@tkortell
Nja.. vill nog inte skapa ytterligare en variant av api:er..

@clabbefix
Om en sensor misslyckas att skicka ett meddelande 20 gånger i rad så försöker den att hitta en annan väg till GW.
Detta sker genom ett utrop som alla relänoder och GW lyssnar på . Svarar ingen på detta utrop försöker den igen och igen..

Ok, så GW är med i den listan...
Då förstår jag.

Hmm... kanske funkar det bättre nu... skall bara testa över natten.

• Gilla
Hoffan och 3 till
  • Laddar…
Reläet var segt men det gick att kontrollera imorse. Temp/Rörelse kom in fint. Dock noterade jag att hela Veran var "konstig" imorse. Massa Z-wave CAN-meddelanden i loggen. När jag flyttade isär GW och Vera gick dock allt snabbare och segheten försvann.

SPEKULATION: Kan det vara så att om man monterar GW+Vera kloss intill varandra blir det mycket störningar mellan radiosändarna vilket gör att hela z-wave nätverket också blir sirap.
(jag har extern antenn på båda.. men dom hamnar ju ganska nära varandra)

Dom som vågar testa hittar koden här (jag kommer länka upp det på wikin när mer tester gjorts):

https://github.com/mysensors/Arduino

Update: Allt har rullat på fint under dagen utan några problem eller omstarter.

Tror också att jag nu förstått vad skräp-meddelandena kommer ifrån (radion rapporterar tom FIFO kö, detta är dock helt odokumenterat i API:et som används).

Bara en liten mystisk grej kvar som behöver få en förklaring (ser ut som vissa meddelanden skickas dubbelt från GW)

Finns det något sätt att hämta data från en device i Veran som inte skapats av Arduinon?

Jag har skaffat mig en 5-siffrors 7-segments display.
http://www.ebay.com/itm/171188543535?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649
Displayen styrs av en MAX7219.Har hittat bibliotek samt exempelkod på hur man programerar displayen.

Min tanke är att visa aktuell energiförbrukning på displayen.

Jag har en NorthQ elmätare och förbrukningen räknas ut med hälp av NorthQ wattcalculator.

Datan finns som en variabel ”watts” under device#111.
Är det möjligt att fånga in detta värde i en Arduinosketch?

Hej

Jag testade din kod enligt ovan. Någonting har dock fått veran att balla ur och starta om sig 5 sek efter start. Hann inte felsöka igår så är inte säker på att det är arduino pluginet.
Räcker det med att uppdatera nedanstående bibliotek, eller har du även ändrat sketcherna?
Måste man även uppdatera sensorer och relays eller räcker det med gatewayen?

@nybygget
Jag har inte ändrat i sketcherna. Dock så upplevde jag en hängning av relänoden efter min senaste "update" så det kanske är läge att vänta på att jag är klar. Gatewayen tuffar på dock. Du bör definitivt stänga av debug-utskrifter (Sensor.h) innan du kompilerar din gateway och provkör.

Har nu lyckats få upp en ganska bra test-rigg som gör felsökningen lite lättare. Lite klurigt är det dock eftersom det kan ta (slumpmässig) tid innan relänoden hänger sig.

OpiMaza
idag kom min nano så jag försöker ladda upp mjukvara på den men det går inte så bra.
någon som har tips på vad jag gör för fel.

prog2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har du kopierat in filerna som slutar på .h till libraries i din arduino mapp?

OpiMaza
Nybygget18 skrev:
har du kopierat in filerna som slutar på .h till libraries i din arduino mapp?
Jepp, har nu fått igång min gateway. (y)

Redigerat:
  • Gilla
hek
  • Laddar…
OpiMaza
Då jag inte har min Vera på samma ställe som min dator kan man "testa" dvs provköra sin gateway+radio osv från datorn?
Kan ju bli en hel del springande annars mellan veran och datorn?

Det beror på vad du menar. Du kan ju koppla in den i datorn och se på serie-loggen att det kommer värden. Problemet är att din gateway(+vera) förväntas ibland svara på vissa anrop från sensorerna (t.ex. frågar dessa efter vilket format som datan skall skickas i). Och utan veran kommer denna information inte skickas. Vilket leder till att sensorn frågar om samma sak hela tiden.

Update angående instabilitet: Hade ett litet genombrott inatt. Efter timvis av "trial and horror" upptäckte jag att om man lägger in en liten väntan (ca 50 ms) efter att man satt skriv-adress till radio-chippet, så verkar den hinna stabiliseras och verkligen ALLT går igenom. Allt rullade på under natten och det går blixtsnabbt när rörelsesenor och relä slås på/av.

Under letandet har jag slagit av all auto-ack-ning (och burstmode) för att minska komplexiteten. Detta gör att en sensor inte inser att den förlorat kontakten med gw/relay (skall initiera en ny "letning"). Men det kanske går att lyfta tillbaka auto-ack nu när jag troligtvis hittat problemet.
Något som är positivt med allt detta är att jag iallafall fått ganska bra koll på hur nrf20l01:an beter sig i olika lägen.

• Gilla
Jesper Jansson och 6 till
  • Laddar…
OpiMaza
hek skrev:
Det beror på vad du menar. Du kan ju koppla in den i datorn och se på serie-loggen att det kommer värden. Problemet är att din gateway(+vera) förväntas ibland svara på vissa anrop från sensorerna (t.ex. frågar dessa efter vilket format som datan skall skickas i). Och utan veran kommer denna information inte skickas. Vilket leder till att sensorn frågar om samma sak hela tiden.

Ok då kan jag nog tillfälligt flytta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.