58 248 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Skulle inte du sluta...?
Jag tror inte jag är ensam om att inte ens minnas vad ni började tjafsa om, men om jag minns rätt var det att @fth skrev om hur man håller nere priset på laddinstallationer genom effektstyrning och @Byggdjuret underkände det och skrev att alla bör egen 16 A trefas.
Det lustiga är att båda sakerna närmast kan vara sanna samtidigt. Jag håller med om att det är lämpligt att dra fram 16 A trefas till alla platser och att man bör begränsa total tillgänglig effekt för att inte dra på föreningen orimliga rörliga kostnader.
Jag tror inte jag är ensam om att inte ens minnas vad ni började tjafsa om, men om jag minns rätt var det att @fth skrev om hur man håller nere priset på laddinstallationer genom effektstyrning och @Byggdjuret underkände det och skrev att alla bör egen 16 A trefas.
Det lustiga är att båda sakerna närmast kan vara sanna samtidigt. Jag håller med om att det är lämpligt att dra fram 16 A trefas till alla platser och att man bör begränsa total tillgänglig effekt för att inte dra på föreningen orimliga rörliga kostnader.
Är det någon som sagt att man bör göra på något annat sätt? Mer än Byggdjuret och Nissens då, som tycker att matningen måste klara allt på max effekt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Nej, det tror jag inte, men givet vad jag upplever som idiotförklaringar av motparten undrar man ju.
Jo, jag skrev ju detNötegårdsgubben skrev:Skulle inte du sluta...?
Jag tror inte jag är ensam om att inte ens minnas vad ni började tjafsa om, men om jag minns rätt var det att @fth skrev om hur man håller nere priset på laddinstallationer genom effektstyrning och @Byggdjuret underkände det och skrev att alla bör egen 16 A trefas.
Det lustiga är att båda sakerna närmast kan vara sanna samtidigt. Jag håller med om att det är lämpligt att dra fram 16 A trefas till alla platser och att man bör begränsa total tillgänglig effekt för att inte dra på föreningen orimliga rörliga kostnader.
Problemet är att varje gång någon taggar mig i ett inlägg så får jag ett mail, då ser jag påhoppen igen.
Nu var jag främst tillbaka för att rekommendera @Daniel 109 att också lägga ned, men då drogs jag in i maskhålet igen
Det kan förstås vara som du skriver att herrarna totalt missförstått mina inlägg och tolkat det som att jag tycker att man ska dra klen kabel till laddplatserna, men det tror jag dom flesta andra förstår att det inte stämmer. Jag har ju t.ex vid flera tillfällen skrivit att en ensam bil ska få typ 11kW i en lastbalanserad lösning, det kräver förstås minst 5x2.5mm2 kabelarea till varje box.
/fth
Ska man dra ny kabel så drar man väl naturligtvis det grövsta man hittar. Elbilstekniken utvecklas ju hela tiden och vi har ingen aning om var vi står om 5 eller 10 år.
Och när notan för kabeldragningen landar i brevlådan så är kostnaden för en grövre kabel en droppe i havet efter raderna med milersättning, servicebil, minimidebitering, grävmaskin, asfalt och skattmasens påslag på sista raden. Då vill man inte göra om baletten 5 år senare för att byta till en lite kraftigare sladd.
Men om man redan har en sladd, då kan man ju fundera på om det finns alternativa lösningar som lastbalansering.
Och när notan för kabeldragningen landar i brevlådan så är kostnaden för en grövre kabel en droppe i havet efter raderna med milersättning, servicebil, minimidebitering, grävmaskin, asfalt och skattmasens påslag på sista raden. Då vill man inte göra om baletten 5 år senare för att byta till en lite kraftigare sladd.
Men om man redan har en sladd, då kan man ju fundera på om det finns alternativa lösningar som lastbalansering.
Det är inget problem att hitta groteskt grova kablar. Men jag är inte med på vilka kablar du syftar på. Om det är kabeln till laddboxen du pratar om då är resonemanget helt fel.
Ja, trenden för elbilar är faktiskt snarare den omvända, Tesla har gått från max 22kW till 17kW AC i sitt premiumsegment (S/X), och har max 11kW i sitt mid-rangesegment (3/Y). Renault Zoe hade fram till typ 2015 max 43kW, men har nu max 22kW.D Daniel 109 skrev:
Behovet av snabb AC-laddning minskar i takt med att infrastrukturen för snabb- och destinationsladdning byggs ut, det finns idag så vitt jag vet ingen elbil i produktion eller ens i planering som kommer att ha mer än 22kW AC-laddning, det kommer att gälla under många år.
Dimensionerar man sin anläggning att ha 5x2.5-6mm2 kabelarea till varje box så är man förberedd för alla realistiska scenarios, allt utöver det är rent slöseri. Att öka sin huvudsäkring så att alla kanske 10 laddplatser samtidigt kan leverera 22kW är också fullständigt onödigt, då drar man på sig orimligt höga fasta kostnader helt i onödan.
/fth
Redigerat:
P.S. med fasta kostnader avser jag alltså den fasta kostnaden för elavtalet, som står i direkt relation till storlek på huvudsäkring.Nyfniken skrev:
Effektbaserade nätavgifter, där alltså ditt pris baseras på den timme under månaden med högst förbrukning, kommer att införas mer och mer. Då är det förstås än mer angeläget att begränsa den maximala samtidiga effekten som föreningens elbilar kan ta ut, annars kommer priset att baseras på den kanske enda timmen under hela månaden då alla laddar för fullt.
/fth
Vi behåller de 280 och sätter det rörliga till 1,40 så blir det lagom bra. Tack för hjälpen alla inte bara PurreP PurreP skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är det här som är ett bra bevis på dålig koll. Du pratade dessutom tidigare om en speciell avgift om man kör med 16A tre fas. Det är tecken på dålig kunskap.F fth skrev:
Men det normala när man gör installationer är att planerar för den största belastningnen. Man har ofta ett visst framtidstänk också. Kostnaden är inte speciellt hög i för hållande till resten. Dessutom så kostar det naturligtvis ingenting att ha grova kablar. Det man betalar för är förbrukningen. Den har ingenting med tjockleken på kabeln.
Om man behöver säkra upp huvudsäkringen så får man en högre fast avgift. Jag tror att det inte är helf ovanligt att man behöver säkra upp. Även om man har lastbalanserare. Den måste ha nånting att dela ut också
Du säger att man inte har behov av snabbladdning. Vad bygger du det antagandet på?
Kommer bilarna laddas snabbare av sig själv?
Jag är nyfiken. Och du har bättre koll på elbilar och laddning än mig