=> dammsugare till små maskiner, spånsugen till stationärmaskinerna.

woodchuck har rätt. Men om man har en stark motor så kan det funka hjälpligt.

Jag har 4 kw motor som sitter på en fläkt specad för ca 2800m3. Den är kopplad till 160mm rör.
Bla så är den kopplad till en festool sänksåg fast slangen är en spånslang felders billigare variant 50 mm ca 3m lång och den gör sitt jobb. Sågen är fast monterad på en skivsåg.

Pär

Var är Daniel_N???

vojma skrev:
Var är Daniel_N???
Snickrar i lokalen där alla rören går;)

vojma skrev:
Ska precis till att bygga ett spånsugssystem själv och undrar hur du gjort med jordningen samt vad du använt för ventiler.
För dammsugarinstallationen (i avloppsrör) så är det jordat i maskinen och fram till respektive antistatisk slang via en koppartråd, virad runt rören med ca 10mm mellan varven.

För spånsugrören som är en blandning av spiro och avloppsrör (y-förgreningarna) så är det virat kopparrör runt varje plastdel som jordas i spirorören på respektive sida om.

Spjällen är egentillverkade i mdf med formplyfa för den rörliga delen. Funka bra att öpnna och stänga, "genomgående" modell så att det ej byggs upp högar av damm i dem. Verkar dock finnas ett ytterst litet läckage i dem, vet inte om det möjligtvis är så att jag har för många (typ 13 st) i förhållande till vad min sug klarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.