Skulle inte du sluta...? ;)

Jag tror inte jag är ensam om att inte ens minnas vad ni började tjafsa om, men om jag minns rätt var det att @fth skrev om hur man håller nere priset på laddinstallationer genom effektstyrning och @Byggdjuret underkände det och skrev att alla bör egen 16 A trefas.

Det lustiga är att båda sakerna närmast kan vara sanna samtidigt. Jag håller med om att det är lämpligt att dra fram 16 A trefas till alla platser och att man bör begränsa total tillgänglig effekt för att inte dra på föreningen orimliga rörliga kostnader.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som sagt att man bör göra på något annat sätt? Mer än Byggdjuret och Nissens då, som tycker att matningen måste klara allt på max effekt.
 
Nej, det tror jag inte, men givet vad jag upplever som idiotförklaringar av motparten undrar man ju.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle inte du sluta...? ;)

Jag tror inte jag är ensam om att inte ens minnas vad ni började tjafsa om, men om jag minns rätt var det att @fth skrev om hur man håller nere priset på laddinstallationer genom effektstyrning och @Byggdjuret underkände det och skrev att alla bör egen 16 A trefas.

Det lustiga är att båda sakerna närmast kan vara sanna samtidigt. Jag håller med om att det är lämpligt att dra fram 16 A trefas till alla platser och att man bör begränsa total tillgänglig effekt för att inte dra på föreningen orimliga rörliga kostnader.
Jo, jag skrev ju det ;)
Problemet är att varje gång någon taggar mig i ett inlägg så får jag ett mail, då ser jag påhoppen igen.

Nu var jag främst tillbaka för att rekommendera @Daniel 109 att också lägga ned, men då drogs jag in i maskhålet igen:D

Det kan förstås vara som du skriver att herrarna totalt missförstått mina inlägg och tolkat det som att jag tycker att man ska dra klen kabel till laddplatserna, men det tror jag dom flesta andra förstår att det inte stämmer. Jag har ju t.ex vid flera tillfällen skrivit att en ensam bil ska få typ 11kW i en lastbalanserad lösning, det kräver förstås minst 5x2.5mm2 kabelarea till varje box.

/fth
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ska man dra ny kabel så drar man väl naturligtvis det grövsta man hittar. Elbilstekniken utvecklas ju hela tiden och vi har ingen aning om var vi står om 5 eller 10 år.

Och när notan för kabeldragningen landar i brevlådan så är kostnaden för en grövre kabel en droppe i havet efter raderna med milersättning, servicebil, minimidebitering, grävmaskin, asfalt och skattmasens påslag på sista raden. Då vill man inte göra om baletten 5 år senare för att byta till en lite kraftigare sladd.

Men om man redan har en sladd, då kan man ju fundera på om det finns alternativa lösningar som lastbalansering.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är inget problem att hitta groteskt grova kablar. Men jag är inte med på vilka kablar du syftar på. Om det är kabeln till laddboxen du pratar om då är resonemanget helt fel.
 
  • Gilla
fth
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men jag är inte med på vilka kablar du syftar på.
Matningen till platsen där man laddar bilarna.

Utveckla gärna hur resonemanget är helt fel. Annars kan jag säga att jag har rätt och så står vi här...
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inget problem att hitta groteskt grova kablar. Men jag är inte med på vilka kablar du syftar på. Om det är kabeln till laddboxen du pratar om då är resonemanget helt fel.
Ja, trenden för elbilar är faktiskt snarare den omvända, Tesla har gått från max 22kW till 17kW AC i sitt premiumsegment (S/X), och har max 11kW i sitt mid-rangesegment (3/Y). Renault Zoe hade fram till typ 2015 max 43kW, men har nu max 22kW.

Behovet av snabb AC-laddning minskar i takt med att infrastrukturen för snabb- och destinationsladdning byggs ut, det finns idag så vitt jag vet ingen elbil i produktion eller ens i planering som kommer att ha mer än 22kW AC-laddning, det kommer att gälla under många år.

Dimensionerar man sin anläggning att ha 5x2.5-6mm2 kabelarea till varje box så är man förberedd för alla realistiska scenarios, allt utöver det är rent slöseri. Att öka sin huvudsäkring så att alla kanske 10 laddplatser samtidigt kan leverera 22kW är också fullständigt onödigt, då drar man på sig orimligt höga fasta kostnader helt i onödan.

/fth
 
Redigerat:
F fth skrev:
då drar man på sig orimligt höga fasta kostnader helt i onödan.
Vad är det egentligen för kabelpriser vi talar om?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det egentligen för kabelpriser vi talar om?
Du kan grovt räkna med 70-100% högre pris/m för varje steg upp i dimension. Många boxar har också genomföringar som klarar max 5x6mm2 kabel.

/fth
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det egentligen för kabelpriser vi talar om?
P.S. med fasta kostnader avser jag alltså den fasta kostnaden för elavtalet, som står i direkt relation till storlek på huvudsäkring.

Effektbaserade nätavgifter, där alltså ditt pris baseras på den timme under månaden med högst förbrukning, kommer att införas mer och mer. Då är det förstås än mer angeläget att begränsa den maximala samtidiga effekten som föreningens elbilar kan ta ut, annars kommer priset att baseras på den kanske enda timmen under hela månaden då alla laddar för fullt.

/fth
 
F fth skrev:
P.S. med fasta kostnader avser jag alltså den fasta kostnaden för elavtalet, som står i direkt relation
Man behöver ju inte säkra upp bara för att kabeln ut till parkeringen är tjock..
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver ju inte säkra upp bara för att kabeln ut till parkeringen är tjock..
Nej, det är helt sant, men lastbalansering är alltså ingen exotisk eller dyr teknik idag, och det ger en mycket bättre och mer flexibel lösning än att ”strypa” varje box till en fast, låg nivå.

/fth
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
J
P PurreP skrev:
16A har ni knappast till hela fastigheten men det spelar ingen roll för den rörliga delen , JEs rörliga nätavgift ligger på 18,74

Alltså ligger ni på omkring 1,15 per kwh rörligt...
Vi behåller de 280 och sätter det rörliga till 1,40 så blir det lagom bra. Tack för hjälpen alla inte bara Purre
 
F fth skrev:
Nej, det är helt sant, men lastbalansering är alltså ingen exotisk eller dyr teknik idag, och det ger en mycket bättre och mer flexibel lösning än att ”strypa” varje box till en fast, låg nivå.

/fth
Det är det här som är ett bra bevis på dålig koll. Du pratade dessutom tidigare om en speciell avgift om man kör med 16A tre fas. Det är tecken på dålig kunskap.
Men det normala när man gör installationer är att planerar för den största belastningnen. Man har ofta ett visst framtidstänk också. Kostnaden är inte speciellt hög i för hållande till resten. Dessutom så kostar det naturligtvis ingenting att ha grova kablar. Det man betalar för är förbrukningen. Den har ingenting med tjockleken på kabeln.
Om man behöver säkra upp huvudsäkringen så får man en högre fast avgift. Jag tror att det inte är helf ovanligt att man behöver säkra upp. Även om man har lastbalanserare. Den måste ha nånting att dela ut också:)

Du säger att man inte har behov av snabbladdning. Vad bygger du det antagandet på?
Kommer bilarna laddas snabbare av sig själv?
Jag är nyfiken. Och du har bättre koll på elbilar och laddning än mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.