I have now posted a beta2 that should be more stable (at least during my tests) and generate less trash-messages.

I also had some serious problems using setPALevel(RF24_PA_MAX) on my gateway that has an amplified antenna version of NRF24L01. So the new SerialGateway (=ArduinoGateway) has a bit lower radio power by default.. but you can change it back in sketch if you want.

Need some brave people to test it. The git-repo has been moved to github (Arduino-project) and can now be found here:
[länk]

Note that this new beta requires you to update both gateway and sensors code due to new ack-mechanism and increased radio-transfer speeds. You can leave the Vera Plugin if you want.
Go natt....

• Gilla
kpeson och 3 till
  • Laddar…
Finns det något sätt att hämta data från en device i Veran som inte skapats av Arduinon?

Jag har skaffat mig en 5-siffrors 7-segments display.
http://www.ebay.com/itm/171188543535...84.m1439.l2649
Displayen styrs av en MAX7219.Har hittat bibliotek samt exempelkod på hur man programerar displayen.

Min tanke är att visa aktuell energiförbrukning på displayen.

Jag har en NorthQ elmätare och förbrukningen räknas ut med hälp av NorthQ wattcalculator.

Datan finns som en variabel ”watts” under device#111.
Är det möjligt att fånga in detta värde i en Arduinosketch?

hek skrev:
Japp, det går fint.. här får du lite inspiration:
[länk]
Tack för tipset ,hade missat denna sida.

Projektet går sakteliga framåt.
Jag har skapat en sketch som styr displayen och skriver ut siffran som finns under Variable 1 i devicen sketchen skapat (88:1).
problemet är nu att jag inte lyckas få variable 1 att uppdateras från min wattcalculator (device#111).

Som jag fattat det skall jag göra en scen som körs enligt schema (varje minut) som flyttar datat från min wattcalculator till arduinonoden.

min LUUP ser ut som följer:

local watt= luup.variable_get("urn:upnp-org:serviceId:EnergyMetering1","Watts", 111)
luup.call_action("urn:upnp-arduino-cc:serviceId:arduino1", "SendCommand", {radioId="88;1", variableId="VAR_1", value=watts}, 213)

111 är min watträknares device id
213 är device id där jag hämtar variable 1
88:1 är radio id och child.

troligen har jag rört ihop det någonstans.eller tänker jag helt fel?

@kpeson Du har inte lust att dela med dig av sketchen? Jag försöker få temperaturen skickad till en Arduino med lcd men lyckas inte...

Självklart kan du få ta del av sketchen.Den är dock gjord för att styra en 7segments display och inte riktigt färdig än.
Skicka PM med mailadress så skickar jag sketchen.

@nybygget, jocke, clabbefix

Har ni hunnit testa nya versionen? Upplever ni den som stabilare?

@hek
Nej, inte än. Skall försöka hinna uppgradera ikväll.
(sen har det nu fungerat bra sedan 29/1)

@hek

Jag har testat den sen igår. Gatewayen verkar inte hänga sig längre men veran var jätteseg nu när jag kom hem. Kan det bero på att debugging är påslagen? Hur slår jag av det i så fall?

Nu är det uppgraderat och det rullar :)

Är bortrest, hoppas på att kunna uppgradera imorgon...

grobianen skrev:
@hek

Jag har testat den sen igår. Gatewayen verkar inte hänga sig längre men veran var jätteseg nu när jag kom hem. Kan det bero på att debugging är påslagen? Hur slår jag av det i så fall?
Kommentera bort DEBUG i sensor.h innan du kompilerar din GW... så här:

// #define DEBUG

Aha! Så det var så enkelt ändå... jag är riktigt ringrostig i C++ :)

Tack!

hek skrev:
@nybygget, jocke, clabbefix

Har ni hunnit testa nya versionen? Upplever ni den som stabilare?
Nej inte ännu. Den gamla tuffar på utan problem. Jag uppgraderar nog till helgen.

@Hek
Jag hann uppgradera i natt när jag kom hem.
Allt rullade på fint, reläswichen svarade mycket snabbt, stresstestade även lite med av på flera gånger, allt fungerade stabilt, systemet kändes mycket snabbare. En DHT22 hade dock slutat att uppdateras.

Jag lät allt rulla på tills imorse (ca 6 timmar). Då försökte jag få liv i DHT genom att ta bort den och lägga till igen. Konstigt nog hittar den bara dom två givarna, inte själva arduino noden. Testade även att lägga till en avståndsmätare som jag hade i en låda, samma sak där. Spelar ingen roll om jag kör eprom reset.

Efter dessa två inkluderingar har även reläswitchen blivit instabil. Den klarar en on-off sen slutar den svara, men startar man om den klarar den en cykel till.

Har däremot två tempsensorer till och dom rullar på som vanligt, varav en kör relay.h.

Mer hann jag inte testa innan jag var tvungen att åka till jobbet, men jag får känslan att det kan vara någon konflikt med radioid eller deviceid på enheterna som ligger och stör. Jag kör med auto på radio id.

Visst är radioid det nummer som står i namnet på sensorn? Får se om jag hinner testa mer ikväll, får lite gäster ihelgen. Vore dock tacksam om någon kan bekräfta att det fungerar felfritt att inkludera nya enheter.

@nybygget
Antagligen ligger enheten kvar fast den inte syns i Veran. Brukar hjälpa med en brutal omstart.
Du skulle kanske kan prova att sätta fasta radioId på noderna som krånglar och inkludera dom igen.

Testade att lägga in ett manuellt radioid i dth sensorn, då inkluderas alla enheter som dom ska.

Men tempen uppdateras inte, bara luftfuktigheten. Skumt, ser inget i vera loggen heller.

Båda variablerna uppdateras en gång om jag startar om sensorn, men sen uppdateras bara luftfuktigheten.

Blir nog ingen ner felsökning innan söndag..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.