Nicke Nyfiken
M maria01 skrev:
Att det ska vara billigare med elbilar det var det några år nu och framåt så kommer det bli lika dyrt som med en bränsle bil
Driften av bränslebilarna kommer att bli betydligt dyrare framöver. Så även när det blir dyrare med elbil kommer de inte ikapp avgasbilarnas driftkostnader.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det kommer att koma någon form av beskattning för eller senare. Det troliga är att det blir en "rak" beskattning, dvs lika för alla fordon oavsett bränsletyp. Dvs en ytterligare beskattning på bränslebilar men exakt lika mycket per km för elbilarna. Då kan "staten" justera upp beskattningen varefter skatteintäkterna på bränsle sjunker.

Men samtidigt så är el CO2 neutralt så det torde minska "beskattningskraven" sedan så är inhemsk produktion av fordonsenergi en nationalekonoms våta dröm och ett skräcksenario för oljeproducenterna. Så nivån är nog svår att gissa sig till, troligen börjar det billigt, typ 10 öre per kilometer vilket inte skulle åstadkomma "kravaller" sedan höjs det så småningom uppåt 50 öre per kilometer, tillsammans med elskatterna skulle det bli en rimlig nivå. Om man sedan skulle få till självkörande bilar så skulle km debiteringen kunna vara en del av ett AIS system för bilar tillsammans med 5G och Galileo GPS systemet och detta skulle minska mängden skadade i trafiken rejält, vilket skulle minska samhällets kostnader (och den extra skatten på trafikförsäkringen). Så det är i slutänden inte säkert att bilisternas kostnad skulle öka (om inte våra politiker fortsätter att mjölka ut mera från bilismen).
 
Nicke Nyfiken
M maria01 skrev:
[länk]
Vem laddar på Ionity till de priserna?
Det är en fri marknad och vill de straffa ut sig genom ockerpriser så får de göra det.

Det är lika relevant som om OK plötsligt tar 60:- litern för bensinen. Det drabbar bara de som envisas med att tanka just där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[länk]
Det är därför äldre Teslor kommer att bli högvilt, gratis snabbladdning bilens livstid ut. Blir hårdvaluta det. Men sedan kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten och då slipper inte ens Tesla-ägare undan... fast billigare blir det ändå för dem än för "vanliga" elbilister. Ja, ja, det är nog några år kvar till kilometerskatten kommer (om de nu inte vill döda tillväxten) så det gäller väl att passa på att köra elbil nu!
 
L Limpan4all skrev:
Det kommer att koma någon form av beskattning för eller senare. Det troliga är att det blir en "rak" beskattning, dvs lika för alla fordon oavsett bränsletyp. Dvs en ytterligare beskattning på bränslebilar men exakt lika mycket per km för elbilarna. Då kan "staten" justera upp beskattningen varefter skatteintäkterna på bränsle sjunker.

Men samtidigt så är el CO2 neutralt så det torde minska "beskattningskraven" sedan så är inhemsk produktion av fordonsenergi en nationalekonoms våta dröm och ett skräcksenario för oljeproducenterna. Så nivån är nog svår att gissa sig till, troligen börjar det billigt, typ 10 öre per kilometer vilket inte skulle åstadkomma "kravaller" sedan höjs det så småningom uppåt 50 öre per kilometer, tillsammans med elskatterna skulle det bli en rimlig nivå. Om man sedan skulle få till självkörande bilar så skulle km debiteringen kunna vara en del av ett AIS system för bilar tillsammans med 5G och Galileo GPS systemet och detta skulle minska mängden skadade i trafiken rejält, vilket skulle minska samhällets kostnader (och den extra skatten på trafikförsäkringen). Så det är i slutänden inte säkert att bilisternas kostnad skulle öka (om inte våra politiker fortsätter att mjölka ut mera från bilismen).
Jadu, skatten måste fortfarande in... så att politiker skulle sluta mjölka bilismen är nog ett önsketänkande.
 
Nicke Nyfiken
V videopac skrev:
Det är därför äldre Teslor kommer att bli högvilt, gratis snabbladdning bilens livstid ut. Blir hårdvaluta det. Men sedan kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten och då slipper inte ens Tesla-ägare undan... fast billigare blir det ändå för dem än för "vanliga" elbilister. Ja, ja, det är nog några år kvar till kilometerskatten kommer (om de nu inte vill döda tillväxten) så det gäller väl att passa på att köra elbil nu!
Kilometerskatten kommer säkert att drabba alla bilar oavsett drivmedel.

Ja det är gött med helt gratis drivmedel i obegränsad mängd till bilen. Och det gäller i hela Europa. :rofl:
 
Tjänstebilsförarna samt de som har Ionity abonemang som följde med vid bilköpet. Ionity är inte så dyrt om man använder deras nätverk mycket och betalar en fast månadsavgift. Men för spontanladdning, inte en chans att jag skulle ladda där. Men det finns andra ställen som tar betalt per minut oavsett vad du kan ladda för ström då kan man enkelt hamna långt dyrare. Vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna kostar det en krona i minuten (parkeringen ingår). Men om man då har en pluginhybrid (enfas 16A maximalt) blir det 120:- för två timmar och 7,36kW eller 16:-/kWh eller ca 32:- per mil, det är värre. De levererar inte ens 22kW (400V trefas 32A) utan bara 21kW (390V 31A)...
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Varför ska du få "eltorsk"?
Brukar du få soppatorsk?

Jag har kört avgasbil i 25 år och elbil i 6 år utan att få varken soppatorsk eller eltorsk.

Har man lagt in destinationen i navigation så måste man verkligen anstränga sig och bete sig som en idiot för att lyckas få eltorsk. Bilen varnar i många olika steg långt i förväg innan det är kritiskt.

Få laddplatser och trasiga laddare är fortfatande en realitet men det blir snabbt bättre. Men har man en Tesla så är det inga problem om man inte bor längst norrut i vårt land. Tesla har ett bra utbyggt system med snabbladdare. Och det står många laddstolpar på varje ställe också. Det byggs flera hela tiden. Under de 6 åren jag kört Tesla har jag aldrig behövt vänta på att en laddstolpe ska bli ledig. En enda gång har jag råkat ut för att en laddare varit trasig. Men det fanns 11 andra laddare där så det var bara att koppla in sig på någon av dem istället.

Det går alltid att se i bilen hur många laddstolpar som för ögonblicket är tillgängliga på varje laddplats. Så inga överraskningar väntar.

Jag jobbpendlar 30 mil enkel väg med min elbil. Helt bekymmerslöst.
nej, aldrig heller fått soppatorsk, men sett massor av bilar genom åren som fått det. än så länge har väl främst de som kör mycket en elbil, men hur ser det ut när gemene man har en 10 år gammal elbil för utflykt på helgen etc.
funderade starkt på en hybrid för lite drygt ett år sen. sen dök min soppaförbrukning rejält och det är inte längre försvarbart att investera i när jag kör så lite till vardags.
tesla ser fina ut men för dyr för min smak för vad du får.
procenten upp på inköpspriset från motsvarande bilar med bensin eller diesel måste minska om man ska kunna försvara det ekonomiskt för väldigt många som inte kör mycket dagligen.
 
Jag skulle nog inte åka på fler långresor bara för att laddningen var "gratis", skulle ni?
Jag bryr mig inte ens heller om att sätta bilen på laddning vid Lidl eller IKEA bara för att det är gratis, det är inte ens värt jobbet att plocka fram sladden. Milkostnaden när man laddar hemma är så liten ändå. På resa däremot så gäller det att optimera VART man laddar få då skall man vara på rätt plats och kunna skyffla in 22kW samt ca 30kWh så då tar det 1,5h.

Jag tror att mängden Tesla typ S före 2017 ägare som har fri laddning och som verkligen åker och ställer sig för att ladda gratis är väldigt få, om de kan ladda hemma bara för att minska sin kostnad. Taxi ägarna fick ju på tafsen efter ett tag...

För mig och de flesta andra så är mängden resor som man gör och som går längre än 20 mil i varje riktning är ett fåtal per år. För oss så rör det sig om mindre än 25 resor om året. Och mängden resor där man måste ladda på väg till målet är ännu färre kanske mindre än 10. Jag tror att det gäller de flesta om man nu inte bor i Stockholm och har landstället i Skåne eller liknande...

Så behovet att kunna ladda på resa existerar. Men möjligheten att ladda hemma är den avgörande punkten för om elbil är bra eller dåligt för individen. Med Zoe så är den vår "förstabil" numera den av oss som skall längst en dag tar Zoe den andra tar bränslebilen eller om saker skall fraktas då tar man också bränslebilen. Men nästa bil blir nog en Tesla, främst för då tar långresor inte någon extra tid utan bara en rast var tredje timme...
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
V videopac skrev:
De flesta har nog svårt att motivera en Tesla om det inte är så att någon annan betalar den eller att man har ett svårt elbilsintresse :p
Ja en Model S är ingen billig pjäs. Men man får jämföra äpplen med äpplen och när jag köpte min Tesla så jämförde jag med likvärdiga bilar typ Audi RS6, BMW M5 m fl. och då var det ingen större skillnad. Mer än att Teslan är extremt mycket billigare i drift och har hållit andrahandsvärdet betydligt bättre än de andra bilarna jag tittade på.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I vårt fall så vart Zoe billigare från dag ett bara på skillnaden i E85 till Saaben på jobbpendlingen. Lite sjukt att en helt ny elbil är billigare än bara bränslet på en "avskriven" Saab.
 
Nicke Nyfiken
L Limpan4all skrev:
Jag skulle nog inte åka på fler långresor bara för att laddningen var "gratis", skulle ni?
Jag bryr mig inte ens heller om att sätta bilen på laddning vid Lidl eller IKEA bara för att det är gratis, det är inte ens värt jobbet att plocka fram sladden. Milkostnaden när man laddar hemma är så liten ändå. På resa däremot så gäller det att optimera VART man laddar få då skall man vara på rätt plats och kunna skyffla in 22kW samt ca 30kWh så då tar det 1,5h.

Jag tror att mängden Tesla typ S ägare före 2016 som har fri laddning som verkligen åker och ställer sig för att ladda gratis är väldigt få om de kan ladda hemma bara för att minska sin kostnad. Taxi ägarna fick ju på tafsen efter ett tag...

För mig och de flesta andra så är mängden resor som man gör och som går längre än 20 mil i varje riktning är ett fåtal per år. För oss så rör det sig om mindre än 25 resor om året. Och mängden resor där man måste ladda på väg till målet är ännu färre mindre än 10. Jag tror att det gäller de flesta om man nu inte bor i Stockholm och har landstället i Skåne eller liknande...

Så behovet att kunna ladda på resa existerar. Men möjligheten att ladda hemma är den avgörande punkten för om elbil är bra eller dåligt för individen. Med Zoe så är den vår "förstabil" numera den av oss som skall längst en dag tar Zoe den andra tar bränslebilen eller om saker skall fraktas då tar man också bränslebilen. Men nästa bil blir nog en Tesla, främst för då tar långresor inte någon extra tid utan bara en rast var tredje timme...
Det blir inte fler långresor för vår del, men vi tar bilen istället för tåget eller flyget när vi åker överkomliga sträckor. Så bilen rullar längre även om inte resorna blir fler.

Och som du säger, det är hemmaladdningen som gör det smidigt och värt att ha elbil. Vem orkar ta fram laddsladden bara för att det är gratis på IKEA, LIDL m fl?

Och inte sitter man på Teslas superchargers i onödan för att spara pengar. Min tid är värd mer än de få tiorna man sparar på att inte ladda hemma istället.
 
Jag håller med. Inga tåg, buss eller flygresor, elbilen är smidigare och billigare totalt sett dörr till dörr.

En annan intressant reflektion, det är billigare att skjutsa barn till och från centralorten än att de tar bussen på helgerna (deras skolkort gäller inte på helger) även om det blir två ToR resor... Marginalkostnaden för elbilen är lägre än busskostnaden...
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ha ha ha...
Jag utläser ändå en viss avundsjuka i ditt inlägg. :crysmile:
Ja, för alla som inte har elbil eller vill prata om det precis hela tiden är förstås AVUNDSJUKA..

SUCK, är ni 6 år och sitter i sandlådan allihopa eller ?
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.