87 117 läst · 145 svar
87k läst
145 svar
Bulvan vid budgivning på bostad
Moderator
· Stockholm
· 53 783 inlägg
Fast OM man vill uppfinna en budgivare. Varför skulle man ta en 20 årig nolltaxerare från Afghanistan? Självklart kan han inte få låna pengar, men han kan mycket väl ha varit seriös spekulant, på uppdrag av någon som inte kan eller vill skylta med sitt intresse.M Mr Goldfish skrev:
Hade jag varit säljare skulle jag nog ha varit väldigt skeptisk till en sådan köpare.
Så länge som någon höjer budet så kan ju inte säljaren bry sig mindre.H hempularen skrev:Fast OM man vill uppfinna en budgivare. Varför skulle man ta en 20 årig nolltaxerare från Afghanistan? Självklart kan han inte få låna pengar, men han kan mycket väl ha varit seriös spekulant, på uppdrag av någon som inte kan eller vill skylta med sitt intresse.
Du har säkert rätt, men eftersom pengarna styr så bryr sig ju inte mäklaren om detta och jag famlar i blindo när det gäller vem jag budar mot.
Svårreglerat, men nästa gång kanske det är min tur att sälja. . .
Hade jag varit säljare skulle jag nog ha varit väldigt skeptisk till en sådan köpare.
Det funkar inte vet du! Det är slöseri.V Vanbeasten skrev:OM det nu skulle vara en bulvan som ni budar mot och sen vinner budgivningen; vems fel är det då att priset blivit högt? Ni måste själva ta ansvar för era bud. Vad tycker ni bostaden är värd? Hur gärna vill ni ha bostaden och hur högt är ni villiga att gå?
Ni ska buda till den nivå ni bestämt och om priset drar iväg över det är det bara att fortsätta leta.
B Bålstare skrev:
B Bålstare skrev:
Ursäkta, men det handlar inte om hur jag handhar min ekonomi eller vad jag tycker huset är värt eller att jag ska leta ett annat hus. Utan helt enkelt om att det är olagligt och därmed straffbart. Om man i efterhand kan uppdaga oegentligheter utförda av mäklare eller ägare/säljare.B Bålstare skrev:
Jag får således inte tillbaka några pengar, men det skulle stävja andra att göra samma sorts bedrägeri. För det verkar vara vanligare än vad som är allmänt känt.
Moderator
· Stockholm
· 53 783 inlägg
Att få det till straffbart i lagens mening tror jag är svårt. Men om det går att bevisa att mäklaren varit inblandad, så strider det mot "god mäklarsed" vilket kan anmälas till fastighetsmäklarinspektionen. Mäklaren kan bli prickad eller avregistrerad.
En säljare kan nog däremot på eget bevåg anlita hur mycket "spökbudgivare" som helst, utan att det blir några formella problem.
Men i normalfallet är det omöjligt att bevisa att en budgivare inte är seriös spekulant.
En säljare kan nog däremot på eget bevåg anlita hur mycket "spökbudgivare" som helst, utan att det blir några formella problem.
Men i normalfallet är det omöjligt att bevisa att en budgivare inte är seriös spekulant.
Självklart förekommer bulvaner i stor utsträckning. Många mäklare är totalt skrupelfria och är beredda att göra vadsomhelst för att sälja.V Virablåtira skrev:Hej
Jag skulle vilja få lite hjälp eller synpunkter angående eventuella bulvaner vid budgivning på bostäder. Alltså att säljaren till bostaden har bett någon som den känner att lägga bud för att trissa upp priset. Mäklaren är alltså helt ovetande och inte inblandad på något sätt.
I mitt fall har jag tyvärr lite misstanke om detta. Bostaden vi tittat på har haft många visningar och det är inte förrän den senaste visningen som priset lyckades komma upp i utropspriset via en ny budgivare. I övrigt har det varit väldigt få budgivare. Via mäklaren har vi vid en tidigare visning fått reda på att säljaren markerat tydligt att de vill att utropspriset uppnås.
Jag vet att om jag blir den som vinner budgivningen så får jag reda på namn och telefonnummer på de andra budgivarna. Men vad hjälper det för att kunna avslöja om någon av dem är en bulvan? Även om jag skulle få reda på att en av dem tex är en jobbarkompis eller släkting till säljaren så räcker ju inte det som bevis på att de är en bulvan. De kan ju faktiskt varit ärligt intresserade av att köpa bostaden.
Ett annat sätt är ju syna en bluff och låta den andra budgivaren få det högsta budet. Om det är en bulvan så kommer mäklaren att ringa och säga att den andra budgivaren drar tillbaka sitt bud. Men det är ju ett stort risktagande när man samtidigt är mycket intresserad av bostaden.
Jag är mycket tacksam om jag kan få lite synpunkter eller tips. Också från någon mäklare om det finns någon här. Jag misstänker att jag inte kan vara helt ensam om det här![]()
Kan skriva spaltmeter om alla lögner och rena svinerier jag råkat ut för från mäklare.
Men för att ta ett konkret exempel;
Jag gick på en visning för 3 veckor sedan. Inte speciellt intresserad. Mäklaren ringer mig 2 dagar senare och meddelar att de är i "skarpa förhandlingar runt utgångspriset" med två familjer. Jag undrar vilket bud som ligger men inget finns. Jag avvaktar.
Jag får sedan sms av mäklaren två dagar senare som säger att de snart kommer skriva med en familj och sista chansen att hoppa på för mig. Jag frågar igen vilket bud som ligger och mäklaren svarar igen att de förhandlar kring utgångspriset.
3 veckor senare. Huset är fortfarande till salu och har visningar varje helg och inga bud är registrerade.
Om ovan inte är försök att manipulera marknaden vet jag inte vad som är det.
Den här typen av beteende är REGEL inte undantag bland mäklare.
Längesen nu men hade en mäklare som blev förbannad när jag inte la bud.
Jag ”Nej jag är inte intresserad, för nära stor väg och oljepanna mm”.
Mäklaren ”Något generiskt säljargument”.
Jag ”Nej jag är inte intresserad”.
Mäklaren ”Men jag måste få igång budgivningen!” Med arg / stressad röst.
Jag ”ok, man jag tänker inte buda på ett hus jag inte vill ha bara för det”
Mäklaren - säger nått jag inte kommer ihåg och slänger (var ett tag sen som sagt) på luren.
Mäklaren ”Något generiskt säljargument”.
Mäklaren - säger nått jag inte kommer ihåg och slänger (var ett tag sen som sagt) på luren.
Redigerat:
Vad tror du hen menade med "genetiskt säljargument"??engs skrev:
Längesen nu men hade en mäklare som blev förbannad när jag inte la bud.
Mäklaren ”Något genetiskt säljargument”.
Klicka här för att svara