58 245 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Man har inte behov av snabbladdning för att man helt enkelt är framme vid sin destination när man kommit hem. Snabbladdning behövs längs vägen om bilen inte har räckvidd nog för att ta sig från A till B utan extra laddning. Då är det ohållbart att vänta ett antal timmar.B Byggdjuret skrev:
Hemma har man normalt inte samma behov. Ytterst få kör precis slut på batterierna lagom hemma, springer in för en vätskepaus för att sedan behöva ge sig ut på en långkörning igen. Det är helt enkelt inte så bilar används.
Så en laddning från nästan tomt hemma kan få ta tio timmar eller mer utan att det är ett problem i särskilt många fall.
Suck, here we go again.B Byggdjuret skrev:Det är det här som är ett bra bevis på dålig koll. Du pratade dessutom tidigare om en speciell avgift om man kör med 16A tre fas. Det är tecken på dålig kunskap.
Men det normala när man gör installationer är att planerar för den största belastningnen. Man har ofta ett visst framtidstänk också. Kostnaden är inte speciellt hög i för hållande till resten. Dessutom så kostar det naturligtvis ingenting att ha grova kablar. Det man betalar för är förbrukningen. Den har ingenting med tjockleken på kabeln.
Om man behöver säkra upp huvudsäkringen så får man en högre fast avgift. Jag tror att det inte är helf ovanligt att man behöver säkra upp. Även om man har lastbalanserare. Den måste ha nånting att dela ut också
Du säger att man inte har behov av snabbladdning. Vad bygger du det antagandet på?
Kommer bilarna laddas snabbare av sig själv?
Jag är nyfiken. Och du har bättre koll på elbilar och laddning än mig
Mest för övriga läsare så skippar jag dom ogrundade påhoppen och svarar på det som iaf ser ut att vara en uppriktig fråga.
Det tillverkas som sagt idag ingen elbil som kan ladda med mer än 22kW AC. Snabbladdning, som alltså den här tråden inte handlar om öht, sker med DC, och där är det förstås helt andra effekter, upp till 350kW idag (även om väldigt få bilar kan hantera mer än 150kW DC idag).
För hemma- och destinationsladdning finns det alltså inget behov öht av höga effekter, hela tanken är att laddning sker över längre tid när bilen står parkerad.
Att köra och ladda elbil är faktiskt rätt annorlunda mot att köra fossilbil. Man kör t.ex normalt aldrig till ”tom tank” och man laddar aldrig till 100% till vardags, det som rekommenderas är att ligga mellan 20 och 70% SoC, då mår batteriet bäst.
Inför en långresa försöker man tajma laddningen så att man har 100% SoC precis vid avfärd, sedan planerar man resan så att man rullar in på snabbladdaren med kanske 10%, laddar precis så mycket som krävs för att ta sig till destinationen eller nästa laddare med c:a 10%, och upprepar tills man är framme.
Dagens batterier har den egenheten att det går långsammare att ladda ju högre SoC man har, de sista procenten tar alltså väldigt lång tid, därför ”optimerar” man resan efter laddstoppen.
Detta sköts av bilens navigator och/eller tredjepartsappar. Den överlägset bästa appen som finns är faktiskt svensk, ”A Better Routeplanner” (ABRP), jag rekommenderar varmt att testa den. Om ni undrar om det skulle fungera med elbil för era förhållanden, resvägar, och laddmöjligheter så kan ABRP svara på era frågor, den är förvånansvärt exakt i sina beräkningar, jag använder den alltid vid långresor, och verkligheten brukar hamna +/- någon procent mot ABRPs prognos.
P.S. tvåa på bollen, @Nötegårdsgubben var snabbare än jag
/fth
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag ställde en fråga om snabbladdningF fth skrev:Suck, here we go again.
Mest för övriga läsare så skippar jag dom ogrundade påhoppen och svarar på det som iaf ser ut att vara en uppriktig fråga.
Det tillverkas som sagt idag ingen elbil som kan ladda med mer än 22kW AC. Snabbladdning, som alltså den här tråden inte handlar om öht, sker med DC, och där är det förstås helt andra effekter, upp till 350kW idag (även om väldigt få bilar kan hantera mer än 150kW DC idag).
För hemma- och destinationsladdning finns det alltså inget behov öht av höga effekter, hela tanken är att laddning sker över längre tid när bilen står parkerad.
Att köra och ladda elbil är faktiskt rätt annorlunda mot att köra fossilbil. Man kör t.ex normalt aldrig till ”tom tank” och man laddar aldrig till 100% till vardags, det som rekommenderas är att ligga mellan 20 och 70% SoC, då mår batteriet bäst.
Inför en långresa försöker man tajma laddningen så att man har 100% SoC precis vid avfärd, sedan planerar man resan så att man rullar in på snabbladdaren med kanske 10%, laddar precis så mycket som krävs för att ta sig till destinationen eller nästa laddare med c:a 10%, och upprepar tills man är framme.
Dagens batterier har den egenheten att det går långsammare att ladda ju högre SoC man har, de sista procenten tar alltså väldigt lång tid, därför ”optimerar” man resan efter laddstoppen.
Detta sköts av bilens navigator och/eller tredjepartsappar. Den överlägset bästa appen som finns är faktiskt svensk, ”A Better Routeplanner” (ABRP), jag rekommenderar varmt att testa den. Om ni undrar om det skulle fungera med elbil för era förhållanden, resvägar, och laddmöjligheter så kan ABRP svara på era frågor, den är förvånansvärt exakt i sina beräkningar, jag använder den alltid vid långresor, och verkligheten brukar hamna +/- någon procent mot ABRPs prognos.
P.S. tvåa på bollen, @Nötegårdsgubben var snabbare än jag
/fth
Och fick svar från 2 håll bra!
Nu förstår jag erat tanke sätt. Att jag själv inte riktigt håller med. Men det är jag och inget som jag tänker diskutera.
Men hör nog till hur jag tänker allmänt
Så försök inte ens diskutera
Ni har säkert!
Tråkigt att du tar allting som påhopp istället för att erkänna att du inte kan speciellt mycket om el.
Men det säger nog mycket om dig.
Jag själv har pudlar och erkänt att du kan mer om elbilar. Då ävem laddning.
Eftersom jag är nyfiken så undrar jag vad du kör för elbil? Och hur mycket kör du?
Återigen personlig nyfikenhet och inget negativt
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag har svårt för just det med långåkning och elbil... Det och prislappen för att jag avstår själv.
Men det är mina egna åsikter jag är tacksam för den undervisning jag fått av fth
Men det är mina egna åsikter jag är tacksam för den undervisning jag fått av fth
Det var just en fråga om detta i senaste tidningen från HSB och de svarade där klart och tydligt att styrelsen har inga som helst skyldigheter att detaljredovisa såna saker.T tompajo skrev:Det känns som att du letar halmstrån för att bryta ner mitt ställningstagande att jag tycker att en öppenhet inför medlemmarna som bor i föreningen är bra. Det får stå för dig. Jag är fortfarande för en transparens. Det har också att göra med att jag tycker att man ska kunna förvänta sig det av en styrelse som använder mina pengar.
Litar du inte på styrelsen så kan du be föreningens revisorer att titta på sakerna, revisorerna är de som ska ha full insyn och granska styrelsens arbete.
Du gör tankefelet där att eftersom folk till 99% laddar långsamt så behövs inte snabbladdningen. Men det folk vill är ju att kunna snabbladda den där sista procenten av gångerna.F fth skrev:
Det är som med mobilnätet, förr var det dimensionerat efter genomsnittet, vilket innebar att på nyårsafton när folk skickade nyårs-SMS så rasade hela mobilnätet. Man måste i vissa fall dimensionera efter toppbehovet, även om det bara kommer att uppstå vid väldigt få tillfällen.
Du verkar förutsätta att folk stannar hemma när de kommit hem?Nötegårdsgubben skrev:
Har du aldrig sett hur det ser ut t.ex. inför midsommar? Folk åker hem från jobbet, lastar in packning och familj i bilen och sätter sig sen och långkör kanske 20-30 mil till sommarstugan (där det är 200 meter från parkeringen till närmaste eluttag). Med bensin/diesel tankar man 60 mils kapacitet dagen innan, men med elbil lär man ju vilja ha fullt när man åker hemifrån i ett sånt läge.
fth skrev ju precis just det, att inför en långresa vill man starta med 100% SOC. Men om långresan börjar på eftermiddagen, så kommer man ju behöva snabbladda för att fixa det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Nej, jag menar att man inte behöver bygga laddinfrastruktur efter det osannolika fallet att man först avslutar en långresa hemmavid, för att sedan tätt därpå behöver starta en ny långresa. Det är en helt annan sak.N Nerre skrev:
Men visst, en resande säljare kommer inte kunna komma hem med en urladdad bil på fredag eftermiddag, packa in fru och barn i bilen och sen ge sig av på en resa till fjällen eller Öland med fulladdat batteri en halvtimme senare. Det är rätt tolkat.
Det man bör göra är är att dimensionera laddpunkterna för den effekt som täcker majoriteten av alla bilar. Men matningen till parkeringen behöver inte klara max på alla platser. Den gången man behöver snabbladda får man begära prioritet. Sannolikt är det få på parkeringen som måste ladda snabbt samtidigt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Dimensionen måste naturligtvis vara lika på alla laddplatser.D Daniel 109 skrev:Det man bör göra är är att dimensionera laddpunkterna för den effekt som täcker majoriteten av alla bilar. Men matningen till parkeringen behöver inte klara max på alla platser. Den gången man behöver snabbladda får man begära prioritet. Sannolikt är det få på parkeringen som måste ladda snabbt samtidigt.
Du missar en viktig sak när man pratar
Om dimensioner. Det är det finns ingen anledning att dra klenare. Dock behöver man inte förbruka så mycket
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja om man pratar om infrastrukturen så är det större hästar vi pratar om.Nötegårdsgubben skrev:Nej, jag menar att man inte behöver bygga laddinfrastruktur efter det osannolika fallet att man först avslutar en långresa hemmavid, för att sedan tätt därpå behöver starta en ny långresa. Det är en helt annan sak.
Men visst, en resande säljare kommer inte kunna komma hem med en urladdad bil på fredag eftermiddag, packa in fru och barn i bilen och sen ge sig av på en resa till fjällen eller Öland med fulladdat batteri en halvtimme senare. Det är rätt tolkat.
Då bör man dimensionera för större mängder. Om någon ber dig dra fram matning till en billaddate. Så drar du fram trefas och 16A. Även om de flesta nöjer sig med långladdning.
Framför allt då skillnaden är så liten i pengar.
Det är det logiska att göra.
Jag förstår ärligt talat inte dina invändningar. Jag har inte sagt att man ska dimensionera olika eller klent.B Byggdjuret skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det verkar vara förvånansvärt konsekvent. Dina invändningar är nästan hela tiden mot saker ingen skrivit. Ändå anklagar du motparten för okunskap.