser ur det.
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kristersson var tydlig med att det gäller medborgare. Enligt tidningarna.

Att han skulle ha stenkoll är kanske inte helt troligt även om han borde. För på försvarsmakten så står det som du skriver.

De kan ge mig en mattransport om det händer något =)
Fast pratar man skyddsrum så är det väl bra om man har någonstans att taa vägen under de timmarna tex ett flyganfall pågår....annars lär man ha många döda/skdade efter sådana anfall - det handlar ju inte att gömma sig under en sten i månader...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast pratar man skyddsrum så är det väl bra om man har någonstans att taa vägen under de timmarna tex ett flyganfall pågår....annars lär man ha många döda/skdade efter sådana anfall - det handlar ju inte att gömma sig under en sten i månader...
Ja, om vi ska utgå från erfarenheten från Ukraina verkar det viktiga vara någorlunda splitterskydd i ett format som är långsiktigt uthålligt. Skyddsrum enligt svensk standard är en ganska kortsiktig lösning för korta, infrekventa tillstånd.
 
J Jaggatagga skrev:
Mig veterligen så stod det att alla uppgifter om att mobiliseringen ska upphöra är falska? Sverige har väl förlorat runt hälften av alla krig landet varit indraget i. Man kan bara förlora ett krig med den inställningen ...
Nu kvackar du igen, fokus på helt orelevanta historiska fakta (inte sällan felaktiga eller gravt vinklade) är ju hela andemeningen i rysk "utrikespolitik".

Ska du inte börja prata om hur ryska riket såg ut på 1760-talet också och säga att det egentligen inte är en invasion utan en inrikespolitisk diskussion dom sysslar med i Ukraina?
 
Min fru är född i Ryssland så jag kan inte gömma mig från dom🤪..
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Ja, om vi ska utgå från erfarenheten från Ukraina verkar det viktiga vara någorlunda splitterskydd i ett format som är långsiktigt uthålligt. Skyddsrum enligt svensk standard är en ganska kortsiktig lösning för korta, infrekventa tillstånd.
Vad efterfrågar du?
Mindre och vanligare skyddrum?

Där kan jag nog hålla med, många i Ukraina verkar ju till slut tröttna på terrorbombningar och sover i badkaret istället..

Större badkar kanske ska subventioneras istället för att iordningställa skyddsrum?
Mörkläggningsgardin "Russkiy Mir" från Ikea, 5cm kevlar med blyvikter nederst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vad efterfrågar du?
Mindre och vanligare skyddrum?

Där kan jag nog hålla med, många i Ukraina verkar ju till slut tröttna på terrorbombningar och sover i badkaret istället..

Större badkar kanske ska subventioneras istället för att iordningställa skyddsrum?
Mörkläggningsgardin "Russkiy Mir" från Ikea, 5cm kevlar med blyvikter nederst.
Jag föreslår att folk som har hus funderar på om det finns något rum i källaren som med rimliga medel kan konverteras till sovplats snarare än att antingen förlita sig på att någon annan ska tillhandahålla skyddsrum eller att snubbla på att projektet bygga-riktigt-skyddsrum är jättestort. Behöver man kanske förstärka taket lokalt någonstans? Fundera på hur man ska förstärka eventuella källarfönster? Har man madrasser som går att använda? Det känns som att många med villor skulle komma väldigt långt med ganska små medel. Det är förstås svårare i lägenhet, men givet profilen på forumet tycker jag inte att det är en orimlig målbild. Det bör alltså vara en plats där det faktiskt går att bo tills vidare snarare än någonstans man kan härda ut 24h.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vad efterfrågar du?
Mindre och vanligare skyddrum?

Där kan jag nog hålla med, många i Ukraina verkar ju till slut tröttna på terrorbombningar och sover i badkaret istället..

Större badkar kanske ska subventioneras istället för att iordningställa skyddsrum?
Mörkläggningsgardin "Russkiy Mir" från Ikea, 5cm kevlar med blyvikter nederst.
Med tanke på ur många badkar som är av glasfiber eller plast idag, så tror jag inte det hjälper.

coconut coconut skrev:
Detta blogginlägg är rätt intressant kring ett tänkt teveformat i ett skyddsrum. [länk]
Om det innebär att man ska bomba dokusåpakändisar så är jag för.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det finns dock flertalet människor som flytt krig och bor i Sverige. Dessa är ju trotsallt mer experter än oss och vi bör ta vara på erfarenheten de har.
Erfarenheten är: Fly från kriget till ett annat land.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.