H Hemmafixare Bob skrev:
Det finns nog inget större intresse för annan makt att" slösa" med en bomb över en stuga.
Man får nog göra en omvärdering om man skall se till ryssens nuvarande prioriteringar.

Eliten har blivit helt psykotisk.

Kul att hela diskussionstråden handlar om hur man bäst gömmer sig och inte hur ett försvar skulle se ut. Talande för sammanhållningen i samhället och beredskapen ... av de jag känner är det bara en eller två stridspittar som ens tänker tanken på att göra motstånd.

Man får inte glömma bort att jepparna som styr nu är samma nissar som la ner civilförsvaret och försvaret av Sverige 2008. Och nu känns det som att både ÖB och regering är sugna på krig och budskapet till oss är att "gilla läget".

Så ... ha stora tankar med vatten, bo inte i tätorter eller nära kärnkraftverk eller nedströms vattenkraftverk och ha jaktvapen för att försvara tankarna med vatten? Eller vad är planen?

• Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 6 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Kul att hela diskussionstråden handlar om hur man bäst gömmer sig och inte hur ett försvar skulle se ut. Talande för sammanhållningen i samhället och beredskapen ... av de jag känner är det bara en eller två stridspittar som ens tänker tanken på att göra motstånd.
Mycket talande ja, tyvärr..

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
D
Svårt att veta hur man själv skulle agera om kriget kommer, i förväg kan man bara gissa om sin egen försvarsmoral.

Det finns dock flertalet människor som flytt krig och bor i Sverige. Dessa är ju trotsallt mer experter än oss och vi bör ta vara på erfarenheten de har.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
"Försvaret" består ju inte riktigt bara av raska grabbar som rusar mot lede-Fi med höga knän och hårt kön..

En stor det av försvaret är resten av samhället, inklusive att de som just rusar mot lede-Fi känner sig trygga i att de bakom inte bombas till rosa dimma direkt utan har en chans att klara sig.
Och dessutom kan hantera logistik, sjukvård osv osv osv.

Därav skyddsrum.

Att sen politikerna sent ska vakna (och du har röstat på dom) och inse att tidigare försvarsbeslut var helt värdelösa är väl bättre än att de aldrig insåg misstaget antar jag..

• Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…
engs
Kollade på länken för skyddsrum och ser att en granne några hus bort ska ha skyddsrum för hela 120 pers, ser ut som en vanlig villa så måste vara hela källaren som är klassad då?

• Gilla
Truskär
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Det finns dock flertalet människor som flytt krig och bor i Sverige. Dessa är ju trotsallt mer experter än oss och vi bör ta vara på erfarenheten de har.
Ja det är förmodligen det bästa alternativet med en isolerad attack mot Sverige. Frågan är om regeringen skulle göra en Ukraina och stänga gränsen för svenska män. Mtp. hur hänförda de verkar vara av heroiska Zelensky så tror jag risken är överhängande. Det är tveksamt om man vill låta fru och barn fly ensamma.
O [old rusty] skrev:
de som just rusar mot lede-Fi känner sig trygga i att de bakom inte
Civilförsvaret är nedlagt. De män som överger sina barn lämnar dem att dö. Det tar väl några dagar innan plundring börjar och ens barn svälter ihjäl.

J Jaggatagga skrev:
Civilförsvaret är nedlagt. De män som överger sina barn lämnar dem att dö. Det tar väl några dagar innan plundring börjar och ens barn svälter ihjäl.
Nu bor jag i en del av Sverige där grannsamverkan fortfarande fungerar.
Så personligen är jag inte minsta rädd för att sånt. Prova att lära känna dina grannar så mår du nog bättre sen!

Du har antingen en väldigt mörk syn på dina medmänniskor eller är en av alla ryska påverkanstroll som verkar aktiverats nu.
Lite svårt att säga. :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 8 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Nu bor jag i en del av Sverige där grannsamverkan fortfarande fungerar.
Så personligen är jag inte minsta rädd för att sånt. Prova att lära känna dina grannar så mår du nog bättre sen!

Du har antingen en väldigt mörk syn på dina medmänniskor eller är en av alla ryska påverkanstroll som verkar aktiverats nu.
Lite svårt att säga. :)
Det är lite tröttsamt att bli anklagad för att vara "påverkanstroll" när man mer eller lindre reciterar gängse uppfattning från 10 - 20 år sedan. Jag förstår faktiskt inte. Det känns som att folk liksom bara bytts ut hux flux. Som om det inte är samma personer som förde diskussioner om krig tidigare.

Fråga dem hur mycket mat de har hemma. Grannsamverkan är inte värt mycket om det inte finns något att dela på. Det handlar inte om en "mörk syn" på människor, utan kcal.

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det är lite tröttsamt att bli anklagad för att vara "påverkanstroll" när man mer eller lindre reciterar gängse uppfattning från 10 - 20 år sedan. Jag förstår faktiskt inte. Det känns som att folk liksom bara bytts ut hux flux. Som om det inte är samma personer som förde diskussioner om krig tidigare.

Fråga dem hur mycket mat de har hemma. Grannsamverkan är inte värt mycket om det inte finns något att dela på. Det handlar inte om en "mörk syn" på människor, utan kcal.
Du blir bara anklagad för det för att du rapar upp samma trams. "ingen ide att göra motstånd, bättre att fly eller ge upp." Släng gärna in lite slumpmässigt politikerhat eller liknande för att ställa grupper mot varandra.
Betald eller obetald spelar mindre roll i mina ögon. Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka

Att någons barn dör i hungerkravaller efter några dagar är mörk syn i mina ögon.

Sverige i stort är katastrofalt dåligt förberett jämfört med innan, absolut.

Men antalet större katastrofer där mat/energi osv blivit lidande som resulterat i kravaller och döda barn är lätträknade. Snarare tvärt om, lokalsamhällen har en hög tendens att självorganisera och inte döda varandra som steg ett. Så det du säger är trams.

Men det underlättar ju som sagt om man förbereder lite, det är därför det är så vanligt i prepperhandledningar att som steg ett "lär känna dina grannar".

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
P
J Jaggatagga skrev:
Man får inte glömma bort att jepparna som styr nu är samma nissar som la ner civilförsvaret och försvaret av Sverige 2008.
Ingen regering sen 1990-talet är oskyldig till nedrustningen av försvaret. Försvarsbesluten som inledde den nya inriktningen av försvaret ("Långtbortistandoktrinen") togs under 1990-talet och början av 2000-talet. Avvecklingen började ordentligt i mitten av 2000-talet under regeringen Persson, men brukar associeras mest med Reinfelfdt efter hans uttalande om att försvaret är ett särintresse.
Och nu känns det som att både ÖB och regering är sugna på krig och budskapet till oss är att "gilla läget".
Det tror jag inte alls. Vi är inte ryssar.

• Gilla
Finnpucko och 9 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du blir bara anklagad för det för att du rapar upp samma trams. "ingen ide att göra motstånd, bättre att fly eller ge upp." Släng gärna in lite slumpmässigt politikerhat eller liknande för att ställa grupper mot varandra.
Betald eller obetald spelar mindre roll i mina ögon. Om en fågel ser ut som en anka, simmar som en anka och kvackar som en anka, så är det förmodligen en anka

Att någons barn dör i hungerkravaller efter några dagar är mörk syn i mina ögon.

Sverige i stort är katastrofalt dåligt förberett jämfört med innan, absolut.

Men antalet större katastrofer där mat/energi osv blivit lidande som resulterat i kravaller och döda barn är lätträknade. Snarare tvärt om, lokalsamhällen har en hög tendens att självorganisera och inte döda varandra som steg ett. Så det du säger är trams.

Men det underlättar ju som sagt om man förbereder lite, det är därför det är så vanligt i prepperhandledningar att som steg ett "lär känna dina grannar".
Jag håller i stora delar med dig och jag känner att jag drar tråden OT om jag går in på resten.

Du får tänka på alla JIT leveranser och hur extremt sårbart man har gjort samhället. Coop kan inte ens hantera ett datorhaveri liksom ...
P pmd skrev:
Det tror jag inte alls.
Jag hoppas du har rätt.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
För er som bor i en brf med skyddsrum, vad har era föreningar förberett eller planerat hittills?

Jag bor i en liten brf mer ett skyddsrum. Smutsigt och belamrat med saker bla vagnar och cyklar. Oklart skick, även om ingången (källarplan) verkar ha fungerande dörr med lås. Oklart om det finns alternativ in/utgång mm.

Min önskan hade varit att städa ur hela utrymmet, inkl tvätta väggar mm från 70+ år av dammbildning och råttspillning. Inventera och ta in en sakkunnig för utvärdering utav skick mm. Därefter, på föreningens bekostnad, köpa in vätskedunkar och annat som är bra att ha på plats vid en krigssituation. Antar att allt går att lösa under 20tkr inkl städning.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Genaugenau Genaugenau skrev:
Oklart om det finns alternativ in/utgång mm.
Det ska det finnas men den är ofta igenmurad. Ha slägga och kil tillgänglig, typ.

Regnvattenuppsamlingstunna i tyg med tappkran är ett bra tips för att samla vatten. Dunkar räcker typ ingenstans om du inte menar sådana som bönder har till kossor.

• Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det ska det finnas men den är ofta igenmurad. Ha slägga och kil tillgänglig, typ.

Regnvattenuppsamlingstunna i tyg med tappkran är ett bra tips för att samla vatten. Dunkar räcker typ ingenstans om du inte menar sådana som bönder har till kossor.
Jag tänkte på större dunkar för att förse personer i skyddsrum med vatten vid en evakuering dit. Hur mkt det blir beror väl på personantal och ngn minimikvot a 1l per person och dygn. Tänkte du utifrån regelbunden vatteninsamling ifall vattentillgången upphör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.