-MH- skrev:
Varför inte se det från bägge sidor samtidigt, och inse att det är en förhandling som blir klar när bägge parter är nöjda och överens?
Fast hur nöjd är man som köpare om den man budat mot inte finns och att man därigenom betalat för mycket förutsatt att säljaren var villig att sälja för i detta exempel 1,1MKr.
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
hempularen skrev:
En förhandling är en sak, men en manipulation av marknaden är en annan sak. Att ha med falska budgivare innebär att du manipulerar marknaden. Du skapar en falsk efterfrågan.
Vilken marknad då? Det är två personer som förhandlar om priset, en försöker prata mer, den andar försöker prata upp.

Den mer oerfarne spekulanten vet inte vad rätt pris (som man kan hoppas att någorlunda få tillbaka om man behöver sälja igen) ligger, men ser att det finns ju intresse upp till 1,5 milj, men där börjar man dra öronen åt sig.
Ja, och då tyckte den oerfarna att huset var värt ca 1,5M för honom, köper han till det priset är väl alla nöjda?

arknadsmanipulation, är att se till att vara välinformerad, det blir man framförallt genom att förlora ett antal budgivningar (där huset verkligen säljs för den högre summan), även om man egentligen kunde gått upp lite till.
Slutar med att man tröttnar på att förlora och bjuder över på det tionde ungefär bara för att komma till skott. Sedan intalar man sig själv och andra att det blev en *bra affär*. :)
 
Axtorp skrev:
Fast hur nöjd är man som köpare om den man budat mot inte finns och att man därigenom betalat för mycket förutsatt att säljaren var villig att sälja för i detta exempel 1,1MKr.
Antagligen lika nöjd som säljaren hade varit om huset hade gått för långt under vad köparen var villig att betala.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
-MH- skrev:
Vilken marknad då? Det är två personer som förhandlar om priset, en försöker prata mer, den andar försöker prata upp.
Ja OM det är två personer som förhandlar om priset. Men nu handlar frågan om fallet där säljaren skapar en marknad på falska grunder genom att uppfinna en en efterfrågan som inte finns.
 
  • Gilla
Mr Goldfish och 5 till
  • Laddar…
Så är det ju inte. Det är alltid minst två personer som förhandlar om priset. Det är inte ett börsnoterat bolag som skall ge sina kvartalsrapporter enligt.strikta.regler. Någon marknad med fasta regler vilken information som skall ges när finns det inte.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
-MH- skrev:
Antagligen lika nöjd som säljaren hade varit om huset hade gått för långt under vad köparen var villig att betala.
Fast skillnaderna mellan scenarierna är ju att i det ena var förutsättningarna falska. Instämmer således med hempularen ovan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
jimih skrev:
Det du benämner fiktiv efterfrågan handlar bara om ren psykologi. Vad andra tycker att objektet är värt är naturligtvis värdefullt att veta inför en framtida försäljning, men du sa ju själv att "värdet gäller bara just där och då. För dig som köpare." Dessutom kan man enligt mig se köpare som i princip tillhörande en av tre kategorier:

Kategori 1:
  • "Vanligt" folk
  • Har inga speciella personliga kopplingar till objektet
  • Letar bara en bra bostad till bra pris
  • Eventuell vinst vid en framtida försäljning skulle vara en ren bonus, och inte huvudsyftet med köpet
  • Tenderar att ha ungefär samma prisuppfattning som andra i samma kategori

Kategori 2:
  • Har någon form av personlig koppling till objektet eller området (t.ex bodde i objektet/området under uppväxten), eller bara totalt förälskade sig i objektet under visningen
  • Denna koppling gör att personen kan vara beredd att betala mer än en kategori 1-person

Kategori 3:
  • Har i första hand en ekonomisk syn på köpet, i princip räknar med att sälja med god vinst, och kanske inte ens planerar att bo där alls eller bara en kort tid
  • Tenderar att ha större tålamod än kategori 1 och 2, i ett försök att hitta ett riktigt kap
  • Betalar generellt mindre än kategori 1 och 2

Om man fokuserar på kategori 1, som ju bör vara den absolut största kategorin, är det enligt mig rimligt att anta att dessa presumptiva köpare har ungefär samma prisuppfattning om ett enskilt objekt, dvs deras syn på vad som är ett "bra och rimligt" pris. Sen finns det förstås faktorer som påverkar vad en viss köpare är beredd att ge, som t.ex sin ekonomiska situation eller hur bråttom det är att hitta en bostad. Men i det stora hela kan man nog säga att generellt kan en kategori 1-person utgå från sin egen prisuppfattning när denne försöker estimera vad andra kategori 1-personer kan tänkas ha för prisuppfattning. Så i praktiken borde det inte vara jättestor risk att en kategori 1-person råkar lägga sig på ett pris som är betydligt mycket högre än andra kategori 1-personer, givet att personen i fråga håller huvudet kallt.




Det finns många i dag lagliga men oönskade beteenden som skulle kunna minska med hot om frihetsberövande, misshandel och sexuellt utnyttjande. Det betyder inte att det alltid är rimligt att gå den vägen.
Kort svar, jag instämmer med de senaste inläggen om "falsk efterfrågan". Du har rätt i att köparen faktiskt är villig att erbjuda slutpriset, men det är inte på långa vägar ärligt att någon som inte ämnar köpa driver upp priset åt säljaren. Det blir inte ett ärligt marknadsvärde eftersom en budgivning med "äkta" spekulanter hade resulterat i ett lägre pris.

Vad gäller ditt system med budgivning i båda riktningar bör det resultera i samma pris som vid traditionell budgivning förutsatt att utgångsvärdering inte är helt åt skogen. Vid en punkt kommer köparna att sluta att öka på buden, samma punkt som köparna med vanlig budgivning sluta lägga sina bud vid. Möjligen skulle det resultera i fler ej sålda objekt.
 
TLZ skrev:
Kort svar, jag instämmer med de senaste inläggen om "falsk efterfrågan". Du har rätt i att köparen faktiskt är villig att erbjuda slutpriset, men det är inte på långa vägar ärligt att någon som inte ämnar köpa driver upp priset åt säljaren.
Visst, det kan ses som oärligt att någon som själv inte ämnar köpa lägger bud som driver upp priset, och det var just det problemet som jag menar att mitt föreslagna system skulle kunna minska.

Det blir inte ett ärligt marknadsvärde eftersom en budgivning med "äkta" spekulanter hade resulterat i ett lägre pris.
Det kan du inte veta.

Vad gäller ditt system med budgivning i båda riktningar bör det resultera i samma pris som vid traditionell budgivning förutsatt att utgångsvärdering inte är helt åt skogen. Vid en punkt kommer köparna att sluta att öka på buden, samma punkt som köparna med vanlig budgivning sluta lägga sina bud vid.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang här. Varför skulle en intresserad köpare sluta buda och avstå från ett köp trots att hen är beredd att betala mer?

För skillnaden mellan mitt system och det vanliga systemet är ju att i mitt system så har säljaren en större möjlighet att få upp priset, givet att han inte har en allt för överdriven tro på vad presumptiva köpare är beredda att betala. Och säljaren har en möjlighet att göra detta även om det bara finns en enda intresserad köpare (om man räknar bort de som lägger skambud bara för att det kanske går igenom).
 
Har hört från en jurist att det kan vara två års fängelse om man anlitar bulvan.

Finns det lagrum för det? Bedrägeri? Grovt?
 
Låter inte sannolikt. Möjligen skulle det kunna vara bedrägeri om säljaren själv lägger högre bud, eller om mäklaren uppfinner nya budgivare som överhuvudtaget inte existerar, men jag tvivlar på att någon skulle bli fälld för det. Men det brukar nog faktiskt finnas en person bakom de falska buden. Släkting eller kompis. Som ofta nog inte ens vet vilka bud de "ger".

Men om säljarens kompis lägger bud, så är det ju ett bud, och kompisen kanske faktiskt tänket köpa huset, just den minuten som han lägger budet, inte olagligt att ångra sig.
 
V Virablåtira skrev:
Hej

Jag skulle vilja få lite hjälp eller synpunkter angående eventuella bulvaner vid budgivning på bostäder. Alltså att säljaren till bostaden har bett någon som den känner att lägga bud för att trissa upp priset. Mäklaren är alltså helt ovetande och inte inblandad på något sätt.

I mitt fall har jag tyvärr lite misstanke om detta. Bostaden vi tittat på har haft många visningar och det är inte förrän den senaste visningen som priset lyckades komma upp i utropspriset via en ny budgivare. I övrigt har det varit väldigt få budgivare. Via mäklaren har vi vid en tidigare visning fått reda på att säljaren markerat tydligt att de vill att utropspriset uppnås.

Jag vet att om jag blir den som vinner budgivningen så får jag reda på namn och telefonnummer på de andra budgivarna. Men vad hjälper det för att kunna avslöja om någon av dem är en bulvan? Även om jag skulle få reda på att en av dem tex är en jobbarkompis eller släkting till säljaren så räcker ju inte det som bevis på att de är en bulvan. De kan ju faktiskt varit ärligt intresserade av att köpa bostaden.

Ett annat sätt är ju syna en bluff och låta den andra budgivaren få det högsta budet. Om det är en bulvan så kommer mäklaren att ringa och säga att den andra budgivaren drar tillbaka sitt bud. Men det är ju ett stort risktagande när man samtidigt är mycket intresserad av bostaden.

Jag är mycket tacksam om jag kan få lite synpunkter eller tips. Också från någon mäklare om det finns någon här. Jag misstänker att jag inte kan vara helt ensam om det här :)
Näe, vad gör man när man är på mäklarens kontor för att skriva på köpeavtalet och får listan över budgivarna och den som följde med längst är en 20åring utan familj och det gäller en 8 rums villa. Känns inte bra att man pyttsat en halv miljon extra.
 
M Mr Goldfish skrev:
Näe, vad gör man när man är på mäklarens kontor för att skriva på köpeavtalet och får listan över budgivarna och den som följde med längst är en 20åring utan familj och det gäller en 8 rums villa. Känns inte bra att man pyttsat en halv miljon extra.
Hade han lånelöfte?
 
Fast jag har i närområdet sett just det. 20 åringen lade bud på uppdrag från föräldrarna som inte bodde i Sverige. Om det var tänkt att han även skulle äga huset vet jag inte.
 
H hempularen skrev:
Fast jag har i närområdet sett just det. 20 åringen lade bud på uppdrag från föräldrarna som inte bodde i Sverige. Om det var tänkt att han även skulle äga huset vet jag inte.
Det här var en 20årig nolltaxerare från Afghanistan. Om han känner säljarna är dock oklart, men visa mig det låneinstitut som ställer upp med lånelöfte under de förutsättningarna.
 
  • Wow
mnils och 2 till
  • Laddar…
M Mr Goldfish skrev:
Det här var en 20årig nolltaxerare från Afghanistan. Om han känner säljarna är dock oklart, men visa mig det låneinstitut som ställer upp med lånelöfte under de förutsättningarna.
Var det bara du och han kvar på slutet? Var den extra halvmillen med bara er två kvar?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.