• Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
De släckte den på några minuter. Sedan kylde de batteriet länge. De ville inte gå in och klippa i bilen för att frilägga batteriet när det fanns kroppar i den.
 
D Daniel 109 skrev:
De släckte den på några minuter. Sedan kylde de batteriet länge. De ville inte gå in och klippa i bilen för att frilägga batteriet när det fanns kroppar i den.
Det verkar rimligt.
 
Bilden och texten kommer från mitt garagebygge. Vad är det som är fel med en 10-kvadratare? Har en bit från huvudcentralen till garaget och då jag vill kunna använda min laddare på 22 kW fullt ut så verkade det som en rimlig dimension. Stumpen som blev över användes mellan garagets central och easee-boxen. Enligt elektrikern som kopplade in det hela så var det rätt tänkt.
 
  • Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Bilden och texten kommer från mitt garagebygge. Vad är det som är fel med en 10-kvadratare? Har en bit från huvudcentralen till garaget och då jag vill kunna använda min laddare på 22 kW fullt ut så verkade det som en rimlig dimension. Stumpen som blev över användes mellan garagets central och easee-boxen. Enligt elektrikern som kopplade in det hela så var det rätt tänkt.
Inte fel, men kraftigt överdimensionerat.

Edit: http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22
Kopparkabel är dyr och 10mm2 är definitivt i överkant då man kan köra 40A i den. 22kW ger 20A.
 
Redigerat:
22kW vid 400/230V trefas ger fasströmmar på 32A...

Så det räcker med 6mm2 som då får avsäkras med 35A medans 10mm2 får avsäkras med 40A. Men 10mm2 kostar bara 28:- + moms mera per meter. Marginaler är alltid bra att ha...
Kostnaden för kabeln är väldigt liten i förhållande till alla andra kostnader i samband med installationen...
 
Nicke Nyfiken
Att använda 10 mm2 ledare är inte fel men kraftigt överdimensionerat. Och bildtexten i artikeln ger en felaktig bild av vad som egentligen behövs.

Det är lite som att visa en bild på en 10 m bred garageport och ge intrycket att det behövs om man vill kunna köra in bilen i garaget, fast det räcker mer än väl med en 2,5 m bred port för att få in bilen.

De flesta nya elbilar har 11kW laddare vilket är 3x16A och då räcker det med 2,5 mm2 ledare. För att kunna utnyttja laddboxens maximala effekt på 22 kW krävs det minst ett elabonnemang med 35 A huvudsäkringar. Och då räcker det ändå med 6 mm2 ledare till laddboxen.

Jag har själv en 22 kW laddbox men den är avsäkrad med 3x16A (2,5 mm2 ledare) eftersom vi har 20A abonnemang och bilens laddare är på 11kW. Och sedan har jag begränsat laddströmmen till max 10A i bilen. Det räcker långt och blir över. Det ger 3-3,5 mils räckvidd/timme. Alltså 36-42 mil om bilen står 12 timmar över natten.

Så i praktiken klarar vi oss lätt med 10A laddning utan problem, och kunde ha 1,5 mm2 kablar till laddboxen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har en Zoe som klarar 22kW och jag har 50A huvudsäkringar till uppvärmning samt lite uthus (+3st 3*16A abonnemang) så jag skulle kunna säkra upp till 80A om jag får behovet. Så varför skulle jag begränsa mig till 3*16A? Till mitt kommande carportbygge så kommer jag att förlägga 5*35mm2 koppar eller 5*70mm2 Al. Varför då? Jo, för att min servisledning är 5*95mm2 Al och 125A servissäkring. Så för att ha möjlighet att ladda tre bilar samtidigt som kommer att anslutas med 10mm2 vardera samt kommande möjlighet till snabbladdning samt V2H/V2G och inte förlora energi på vägen till carporten (60 meter bort) så är det lämpligt att överdimensionera. Ju mera jag överdimensionerar desto mindre spänningsfall får jag över kabeln. Som sagt skillnaden i kostnaden på kabel är låg jämfört med schaktning och elektrikerns kostnad samt resten. Ibland får det kosta att ligga på topp...

Alla bor inte i villor samt saknar medel att göra saker ordentligt från början.
Men var och en får göra som dom vill. Jag tänker dock ta rejält med höjd för framtida utveckling, självklart kommer även nätverket byggas ut till carporten med fiber och lokal accesspunkt.
 
L Limpan4all skrev:
för att ha möjlighet att ladda tre bilar samtidigt som kommer att anslutas med 10mm2 vardera samt kommande möjlighet till snabbladdning
Du överdimensionerar något jävulskt för hemmaladdning. Som visats i räkneövningar ovan klarar du dig gott på 6 mm för att ladda med 32 A, vilket med trefas ger 22 kW eller 7,5 kW per bil. Då kan du alltså ladda tre Zoe från tomt till fullt på sju timmar.

Jag har oerhört svårt att se att någon behöver snabbare laddning än så hemma.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
L Limpan4all skrev:
Jag har en Zoe som klarar 22kW och jag har 50A huvudsäkringar till uppvärmning samt lite uthus (+3st 3*16A abonnemang) så jag skulle kunna säkra upp till 80A om jag får behovet. Så varför skulle jag begränsa mig till 3*16A? Till mitt kommande carportbygge så kommer jag att förlägga 5*35mm2 koppar eller 5*70mm2 Al. Varför då? Jo, för att min servisledning är 5*95mm2 Al och 125A servissäkring. Så för att ha möjlighet att ladda tre bilar samtidigt som kommer att anslutas med 10mm2 vardera samt kommande möjlighet till snabbladdning samt V2H/V2G och inte förlora energi på vägen till carporten (60 meter bort) så är det lämpligt att överdimensionera. Ju mera jag överdimensionerar desto mindre spänningsfall får jag över kabeln. Som sagt skillnaden i kostnaden på kabel är låg jämfört med schaktning och elektrikerns kostnad samt resten. Ibland får det kosta att ligga på topp...

Alla bor inte i villor samt saknar medel att göra saker ordentligt från början.
Men var och en får göra som dom vill. Jag tänker dock ta rejält med höjd för framtida utveckling, självklart kommer även nätverket byggas ut till carporten med fiber och lokal accesspunkt.
Antar att du även förbereder för en 10 m bred port för framtida ombyggnad av carporten. ;)
 
Varför inte?
Att DU inte behöver det har absolut inget med mina behov eller önskemål att göra...
V2H och V2G kommer att komma, det kommer även att komma DC snabbladdare för hemmabruk snart. I värsta fall får jag väl konstruera en själv. Så när man nu skall gräva så är det bättre att planera för framtiden än att begränsa sig.
 
Nope faktiskt inte, den kommer att bli 15 meter bred från början och ha plats för fem bilar varav två platser kan vara traktor eller terrängbil med 3,5 meters fri takhöjd.
 
L Limpan4all skrev:
Varför inte?
Att DU inte behöver det har absolut inget med mina behov eller önskemål att göra...
V2H och V2G kommer att komma, det kommer även att komma DC snabbladdare för hemmabruk snart. I värsta fall får jag väl konstruera en själv. Så när man nu skall gräva så är det bättre att planera för framtiden än att begränsa sig.
Eller så lägger du bara ett rör i marken grovt nog för eventuella framtida behov. Sparar in lite pengar och lägger ner 5x10mm2 kabel.

Visst, om 20 år kanske en vanlig personbil har batteri på 0,5Mwh och då kan det möjligen vara intressant med snabbladdare för hemmabruk, men oavsett vilket så kommer det aldrig bli en produkt för massorna (eller aldrig ska man väl inte säga) då de allra flesta inte har råd med 80A huvudsäkringar eller större.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Varför inte?
Att DU inte behöver det har absolut inget med mina behov eller önskemål att göra...
Tja, du frågade exempelvis varför du inte skulle dra så grova ledningar när du kunde, och då var mitt svar att det inte behövs. Det hävdar jag vara sant för säkert 99 % av alla användare eller mer, vilket nog även inkluderar dig.

Sen kan du förstås ha önskemål om att med hängslen och livrem säkra dig mot varje tänkbar situation någonsin, men även om du i förstone vill det rekommenderar jag ändå att du hejdar dig något och räknar lite på dina behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.