Hej!

Jag funderar kring diametrar på dammsugarslangar. På min Festool CTL22 är det på alla sätt en uppgradering av sugförmågan att gå från standard 27mm till 36mm innerdiameter. Nu har jag börjat skissa på rördragning för dammsugaren och funderar kring hur stor diameter jag bör ha, eller rättare - vilka värden jag måste ha tillgängliga för att räkna ut optimal diameter på rören. Kan tänka mig att undertryck, volym, rörlängd, antal krökar och säker mer påverkar detta?

Bör man drar rören "i en ring" - alltså så att det i varje uttag sugs luft "från två håll", har för mig att det är smart?

Redigerat:
Tja, en idé, vi får se om någon annan vet bättre

Du finns ett tryckfallsdiaram på
http://thermex.se/upload/File/Kataloger/Luftforandring_SV_2011.pdf

Du ska nog gå upp lite grand i diameter för att inte få allt för stort tryckfall ut till dina utsug. Men sedan ska hastigheten i rören vara tillräckligt stor, för att dra med sig dammet. Några riktlinjer för detta saknar jag, men man kanske kan titta på data för industridammsugare med större slangar.

Däremot tror jag inte alls på cirkelkoppling, här ska man nog efterlikna avloppsdragning i görligaste mån.

Dy kan kanske bygga ditt system med 75mm avloppsrör. Det finns annars centraldammsugarrör.

Dra sug i slinga kan inte funka nå bra, (vilket håll vinner? när skräpet kommer upp i slingröret) o den som vinner har marginell sugförmåga jämfört med andra hållet=stop

tomlan skrev:
Dra sug i slinga kan inte funka nå bra, (vilket håll vinner? när skräpet kommer upp i slingröret) o den som vinner har marginell sugförmåga jämfört med andra hållet=stop
Heh, när du skriver det så blir det väldigt uppenbart att det är dumt. Försökte överföra tänket från tryckluft.

Men vad tror du om diameter på rören?

Hur många meter rör har du tänkt lägga ut.
Såg alldeles nyss att centraldammsugare har 45mm rör
Proffsdammsugare finns med 50mm slang.

Skulle nog köra på 70mm alt 50mm om det blir trångt, har du 70 så lär ju inte få något problem att nåt fastnar i rören som inte fastnar i slangen

magnu skrev:
Hur många meter rör har du tänkt lägga ut.
Såg alldeles nyss att centraldammsugare har 45mm rör
Proffsdammsugare finns med 50mm slang.
Vet ännu inte riktigt hur många meter rör det blir, men en huvudstam på ca 25m+5-6 avstickare a 5m blir det nog. Kanske är det alldeles för långt för att det ska kunna fungera., då får jag tänka om eller byta dammsugare. Dammsugaren är en 3-fas Dustcontrol, 2,5kw med ett max flöde på 260 m3/h och ett max undertryck på 28kpa. Originalslang är 50mm.

tomlan skrev:
Skulle nog köra på 70mm alt 50mm om det blir trångt, har du 70 så lär ju inte få något problem att nåt fastnar i rören som inte fastnar i slangen
Trångt tror jag inte blir några problem. Däremot funderar jag över om man kan få problem med kapaciteten om man har för stort rör, så att dammsugaren inte orkar med.

Som jag har förstått det så är dammsugare inte alls lika känsliga för skiftande rör och slangdimensioner som spånsugar?

Det du frågar efter är teoretiskt invecklat och ibland kontraintuitivt. Om du ökar dimensionen kommer lufthastigheten att minska, och därigenom bärigheten. Exempelvis riskerar du att muttrar och nubb och liknande blir kvar i röret. Om du kopplar i ring kommer lufthastigheten att minska, samtidigt som du dubblerar mantelytan och därigenom ökar motståndet. Nu blir inte motståndet det dubbla,eftersom lufthastigheten har minskat. Det är inte linjärt. Egentligen är inget linjärt i det här problemet, och allt beror av varandra.

Min gissning är att 50 mm gråa avloppsrör kommer att fungera mycket bra. Jag har det själv. En fördel med avloppsrör är att man kan spola dem med högtryck om man skulle vilja. Jag skulle tro att tillverkarna av cantraldammsugare har funderat en hel del på problemet och de har oftast kommit fram till ca 40-50 mm

Om man tittar i nomogramet som jag nämnde tidigare, så finns inte 50m med på skalan för de luftflöden du nämner. Däremot avrundande jag till att ett 75mm rör får ungefär 50Pa/m i tryckfall. Med dina 25m blir det ca 1.2kPa, att jämföra med dammsugarens vakuum på 28kPa.

magnu skrev:
Om man tittar i nomogramet som jag nämnde tidigare, så finns inte 50m med på skalan för de luftflöden du nämner. Däremot avrundande jag till att ett 75mm rör får ungefär 50Pa/m i tryckfall. Med dina 25m blir det ca 1.2kPa, att jämföra med dammsugarens vakuum på 28kPa.
Det låter ju onekligen som en lite förlust, speciellt med tanke på att min CTL22 har 23kPa, och den upplever jag som stark. Men man kanske inte kan jämföra kPa rakt över på det viset?

Har för mig att jag har läst någonstans (här på ByggaHus???) att avloppsrör inte skulle vara lämpliga som dammsugarrör pga statisk elektricitet eller nåt sån...

vojma skrev:
Har för mig att jag har läst någonstans (här på ByggaHus???) att avloppsrör inte skulle vara lämpliga som dammsugarrör pga statisk elektricitet eller nåt sån...
Detta känner jag igen, men vet att både phl och mattiasp använt sådana tillsammans med någon fiffig jordning.

Daniel_N skrev:
Det låter ju onekligen som en lite förlust, speciellt med tanke på att min CTL22 har 23kPa, och den upplever jag som stark. Men man kanske inte kan jämföra kPa rakt över på det viset?
Jo, du kan jämföra KPa rakt över, men inte vara säkra på att de uppnås. En dammsugare har en smal slang, för den till för en hög sugkraft (högt undertryck) men inget stort totalflöde (till skillnad från en spånsug). Ger du dammsugaren för brett rör och vill att den skall suga lika bra (samma undertryck) tvingar du den att åstadkomma undertrycket vid ett mycket högre flöde. Det är inte troligt den klarar det (likartat spånsugen som inte klarar flödet i ett smalt rör). Troligen ökar totala flödet, men vid ett lägre undertryck. Så med en dammsugare, var försiktig med att välja för stort rör, till och med i stammen.

Se mattiasps inlägg.

--- Mats ---

Centraldammsugarnormen s.a.s. på 45mm antyder väl att det är ok med 50mm. Ingen aning om vad 45:surprised:rna kostar heller, kanske kan vara läge att undersöka det. Hur fungerar uttagen på centraldammsugarna förresten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.