Jag har ett släp där fjädermagasinet till handbromsen har sett sina bästa dagar.
Har fixat resten på släpet som var defekt, så bromsen, belysning etc funkar perfekt.
Dock får det ej att låsa handbromsen, vad säger besiktningen? (y):thumbdown:

fgo skrev:
Jag har ett släp där fjädermagasinet till handbromsen har sett sina bästa dagar.
Har fixat resten på släpet som var defekt, så bromsen, belysning etc funkar perfekt.
Dock får det ej att låsa handbromsen, vad säger besiktningen? (y):thumbdown:
Åtgärda,ombesikning

Har faktiskt inget minne av att man testar handbromsen. Det som provas är påskjutsbromsen.
Handbromsen skulle du faktiskt kunna demontera då många kärror saknar den.

AndersS skrev:
Har faktiskt inget minne av att man testar handbromsen. Det som provas är påskjutsbromsen.
Handbromsen skulle du faktiskt kunna demontera då många kärror saknar den.
När jag besiktigade mitt släp för några månader sedan så drog han i parkeringsbromsen, men inte när släpet stod på bromsprovaren.

Jag antar också att det gäller samma regler som allt annat man besiktigar, har släpet haft parkeringsbroms när det såldes/registrerings-besiktigades så ska det ha det även i framtiden, så ta inte för givet att du bara kan ta bort den och hävda att andra släp saknar den...

Isåfall skulle du ju t.ex. kunna montera bort ABS-givarna på bilen och hävda att äldre bilar saknar ABS.. vilket bilprovningen aldrig skulle acceptera.

Enklaste sättet att få ett bra svar är att ringa bilprovningen och fråga.

Handbromsen har ju inget med körsäkerheten att göra, det är ju en finess.
Ta exemplet med strålkastartorkare som tom får vara trasiga då dom iaf på äldre bilar alltid var trasiga....

Snailman
Man kan ringa bilprovningen de brukar alltid kunna svara på sådana frågor direkt...

Jag vet inte vad som gäller för handbromsar, men jag besiktigade en bil en gång där ena dimljuset pekade för högt. Justerskruven var dessutom trasig, så det gick inte att ställa rätt.

"Man måste inte ha dimljus." sa besiktningsmannen och drog ut sladden till lampan och godkände bilen.

Nimajneb skrev:
Varför testar dom då handbromsen på bilar?

Jag fick själv ombesiktning på vår ena bil sist, dålig handbroms, på en automatare där handbromsen är i stort sett meningslös.

Katastrofvajer måste finnas, och den brukar vara kopplad så att den drar i handbromsen.. och funkar inte den så funkar inte katastrofvajern heller.

En släpkärra som står frikopplad från bil i backe och börjar rulla måste väl anses som en trafikfara. Jag tror absolut att de kollar detta, dessutom är det väl vettigt att det fungerar rent praktiskt för dig också.

• Gilla
Stinsen_
  • Laddar…
martinradbo skrev:
En släpkärra som står frikopplad från bil i backe och börjar rulla måste väl anses som en trafikfara. Jag tror absolut att de kollar detta, dessutom är det väl vettigt att det fungerar rent praktiskt för dig också.
Dom kanske går med på att man tejpar fast ett vattenpass på dragstången så man kan vara säker på att man parkerar vågrätt? ;)

Tack för alla (olika) svar.
Drog iväg ett mail till bilprovningen så får jag det svart på vitt.
Katastrofvajern fungerar perfekt, det är bara att handtaget inte låser i bromsat läge.

Hur hög är boten på att köra obesiktigat släp?

• Gilla
André Eriksson
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Hade det ansetts som uppenbar trafikfara hade obromsade släp varit förbjudna.

Nimajneb skrev:
Ta exemplet med strålkastartorkare som tom får vara trasiga då dom iaf på äldre bilar alltid var trasiga....
Finns det någon form av strålkastarrengörare måste de funka, däremot är det helt OK att montera bort dem. Hade en Saab 99 så jag har fått erfara detta i verkligheten.

Varför skulle man inte behöva ha fungerande parkeringsbroms? På bilen spelar det ingen roll om du har automat med P-läge, bromsen måste funka ändå.

Robert-san01 skrev:
Finns det någon form av strålkastarrengörare måste de funka, däremot är det helt OK att montera bort dem. Hade en Saab 99 så jag har fått erfara detta i verkligheten.

Varför skulle man inte behöva ha fungerande parkeringsbroms? På bilen spelar det ingen roll om du har automat med P-läge, bromsen måste funka ändå.
Strålkastarrengöring behöver INTE fungera som jag skrev från bilprovningens perspektiv då dom inte ens tittar på detta. :)http://www.bilprovningen.se/bp/main...niska+frågor/B4DCE9D5394A887CC1257939001FEC22
Vad polisen säger vet jag inte men jag tvivlar på att det finns något straff på detta då det uppenbarligen inte tolkas som ett måste från trafiksäkerhetsperspektiv.

Betr parkeringsbromsar på bilar får du reda ut det med Daniel men han har en point att den har mycket mindre betydelse på an automatare jämfört med manuell bil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.