Azur skrev:
Att säljaren trissar upp priset med bulvanbud är nog mycket vanligt. Jag är rätt säker på att det hände med den lägenhet jag köpte senast, men priset blev ändå OK.
Annars, det jag såg mest av när jag letade lägenhet var att extremt attraktiva lägenheter såldes innan visning och till mycket låga utropsbud, långt under marknadspris. Det såg jag säkert fyra-fem gånger under de tre månader jag letade.

Jag misstänkte varje gång att det var mäklaren eller en kumpan som köpte lägenheten. Rimligen borde mäklaren ha informerat säljaren om att han kastade bort en halvmiljon eller så genom att acceptera ett blindbud istället för att vänta ett par-tre dagar till visning och budgivning, men kanske mäklaren istället rekommenderade säljaren att sälja?
Det borde ju inte vara så svårt att kolla om detta är vanligt förekommande.
Rimligen borde ju alla dessa lägenheter ganska snart läggas ut till försäljning igen, så mäklaren eller "kumpanen" kan casha in vinsten av sitt fiffel. Har några sådana undersökningar gjorts?
 
Inte av mig. Jag fick som sagt min lägenhet till slut, och sen dess har jag inte hållit koll, de kan mycket väl ha sålts igen.
 
Och det är väl en lågoddsare att anta att mäklarna själva inte vill gräva i detta.

Grandet i din broders öga och bjälken...
 
  • Gilla
Azur
  • Laddar…
Som sagt, svårbevisat.

Och det kan ju också vara ens nerver som spökar ("oj, stor affär det här, tänk om jag blir lurad?").

Jag *tror* att jag budat mot påhittad köpare, men vågade inte gambla bort lägenheten jag var intresserad av. Jag knorrade en del men till slut får man bara bestämma sig för om man vill ha objektet eller inte.

Men stor cred till alla er som satt hårt mot hårt och fått mäklarna att svettas lite!
 
När man ger sej in i en budgivning så har man på något sätt accepterat förhandlingsmetoden med obligatoriska fejkbud. Om alla lärde sej att ge vettiga bud som gäller en timme utan vidare budgivningar så skulle det se annorlunda ut.
 
När det gäller budgivning så skall man inte förglömma att en del av taktiska skäl säger ungefär såhär till mäklaren;

"Jag är intresserad av objektet men vill inte öppna budgivningen, men så fort du har ett första bud, så hör av dig........"

kanske en förklaring att varför mäklaren ibland ganska snabbt åstadkommer ett motbud... ;)
 
Tror du det är en bulvan så dra dig ur.
 
Hej igen

Tack för alla svar och synpunkter. Det blev mycket intressant läsning.

Jag tänkte återkomma eftersom vi vann budgivningen till slut och när vi skrev kontraktet fick vi en lista på de andra budgivarna. Vi bor i en mellanstor stad så alla känner inte alla men det är däremot stor chans att en vän till dig känner någon. Efter lite googlande, Facebook och framför allt info från vänner m m så får jag nog dra slutsatsen att budgivarna var äkta. Jag är inte visserligen inte 100 % säker men vi kan inte rota i det hur mycket som helst. Det får räcka med att vi gjort en slags grundkoll. Den som verkligen vill luras med en bulvan kommer nog lyckas ändå. Priset på huset blev ändå skapligt.

Men jag funderar över av vilken anledning budgivning på bostäder inte är bindande? Ropar jag in en soffa på en auktion så är ju definitivt bunden till att köpa den. Bindande budgivning och krav på uppvisande av lånelöfte tror jag skulle göra det tryggare vid budgivning. Det är ju rätt synd att glädjen vid att ha vunnit en budgivning eventuellt ska dras ned pga av misstanke att det fuskats.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Grattis, hoppas du blir nöjd med köpet (y)
 
Emil N:
Nej jag har verkligen inte accepterat fejkbud.
 
kindvall skrev:
Om jag får spela djävulens advokat skulle jag ju säga att det verkar som ni haft chanser att slutföra affären med ett pris som både säljaren mycket tydligt markerat och som det verkar ni fortfarande kan tänka er att betala, utropspriset. Säljaren verkar ju ha satt det på sin acceptnivå.
Ofta målas det ut en gniden säljare, med sin skumme hantlangare, mäklaren, men så enkelt är det inte.
Om ni nu tror att det är ett bulvanbud, lägg ett obetydligt högre bud och uttala klart att det är ert definivt sista bud. Är det ett bulvanbud lär ni få huset. Om det däremot är ett verkligt bud har ni ju däremot visat er hand, och lär missa det
Vi körde så att vi absolut INTE sa vad vårat sista bud var. Om vi lägger 1.6 som sista bud så säger vi inte det. Kommer det då in ett bulvanbud på 1.65 så säger vi att vi stannar. Då får dom stå sitt kast och köpa sin egen lägenhet, eller hur dom nu löser det. Om mäklaren då ringer dig och säger att säljarna säljer till dig som la mindre än högsta bud så är det definitivt någonting konstigt som man bör kolla upp innan man tackar ja.
 
Drabbades av -inga- bud... mäklaren började bära sig underligt åt...
Då krävde jag -skriftliga- bud.
Fick besked av mäklaren efter att budgivningstiden gått ut att "inga bud inkommit" - då kunde jag sparka mäklaren.

Råd:
- om du misstänker nått är -fel- , kräv då skriftliga bud. Bulvan har inte råd att avslöja sig ;)

Baksida:
- du riskerar att tappa andra spekulanter som ev., skulle kunna trissa upp priset.

Framsida:
- du sållar i princip bort alla oseriösa spekulanter.

En smula förvånad att ingen tidigare talat om denna möjlighet för dig... det är bl.a. mäklarens skyldighet att informera dig om detta.
...kanske läge att byta mäklare?
 
BMW fahrer skrev:
Drabbades av -inga- bud... mäklaren började bära sig underligt åt...
Då krävde jag -skriftliga- bud.
Fick besked av mäklaren efter att budgivningstiden gått ut att "inga bud inkommit" - då kunde jag sparka mäklaren.

Råd:
- om du misstänker nått är -fel- , kräv då skriftliga bud. Bulvan har inte råd att avslöja sig ;)

Baksida:
- du riskerar att tappa andra spekulanter som ev., skulle kunna trissa upp priset.

Framsida:
- du sållar i princip bort alla oseriösa spekulanter.

En smula förvånad att ingen tidigare talat om denna möjlighet för dig... det är bl.a. mäklarens skyldighet att informera dig om detta.
...kanske läge att byta mäklare?
OBS att TS är eventuell köpare. Som köpare kan man inte ställa krav på vem som är mäklare ej heller på hur budgivning skall utföras.
Detta är helt och hållet säljarens val. :wow:

... och säljaren har väl knappast något emot att priset trissas upp... :cool:
 
Ropar du in en soffa på auktion och inte kan/vill betala går köpet åter. Detsamma tror jag gäller kronkalles offentliga auktioner på fastigheter.

Men det normalt är inte att man håller en auktion, utan säljaren försöker ringa runt och få fram bud. Någon formell auktion för det sig inte om.

I tillägg är de formella kraven för fastighetsköp sådana att det är otympligt med bindande bud. Du kan tex glömma besiktningsklausul.
 
Azur skrev:
Jag misstänkte varje gång att det var mäklaren eller en kumpan som köpte lägenheten. Rimligen borde mäklaren ha informerat säljaren om att han kastade bort en halvmiljon eller så genom att acceptera ett blindbud istället för att vänta ett par-tre dagar till visning och budgivning, men kanske mäklaren istället rekommenderade säljaren att sälja?
När vi sålde vår lägenhet samlade mäklaren ihop de intresserade som hörde av sig (3 st) och höll en privat visning och privat budgivning. Efter den rundan var det helt meningslöst att hålla den ordinarie visningen.
 
  • Gilla
projekt für alle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.