244 407 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
Ok nästa dumma fråga.
Om jag bara har min nano och barometer osv kan jag koppla in barometern i gatewayen och sen få det att fungera?
Måste jag köra med "pressure sensor mjukvaran" i min gateway då eller hur funkar det ?
Om jag bara har min nano och barometer osv kan jag koppla in barometern i gatewayen och sen få det att fungera?
Måste jag köra med "pressure sensor mjukvaran" i min gateway då eller hur funkar det ?
Jag skulle inte rekommendera att modifiera och koppla på sensorer direkt på gatewayen (även om det kanske skulle gå i teorin). Du kommer behöva göra en hel del förändringar för att det skall fungera.
Man vill nog att gatewayen endast har uppgiften att skicka/ta emot radiomeddelanden och inte pyssla med annat (= risk för missade saker).
Man vill nog att gatewayen endast har uppgiften att skicka/ta emot radiomeddelanden och inte pyssla med annat (= risk för missade saker).
Ok, tack då får jag vänta lite till.hek skrev:Jag skulle inte rekommendera att modifiera och koppla på sensorer direkt på gatewayen (även om det kanske skulle gå i teorin). Du kommer behöva göra en hel del förändringar för att det skall fungera.
Hej alla
Satt och funderade på om man kan fixa några bra "lådor" till sensorerna samt till gatewayen och så kom jag på att jag förjer en kille på youtube som har en 3D skrivare(från Sveige).
Han har precis gjort en hemsida http://trhust3d.se/ där man kan beställa saker.
Kanske kan man om man är finurlig rita egna lådor som passar perfekt till sensorerna samt gatewayen.
Satt och funderade på om man kan fixa några bra "lådor" till sensorerna samt till gatewayen och så kom jag på att jag förjer en kille på youtube som har en 3D skrivare(från Sveige).
Han har precis gjort en hemsida http://trhust3d.se/ där man kan beställa saker.
Kanske kan man om man är finurlig rita egna lådor som passar perfekt till sensorerna samt gatewayen.
Då var elmätare installerad.
Jag hittade små plastburkar i mataffären som allt får plats i.
Fyra st för några tior. Kanske inte så snygga med det funkar nog bra i ett kallgarage.
Två hål för kablar och sedan ner med alltihopa...
Sensorn fäste jag med kardborretape:
Luddiga delen mot kretskortet och häftiga delen mot elmätaren. Jag fick klistra ihop en av varje för att göra en distans för att få allt på plats.
Avståndet mellan gateway och sensor är 6 m. Sensorn sitter i ett fristående garage. Det är trä i väggarna både på huset och garaget. Både sensor och gw har radio med 'kretskort antenner'.
Det har tickat på bra nu i flera timmar
Får se i morgon bitti om antalet kwh fortfarande stämmer.
Jag hittade små plastburkar i mataffären som allt får plats i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra st för några tior. Kanske inte så snygga med det funkar nog bra i ett kallgarage.
Två hål för kablar och sedan ner med alltihopa...
Sensorn fäste jag med kardborretape:
Logga in
Skapa konto
Luddiga delen mot kretskortet och häftiga delen mot elmätaren. Jag fick klistra ihop en av varje för att göra en distans för att få allt på plats.
Avståndet mellan gateway och sensor är 6 m. Sensorn sitter i ett fristående garage. Det är trä i väggarna både på huset och garaget. Både sensor och gw har radio med 'kretskort antenner'.
Det har tickat på bra nu i flera timmar
Får se i morgon bitti om antalet kwh fortfarande stämmer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 845 inlägg
Hörrni, matlådor från Ica... Det finns kopplingsdosor och apparatlådor som bättre skulle passa in
Jaja Bosse...
Matlådor funkar lika bra i garaget som i kylskåpet...
...fast jag håller med om att det blir snyggare med en svart apparatlåda.
Den har räknat på under natten och kwh stämmer så det tyder på att den får med alla blink från elmätaren.
Nu vidare till nästa sensor.
Jag har sökt i tråden men inte hittat så mycket...
Om jag har en vattenmätare som ser ut så här
Funkar då den sensor som du länkar till i vattenmätarsensorn?
Den verkar ha ir lysdiod och en ljussensor.
Skall man sikta in sig på det svarta hjulet?
Matlådor funkar lika bra i garaget som i kylskåpet...
...fast jag håller med om att det blir snyggare med en svart apparatlåda.
Den har räknat på under natten och kwh stämmer så det tyder på att den får med alla blink från elmätaren.
Nu vidare till nästa sensor.
Jag har sökt i tråden men inte hittat så mycket...
Om jag har en vattenmätare som ser ut så här
Logga in
Skapa konto
Funkar då den sensor som du länkar till i vattenmätarsensorn?
Den verkar ha ir lysdiod och en ljussensor.
Skall man sikta in sig på det svarta hjulet?
Jag har inte hittat någon "billig" sensor som fungerar helt tillfredställande ännu.
Bäst är om man har någon typ av pulsutgång från vattenmätaren.
Själv har jag samma typ av mätare som din,fast mitt hjul är vitt.
Jag har använt en "dyr" laser givare från IFM som jag riktat mot spetsen på den röda pilen som roterar snabbast.Då får jag 1liter/puls.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...RC0.H0.Xoj5052&_nkw=oj5052&_sacat=0&_from=R40
Kanske fungerar ir/ljussensorn bättre mot ditt svarta hjul.
Bäst är om man har någon typ av pulsutgång från vattenmätaren.
Själv har jag samma typ av mätare som din,fast mitt hjul är vitt.
Jag har använt en "dyr" laser givare från IFM som jag riktat mot spetsen på den röda pilen som roterar snabbast.Då får jag 1liter/puls.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...RC0.H0.Xoj5052&_nkw=oj5052&_sacat=0&_from=R40
Kanske fungerar ir/ljussensorn bättre mot ditt svarta hjul.
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Hur inkluderar man smidigast enheter som ska skicka data via en relä nod? Ska det fungera att inkludera via noden, eller inkluderar man den direkt till gatewayen och låter den sedan hitta den nya noden?
Jag har nu provat båda men får inte fram någon data om jag inte har direktkontakt med gatewayen...
Jag har nu provat båda men får inte fram någon data om jag inte har direktkontakt med gatewayen...