M merbanan skrev:
Så diskussioner om hur många platser en viss säkring kan hantera är relativt ointressant.
Fast det är inte det vi diskuterar direkt.

Det vi diskuterar är just att "installation av laddplatser" kanske drar på sig mer kostnader än just själva stolparna och kabel till dem. Och att det är kanske därför TS förening måste ta ut den kostnad som de tar ut.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Åka dagen innan blir ju svårt om man jobbar?
Ja, men alla jobbar inte samma tider. Vissa tar semester, andra jobbar på distans etc. På samma sätt åker inte alls på kvällen, utan några på morgonen och några på dagen etc. Det betyder att den som åker på kvällen kan utnyttja att grannen åkte dagen innan och att nästa granne åker morgonen efter. Därför kanske man får max eller nära max ändå. Annars får man stanna 10 minuter på snabbladdning (ger mer en 1,5h hemma 16A enfas). Kanske åker man in på Ica och köper något och kan ladda lite, eller också låter man bli att köpa elbil om det är sådan katastrof att komma fram 10 minuter senare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det vi diskuterar är just att "installation av laddplatser" kanske drar på sig mer kostnader än just själva stolparna och kabel till dem. Och att det är kanske därför TS förening måste ta ut den kostnad som de tar ut.
Att det finns merkostnader är nog ett faktum. Som jag visade tidigare så kommer det "alltid" finnas ledig kapacitet under natten med den typförbrukning ett flerbostadshus har. Så att koppla in de första "entusiasterna" kommer gå bra. Men när det börjar bli lite trångt i nätet och användare behöver/kräver komfort så kommer man behöva se över situationen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men alla jobbar inte samma tider. Vissa tar semester, andra jobbar på distans etc.
Du menar på fullt allvar att du aldrig hört talas om att det i samband med storhelger är enormt många fler bilar ute än normalt? Och att dessa tider inte sammanfaller med normal arbetspendling.

Jag tog upp detta som exempel nu precis före midsommar, som är ett typiskt exempel på ett tillfälle när väldigt många inte följer sitt vanliga körmönster och det är väldigt svårt att få folk att justera sitt beteende. Folk vill ju gärna fira midsommar på midsommarafton.

Samma sak gäller kring julhelgen, påskhelgen och ofta även Kristi himmelsfärd. Även Valborg brukar har liknande situation, beroende på vilken veckodag den infaller på.,
 
Fairlane
Jo lite beroende på hur helgen faller blir det olika mycket trafik. Är julafton på en lördag blir det mer än om det är på en måndag exempelvis.

Alldeles oavsett det så betyder det inte att alla som ska iväg har varit på en 10-milatur till jobbet samma dag. Fler och fler arbetar hemma. Många åker kommunalt till jobbet även när storhelger närmar sig etc.

Många stannar kanske i ett köpcentrum på väg ut också, vilket ger möjlighet till laddning utan att förlora tid. Sen bör vi inte glömma att de flesta förstår detta och accepterar det. Sen finns det några fyrkantiga människor som inte kan tänka sig förändringar utan ska starta slagsmål med grannarna om de inte kan ladda med maximal effekt.

Så, återigen, din laddning på 1,5 h ger dig 3 mil med 16 A och 1,5 mil med 8 A, är det ditt stora problem? Så stort att du är beredd att slåss med grannarna för att få 3 mil och för att slippa stanna och snabbladda 10 minuter (och komma längre än 3 mil)? Ja då rekommenderar jag att du inte kör bil alls under storhelger för så stressade förare är inga bra förare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo lite beroende på hur helgen faller blir det olika mycket trafik. Är julafton på en lördag blir det mer än om det är på en måndag exempelvis.

Alldeles oavsett det så betyder det inte att alla som ska iväg har varit på en 10-milatur till jobbet samma dag. Fler och fler arbetar hemma. Många åker kommunalt till jobbet även när storhelger närmar sig etc.

Många stannar kanske i ett köpcentrum på väg ut också, vilket ger möjlighet till laddning utan att förlora tid. Sen bör vi inte glömma att de flesta förstår detta och accepterar det. Sen finns det några fyrkantiga människor som inte kan tänka sig förändringar utan ska starta slagsmål med grannarna om de inte kan ladda med maximal effekt.

Så, återigen, din laddning på 1,5 h ger dig 3 mil med 16 A och 1,5 mil med 8 A, är det ditt stora problem? Så stort att du är beredd att slåss med grannarna för att få 3 mil och för att slippa stanna och snabbladda 10 minuter (och komma längre än 3 mil)? Ja då rekommenderar jag att du inte kör bil alls under storhelger för så stressade förare är inga bra förare.
Nä inte med elbil.... Jag skulle inte uppskatta att behöva ladda hela tiden....
Jag undviker gärna att åka samtidigt som alla andra. Inte för jag blir stressad är så van vid trafiken... Utan för det är så tråkigt att sitta i kö.
 
Mats-S
Priset verkar helt rimligt.
Finns väl ingen anledning att dom med fossilbilar ska sponsra ditt energiintag, lika lite som du sponsrar deras bränsle?

Känns lite som att "alla" med elbilar tar det för helt naturligt att deras kostnader ska subventioneras i alla möjliga och omöjliga lägen. Faktum är att ju fler som kör elbilar, desto mindre subventioner, staten ska ha in sina skattepengar oavsett vad som rullar på vägarna :cool:
 
Det missas en viktig aspekt i funderingarna kring laddning. Det är att ni räknar bort människan. Kör mönstret kommer förändras desto fler som skaffar elbil. Där alla inte tycker det är okej att deras bil inte är laddad på morgonen för att man istället för att dimensionera ordentligt så placerar man ett gäng lastbalanserare och laborerar på nått konstigt sätt så ingen blir nöjd. Men de slapp höja säkringen.
Är det så att man gör allt för att behöva säkra upp även om det innebär att bara varannan kan laddör min del är det inte konstigt att man behöver säkra upp. Men att säkra upp behöver inte innebära döden.
Eller så är det så att man sitter med för hög säkring.
En liten förening kanske har 25A men med ett gäng elstolpar så kanske måste säkra upp. Då är steget 35A.
Diskussionen borde snarare vara vilken kapacitet vill vi ha på dessa laddare.
Lastbalansering i all ära. Men man måste vara seriös. Om jag sätter min bil på laddning kl 17 när jag kommer hem. Så räknar man med att den börjar direkt. Men eftersom de flesta kommer hem samtidigt så är smart att se till att sprida ut starten lite. Så att inte alla börjar samtidigt. Det kanske räcker att förskjuta kanske 15min. Men om den laddar kl 18 istället det gör ingenting. Däremot så vill jag att den laddar hela tiden. Jag pratar inte snabbladdning.
Om det inte ska vara så avancerat system där man registrerar bil och modell laddarkapacitet samt skostorlek så måste man nog räkna med att får ladda hela tiden från det att parkerade nästan...
Frågan är snarare ska vi räkna med att det alltid kommer vara fullt ös på alla stolparna eller bara en del.
Ni som har pejl på laddningen. Laddar alla med samma hastighet?
Alltså vanlig laddning. Ingen snabbladdning.
För Brf är det viktigt att veta att programvaran till lastbalansering kostar väl pengar? Desto mer avancerad desto dyrare. Det måste ta men vad en säkring höjning kostar i månaden.
De finns mycket att tänka på.
 
Jag tror absolut att laddeffekten längs de stora vägarna kan bli en flaskhals i helgtider. Och då kanske i synnerhet vägarna mot Dalarna och Öland som har relativt låg vardagstrafik.

Resenärer från Stockholm har helt enkelt inte så mycket att välja på norr om Falun och söder om Norrköping i de situationerna.

Men det ändrar inte det faktum att en normal pendlingsresa är på ett fåtal mil, så behovet att snabbladda från att man kommer hem från jobbet till att man ska iväg efter middag och packning finns helt enkelt inte för särskilt många.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror absolut att laddeffekten längs de stora vägarna kan bli en flaskhals i helgtider. Och då kanske i synnerhet vägarna mot Dalarna och Öland som har relativt låg vardagstrafik.

Resenärer från Stockholm har helt enkelt inte så mycket att välja på norr om Falun och söder om Norrköping i de situationerna.

Men det ändrar inte det faktum att en normal pendlingsresa är på ett fåtal mil, så behovet att snabbladda från att man kommer hem från jobbet till att man ska iväg efter middag och packning finns helt enkelt inte för särskilt många.
Jag tror man ska vara försiktig med slutsatser som ovan. Jag är övertygad om mönster kommer förändras när fler skaffar elbil. Ingen vet hur men chansen är stor.
Så vi kan gissa på det vi vet idag. Men försäljningen ökan, det vet vi.
Jag tror man ska vara försiktig med hur framtiden ser ut. Titta på alla experter om datorer och internet.
De hade total fel. Nu tror jag inte ni kommer ha lika fel. Men man måste vara ödmjuk inför framtiden
 
Mats-S John Smith skrev:
Känns lite som att "alla" med elbilar tar det för helt naturligt att deras kostnader ska subventioneras i alla möjliga och omöjliga lägen.
Fast det där stämmer ju inte öht, elbilar har i princip inga subventioner i Sverige, det enda är ett något lägre förmånsvärde för tjänstebilar.

Fossilbranschen subventioneras däremot med enorma belopp, $5000 miljarder per år globalt t.ex enligt IMF:s beräkningar, och skulle man inkludera miljö- och klimateffekterna av fossila bränslen till fullo så är subventionerna mångdubbelt högre än så.

Vissa länder, t.ex Norge, har rejäla subventioner för elbilar, dom är t.ex helt momsbefriade, och det har funnits andra incitament (som dock avvecklas gradvis nu) som fri parkering, reducerad ”bompeng” etc, men i Sverige finns det i princip inga subventioner, och till privatköpare inga alls.

Det som iaf jag reagerade på i den här tråden var att enligt mina beräkningar så skulle elbilisterna i TS brf snarare subventionera övriga föreningens kostnader.

/fth

Edit: ”inga alls” var en överdrift, bonus/malus finns ju på 60.000:- för elbilar, den äts dock upp till viss del genom att tillverkarna sätter ”Sverige-priser” på bilarna (det är nog ingen slump att ingen elbil öht har ett listpris <240k ;)).
 
Redigerat:
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
F fth skrev:
Fast det där stämmer ju inte öht, elbilar har i princip inga subventioner i Sverige, det enda är ett något lägre förmånsvärde för tjänstebilar.

Fossilbranschen subventioneras däremot med enorma belopp, $5000 miljarder per år globalt t.ex enligt IMF:s beräkningar, och skulle man inkludera miljö- och klimateffekterna av fossila bränslen till fullo så är subventionerna mångdubbelt högre än så.

Vissa länder, t.ex Norge, har rejäla subventioner för elbilar, dom är t.ex helt momsbefriade, och det har funnits andra incitament (som dock avvecklas gradvis nu) som fri parkering, reducerad ”bompeng” etc, men i Sverige finns det i princip inga subventioner, och till privatköpare inga alls.

Det som iaf jag reagerade på i den här tråden var att enligt mina beräkningar så skulle elbilisterna i TS brf snarare subventionera övriga föreningens kostnader.

/fth
Jag tror inte elbilen ensam kan ersätta alla bilarna. Jag tror då en laddhybrid.
Problemet är att ersätta den fossila motorn.
Egentligen har politikerna sig själva att
Skylla.
Hade de tvingat biltillverkarna investera x% av försäljningen
På utveckling av utvecklingen av olika drivmedel. Då hade de gått fort.
Problemet att oljebolagen har väldigt mycket pengar.
 
Redigerat:
FTH: TS ville veta hur de räknat fram summan. Inte helt orimligt.

Elbilar subventioneras definitivt. Du får en bonus när du köper den. Skatten är lägre för att ta ett par exempel.

”Subventionerna” av fossilt betyder att inte alla betalar fullt så mycket straffskatt som bilister. Eller att även fossilåkare kan göra reseavdrag. Det är några enstaka länder som faktiskt subventionerar fossila bränslen. Men det är inte dem man syftar på när man pratar om subventioner.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Byggdjuret: Oljebolagen sponsrar inte biltillverkare.

Jag begriper inte riktigt vad ditt syfte med argumentationen är. Du kritiserar hela tiden saker som ingen föreslagit.

Man måste naturligtvis ha tillräcklig effekt fram för att alla ska få så mycket laddat de önskar i princip alltid. Men med lastbalansering kan det göras mycket billigare än med din filosofi.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är några enstaka länder som faktiskt subventionerar fossila bränslen. Men det är inte dem man syftar på när man pratar om subventioner.
Jo, alla 191 länder i IMF-studien ger i praktiken direkta subventioner till fossila bränslen, subventioner definieras här som skillnaden mellan det gällande och det effektiva priset när alla kostnader faktiskt belastar varan.

Kol och olja står för 85% av de subventionerna, så jo, svenska fossilbilister får en rejäl subvention varje gång dom tankar.

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.