D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är något som det pratas om, men inte existerar och inte kommer att existera.
Det är en kraftfull kristallkula som tvärsäkert kan säga att V2G och V2H inte kommer att bli något. Speciellt eftersom det nu släpps bilar som stöder det.
 
E eleson skrev:
Det är en kraftfull kristallkula som tvärsäkert kan säga att V2G och V2H inte kommer att bli något. Speciellt eftersom det nu släpps bilar som stöder det.
Vilka bilar?
 
Vi får väl se om en 50 år eller så om det blev som Daniel sa att det aldrig blev något.
 
Nicke Nyfiken
D Daniel 109 skrev:
Vilka bilar?
Kia EV6 och Ioniq 5 har V2L som ett första steg. Och vad de säger så finns det inga tekniska hinder för V2G. Så det är nog bara en mjukvaruuppdatering bort.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka bilar?
Idéerna bakom bidirectional EV charging i tex CCS , eller olika lösningar på det har väl hörts sedan 2016. Jag såg det först i info om Sono Sion men ju mer man dyker ned i det desto fler inblandade hittar man.

Stora frågan i branschen är väl mest vilken teknisk lösning som det kommer satsas mest på.

Tiden får utvisa, men kunna ha en bil som UPS för sitt hus hemma, eller åka till fritidshuset o ta kraften ifrån elbilen tycker jag låter både kul och kan bli smart. Kan man bygga ett litet fritidshus utan att behöva snegla på vart elledningar går i närheten.
 
Den självkörande Teslan som kraschade och dödade två personer häromdagen brann ivarjefall ordentligt
“It took four hours to put out a fire that normally would have taken a matter of minutes,” Constable Herman said, adding that it took more than 30,000 gallons of water to extinguish the fire.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Jag har funderat på om man borde tänka på något särskilt när man bygger garage och har elbil, eftersom vi själva har det och att två personer utövar påtryckningar på mig att vi borde bygga ett garage (vilket jag är emot).

Räckviddsångest? Inte större än ångesten för att bensinen ska ta slut. Det är bara att åka och ladda. Supersmidigt att ladda hemma till vardags istället för att behöva åka iväg och göra det.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken och 1 till
  • Laddar…
Nu tror jag inte själv på att driva huset med elbilen annat än i absolut undantagsfall, bor man så till är nog ett reservkraftverk eller en separat batterimodul att föredra, men om vi ändå tänker att man skulle vilja kunna göra det, vilka krav ställer det på installationen då?

Får man mata ström baklänges i ett CEE-uttag? Rimligen inte. I en laddbox? Hur ska den vara kopplad till husets elsystem i så fall, via en helt egen central? Inkopplad var? Före/efter jordfelsbrytare? Och får/vill man mata ut ström på det vanliga elnätet, eller måste/kan man sätta upp ett enkelriktande relä på något vis?

Det finns ju ett antal frågor som man skulle kunna diskutera utifrån trådens tema istället för det ganska trötta för/mot elbilar.
 
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Nä inte en chans.
Men väger man in prestanda, smidighet, bekvämlighet, ekonomi mm. så drar M5an kortaste strået. Framför allt om man ska använda bilen mycket.
Ekonomin förstår jag. Man köper väl inte en M5a för 1.2M+ för att den är så billig att äga och köra :p
Men om man bortser från kilometerprist, och tänker på de andra aspekterna.
Körglädjen och den kanske mer subjektiva kvalitétskänslan hos Teslan jfr med dyrare tyska bilar?

Jag har ju bara läst hur dörrhandtag lossnar osv, men det känns lite som kvällsrubriker och inte nödvändigtvis är ett kvitto på helheten eller vad man ska säga.
 
Någon som har sett någon smidig lösning för att ibland kunna ladda bilen utanför garaget, om det exempelvis mot förmodan då och då skulle vara belamrat med bråte?

Om man vill kunna stänga garageporten och inte klämma kabeln så kanske man kan ha en liten lucka för att leda ut kabeln när det behövs? Eller finns det någon laddbox med två kablar så att en kan vara på insidan och en på utsidan? Eller så övertänker jag...
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ekonomin förstår jag. Man köper väl inte en M5a för 1.2M+ för att den är så billig att äga och köra :p
Men om man bortser från kilometerprist, och tänker på de andra aspekterna.
Körglädjen och den kanske mer subjektiva kvalitétskänslan hos Teslan jfr med dyrare tyska bilar?

Jag har ju bara läst hur dörrhandtag lossnar osv, men det känns lite som kvällsrubriker och inte nödvändigtvis är ett kvitto på helheten eller vad man ska säga.
Vart vill du komma?
Ska vi räkna bort de saker som är till Teslans fördel och sedan jämföra bilarna igen?
Vad är meningen med det?
Jag anser inte att man kan strunta i ekonomin bara för att det är dyra bilar. Det är fortfarande bruksbilar vi talar om. I annat fall kan man köpa en supersportbil.

Alla har olika prioriteringar och de väger olika tungt från person till person. När jag summerade mina prioriteringar var M5an chanslös. Men det betyder absolut inte att Teslan är bästa bilen för alla.

Kvalitétskänslan avhandlade vi i förra inlägget. Det finns ingen USA-tillverkad bil som kan mäta sig med dyra tyska bilar. Förhoppningsvis blir det bättre nu när Tesla börjar tillverka bilar i Tyskland. Några dörrhandtag som lossnar har jag aldrig hört talas om. Däremot var det en del problem med en microswitch i de automatiska dörrhandtagen på tidiga Model S. Kanske är det en fjäder som blivit en höna.

Körglädje är sjukt subjektivt. Jag föredrar den direkta responsen den elektriska drivlinan ger och den sjukt snabba, tysta och helt ryckfria accelerationen. Andra tycker det är viktigare att bilen låter fräckt och kan sätta en bra varvtid på Nordslingan, fast de själva aldrig kommer att köra där. Det är upp till var och en att välja.

Efter att ha kört Model S ett tag blev M5an iskall för mig, men samtidigt världens bästa bil och en våt dröm för andra.

Men hade BMW tillverkat en elbil med samma prestanda, räckvidd och pris som Model S så hade jag troligen hellre köpt den än Teslan, men bara om det funnits ett snabbladdningsnätverk motsvarande Teslas Superchargers i pris och tillgänglighet. Innan dess är det inte aktuellt med ett märkesbyte för min del.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
J jahallåja skrev:
Någon som har sett någon smidig lösning för att ibland kunna ladda bilen utanför garaget, om det exempelvis mot förmodan då och då skulle vara belamrat med bråte?

Om man vill kunna stänga garageporten och inte klämma kabeln så kanske man kan ha en liten lucka för att leda ut kabeln när det behövs? Eller finns det någon laddbox med två kablar så att en kan vara på insidan och en på utsidan? Eller så övertänker jag...
Har du inte en gummilist nederst på porten?
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Har du inte en gummilist nederst på porten?
Jodå, därav funderingen på att jag kanske övertänker och är det inte gör så mycket att klämma kabeln.:)
 
Nicke Nyfiken
J jahallåja skrev:
Jodå, därav funderingen på att jag kanske övertänker och är det inte gör så mycket att klämma kabeln.:)
Låter som du övertänker. Beror naturligtvis på gummilistens utformning, men så har jag gjort av och till under många år utan att det blivit några märken på laddsladden. De flesta laddsladdar är ganska robusta.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.