58 245 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det visar att en elbil är subventionerad av statenUnikt namn skrev:Du får gärna citera det relevanta stycket.
Jag undrar om vi först behöver reda ut vad som är direkt/indirekt?
Jag tänker att en bil har ett par givna kostnader.
1 Inköp
Tesla Model X får en bonus, eller prisavdrag på 60 000kronor
Exempel suv med 300+ hk (Audi SQ7) får inget prisavdrag
2 Vägskatt
Audi SQ7 Årsskatt 19 027 kronor år 1-3 (Malus). Sedan 6 923 kronor per år.
(Enligt audi.se är CO2 förbruknigen under WLTP cykeln i snitt 246gram. Skattuträkningen genom transportstyrelsen )
Tesla Model X Årsskatt: 360 kronor
3 Drivmedel
Enligt sin tekniska data förbrukar Audin 9,8-9-1 liter per 100km (WLTP).
Bensinskatten var under april 2020 ca 9,22kronor (länk)
edit: disel skatt är något lägre än bensin, ca 7,70kr (länk2)
så rätt är ca 72kronor skatt per 100km, ej 87 som jag skrev först.
Tesla väger in på 226 Wh/km, eller 22KW/100km
Skatt på el är tydligen 0,439kronor per KW (länk)
Summa: ca 10kronor skatt per 100km
4 Trängselskatter
Så vitt jag vet får bilar betala trängselskatt oavsett drivmedel.
Har jag glömt något?
Visst går det att gräva vidare i hur bilen produceras men det blir ju mer en indirekt effekt. Samma med råvaror och drivmedel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Det tror jag att det är få som skulle säga emot.
Det jag dock tolkar att @fth menar är att fossilindustrin (i ett bredare perspektiv) är subventionerad genom att inte behöva stå för sina externa kostnader.
För egen del håller jag med om den tanken i teorin, men är mycket skeptisk till möjligheten att beräkna effekten av det med någon större träffsäkerhet.
Det jag dock tolkar att @fth menar är att fossilindustrin (i ett bredare perspektiv) är subventionerad genom att inte behöva stå för sina externa kostnader.
För egen del håller jag med om den tanken i teorin, men är mycket skeptisk till möjligheten att beräkna effekten av det med någon större träffsäkerhet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
För dem av oss som kör förmånsbil finns det också en betydande nedsättning av förmånsbeskattningen av Teslan jämfört med Audin. Dels en fast komponent på 12.000 kr/år, dels en där förmånsvärdet sätts ned till motsvarande ”vanliga” bil, låt oss anta att det är lika mycket till (sannolikt är det mer, men jag orkar inte kolla). Men det är alltså underlag för förmånsbeskattning, och staten tar ju faktiskt inte mer än 50 % på marginalen.Unikt namn skrev:
Så ja, 12.000+ till kan du nog lägga i Teslavågskålen för subventionen i många fall.
När jag kollade på att "förmåna" en MX, så landade den på cirka 9600kr/mån i förmånsvärde. Bara det betalar kanske 1-1.5 månaders soppa åt min bensinslukare.. (sedan ska företaget betala 12500kr/mån i leasingavgift)Nötegårdsgubben skrev:För dem av oss som kör förmånsbil finns det också en betydande nedsättning av förmånsbeskattningen av Teslan jämfört med Audin. Dels en fast komponent på 12.000 kr/år, dels en där förmånsvärdet sätts ned till motsvarande ”vanliga” bil, låt oss anta att det är lika mycket till (sannolikt är det mer, men jag orkar inte kolla). Men det är alltså underlag för förmånsbeskattning, och staten tar ju faktiskt inte mer än 50 % på marginalen.
Så ja, 12.000+ till kan du nog lägga i Teslavågskålen för subventionen i många fall.