19 405 läst · 127 svar
19k läst
127 svar
Bygga garage till elbil - tänk på det här
Klart ni ska ha ett garage.Marlen Eskilsson skrev:
Det enda att tänka på ur elbilssynpunkt som jag ser det, är att dra tillräckligt med el för en 3-fas laddbox. (Eller till två laddboxar om ni bygger dubbelgarage). Men det med elen vet ni ju eftersom ni redan har elbil och laddar hemma.
Precis som en solinverter som kan man nollan sin förbrukning mot nätet. Då behövs egentligen inget mer än laddboxen och ett nät.Nötegårdsgubben skrev:.....
Får man mata ström baklänges i ett CEE-uttag? Rimligen inte. I en laddbox? Hur ska den vara kopplad till husets elsystem i så fall, via en helt egen central? Inkopplad var? Före/efter jordfelsbrytare? Och får/vill man mata ut ström på det vanliga elnätet, eller måste/kan man sätta upp ett enkelriktande relä på något vis?
....
Vill man däremot kunna använda strömmen under ett strömavbrott så behövs en massa saker som kopplar bort huset från nätet.
Egentligen inget svar till dig men mer ett svar i ämnet...Nicke Nyfiken skrev:
1fas 16a ger ca 2mil per timme
2fas 16a ger ca 4mil per timme
3fas 16a ger ca 6mil per timme.
I praktiken så kan man bara dela på kablarna så länge som bara en används åt gången. Dvs, ungefär som en grenkontakt. Har dock aldrig sett någon sådan i verkligheten.J jahallåja skrev:Någon som har sett någon smidig lösning för att ibland kunna ladda bilen utanför garaget, om det exempelvis mot förmodan då och då skulle vara belamrat med bråte?
Om man vill kunna stänga garageporten och inte klämma kabeln så kanske man kan ha en liten lucka för att leda ut kabeln när det behövs? Eller finns det någon laddbox med två kablar så att en kan vara på insidan och en på utsidan? Eller så övertänker jag...
Det finns laddboxar med dubbla uttag också, det är en barnlek att få till det så att man får anpassad laddning av bägge bilarna (jag har en tråd här i forumet om att bygga en egen laddbox för den som vill lära sig mer).
Annars är det ju inte svårare än att ha två kablar och byta kabel i laddboxen, en går till utsidan och en har man på insidan.
Eller så placerar man en box på utsidan och en på insidan. Bättre laddboxar klarar lastbalansering mellan sig utan att man som användare behöver göra något alls. T.ex Easee boxen som jag använder. Dessutom så får man två (eller ibland tre sådana) för samma pris som en del andra som saknar denna möjlighet...
Eller med en stor SUV som min så får du halvera räckviden per laddad timme. Åtminstone om man tänkt köra snabbare än 70km/h.A Alexn72 skrev:
Det är nämligen en annan intressant sak med elbilar, förlusterna i låga hastigheter är väldigt små vilket gör att de drar väldigt lite energi i stadstrafik. Men när man når runt 60-70km/h så blir luftmotståndet totalt dominerande. Och med en stor fyrkantig låda så märks detta...
Ett annat exempel på detta är att min bil drar runt 15-20% mer om det är motvind på runt 8-10m/s och runt lika mycket mindre i samma medvind.
Eller så bygger man en egen...L Limpan4all skrev:Eller så placerar man en box på utsidan och en på insidan. Bättre laddboxar klarar lastbalansering mellan sig utan att man som användare behöver göra något alls. T.ex Easee boxen som jag använder. Dessutom så får man två (eller ibland tre sådana) för samma pris som en del andra som saknar denna möjlighet...
Jag byggde min för en tusenlapp, dyrast var laddkabeln (jag har en med integrerad kabel). Nästa gång jag bygger en så blir det med dubbla reglerade ladduttag och trefas på bägge, den lär kosta runt 1500kr att bygga. Men det bkir först när frun skaffar laddbar bil också. Barnens mopedbil klarar har schuko och den laddas från samma trefasuttag som jag stoppat in laddaren till min bil. De paddar dock aldrig samtidigt då jag styr laddningen av mopedbilen automatiskt så att den sker när min bil inte laddas.
Enling brandkåren som släckte:B Byggmarodören skrev:
“With respect to the fire fight, unfortunately, those rumors grew way out of control. It did not take us four hours to put out the blaze. Our guys got there and put down the fire within two to three minutes, enough to see the vehicle had occupants. After that, it was simply cooling the car as the batteries continued to have a chain reaction due to damage.
We could not tear it apart or move it around to get ‘final extinguishment’ because the fact that we had two bodies in there and it was then an investigation-slash-crime scene. We had to keep it cool, were on scene for four hours, but we were simply pouring a little bit of water on it. It was not because flames were coming out. It was a reaction in the battery pan. It was not an active fire,” Buck said.
Enligt bilder finns minst ett däck kvar oskatt.
Och som redan har sagts, laddboxen vid dörren, eller kanske till och med på utsidan med indragen kabel.Nicke Nyfiken skrev:
En del bilar laddas i fronten andra vid A-stolpen, ytterligare andra har luckan där bensinluckan brukar vara och jag har sett någon som hade laddningen bak också. Av denna orsak så är det bäst att ha en kabel att hänga på väggen en kabel som räcker dit ni vill laddningen. Sedan kan man välja att ha kabeln mellan ett trefasuttag på väggen och boxen så att man flyttar boxen till lämplig plats för den bil man har nu, eller så har man kabel mellan boxen och bilen.
När jag byggde min box så valde jag att ha CEE-uttag och kabel till detta med möjlighet att förlänga kabeln när jag vill. Jag har med mig boxen när jag reser tillsammans med skarvkabel och adaptrar och kan därför ladda i CEE enfas, trefas, schuko, Typ-1 och typ-2. Jag blir aldrig utan laddmöjlighet. Jag kan i boxen ställa in laddström via en enkel knapptryckning (eller flera tryck), vilket gör att jag kan ladda med 6A om jag hittar ett motorvärmaruttag. Bara för att ge ytterligare exempel.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 901 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 901 inlägg
Nu är jag väll inte opartisk i ämnet eftersom jag jobbar med elektrifierade fordon. Angående ämnet att släcka brinnande batterier.
Li-ion batterier är självförsöjande på syre när de blir tillräckligt varma. Vilket gör det helt omöjligt att släcka även om du dränker dem i en sjö. Man kan släcka batterierna tidigt (om man lyckas få ner temperaturen fort) men innan brandkåren ofta är på plats är det för sent. Antänds våra fordon så gäller det att få ut dom ur byggnaden och sen bara vänta.
I vissa av våra verkstäder står bilarna i slädar som skickar ut bilen på gården genom att trycka på en nödknapp.
Li-ion batterier är självförsöjande på syre när de blir tillräckligt varma. Vilket gör det helt omöjligt att släcka även om du dränker dem i en sjö. Man kan släcka batterierna tidigt (om man lyckas få ner temperaturen fort) men innan brandkåren ofta är på plats är det för sent. Antänds våra fordon så gäller det att få ut dom ur byggnaden och sen bara vänta.
I vissa av våra verkstäder står bilarna i slädar som skickar ut bilen på gården genom att trycka på en nödknapp.
Nja, det stämmer inte. Det funkar i allmänhet bra att kyla batteriet med vatten.
Ha ha. Ja hur var det nu...A Alexn72 skrev:
Just det.. Det var mängder med folk som ströps av bilbältet i samband med olyckor. Det var livsfarligt att använda bilbälte.
Och airbagen var ännu farligare eftersom folk bröt nacken och dog när airbagen löste ut. Det var en fullständigt livsfarlig utrustning som inte borde få finnas i bilar.
Och nu är det de livsfarliga batterierna som självantänder till höger och vänster, och är helt omöjliga att släcka.