Eftersom det är något som det pratas om, men inte existerar och inte kommer att existera.
 
Nicke Nyfiken
GlennB GlennB skrev:
Ja, för alla som inte har elbil eller vill prata om det precis hela tiden är förstås AVUNDSJUKA..

SUCK, är ni 6 år och sitter i sandlådan allihopa eller ?
Såg nu att du tagit över "mnils" argumentation så du kan glömma mitt förra inlägg där jag citerade dig då det blev en förväxling.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på att detta är en reell fara med ett li-ion-batteri?
Hur mycket av batteriet är litium? Är litiumet rent och kan kommas åt av vatten. osv osv.

Eller är det bara dina fördomar mot elbilar nu igen?
Det är ca 2-3 procent av grundämnet Litium i ett Li-jon batteri, men det är upplöst i Li-joner och är inte reaktivt med vatten. Spolade vatten på ett brinnade batteri så sent som förra veckan, med enda resultatet att det slutade brinna.

Primärbatterier (ej uppladningsbara) finns med rent Litium i, där ska man vara försiktig med vattnet. Sådan batterier finns i brandvarnare, miniräknare och klockor. Den begränsade effekten i sådana småbatterier gör nog att man i praktiken ändå kan släcka med vatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Släcker räddningstjänst/brandkåren garagebränder då en elbil kan misstänkas stå i garaget?

/ATW
Med tanke på att nått av de sista som börjar brinna i det garaget är nog batteriet så är de enda rimliga att släcka innan också batteriet brinner
 
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är något som det pratas om, men inte existerar och inte kommer att existera.
Dubbelriktad laddning av batteriet i elbilar finns idag.
Kommer finnas och ...

Chademo har de idag men är en i Sverige utdöende standard.

En sak man inte ska glömma är att enbart pausning av laddning är även de positivt för nätet och huvudsäkringen.
Absolut enklaste sättet att uppnå detta är att sätta elbilen på timer att starta laddning mitt i natten
 
hsd
L Limpan4all skrev:
Räckvidds ångest är helt korrekt något som de flesta nyblivna elbilsägare har och det är förståeligt varför, för räckvidd i en elbil är ganska så annorlunda än vad det är i en bränslebil. Främst beror det på djungeln av vad elenergi kostar beroende på var och hur man laddar från helt gratis till uppåt 25:-/mil, och denna del är en mycket snårig djungel. Efter något år eller två så försvinner den för då vet man hur det fungerar.
Men min svärmor tror fortfarande att man handlar batterier på Coop, och hon tycker att det måste vara tungt att bära hem...

Bränslebilsägare använder däremot räckvidd som huvudargument för att de inte skall/kan skaffa sig en elbil.
I deras fall beror det alltid på okunskap och tvistade idéer om hur saker fungerar samt ivrigt påhejade av medias konstiga rapportering.
Det blir lätt ångest, en vanlig bil å soppatorsk kan ju lösas med reservdunk ;) ,men elbilen....:surprised:
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Fast du vill ju prata (negativt) om elbilar. Annars hade du inte gett dig in i tråden.
Läste du över huvud taget mitt första inlägg ?

Jag ifrågasatte varför man skulle göra skillnad på ett garage för en riktig bil och för en elbil, och kallade det klickfiske.

Exakt vad i det jag skrev tycker du tyder på att jag vill prata om världens mest uttjatade ämne - elbilar ?

Du hade ingenting att bidra med, men ändå var du tvungen att spy lite galla över elbilar och deras ägare.
Och vad har du själv bidragit med förutom att skriva att du är så stolt över din elbil 53 gånger ? och hur dumma alla är som inte vill prata om elbilar fast det uppenbarligen är din högsta önskan ?

Vem är det som är 6 år och sitter i sandlådan?
Jag syftade på de elbilsägare som bara måste prata om sina elbilar precis hela tiden, det framgick väl av mitt inlägg ?
 
D Daniel 109 skrev:
Samma sak gäller växellådor eller hjul i magnesium. Men det medför inte att brandkåren struntar i att försöka släcka. Batterier går i allmänhet att släcka med vatten. Det är värre med magnesium.
Ytterst få äger gamla bugattis från förra århundradet, eller extrema racerbilar som faktiskt kan ha delar i ren magnesium.

Försök få eld på en modern lättmetallfälg får du se hur lätt det är, det gäller samma sak för lättmetalllegeringar använda i växellådor och aluminiumblock.

Även fälgar som marknadsförs med namnet magnesium är gjorda i en lättmetalllegering som förvisso innehåller magnesium, men såpass låg andel att dom inte brinner i normala fall.

Titta på ett utbränt vrak av en bil (varnligt förekommande i förorterna..) sås er du att alufälgarna oftast är intakta, alternativt smälta, men dom har inte brunnit upp, samma sak gäller motorblock och växellåda.

Sluta grip efter halmstrån alt komma med rena felaktigheter.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på att detta är en reell fara med ett li-ion-batteri?
Hur mycket av batteriet är litium? Är litiumet rent och kan kommas åt av vatten. osv osv.

Eller är det bara dina fördomar mot elbilar nu igen?
Finns gott om youtube videor med självantändade teslor. Där man kan se brandkåren stå på avstånd och se på för att dom vägrar ingripa.
 
F Finndjävel skrev:
Finns gott om youtube videor med självantändade teslor. Där man kan se brandkåren stå på avstånd och se på för att dom vägrar ingripa.
1 de självantänder inte.
Jag har till dagens datum sett en video från Kina där eventuellt ett batteri i en tesla självantänt. Alla andra jag tittat på har skadats på ett eller annat sätt. Innan nån brand är på tal.
Batteriet brinner inte enkelt men problematiken är om det börjar brinna så är det svårt att släcka.
Att då brandkåren står och tittar på är för att ingen person är i fara och bilen är ändå förstörd. Vet dem då att de dem har med sig för att släcka inte räcker och bilen står ofarligt till så är det mer rimligt att låta det brinna.
Dessutom sitter batteriet skyddat under bilen så det blir ändå svårt att spola vatten där.
När golvet brunnit upp så är det bra fart i branden och ovanstående scenario utspelar sig
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Finns gott om youtube videor med självantändade teslor. Där man kan se brandkåren stå på avstånd och se på för att dom vägrar ingripa.
"Jag har sett det på youtube", fantastisk bevisföring...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Julius Bohem Julius Bohem skrev:
Det är ca 2-3 procent av grundämnet Litium i ett Li-jon batteri, men det är upplöst i Li-joner och är inte reaktivt med vatten. Spolade vatten på ett brinnade batteri så sent som förra veckan, med enda resultatet att det slutade brinna.

Primärbatterier (ej uppladningsbara) finns med rent Litium i, där ska man vara försiktig med vattnet. Sådan batterier finns i brandvarnare, miniräknare och klockor. Den begränsade effekten i sådana småbatterier gör nog att man i praktiken ändå kan släcka med vatten.
För Lithiumbatterier i olika fomer som finns i telefoner, plattofrosv , så är vi extra försiktiga och vid återvinning lägger i plåttunna, med värmekulit emellan i flera lager. Har sett filmer och hört ifrån Stena återvinning hur mkt ett sådant batteri kan brinna, och att vatten osv bara lugnar ned så inte annat tar eld, men inte stoppar själva branden. Sägs dock oerhört sällsynt att det händer, jag har inte hört talas om det.

(Även om jag hört om personligen om något brand med billiga hoverboards. Där det väl varit utredningar som säger att priset varit för lågt,s å kvaliten på laddare osv blir för dåligt rent ut)

Elbilar har jag ingen erfarenhet av bränder och kolla på youtube drar jag inte så mkt slutsatser ifrån. Vad jag läst testas det redan och kommer väl testas än mer.

Var kul o se David Pogue i ett program om framtidens alternativa batterier, visade ett platt ltihiumvariant av batteri om jag minns rätt, där man kunde klippa sönder det i små små bitar, innan det slutade fungera och få det brinna var mkt svårt.

Oavsett om det är en bensinbil, dieselbil, biogasbil (med bensin/etanol också i), eller elbil, så skulle jag oroa mig för rejäl brand. Samt se till så man kan bryta strömmen till garaget, kanske helst hela fastigheten, vid brand.
 
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Om du ska bygga nytt garage till elbilen så ställer den vissa krav på elinstallationen, och det finns även en del annat att ta hänsyn till. Vi har pratat med en expert som berättar vad du ska tänka på när du bygger garage för elbil.

Du kan läsa artikeln här: Bygga garage till elbil - tänk på det här
Det här med kalla batterier och sämre kapacitet är inget nytt. Titta på mobiltelefonen om du är ute när det är lite minusgrader. Jag håller på med astronomi och är ute i mörkret med teleskopet som jag styr via app i telefonen. När det är mellan 5 och 10 minus på vintern är det en väsentlig skillnad på hur länge det går att hålla på jämfört med annars, fulladdad från början. Även vid några få minus märks skillnad men inte lika mycket.
I en elbil vill man ju ha värme också om man inte vill återgå till VW bubblans rutiner med att sitta med isskrapa på insidan av rutorna. Det har gjorts en mängd tester i vinterföre med olika elbilar och till att börja med är skillnaden mellan uppgiven körsträcka och verklig till nackdel redan vid nytt batteri och nornala temperaturer. Vid normal vinterkyla vid temp ner mot 10 minus tappar dessa ännu mera i körsträcka. Inte ovanligt med 100-150 km. Att det behövs en expert som kommer och joddlar om hur ett garage ska (bör byggas) till elbil är rena tramset. Precis som att ett garage för en elbil skulle ställa större krav än ett vanligt. Det skulle väl vara att inte bygga garaget närmare bostaden än 20 meter om bilfanskapet börjar brinna.
Elbiten är upp till var och en att bedöma men bygger man för elsläde så har man nog tänkt igenom det, om inte annat elektrikern som ska koppla in eländet, om han nu är en yrkesman med heder.
För övrigt anser jag att elbilen blir världens undergång. Amen i tabernaklet.
 
Nicke Nyfiken
GlennB GlennB skrev:
Läste du över huvud taget mitt första inlägg ?
Om du läst vad jag skrev 4 inlägg senare (#62) så hade du förstått att det var en förväxling och inget du behöver hänga upp dig på. Släpp det nu och gå vidare i livet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.