58 243 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Jag tror att ni pratar förbi varandra.
Byggdjuret och Nissens pratar väl om dimensioneringen av kablarna, medans Daniel och fth verkar prata om fastighetens huvudsäkring?
Drar man kabel är det ju bara dumsnålt att dra klen kabel, det är inte kopparen som kostar mest. Alltså dimensionerar man för 16 A trefas till alla laddplatser för att framtidssäkra.
Det blir dyrare att dra 1,5-kvadrat 1-fas nu och behöva uppgradera om 5 år (för då är det ju bara att kasta de där 1,5-kvadratledningarna man drar ut ur rören, om man nu rör).
Byggdjuret och Nissens pratar väl om dimensioneringen av kablarna, medans Daniel och fth verkar prata om fastighetens huvudsäkring?
Drar man kabel är det ju bara dumsnålt att dra klen kabel, det är inte kopparen som kostar mest. Alltså dimensionerar man för 16 A trefas till alla laddplatser för att framtidssäkra.
Det blir dyrare att dra 1,5-kvadrat 1-fas nu och behöva uppgradera om 5 år (för då är det ju bara att kasta de där 1,5-kvadratledningarna man drar ut ur rören, om man nu rör).
Eller en ännu grövre kabel som delas av fler laddplatser.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Pudel varningF fth skrev:Nej, det du beskriver är en effektvakt.
Lastbalansering i det här sammanhanget är en funktionalitet i/mellan laddboxarna som efter de parametrar som installatören väljer fördelar effekt mellan stolparnas användare. Den vanligaste modellen är helt enkelt "dela lika", dvs i en tänkt installation med fyra stolpar som delar på 16A trefas får en användare 11kW, när två är inkopplade får dom max 5.5kW var, när tre är inkopplade får dom 3.7kW vardera, när alla fyra används får dom 2.8kW vardera. När en användare har laddat färdigt frigörs effekt till dom andra användarna, i omvänd ordning.
Så fungerar lastbalansering för elbilsladdning, oavsett om ni väljer att tro på det eller ej.
/fth
Okej jag måste erkänna att jag inte var inne på samma sak som du.
Därför så tänker jag helt enkelt göra en liten pudel. När det gäller lastbalanserarare och laddning.
När du förklarar så även idioter kan förstå. Jag har helt enkelt blandat ihop det med effektvakt.
Då kan vi faktiskt kanske eventuellt närma oss lite grann och vara överens om en sak.
Eftersom du inte ska få för dig allt för mycket nu så...
När det gäller elen har du inte så bra koll. Så om du nu testar och läser mina inlägg så kommer du bli en jäkel på laddningar...
Tack vara mig
Jag tänker för mycket på el och leverans av elen och framtidssäkring. Vi är i olika världar, när vi pratar. Där av många problem. När jag säger att man ska dra fram till sin villa parkering 16A trefas är för att vara framtidssäker. Det kostar ingenting extra egentligen. Även om det fungerar bra med säg 10A enfas. Det är samma resonemang när du dimensionerar laddstolparna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Så kan det förstås vara. Eller så tyder bristen på medhåll eller annan inblandning i debatten på att den inte är bra nog. Själv har jag väl med egna gillanden och omdömen tydligt nog visat vilken information jag finner mest relevant.Nissens skrev:
Men att viss annan information är mindre relevant betyder inte att den är fel, i alla fall inte fel utifrån Ohms lag eller några andra av fysikens lagar. Bara att den utan beaktande av andra faktorer är mindre relevant utifrån faktiskt bruk, vilket kan visas antingen med erfarenhet eller statistiska modeller baserade på fysikens lagar och körmönster och paustider m.m. Lite grann som när man optimerar vilken elcentral som helst alltså.
Så bra att du insåg vem det var som hade fel. Jag håller med om att man inte ska dra klena kablar till laddstolparna. Men det är just det din filosofi leder till. Ska alla kunna lasta max vad säkringen tål samtidigt måste de individuella säkringarna vara små.B Byggdjuret skrev:Pudel varning
Okej jag måste erkänna att jag inte var inne på samma sak som du.
Därför så tänker jag helt enkelt göra en liten pudel. När det gäller lastbalanserarare och laddning.
När du förklarar så även idioter kan förstå. Jag har helt enkelt blandat ihop det med effektvakt.
Då kan vi faktiskt kanske eventuellt närma oss lite grann och vara överens om en sak.
Eftersom du inte ska få för dig allt för mycket nu så...
När det gäller elen har du inte så bra koll. Så om du nu testar och läser mina inlägg så kommer du bli en jäkel på laddningar...
Tack vara mig
Jag tänker för mycket på el och leverans av elen och framtidssäkring. Vi är i olika världar, när vi pratar. Där av många problem. När jag säger att man ska dra fram till sin villa parkering 16A trefas är för att vara framtidssäker. Det kostar ingenting extra egentligen. Även om det fungerar bra med säg 10A enfas. Det är samma resonemang när du dimensionerar laddstolparna
Bättre med högre avsäkring och styrning av den totala belastningen.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag tror att vi pratar förbi varandra.D Daniel 109 skrev:Så bra att du insåg vem det var som hade fel. Jag håller med om att man inte ska dra klena kablar till laddstolparna. Men det är just det din filosofi leder till. Ska alla kunna lasta max vad säkringen tål samtidigt måste de individuella säkringarna vara små.
Bättre med högre avsäkring och styrning av den totala belastningen.
Att dimensionera upp en kabel är aldrig fel. Bara onödigt. En kabel ska dimensioneras efter sin högsta last. Samt förläggning. Vilken dimension man väljer på kablarna ut till varje laddstolpe. Beror på hur man kopplar innan. Med lastbalanseringen så kanske man gå ner lite i dimension. Men eftersom jag inte har den blekaste om hur Dessa ser ut så kan jag inte svara exakt.
Om man inte har den så kanske man måste använde den grövre dimension
Hela vägen till varje stolpe.
Har vi förstått varandra nu?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jo det har duNötegårdsgubben skrev:Så kan det förstås vara. Eller så tyder bristen på medhåll eller annan inblandning i debatten på att den inte är bra nog. Själv har jag väl med egna gillanden och omdömen tydligt nog visat vilken information jag finner mest relevant.
Men att viss annan information är mindre relevant betyder inte att den är fel, i alla fall inte fel utifrån Ohms lag eller några andra av fysikens lagar. Bara att den utan beaktande av andra faktorer är mindre relevant utifrån faktiskt bruk, vilket kan visas antingen med erfarenhet eller statistiska modeller baserade på fysikens lagar och körmönster och paustider m.m. Lite grann som när man optimerar vilken elcentral som helst alltså.
Det innebär också att du anammat felaktigheter. När det gäller elen. Huruvida du svalt felaktigheter när det last balansering, så kan jag inte berätta...
Alltså, jag har några års utbildning i ellära och det är oerhört tydligt att @fth inte har någon kunskap i detta. @Byggdjuret har också minst grundläggande kunskaper i ämnet. Det blir frustrerande när man ser någon föreställa sig ha kunskaper som helt enkelt inte finns där. @fth låter trovärdig för de som inte har kunskapen om elektriska installationer, vilket kan förvilla vissa. Jag känner varken @fth eller @Byggdjuret men det är lätt att se vem som har kunskap i ämnet. @fth är bra på att formulera sig och på att räkna, men hen kan inget om elektriska installationer. Hade hen varit öppen för relevant kunskap så hade hen fått förutsättningar att räkna rätt. Olyckligtvis ser der inte ut som att @fth vill ta tll sig fakta, så då blir det ju inte så bra. Skit in - skit ut som man säger...Nötegårdsgubben skrev:Så kan det förstås vara. Eller så tyder bristen på medhåll eller annan inblandning i debatten på att den inte är bra nog. Själv har jag väl med egna gillanden och omdömen tydligt nog visat vilken information jag finner mest relevant.
By the way... ohms lag är ett antal nivåer under nivån vi pratar här....
Var har fth fel? Jag har fullständigt missat det.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vilka inlägg?
Du kommer nog inte få något mer konkret än så, jag skulle också vara intresserad av att veta exakt vad herrarna anser att jag fel i, men det är inte så den här typen av ”debattörer” jobbar ;-)D Daniel 109 skrev:
Jag rekommenderar även dig att lägga ned den här striden, tack för stöd, men att försöka bringa sans och vett i den här typen av sammanhang är verkligen att slåss mot väderkvarnar.
/fth
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja kliv. Ner från era stenar och Nyktra till lite.
Hade ni läst mina inlägg så hade ni vetat.
Men eftersom ni inte verkar vilja förstå så kan det bli svårt för mig att berätta.
Jag gjorde en pudel. Jag erkänner att jag hade fel. Men det är väl inte så ni jobbar. Att erkänna att man kan ha haft fel.
Utan jag blir kallad för troll.
Jag tänker erkänna ett fel till jag gjorde. Det är att inte insåg tidigare, att mina inlägg inte lästes. Jag trodde naivt att ni var öppna för att kunna lära er men ni är inte av den delen som erkänner sina fel
Men eftersom ni inte verkar vilja förstå så kan det bli svårt för mig att berätta.
Jag gjorde en pudel. Jag erkänner att jag hade fel. Men det är väl inte så ni jobbar. Att erkänna att man kan ha haft fel.
Jag tänker erkänna ett fel till jag gjorde. Det är att inte insåg tidigare, att mina inlägg inte lästes. Jag trodde naivt att ni var öppna för att kunna lära er men ni är inte av den delen som erkänner sina fel
Det känns som att du letar halmstrån för att bryta ner mitt ställningstagande att jag tycker att en öppenhet inför medlemmarna som bor i föreningen är bra. Det får stå för dig. Jag är fortfarande för en transparens. Det har också att göra med att jag tycker att man ska kunna förvänta sig det av en styrelse som använder mina pengar.N Nerre skrev:
Kom med ett konkret exempel på ett fel jag har skrivit så kan jag ta dig på allvar, att bara upprepa ”läs mina inlägg” är inte seriöst.B Byggdjuret skrev:Tja kliv. Ner från era stenar och Nyktra till lite.
/fth