Absolut. Detta går att göra [ganska enkelt]. Och du behöver inte ens ha igång veran eftersom sensorerna kan skicka mellan varandra. Det finns bara ett aber och det är att du i dagsläget måste veta [hårdkoda] radio-id för enheten med lcd-display för att kunna skicka ditt temperaturemeddelande dit:

void sendVariable(uint8_t radioId, uint8_t childId, uint8_t variableType, double value, int decimals);

Din lcd-diplay-sensor måste kolla messageAvailable() för att se om det finns ett meddelande som väntar...
 
Ska
void sendVariable(uint8_t radioId, uint8_t childId, uint8_t variableType, double value, int decimals);
ligga i gw?
 
Nej.. den skall ligga i din temperatursensor som du vill skicka ifrån. Parametern radioId skall vara satt till din lcd-senors radioid.

Temp Sensor ----> LDC Sensor
 
Jag har testat att sätta en HD44780 lcd dirket på en DHT22 sensor men får inte till det.
Det jag lägger under void setup() visas korrekt på displayen, men det som ska visas under void Loop() blir bara konstiga tecken (HEX????), någon som haft detta problem?
 
  • Gilla
mulpac
  • Laddar…
OpiMaza
Det som jag nu undrar över är hur har ni löst det med ev batterilådor eller nätadapter kan ni visa några exempel.
 
Det är inte någon med tid och kunskap som skulle kunna hjälpa mig med den koden?

Tack på förhand =)
 
@tkortell
En sån låda har jag på skrivbordet (köpt hos kjelle för mycket mer ;) )
Det jag saknar är fästpunkter för ett kretskort som man sen sätter arduino + radio + ev sensorer men jag antar att du lägger allt löst i lådan med dupont-kablar. Visst går det skaffa distanser och borra igenom lådan men skall jaga lite på Aliexpress, det finns ju en massa :)

@OpiMaza
Jag kommer försöka i möjligaste mån försöka hitta fast spänning och slippa batterier och har inte kollat så mycket på det än men har ett scenario där jag vill ha en liten terminal-kopplad 220V trafo till lämplig Arduino input, ev 5V USB för att lägga i samma låda. Kanske kan man banka sönder en USB laddare :)
Jag köpte dock 10 st "iPhone" laddare på aliexpress för en spottstyver

Sen fick jag igår två stycken radiomoduler med antenn (NRF24L01+PA+LNA) för att sätta på sensorn i garaget (längst bort) men ingen verkar funka. Får väl sätta upp en test-rigg och se om dom är helt döda, typiskt om båda är trasiga. Gateway'en kör en sådan redan u.a.
 
OpiMaza
Jaha då har man beställt ett gäng med saker. Märkte dock att det är någon typ av helg i kina just nu så det gick inte beställa allt som jag ville ha.
En fråga bara, måste man ha separat spänning till sin gateway eller räcker det med spänningen i usb porten?
 
OpiMaza skrev:
Jaha då har man beställt ett gäng med saker. Märkte dock att det är någon typ av helg i kina just nu så det gick inte beställa allt som jag ville ha.
En fråga bara, måste man ha separat spänning till sin gateway eller räcker det med spänningen i usb porten?
De laddar för Nyåret i Kina just nu, tror de har nyårsafton på fredag.
 
Hej, testade relä varianten, funkar klockrent i ca 10 min sen tar den inte emot kommandon från verkan längre... Nån som haft liknande fel?
 
Reläer kan dra en del ström (när dom är påslagna). Hur matar du dina? Tar du från Ardiuinons +5V utgång kanske du istället kan prova att mata dom direkt från din strömförsörjning.

Om du utgått från mina exempel kan du också prova att ändra den från en relänod till sensornod. Detta för att minska sketchens komplexitet lite.

#include Relay.h till Sensor.h
Relay gw(9,10); till Sensor gw(9,10);
 
@jocke4u
Lådorna från Ali har 4 fästpunkter i botten men jag klippte bort dem och som du sa lägger allt löst i lådan med dupont-kablar. Innermåtten på lådorna är 67x42mm så jag tror det kan vara för trångt att utnyttja fästpunkterna. Jag köpte också 10 små "iPhone" liknande USB laddare och en massa 60cm USB kablar, så i ena änden av lådan går USB sladden in och i andre änden kommer någon typ av sensor ut.
 
OpiMaza
OpiMaza skrev:
Jaha då har man beställt ett gäng med saker. Märkte dock att det är någon typ av helg i kina just nu så det gick inte beställa allt som jag ville ha.
En fråga bara, måste man ha separat spänning till sin gateway eller räcker det med spänningen i usb porten?
Hej jag lyfter min fråga igen.
 
@OpiMaza

http://arduino.cc/en/Main/arduinoBoardNano

The Arduino Nano can be powered via the Mini-B USB connection, 6-20V unregulated external power supply (pin 30), or 5V regulated external power supply (pin 27). The power source is automatically selected to the highest voltage source.

The FTDI FT232RL chip on the Nano is only powered if the board is being powered over USB. As a result, when running on external (non-USB) power, the 3.3V output (which is supplied by the FTDI chip) is not available and the RX and TXLEDs will flicker if digital pins 0 or 1 are high.

Det som står ovan betyder att om du spänningsmatar din nano separat kommer den att välja den matningen i stället för från USB vilket leder till att FTDI FT232RL chipet inte blir spänningsmatat vilket gör att seriekommunikationen inte längre fungerar. Så med andra ord Nej du ska inte ha separat spänningsmatning. Men
NRF24L01 kan man mata separat om man vill men med gemensam gjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.