244 399 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
På denna sida står det
http://www.eldon.com/126414_KWH363D-sv_SE-Multifunktionsmatare_Direktmatande_3_fas_65_A.aspx
EDIT: Fast såg nu att det fanns en pulsutgång med 100 imp./kwh
"LED-indikering: | Blinkande med 1000 pulser/kWh" |
EDIT: Fast såg nu att det fanns en pulsutgång med 100 imp./kwh
Jag säger bara wow vilka möjligheter det finns i denna tråd.
Nu till min fråga, är det krångligt att "programmera/ladda" in mjukvaran på all hårdvara?
Är inte främmande att löda och köpa men mjukvarudelen/programmeringen skrämmer mig lite.
Är det krångligt och mycket manuellt arbete (läs kodning) eller är det bara att via någon typ av mjukvara programmera all hårdvara? (jag har Mac)
Nu till min fråga, är det krångligt att "programmera/ladda" in mjukvaran på all hårdvara?
Är inte främmande att löda och köpa men mjukvarudelen/programmeringen skrämmer mig lite.
Är det krångligt och mycket manuellt arbete (läs kodning) eller är det bara att via någon typ av mjukvara programmera all hårdvara? (jag har Mac)
@wirsen
Jag har gjort så, kopplat bort strömmen på dom, raderat enheterna i Vera, sparat/refresh så har dom försvunnit.
@OpiMaza
Jag skulle säga att programmeringsbiten är det minsta jobbet, speciellt om du använder de fördefinierade av hek. Ibland kan man behöva ändra pin och vill du ha flera sensorer så får du kombinera men det är mest copy n' paste.
Det största jobbet och som jag ännu inte känner helt bra är paketeringen, dvs att få till smidiga och bra inkapslingar; det tar den mesta tiden tycker jag. Därför har jag bara gatewayen klar. Elmätaren på ett breadboard ligger på vedtraven i garaget
Någon som har tips på smidiga inkapslingar?
Jag har gjort så, kopplat bort strömmen på dom, raderat enheterna i Vera, sparat/refresh så har dom försvunnit.
@OpiMaza
Jag skulle säga att programmeringsbiten är det minsta jobbet, speciellt om du använder de fördefinierade av hek. Ibland kan man behöva ändra pin och vill du ha flera sensorer så får du kombinera men det är mest copy n' paste.
Det största jobbet och som jag ännu inte känner helt bra är paketeringen, dvs att få till smidiga och bra inkapslingar; det tar den mesta tiden tycker jag. Därför har jag bara gatewayen klar. Elmätaren på ett breadboard ligger på vedtraven i garaget
Någon som har tips på smidiga inkapslingar?
Nu har jag bytt till 1000blink/kwh och det verkar som att det nu stämmer hyffsat, iaf långt bättre än tidigare.swoosh skrev:
Watt indikeringen har också varit ur fas under tiden (visat 975watt oavsett blinkningar) som jag hade fel inställning på intervallet, den hoppade dock igång nu och började visa rätt siffror!
@OpiMaza
Jo, programmeringen är nog inte så farlig om du kör på mina exempel. Allt är ju utvecklat på en mac så det bör ju funka för dig också
Kommer så småningom släppa lite bättre och enklare bygginstruktioner på en ny sajt med fina bilder och illustrationer. Men det tar en faslig tid att skriva... (när man har kvällarna/nätter att jobba på det). Vore också kul om RPI gatewayen är klar tills dess.
Sneak preview:
Jo, programmeringen är nog inte så farlig om du kör på mina exempel. Allt är ju utvecklat på en mac så det bör ju funka för dig också
Kommer så småningom släppa lite bättre och enklare bygginstruktioner på en ny sajt med fina bilder och illustrationer. Men det tar en faslig tid att skriva... (när man har kvällarna/nätter att jobba på det). Vore också kul om RPI gatewayen är klar tills dess.
Sneak preview:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blir det till att lägga in en beställning i veckan nu då på lite prylarhek skrev:@OpiMaza
Sneak preview:
[bild]
Ska verkligen inte Arduino energimätaren gå ner på närmare noll när förbrukaren stannar? Min verkar låsa fast på senaste förbrukningen, i mitt fall 3125 watt när min VP stannar. Däremot, när den går så ändras värdet lite upp och ner, vilket verkar vettigt. Nån som har annat beteende på sina prylar?
Sidan är inte en Wiki eller liknande? Då kan du ju släppa in oss andra. Så kan vi hjälpa dig att skrivahek skrev:
Måste och måste.. Den beräknar ju förbrukningen med hjälp av tiden mellan två pulser. Ingen puls = ingen ny watt beräkning. Det blir helt rätt men med eftersläpning på en puls.swoosh skrev:
Vattenmätaren däremot sätter flödet till 0 efter 2 minuter om ingen puls kommit. Här blir det fel medelvärde på flödet men det kanske uppfattas mer rätt om man momentant tittar på mätaren.
Nä, huvudsiten är ingen wiki (dock kommentarsmöjlighet på alla redaktionella sidor). Det kommer att finnas ett forum [och eventuellt senare möjlighet att blogga] så ni kan beskriva och dela med er av egna sensorprojekt.pb76 skrev:
@hek (eller guru =)
Nu börjar jag få ordning på saker och ting, har några temperatur sensorer som rapporterar som de ska till vera...
Är det möjligt att göra en node med lcd display som visar temperaturerna från de inkopplade sensorerna?
Har kolla på hur det ska kopplas men programmeringen har jag inte riktigt koll på... Hur ska jag hämta datan?
Nu börjar jag få ordning på saker och ting, har några temperatur sensorer som rapporterar som de ska till vera...
Är det möjligt att göra en node med lcd display som visar temperaturerna från de inkopplade sensorerna?
Har kolla på hur det ska kopplas men programmeringen har jag inte riktigt koll på... Hur ska jag hämta datan?