? Rkarlsson skrev:
Personligen kan jag säga att jag kommer inte gå in i något jädra skyddsrum. Vid första antydan till någon attack sticker jag upp i skogen och stannar där. Tror inte de skulle vara intresserade av att gå ut i tät skog =)

Värre för mina stackars grannbyar. Det fanns 1 skyddsrum i ena byn på 4600 personer. Det inrymmet 90 pers.
Hur löser man det?
Får man köpa plats då? Tjockast plånbok vinner

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur löser man det?
Inte bo och jobba nära militärt intressanta objekt/områden

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Hur löser man det?
Ta fram fina whiskeyn och en bra film, höj volymen och njut att du slipper sitta under marken!

?
Hur löser man det?
Så duktigt folk verkar sköta sig som man ser i affären med att först tar allt så tyvärr tror jag att det blir störst först.

Det finns dock mycket skog i våra områden så jag tror många kommer sticka till skogs. Men sen har vi inget av värde alls för någon alls i närheten, de la ner 2 regementen vid nermonteringen, man får ju hoppas att fienden uppdaterat kartan. Vi har dock kvar en central, den är långt från mig förvisso och från bebyggelsen =)
Om han kör på gamla kartor från Stig spion wennerström så kommer de ju gå på ett plomberat bergrum. (inget är hemligt av detta)

Vi har tydligen 52 skyddsrum, de som tillhör villor tar 60 pers och de som ligger i hyreshus ligger runt 115 pers. Räknar man då på 60 pers per allt så är vi uppe i 3120personer. Vi är ca 4900. Lite bättre odds :p

?
sir_daniel sir_daniel skrev:
Inte bo och jobba nära militärt intressanta objekt/områden
Intressant att ett av våra mycket intressanta militära objekt så har byn bara 19 rum på en befolkning runt 2-2500 personer. Kan väl lite tycka att om man har något aktivt så kanske man borde byggt lite fler skydd.

Skyddsrummen är väl i första hand till för de som bor i tätort och inte kan lämna stan pga arbete tex sjukhus, räddningstjänst, bor man på landsbygden med skyddsobjekt så är väl det skyddsrummet i första hand till för de som arbetar på skyddsobjektet övriga får ta skydd i stugan, Det finns nog inget större intresse för annan makt att" slösa" med en bomb över en stuga.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
P
H Hemmafixare Bob skrev:
Skyddsrummen är väl i första hand till för de som bor i tätort och inte kan lämna stan pga arbete tex sjukhus, räddningstjänst, bor man på landsbygden med skyddsobjekt så är väl det skyddsrummet i första hand till för de som arbetar på skyddsobjektet övriga får ta skydd i stugan, Det finns nog inget större intresse för annan makt att" slösa" med en bomb över en stuga.
Nej, det finns knappast något större intresse av det, men träffsäkerheten brukar inte alltid vara så jättebra.

När det gäller militära ledningscentraler så bör man inte vistas i närheten av dessa i krigstid. De är de första som får en atombomb kastad på sig.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
?
H Hemmafixare Bob skrev:
Med tanke på hur dåligt de siktar så vill du absolut inte bo i en radie av 5 km iallafall från det militära.
Det finns en hel del bostäder inom 2 km från en av våra flygbandscentraler. Och där finns absolut inga skyddrum just där till boenden.

Vi har som sagt 52 rum, inget militärt, inga sjukhus ingenting. Närmaste regemente fågelvägen var ca 7 km iväg, dock övningsfälten var lite närmre.

För ryssen så är deras intresse ju nu massdestruktion, om du inte missat det så skjuter de ner stora lägenhetskomplex utan att blinka. Inte vill du bo i en stuga i deras väg då.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Hehe, man kanske borde bygga ett eget skyddsrum…

Enligt MSB finns det två (2) skyddsrum på Färingsö, Sveriges näst största insjö-ö. De rymmer 110 personer. På ön bor det ca 9 500 personer…

• Gilla
  • Wow
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Om man ska gräva ner en pool på tomten kan man först bygga en bunker under poolen som man sedan ställer poolen på. Ingen som frågar efter bygglov då
Vatten är ett mycket bra strålskydd!

K
O OFP skrev:
Bunker under poolen!
Jag har tänkt tanken, men grannarna skulle nog börja fråga varför man gräver 4 meter djupt

En annan tanke jag haft är att gräva en pool (lite djupare) med rejäla betongväggar och sen förbereda dör att snabbt kunna bygga ett riktigt tak! Så kan man njuta av poolen tills kriget kommer

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har tänkt tanken, men grannarna skulle nog börja fråga varför man gräver 4 meter djupt

En annan tanke jag haft är att gräva en pool (lite djupare) med rejäla betongväggar och sen förbereda dör att snabbt kunna bygga ett riktigt tak! Så kan man njuta av poolen tills kriget kommer
Eller leta upp ett skyddsrum i närheten?

• Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
M
? Rkarlsson skrev:
Personligen kan jag säga att jag kommer inte gå in i något jädra skyddsrum. Vid första antydan till någon attack sticker jag upp i skogen och stannar där. Tror inte de skulle vara intresserade av att gå ut i tät skog =)

Värre för mina stackars grannbyar. Det fanns 1 skyddsrum i ena byn på 4600 personer. Det inrymmet 90 pers.
Precis, tänker man efter så kommer ju bomberna falla där dom gör mest skada. Stora städer är ju största målen för fi. Jag känner en som köpt en off grid stuga utan el och vatten mitt ute i skogen utan grannar. Är nog det säkraste stället vid en "specialoperation". Börjar dom bråka med atomgrejor så är det nog skit samma vart man befinner sig.

• Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
?
M Markarbetaren skrev:
Precis, tänker man efter så kommer ju bomberna falla där dom gör mest skada. Stora städer är ju största målen för fi. Jag känner en som köpt en off grid stuga utan el och vatten mitt ute i skogen utan grannar. Är nog det säkraste stället vid en "specialoperation". Börjar dom bråka med atomgrejor så är det nog skit samma vart man befinner sig.

Hos oss ligger närmaste militära mål ca 30 minuter bilväg. Det lär bli bland de första i Sverige som får en omgång då de bevakar flyget (nej de är inte hemligt)
Om man ska vara rent krass och skydda sig så har jag ändå det gamla flygövervakningsrummet kvar 20 minuter från mig. Men att komma ner lär bli en pärs. Men ryssen har alla ritningarna på stället så kan fråga de.

Men hålla sig ifrån militära mål, kärnkraft, och andra viktiga stora saker. Så det är nog rätt chill med att promenera upp i skogen.

Ska man se det som bra eller dåligt att de lade ner regementen om kriget kommer? Vi hade ju p2 och t4 inom samma område.
Vi hade ju till och med vapenlager överallt som försvann.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag förväntar mig Uber eats levererar även under krig.

• Gilla
  • Haha
Erik9005 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.