31 137 läst · 28 svar
31k läst
28 svar
Bullerisolering av gamla fönster
Jag vet bara att Osby Glas AB är duktiga när det gäller tillverkning av bullerdämpande glaskassetter. Jag har nämligen fått sådana insatta av Kommunen när de ändrade på trafikmiljön där vi bor just nu.
Leverantören var Fönsterrenovering Syd, http://www.frsydab.com. De är nog så nära specialister det går att komma när det gäller bullersanering och glas. Kanske inte de billigaste men vad är hälsan värd för er? Vi stördes av buller dag som natt och är fullständigt nöjda efter bytet av fönster. Vi kan sova utan öronproppar numera och vår son vaknar inte längre lika ofta på natten och är ledsen!
Leverantören var Fönsterrenovering Syd, http://www.frsydab.com. De är nog så nära specialister det går att komma när det gäller bullersanering och glas. Kanske inte de billigaste men vad är hälsan värd för er? Vi stördes av buller dag som natt och är fullständigt nöjda efter bytet av fönster. Vi kan sova utan öronproppar numera och vår son vaknar inte längre lika ofta på natten och är ledsen!
Produkter som diskuteras: "Fönsterrenovering"

Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Vet inte om du hittat nån lösning på ditt fönsterproblem än, men har du kollat med danskarna? Det finns en del info om fönster och försatsrutor på deras nationella byggnadsvårdscenter - Rådvad- bla:
http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=33&ai=40
http://bkr.comm.dk/doc/files/pdf-filer/Raadvad-vinduet brochure.pdf
Sen kan du prova att söka på google:
http://www.google.com/search?q=forsatsvinduer
http://www.raadvad.dk/default.aspx?id=33&ai=40
http://bkr.comm.dk/doc/files/pdf-filer/Raadvad-vinduet brochure.pdf
Sen kan du prova att söka på google:
http://www.google.com/search?q=forsatsvinduer
Ännu en dansk firma
http://www.optoglas.dk/optoglassidste.pdf
http://www.optoglas.dk/optoglassidste.pdf
Kolla tätningen runt fönstren den han ha tappats sin funktion med åren eller ansedd vara tillräklig innan vägen byggdes. Hos oss så blev det som natt och dag då vi bytte ut de långa hyvelspånen som det drevats med runt fönstrena mot tätare drevning. Fönstren mot vägen (2 meter avstånd bara) tätade jag faktiskt med skum trots att det är ett gammalt hus.
mvh plexi
mvh plexi
Tack för de olika tipsen, jag letar på för fullt. Däremot är jag undrande till pleximasters förslag med byggskum, ska man inte dreva med något som elastiskt istället ?
Byggskum antar väl en fast form som inte följer husets rörelser ?, sen har jag läst på byggnadsvård att de flesta avråder från skum då det ibland kan uppstå sådana tryck när skummet sväller upp och stelnar, att själva bågen kan bli något sned i värsta fall.
Nån som har bra tips på elastisk drevning som inte orsakar för stora tryck ?
Byggskum antar väl en fast form som inte följer husets rörelser ?, sen har jag läst på byggnadsvård att de flesta avråder från skum då det ibland kan uppstå sådana tryck när skummet sväller upp och stelnar, att själva bågen kan bli något sned i värsta fall.
Nån som har bra tips på elastisk drevning som inte orsakar för stora tryck ?
Hmm
Jag kollade upp detta för ett tag sedan då vår förening tittar på att renovera fönster. Huset är ett 30 tals hus och vi kommer att renovera fönstren.
Bullerglas fanns hos den lev i flera varianter 3 + 3 + laminat tot 7mm och 4 + 4 + laminat tot 9 mm (Han rekommenderade 0,76 mm laminat).
Fönstren hade ett beräknat U-värde på 2,8 om man inte valde att använda sig av energifönster 1,8.
Vikten (m2) på 9mm glaset blev ca 20 kg och på 7 mm 15 kg. Skillnaden i bullerdämpning var några DB (ca 2) om jag inte kommer ihåg fel.
Det är också viktigt att tätningen mot innerbågen (Kopplade fönster) är god för att minska bullret.
Mellan fönstren bör man också täta så att man inte har drag, men det får inte bli för tätt då man får andra problem, jag tror att han kallade det damm tätning.
Då dom installerade vår balkongdörr användes ett icke/lite expanderande skum från Hilti.
Hoppas att det kan vara till hjälp..
Jag kollade upp detta för ett tag sedan då vår förening tittar på att renovera fönster. Huset är ett 30 tals hus och vi kommer att renovera fönstren.
Bullerglas fanns hos den lev i flera varianter 3 + 3 + laminat tot 7mm och 4 + 4 + laminat tot 9 mm (Han rekommenderade 0,76 mm laminat).
Fönstren hade ett beräknat U-värde på 2,8 om man inte valde att använda sig av energifönster 1,8.
Vikten (m2) på 9mm glaset blev ca 20 kg och på 7 mm 15 kg. Skillnaden i bullerdämpning var några DB (ca 2) om jag inte kommer ihåg fel.
Det är också viktigt att tätningen mot innerbågen (Kopplade fönster) är god för att minska bullret.
Mellan fönstren bör man också täta så att man inte har drag, men det får inte bli för tätt då man får andra problem, jag tror att han kallade det damm tätning.
Då dom installerade vår balkongdörr användes ett icke/lite expanderande skum från Hilti.
Hoppas att det kan vara till hjälp..
Det vore toppen om nissle kunde tipsa om sin leverantör. Tillverkarna jag snackat med (Pilkington m.fl börjar från 9mm och går uppåt. Vad som gör mig än mer konfunderad är alla testrapporter/labbtester där man säger att man inte ska ha 2 rutor med samma tjocklek, detta för att undvika resonanssvängningar (alltså bör man t.ex köra 3+laminat+4 eller ex 3+laminat+2). Om någon sitter på en s.k db-mall med olika utföranden är det mycket intressant. Naturligtvis dämpar 9mm bättre än 7mm, men det rör sig max om c:a 1-2db.
Det som dock gör detta extra besvärligt är att man använder konstant brus/buller för dagens mätningar/ utvärderingar. Störningar med impulsljud (smällar från bildörrar / broskarvar, olika slags dunsar m.m ) ställer högre krav på rutorna och där verkar lamellen göra bättre resultat en än homogen tjock ruta, och det är oftast dessa oljud som är dom mest störande, vanlig monotont brus-buller brukar man vänja sig med, det är värre när en långtradare kör över en broskarv 03 på morgonen med tomma containers, det brukar smälla som bara f-n.
Frågan är om modernt pleximatrial som är lättare än glas kan vara något, har läst om "Lexan" som används som bullerskydd i Tyskland, någon som kan något om plexiglas eller har erfarenhet av detta matrial?
Det som dock gör detta extra besvärligt är att man använder konstant brus/buller för dagens mätningar/ utvärderingar. Störningar med impulsljud (smällar från bildörrar / broskarvar, olika slags dunsar m.m ) ställer högre krav på rutorna och där verkar lamellen göra bättre resultat en än homogen tjock ruta, och det är oftast dessa oljud som är dom mest störande, vanlig monotont brus-buller brukar man vänja sig med, det är värre när en långtradare kör över en broskarv 03 på morgonen med tomma containers, det brukar smälla som bara f-n.
Frågan är om modernt pleximatrial som är lättare än glas kan vara något, har läst om "Lexan" som används som bullerskydd i Tyskland, någon som kan något om plexiglas eller har erfarenhet av detta matrial?
Ännu en uppdatering i detta ämne:
Tjockaste glaset skall vara närmast störningen, utom när det gäller lamellglas, då plastfolien förlorar sin elastikhet under kall vinter, därför monterar man lamellglas på innerbågen för att reducera buller.
Däremot har jag sprungit på ännu ett problem, det verkar vara omöjligt att hitta "valsat" glas härhemma med tjockleken 3-5mm, det finns bara floatglas att köpa.
Någon som har tips på företag som säljet nyproducerat valsat glas med någorlunda pris ( jag förstår nu konkurrensverkets razzia mot olika fönsterglastillverkare tidigare) priserna är extrema !
Tjockaste glaset skall vara närmast störningen, utom när det gäller lamellglas, då plastfolien förlorar sin elastikhet under kall vinter, därför monterar man lamellglas på innerbågen för att reducera buller.
Däremot har jag sprungit på ännu ett problem, det verkar vara omöjligt att hitta "valsat" glas härhemma med tjockleken 3-5mm, det finns bara floatglas att köpa.
Någon som har tips på företag som säljet nyproducerat valsat glas med någorlunda pris ( jag förstår nu konkurrensverkets razzia mot olika fönsterglastillverkare tidigare) priserna är extrema !
Självklart kan jag nämna vilken leverantör jag pratade med. Då renoveringsfirmorna gav olika svar, i vårt fall om vi skulle kunna använda oss av bullerglas eller ej. Valde jag att ringa en glasleverantör = Pilkington lustigt att vi har fått olika svar TN-Funkis.TN-Funkis skrev:Det vore toppen om nissle kunde tipsa om sin leverantör. Tillverkarna jag snackat med (Pilkington m.fl börjar från 9mm och går uppåt. Vad som gör mig än mer konfunderad är alla testrapporter/labbtester där man säger att man inte ska ha 2 rutor med samma tjocklek, detta för att undvika resonanssvängningar (alltså bör man t.ex köra 3+laminat+4 eller ex 3+laminat+2). Om någon sitter på en s.k db-mall med olika utföranden är det mycket intressant. Naturligtvis dämpar 9mm bättre än 7mm, men det rör sig max om c:a 1-2db.
Frågan är om modernt pleximatrial som är lättare än glas kan vara något, har läst om "Lexan" som används som bullerskydd i Tyskland, någon som kan något om plexiglas eller har erfarenhet av detta matrial?
Pratade med en av deras produktansvarig och fick de svaren som jag postade tidigare. Han var väldigt hjälpsam och svarade på mina frågor.
Lexan har jag bara erfarenhet från på båtar så tyvärr kan jag inte hjälpa dig på den fronten, materialet är inte särskilt reptåligt jämfört med glas, men det kanske finns andra kvalitéer än vad jag har använt.
Vill tacka alla inblandade för alla råd/tips, börjar äntligen närma mig målet, dessutom har jag fått massa mail från andra som också har samma problem, både i villa och lägenheter.
Först vill jag tipsa de som vill meka fönster om ett gratisprogram som finns hos www.pilkington.se, där man själv kan prova fram olika tjocklekar/dämpningar m.m, det är en hel vetenskap med detta ämne, och det finns en bra avhandling från Lunds universitet om hur man kan fixa gamla fönster utan att förstöra det helt.
För er som har kopplade rutor före 1960, har ni överlag som jag då 2 st 2mm glas som inte gör större nytta mot buller, då 1:a grundfelet är att dom har samma tjocklek vilket ger "resonansproblem", det skall alltså vara olika tjocklekar för bästa resultat. I stället för att skriva ned hela principen listar jag upp vad olika kombinationer ger för effekt, där Rw är dämpning av vanligt oljud medans Ctr är lågt basljud/trafikbuller-som är det jobbigaste:
Glas i bågarna RW Ctr Anm:
2mm x 2mm 28 25 Originalglas m resonanspr.
3mm x 3mm 34 29 Nya, med resonansproblem
3mm x 4mm 36 31 Nya, utan resonans
4mm x 4mm 37 31 Nya, med resonansproblem
4mm x 5 mm 39 34 Nya, utan resonans
5mm x 5mm 38 33 Nya, med resonansproblem
6,8mm enkel 36 34 special laminat bullerglas
Alltså kan jag fräsa upp mina bågar och köra 4x5 utan att förstöra utseendet, med data som t.o.m är bättre än svindyrt bullerglas för 1400:-/m2. Om man sen vill ha extremdämpat och har plats kan man sätta 6,8 på innerbågen och sätta en 4mm på ytterbågen, däremot gick det inte att få data på detta men det bör landa på Rw 40 ctr 37 i detta fall. En extra bonus är att man också kan montera k-glas i innerbågen, U värde blir då 1,8, i stället för c:a 3,2 som originalglasen har, men man bör sätta sig ner och räkna om man tjänar på denna energibesparing, då K-glasen kostar runt 800:-/m2.
Vikten och tjockleken blir också mindre än de olika kassettfabrikat som finns på marknaden där standarden ligger runt 11-12 mm med hållaren som då sätts emot det inre glaset, här är följande exempel på glasmått 50x160cm:
Glasvikt på 2 + 2mm är (4kg+4kg)=8kg
Glasvikt på 4 + 5mm är (8kg + 10kg)=18 kg
Glasvikt på 2 + 2mm + kassett (4+4+20kg) är 28 kg.
Visserligen är det enklare att sätta upp kassetter, men avsevärt fulare och speciellt bökigare om man har spanjolett-vred som slår i, och har man fina spaljefönster kan detta ev vara en fördel vid bullerproblem. Återkommer när jag har hittat mer info. Vill också meddela att det går att köpa fabriksgjort "valsat" fönsterglas, men priset är samma som för k-glas. Slutligen kan jag också ha kvar persiennerna då jag fortfarande har över 40 mm mellan glasen, och då blir även ljuddämpningen ännu bättre.
Glad sommar på er.
Först vill jag tipsa de som vill meka fönster om ett gratisprogram som finns hos www.pilkington.se, där man själv kan prova fram olika tjocklekar/dämpningar m.m, det är en hel vetenskap med detta ämne, och det finns en bra avhandling från Lunds universitet om hur man kan fixa gamla fönster utan att förstöra det helt.
För er som har kopplade rutor före 1960, har ni överlag som jag då 2 st 2mm glas som inte gör större nytta mot buller, då 1:a grundfelet är att dom har samma tjocklek vilket ger "resonansproblem", det skall alltså vara olika tjocklekar för bästa resultat. I stället för att skriva ned hela principen listar jag upp vad olika kombinationer ger för effekt, där Rw är dämpning av vanligt oljud medans Ctr är lågt basljud/trafikbuller-som är det jobbigaste:
Glas i bågarna RW Ctr Anm:
2mm x 2mm 28 25 Originalglas m resonanspr.
3mm x 3mm 34 29 Nya, med resonansproblem
3mm x 4mm 36 31 Nya, utan resonans
4mm x 4mm 37 31 Nya, med resonansproblem
4mm x 5 mm 39 34 Nya, utan resonans
5mm x 5mm 38 33 Nya, med resonansproblem
6,8mm enkel 36 34 special laminat bullerglas
Alltså kan jag fräsa upp mina bågar och köra 4x5 utan att förstöra utseendet, med data som t.o.m är bättre än svindyrt bullerglas för 1400:-/m2. Om man sen vill ha extremdämpat och har plats kan man sätta 6,8 på innerbågen och sätta en 4mm på ytterbågen, däremot gick det inte att få data på detta men det bör landa på Rw 40 ctr 37 i detta fall. En extra bonus är att man också kan montera k-glas i innerbågen, U värde blir då 1,8, i stället för c:a 3,2 som originalglasen har, men man bör sätta sig ner och räkna om man tjänar på denna energibesparing, då K-glasen kostar runt 800:-/m2.
Vikten och tjockleken blir också mindre än de olika kassettfabrikat som finns på marknaden där standarden ligger runt 11-12 mm med hållaren som då sätts emot det inre glaset, här är följande exempel på glasmått 50x160cm:
Glasvikt på 2 + 2mm är (4kg+4kg)=8kg
Glasvikt på 4 + 5mm är (8kg + 10kg)=18 kg
Glasvikt på 2 + 2mm + kassett (4+4+20kg) är 28 kg.
Visserligen är det enklare att sätta upp kassetter, men avsevärt fulare och speciellt bökigare om man har spanjolett-vred som slår i, och har man fina spaljefönster kan detta ev vara en fördel vid bullerproblem. Återkommer när jag har hittat mer info. Vill också meddela att det går att köpa fabriksgjort "valsat" fönsterglas, men priset är samma som för k-glas. Slutligen kan jag också ha kvar persiennerna då jag fortfarande har över 40 mm mellan glasen, och då blir även ljuddämpningen ännu bättre.
Glad sommar på er.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur gör jag för att bli av med isbildning på gamla fönster.
Isolering -
Söker gamla spröjsade fönster
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan man koppla gamla englasfönster? Gamla fönster på stor tillbyggnad.
Byggnadsvård -
Tätningslist till gamla Traryd fönster
Fönster & Dörrar -
Hur täpper jag igen dessa gamla fönster?
Fritidshus