F fth skrev:
Jag utger mig inte för att representera någon alls, jag menar bara att genomsnittsbilisten inte har några problem öht att klara sin dagliga körning med dagens elbilar och vanligt förekommande laddeffekter.

/fth
Men du vägrar acceptera att kraven kan förändras.
Alla kalkyler brukar förändras.
 
B Byggdjuret skrev:
Men du vägrar acceptera att kraven kan förändras.
Alla kalkyler brukar förändras.
Jag vägrar inte acceptera något, jag bara beskriver den sannolika utvecklingen de närmsta åren som jag bedömer den.

Jag följer hela detta område tämligen ingående, och jag vet att min analys i stort delas av dom flesta som är insatta i detta, både oberoende analytiker och representanter för branschen.

Detta avspeglas också tydligt i de produkter som finns på marknaden idag och de som har presenterats, både map själva bilarna såväl som för infrastrukturen.

Det finns förstås en liten sannolikhet att alla prognoser kullkastas av drastiskt förändrade beteenden, dramatiska tekniska genombrott, eller andra ”dark horses” eller ”black swans”, men det kan man ju säga om allt här i livet.

Det jag har försökt beskriva bedömer jag vara det mest sannolika scenariot på kort till medellång sikt, kanske 5-10 år. Det är inte ett uttryck för ”panik” eller okunskap, utan resultatet av en objektiv analys av tillgänglig information.

/fth
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag kör inte ebil. Men just laddningen verkar vara något som många utan elbil har felaktiga uppfattningar om. Både vad kunder kräver och vad som är rimligt att bygga. Nu tycks de faktiskt dyka upp den typen av system som jag i flera år varit förvånad att inte kommit. Men om byggdjuret är en representativ representant för elinstallatörer så är det ju inte så konstigt.

Jag är rätt säker på att elbilar kommer att stötta elnätet. Men inte genom att mata ut energi. Men man kommer att styra laddningen. Det behövs bara ett litet ekonomisky incitament.

Problemet tycks vara att hitta en vettig debiteringsmodell som ändå är så enkel att de flesta har förutsättningar att förstå den. Men med tanke på att folk redan i dagsläget inte klarar att läsa sin elräkning inser man att det blir en utmaning att utforma.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Sedan inlägget från Nötegårdsgubben.
Jag vet inte varför jag skulle ha någon egen vriden agenda.
Som du ser om du läser mina inlägg har jag inte beskyllt dig för att ha en vriden agenda. Men citera mig gärna om du tycker det, för att slåss mot varandras halmgubbar är förstås bara dumt. Så när beskyller jag dig för att ha en vriden agenda?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, det där med "nästan alla" är ett missförstånd. Men en större del av platserna.

På vissa inlägg lät det ju som att det är inget problem 20 A trefas till ett dussin laddplatser, och det är det jag menar att det är.
Klart att det är ett problem. Det är helt enkelt alldeles för dyrt

N Nerre skrev:
Det finns ju inget hushåll idag som skulle acceptera att man har en spis där man måste välja mellan att köra ugnen eller plattorna, och samma sak är jag övertygad om att det kommer bli med elbilar. Folk kommer anse att de "faktiskt betalar för att kunna ladda, och då ska ingen komma och skruva ner effekten".
Här är jag inte alls lika övertygad om att du har rätt. Jag vill använda spisplattor och ugn samtidigt, under en begränsad tid, när jag aktivt står i köket. Elbilen kan ladda när jag sover och är det fullt morgonen efter så spelar det mindre roll om det tog 1 timme eller 7. Om jag kan klara det på 7 timmar så ser jag ingen poäng med att gå från mina 3x20A som jag har på huset idag till 3x32A med den extra kostad det innebär. Ska man ha fler bilar (som en BRF) så blir det löjligt dyrt.
Jag tycker inte jämförelsen är att använda ugn och spis samtidigt, utan att använda samtliga elslukare i hushållet samtidigt. Det är nog rätt få hushåll som klarar att köra allt på fullt samtidigt. Jag har utöver spis/ugn, en pool (värmd året runt), elvärme i huset, eluppvärmt varmvatten, bastu, dammsugare (flera stycken), vattenkokare, microvågsugn, tvättmaskin, torktumlare etc. Jag klarar mig bra med 3x20A, men ska jag dra igång allt på max samtidigt så får jag säkra upp rejält och det är inte intressant.

N Nerre skrev:
Vi ser ju redan här i tråden att folk ifrågasätter vad man får för pengarna. Om en laddstolpe ska kosta mer än ett motorvärmaruttag så måste den ju också ge ett mervärde, och det gör den ju inte om lastbalanseringen gör att man i de flesta fall bara får 8-10 A enfas att ladda med.
I många fall kommer du få mer än så, men spelar det någon roll om du laddar med enfas på 8A eller trefas på 16 A (för de bilar som fixar det) om bilen ändå är fulladdad morgonen efter? Som du själv skrivit så kör en bil i snitt 1200 mil om året, dvs 100 mil i månaden, eller drygt 3 mil om dagen. Om vi dubblar det, till 6 mil om dagen så tar det cirka 3 timmar att ladda baatteriet fullt igen med 8A. I praktiken kommer det vara så att när någon kommer hem med ett halvtomt batteri så kommer granne 1 varit hemma hela dagen, alternativt bara varit en kort tur till affären, och har redan laddat fullt, granne 2 behöver ladda, men ska åka senare nästa dag så hans laddning kommer inte igång förrän senare etc. Om man 363 dagar om året vaknar till en fulladdad bil så undrar jag om många är beredda att betala många tusenlappar om året för att täcka de två sista dagarna också. Undrar om de inte hellre åker till en snabbladdningstation och tankar för några hundralappar, även om det tar 30 minuter...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
B Byggdjuret skrev:
Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt och förklara hur saker fungerar.
Ni är så vänliga och berättar att mina önskemål inte är realistiska. Genom att göra konstiga antaganden. ( nu antar jag inga av er elbils fanatiker arbetar med utveckling av elbilar, för då kommer inte utvecklingen gå framåt)
Bara för att jag inte ser alla nackdelar med elbilen på samma sätt som du betyder det inte att jag är elbilsfanatiker. Börjar (eller snarare fortsätter) du att kalla folk fanatiker för att de har en annan åsikt än du blir det svårt att ta dig på allvar.

B Byggdjuret skrev:
Jag ville kunna köra 50mil på en laddning i motorvägsfart. Samt med AC eller värme på.
Det är egentligen inget konstigt krav.
Detta är svårt att just nu svårt att införa just nu. Därför har jag inte satt någon tid.
Jag vill kunna ladda snabbare hemma.
Jag har ingen hastighet nämnd.
Dessutom vill jag få det förpackat till ett pris av en bensinbil.
Mina krav är jag säkerligen inte ensam om att ställa.
När det gäller räckvidd så ligger tesla bra till. Det finns teknik redan idag.
Där är man som sagt inte än, men så långt bort är man inte heller. Tesla är som sagt nära på räckvidden och nästa år släpper bland annat Skoda en SUV som ska gå 50 mil (i praktiken blir det kanske 40, men så långt bort är det ju inte) som skall kosta som en Skoda Kodiak, dvs kanske 350-450' kronor, så där var väl priset klart.

B Byggdjuret skrev:
Laddningen som nu senast varit på tapeten. Där har tesla ett ganska bra system. Alltså finns det ett på marknaden. Att berätta hur mycket det kommer kosta under lång tid framöver är svårt att gissa. Men troligtvis är inte tekniken speciellt dyr.
Men jag tror att man måste se över laddningen helt.
Jag är övertygad om att går att snabba på tiderna. Jag är också övertygad om att det inte behöver kosta så mycket pengar. Det finns hos tesla som är fyffsat snabb. Teknik som går att utveckla. Visst det finns en utvecklingskostnad. Som man inte kan komma undan.
Jag tror att om biltillverkarna sätter igång och ordentligt med utvecklingen är vi snart där.
Eftersom utvecklare ser saker som utmaningar så finns det hopp.
Det finns utmanare till Tesla som också laddar snabbt, om än inte som en bensinbil eller dieselbil. Det går nog att utveckla tekniken ytterligare, men det är trots allt en väldigt stor energimängd så jag skulle inte förvänta mig någon revolution av detta, som att krypa ner till 10% av dagens tid. Jag tror snarare att vi talar om en kortad tid med 10% eller så de närmsta 5-10 åren. Jag tror att man nog lägger mer resurser på att utnyttja energin effektivt än att ladda snabbt, eftersom det för de allra flesta människor är ovanligt att behöva ladda så fort.

B Byggdjuret skrev:
Om vi däremot fortsätter med att berätta att så kan man inte göra det skulle kosta massa pengar. (hur man nu vet det eftersom allt utvecklas)
Då kommer man ingen vart.
Det är intressant att de som är elbils fanatiker är de som är mest negativa.
Det är dessa som berättar att jag har fel. Detta genom ett konstigt antagande att utvecklingen är obefintlig. Och då även antar att inget kommer förändras. De tar förgivet att kostnaden är statisk.
Mina tankar bygger på att bilen utvecklas.
Jag tror du läser något annat än det vi skriver. Det vi skriver är att ska man ladda enorma mängder energi på kort tid så är det dyrt och kommer förbli så. Talar man just snabbladdning så infrastrukturen mycket dyrare än laddstolparna. Ungefär som att kostnaden för en enskild bensinpump är en mycket liten del i byggandet av en ny bensinstation. Inte kommer Vattenfall att komma dit med en ledning som kan leverera flera GW utan att ta rejält betalt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F fth skrev:
Jag vägrar inte acceptera något, jag bara beskriver den sannolika utvecklingen de närmsta åren som jag bedömer den.

Jag följer hela detta område tämligen ingående, och jag vet att min analys i stort delas av dom flesta som är insatta i detta, både oberoende analytiker och representanter för branschen.

Detta avspeglas också tydligt i de produkter som finns på marknaden idag och de som har presenterats, både map själva bilarna såväl som för infrastrukturen.

Det finns förstås en liten sannolikhet att alla prognoser kullkastas av drastiskt förändrade beteenden, dramatiska tekniska genombrott, eller andra ”dark horses” eller ”black swans”, men det kan man ju säga om allt här i livet.

Det jag har försökt beskriva bedömer jag vara det mest sannolika scenariot på kort till medellång sikt, kanske 5-10 år. Det är inte ett uttryck för ”panik” eller okunskap, utan resultatet av en objektiv analys av tillgänglig information.

/fth
Intressant... Om man ska göra en sådan säkert uttalande om utvecklingen, så måste man göra en bedömning av hur fort utvecklingem har gått hittills. Samt hur man idag arbetar med att utveckla elbilen.
Du menar alltså på fullaste allvar att ingen utveckling i stort kommer ske?
Normalt så brukar Ganska mycket hända i en bransch som är så pass ny.
Men eftersom du är så insatt i branschen. Varför jobbar man inte på att utveckla elbilarna mer än man gör?
Är det ett ointresse från branschen?
 
Jag tycker elbilar är en intressant värld.
Det är inte ofta man blir dumförklarad för att man har en drömbil. Som inte är omöjlig att uppnå.
Folk är så snälla här att de slåss om att berätta hur fel jag har. Det är imponerande! Att man tar sig tid till dumförkla någon. Samt Att så många har den kunskapen om utvecklingen av elbilar.

Jag har lärt mig att inte ha några drömmar om du Pratar om elbilar.
Därför att det är en bransch där väldigt många är rädda för utvecklingen. Så även utvecklarna själva.

I en normal värld så brukar inte folk försöka plocka poäng på att hacka ner på folks drömmar.

Bara i elbils världen.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag tycker elbilar är en intressant värld.
Det är inte ofta man blir dumförklarad för att man har en drömbil. Som inte är omöjlig att uppnå.
Folk är så snälla här att de slåss om att berätta hur fel jag har. Det är imponerande! Att man tar sig tid till dumförkla någon. Samt Att så många har den kunskapen om utvecklingen av elbilar.

Jag har lärt mig att inte ha några drömmar om du Pratar om elbilar.
Därför att det är en bransch där väldigt många är rädda för utvecklingen. Så även utvecklarna själva.

I en normal värld så brukar inte folk försöka plocka poäng på att hacka ner på folks drömmar.

Bara i elbils världen.
Det är ingen som dumförklarar dig eller hackar ned på dina drömmar, det är du som gör dina egna tolkningar av vad som skrivs.

Det är heller inget som tyder på att någon är rädd för utvecklingen, det iaf jag försöker beskriva är att utvecklingen den närmsta tiden kommer att gå mot att leverera det som marknaden mest efterfrågar, och det är inte i första hand 50 mils räckvidd i 120km/h under vinterförhållanden.

Det som efterfrågas är i första hand billigare bilar med ”tillräckligt” bra räckvidd samt en fungerande infrastruktur för laddning.

/fth
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Jag tycker elbilar är en intressant värld.
Det är inte ofta man blir dumförklarad för att man har en drömbil. Som inte är omöjlig att uppnå.
Folk är så snälla här att de slåss om att berätta hur fel jag har. Det är imponerande! Att man tar sig tid till dumförkla någon. Samt Att så många har den kunskapen om utvecklingen av elbilar.

Jag har lärt mig att inte ha några drömmar om du Pratar om elbilar.
Därför att det är en bransch där väldigt många är rädda för utvecklingen. Så även utvecklarna själva.

I en normal värld så brukar inte folk försöka plocka poäng på att hacka ner på folks drömmar.

Bara i elbils världen.
Jag uppfattade att du beskrev dina krav på en drömbil. Jag har rätt stor skillnad på en drömbil och de krav jag har på min bil. Just nu kör jag en diesel Polo. Den lever upp till mina krav, men jag tror inte att den lever upp till just någons drömbil.

Du får drömma om precis vilken bil du vill. Men det var inte bildrömmar vi diskuterade.
 
B Byggdjuret skrev:
Förutom att batterier är ett dåligt sätt att lagra energi. För stora förluster.
Sant men i min förening så är förtjänstfaktorn på egenkonsumerad kWh mot såld kWh ca 5-10 ggr (inte just idag då det är galna spotpriser). Växelriktarna till solcellerna kommer ge upp om ca 10-15 år. När man behöver byta hoppas jag att växelriktare som kan ansluta ett batteri kan användas. Då behöver man "bara" investera i batterier, givetvis behöver dessa vara tillräckligt billiga för att få ekonomi i det hela. Men det öppnar då upp möjligheten till att ta tillvara på all genererad solel samt att jämna ut effektbehovet under dagen. Och på vintern kan man ladda upp batterierna på natten då elen är billig och ladda ur dem när elen kostar mycket. Dock så är det ändå osäkert om batterier kommer vara lönsamt. Har man elbilar så kan man ju styra laddningen till dem. Blir det många kanske det alltid kommer finnas en bil man kan ladda.
 
M merbanan skrev:
Sant men i min förening så är förtjänstfaktorn på egenkonsumerad kWh mot såld kWh ca 5-10 ggr (inte just idag då det är galna spotpriser). Växelriktarna till solcellerna kommer ge upp om ca 10-15 år. När man behöver byta hoppas jag att växelriktare som kan ansluta ett batteri kan användas. Då behöver man "bara" investera i batterier, givetvis behöver dessa vara tillräckligt billiga för att få ekonomi i det hela. Men det öppnar då upp möjligheten till att ta tillvara på all genererad solel samt att jämna ut effektbehovet under dagen. Och på vintern kan man ladda upp batterierna på natten då elen är billig och ladda ur dem när elen kostar mycket. Dock så är det ändå osäkert om batterier kommer vara lönsamt. Har man elbilar så kan man ju styra laddningen till dem. Blir det många kanske det alltid kommer finnas en bil man kan ladda.
Jag snabbläste en rapport där Vasakronan hade testat batterier för att kunna lagra. Då blev det en payoff tid på 40år.
Nu har jag ingen källa och jag mycket väl Bland ihop saker...
 
B Byggdjuret skrev:
Jag snabbläste en rapport där Vasakronan hade testat batterier för att kunna lagra. Då blev det en payoff tid på 40år.
Nu har jag ingen källa och jag mycket väl Bland ihop saker...
Det jag har hittat med nuvarande teknik skulle inte vara lönsamt alls. Batterierna skulle vara förbrukade innan man fått tillbaka investeringen. Det behövs helt enkelt annan billigare och bättre teknik. Så jag hoppas på framtida innovationer om en sådär 10 år. Men det blir nog en svår kalkyl att få ihop om man lyckas styra elbilsladdning på ett bra sätt. Det problemet kan man ju lösa redan idag, man behöver inte vänta 10 år för det.
 
Det är för detta skäl/ändamål natrium, svavel, järnbatterier utvecklas.
Betydligt tyngre och större än litiumbaserade men har några definitiva fördelar, djupurladdas utan att skadas (ända till noll i cellspänning), ca 10ggr högre strömuttag och högre laddströmmar ca 10C in/ut, oerhört billigare beståndsdelar jämfört med litium, nickel, mangan celler. Kan inte brinna på samma sätt som litiumbaserade celler kan. Klarar flera laddcykler. Bara att lägga på soptippen när dom är slut då alla metallerna redan finns i kretsloppet, endast aluminiumet i anslutningarna/strömledarna är lönsamt att återvinna.
 
F fth skrev:
Jag utger mig inte för att representera någon alls, jag menar bara att genomsnittsbilisten inte har några problem öht att klara sin dagliga körning med dagens elbilar och vanligt förekommande laddeffekter.
Genomsnittsbilisten kör 1200 mil om året och det verkar inte vara nån elbilsägare i den här tråden som ligger i närheten av de siffrorna. Så jag tvivlar starkt på att dagens elbilsägare är representativa för genomsnittsbilisten.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.