Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur du får det jag skriver till att vara det du beskriver.

Det jag säger är att det du önskar finns, men inte till det pris du verkar vara villig att betala.

Självfallet går elbilen att utveckla, men fysikens lagar är inte förhandlingsbara. Vill du ha en kort laddtid kommer det att kräva hög momentan energiförbrukning – vilket lär kosta.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte hur du får det jag skriver till att vara det du beskriver.

Det jag säger är att det du önskar finns, men inte till det pris du verkar vara villig att betala.

Självfallet går elbilen att utveckla, men fysikens lagar är inte förhandlingsbara. Vill du ha en kort laddtid kommer det att kräva hög momentan energiförbrukning – vilket lär kosta.
Suck....
Att du inte läser ordentligt....
Om du hade gjort det från början så hade du sluppit skämma ut dig totalt.
Jag har aldrig pratat om när, jag har inte sagt några siffror på laddningen.
Dessutom så utvecklas elbilar hela tiden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Men det är en orimlighet att tro att man kan snabbladda hemma. OBS! Orimlighet, inte omöjlighet. 3 fas 63 A = 43 kW. Det saom man brukar kalla snabbladdare till elbilar är 50-350 kW. det säger sig själv att det är orimligt att få till de effekterna på EN plats i en BRF (tekniskt möjligt, men orimligt kostnadsmässigt). Dock är det i praktiken inget problem att ladda långsammare hemma.

På samma sätt kan man vända sig till fossilbil-förespråkarna som inte förstår hur jobbigt det är att åka till bensinstationen flera gånger i månaden*. De borde väl kunna se till att ha en lösning hemma, liknande den som elbilsförarna har, så att de har full tank varje morgon. Personligen tycker jag det är orimlgit också, men jag kanske borde se till att lösa problemet ist¨ället för att vara negativ?



* ja, jag är medveten om att alla inte ser det som ett stort problem, jag gör det inte själv. många gör det dock. De vill inte ha en 50-liters bräsnletank utan en 80-liters så de slipper stanna så ofta. Själv har jag en rätt liten tank och kör E85...På samma sätt ser många elbilsförare det inte som ett problem att ladda långsamt, men dåd får de höra att de antingen inte låtsas om problemet eller inte förstår att det är ett problem.
Tråkigt att du inte läste mitt inlägg själv. Om du hade gjort det så hade det gått lite bättre även för dig.
Hemma var min önskan snabbare laddning. Jag hade inga direkta tidsramar.
 
Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt och förklara hur saker fungerar.
Ni är så vänliga och berättar att mina önskemål inte är realistiska. Genom att göra konstiga antaganden. ( nu antar jag inga av er elbils fanatiker arbetar med utveckling av elbilar, för då kommer inte utvecklingen gå framåt)
Jag ville kunna köra 50mil på en laddning i motorvägsfart. Samt med AC eller värme på.
Det är egentligen inget konstigt krav.
Detta är svårt att just nu svårt att införa just nu. Därför har jag inte satt någon tid.
Jag vill kunna ladda snabbare hemma.
Jag har ingen hastighet nämnd.
Dessutom vill jag få det förpackat till ett pris av en bensinbil.
Mina krav är jag säkerligen inte ensam om att ställa.
När det gäller räckvidd så ligger tesla bra till. Det finns teknik redan idag.
Men en av sakerna som gör att det kommer dröja är kostnaden för batterier och hur effektiva de är.
Som tur är så sjunker priset på batterier. De kommer att fortsätta sjunka desto fler elbilar som säljs.
Tekniken? Den finns redan den måste utvecklas. Värme och kyla måste bli energi effektivare. Värme och kyla utvecklas på flera håll.
Det behövs ett effektivt styrsystem.
På alla dessa ställen pågår utvecklingen. Tesla har ett som verkar fungera bra. Alltså det finns ett som går att utveckla. Eller utveckla ett eget.
Tiden? Det handlar bara om pengar.
Mer pengar snabbare utveckling.
Tesla kostar pengar för att de kan.
Den kostar inte så mycket att bygga.

Laddningen som nu senast varit på tapeten. Där har tesla ett ganska bra system. Alltså finns det ett på marknaden. Att berätta hur mycket det kommer kosta under lång tid framöver är svårt att gissa. Men troligtvis är inte tekniken speciellt dyr.
Men jag tror att man måste se över laddningen helt.
Jag är övertygad om att går att snabba på tiderna. Jag är också övertygad om att det inte behöver kosta så mycket pengar. Det finns hos tesla som är fyffsat snabb. Teknik som går att utveckla. Visst det finns en utvecklingskostnad. Som man inte kan komma undan.
Jag tror att om biltillverkarna sätter igång och ordentligt med utvecklingen är vi snart där.
Eftersom utvecklare ser saker som utmaningar så finns det hopp.

Om vi däremot fortsätter med att berätta att så kan man inte göra det skulle kosta massa pengar. (hur man nu vet det eftersom allt utvecklas)
Då kommer man ingen vart.
Det är intressant att de som är elbils fanatiker är de som är mest negativa.
Det är dessa som berättar att jag har fel. Detta genom ett konstigt antagande att utvecklingen är obefintlig. Och då även antar att inget kommer förändras. De tar förgivet att kostnaden är statisk.
Mina tankar bygger på att bilen utvecklas.

Varför så negativa?
Bara för att saker ser om det gör nu innebär det inte att de måste göra det sen.
Alla vet hur datorn har utvecklats. Tänk
Om elbils fanatiker varit framme...
Då hade vi fortfarande haft monocrhome skärm och knappt någon hårddisk. Men som tur är så har den utvecklats. Idag är telefonen bra mycket bättre än de tidigare datorer.
 
Folk är inte så negativa. Det mesta du har påstått att folk har fel om i tråden har ingen skrivit. Du läser mellan raderna enligt en egen agenda på ett helt felaktigt sätt.

Elbilar kommer att bli helt dominerande på marknaden långt innan de klarar det du tror dig behöva.

Personligen skulle jag köpa en om den klarade 15mil i 100km/h, laddade på 10h och kostar som en begagnad bensinare. Jag skulle inte bli förvånad om min nästa bil blir en elbil med en spec som liknar det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk är inte så negativa. Det mesta du har påstått att folk har fel om i tråden har ingen skrivit. Du läser mellan raderna enligt en egen agenda på ett helt felaktigt sätt.
Instämmer helt.

Jag vet av egen erfarenhet att elbilar och laddning redan fungerar så väl att det för dom flesta idag är ett bekvämare val, vilket jag också försöker beskriva.

Om detta är att vara ”negativ” och ”bakåtsträvande” så är det väl det jag är :D

/fth
 
OT, men mina krav liknar @Byggdjuret

Räckvidd minst 35 mil (långkörning med laddstopp ungefär halvvägs) vid motorvägshastighet med AC på eller värme. Räknar inte med att kunna starta med 100% och vill inte ha noll utan lite marginal innan laddning. Översatt till tillverkarnas optimistiska siffror gissar jag teoretiskt 45+ mil.
Storlek familjebil med god komfort.
Prestandan är inget orosmoment, det löser elmotorn.
Gärna 4wd.
Priset kan vara högre än motsvarande bensin eller diesel förutsatt att servicen är lägre och jag räknar med låg trafikskatt (senare skattas nog elbilarna högre)
Även lägre kostnad för el än bensin enkel diesel.
Enklare drivlina med färre saker som krånglar.
Detta är för mig värt ca 100 000 extra för elbilen.
En Tesla X uppfyller min spec sånär som på prislappen (en S också antar jag) Tyvärr inte tillräckligt billig begagnad heller.
Kör inte tillräckligt långt för att det ska löna sig än, och inte tillräckligt mycket kortare daglig körning för att motivera en laddhybrid. Fast detta kanske i grund och botten är positivt :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Folk är inte så negativa. Det mesta du har påstått att folk har fel om i tråden har ingen skrivit. Du läser mellan raderna enligt en egen agenda på ett helt felaktigt sätt.

Elbilar kommer att bli helt dominerande på marknaden långt innan de klarar det du tror dig behöva.

Personligen skulle jag köpa en om den klarade 15mil i 100km/h, laddade på 10h och kostar som en begagnad bensinare. Jag skulle inte bli förvånad om min nästa bil blir en elbil med en spec som liknar det.
Å... Har jag en egen agenda?
Läs först det inlägget från fth där han hånar mina tankar. Sedan inlägget från Nötegårdsgubben.
Jag vet inte varför jag skulle ha någon egen vriden agenda.
Men eftersom även du är övertygad om att jag kommer få vänta.
Så undrar jag vad har du för information om hur utvecklingen går eftersom du tydligen vet så undrar jag
Var du får din information ifrån?
För det är tydligt att du vet mycket.
Eftersom du är väldigt tydlig med att berätta det.
 
B Byggdjuret skrev:
Å... Har jag en egen agenda?
Läs först det inlägget från fth där han hånar mina tankar. Sedan inlägget från Nötegårdsgubben.
Jag vet inte varför jag skulle ha någon egen vriden agenda.
Men eftersom även du är övertygad om att jag kommer få vänta.
Så undrar jag vad har du för information om hur utvecklingen går eftersom du tydligen vet så undrar jag
Var du får din information ifrån?
För det är tydligt att du vet mycket.
Eftersom du är väldigt tydlig med att berätta det.
Jag tror verkligen inte jag har ”hånat” dina tankar i något inlägg, det är verkligen inte min avsikt. Du kallar dock mig ofta för okunnig, bakåtsträvande, panikslagen och andra nedsättande uttryck, det har jag aldrig ägnat mig åt.

Jag har dock heller inga problem att rätta dig där jag tycker du har fel, men peka gärna på var du tycker jag har gått över någon gräns så kan jag förtydliga eller be om ursäkt om det skulle vara påkallat.

/fth
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen trodde jag du var förespråkare för att nästan alla ska kunna ladda med full effekt så att man kan komma hem efter jobbet efter en 10-milakörning och kunna åka därifrån en timme senare fulladdad.
Nej, det där med "nästan alla" är ett missförstånd. Men en större del av platserna.

På vissa inlägg lät det ju som att det är inget problem 20 A trefas till ett dussin laddplatser, och det är det jag menar att det är.

Det finns ju inget hushåll idag som skulle acceptera att man har en spis där man måste välja mellan att köra ugnen eller plattorna, och samma sak är jag övertygad om att det kommer bli med elbilar. Folk kommer anse att de "faktiskt betalar för att kunna ladda, och då ska ingen komma och skruva ner effekten".

Vi ser ju redan här i tråden att folk ifrågasätter vad man får för pengarna. Om en laddstolpe ska kosta mer än ett motorvärmaruttag så måste den ju också ge ett mervärde, och det gör den ju inte om lastbalanseringen gör att man i de flesta fall bara får 8-10 A enfas att ladda med.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det saom man brukar kalla snabbladdare till elbilar är 50-350 kW.
Snabb laddning är inte samma sak som snabbladdning.

Det är ju inte så att man bara har att välja på 2,3 kW enfas eller 43 kW 3-fas. Det finns en hel del steg mellan dessa två.
 
D Daniel 109 skrev:
Personligen skulle jag köpa en om den klarade 15mil i 100km/h, laddade på 10h och kostar som en begagnad bensinare.
Det lär dröja länge innan du hittar elbilar för 20-30 tusen.

Problemet här är att om man pratar värdeminskning på elbilar så lyfter elbilsvurmarna fram att batterierna håller länge vilket gör att bilen har ett högt andrahandsvärde. Men det innebär också att begagnatpriserna kommer att bli höga. Och många har inte råd att köpa annat än billiga begagnade bilar, de saknar helt enkelt likviditeten.

Även om man kör så mycket att man kanske skulle spara in det högre inköpspriset på några år så är det inte säkert att man har utrymme att ta lån för att köpa en dyrare bil.

Gör man en kalkyl för nån med en månadslön på 25 000 som kör 2000 mil om året så syns problemet ganska tydligt. Särskilt om personen bor i Stockholm där det är dyrt att bo och leva. Eller dra till med 35 000 (genomsnittslönen i Sverige).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
F fth skrev:
Jag vet av egen erfarenhet att elbilar och laddning redan fungerar så väl att det för dom flesta idag är ett bekvämare val, vilket jag också försöker beskriva.
Det var inte så poppis när jag försökte representera andra, men du menar alltså att du representerar "de flesta"?
 
N Nerre skrev:
Det var inte så poppis när jag försökte representera andra, men du menar alltså att du representerar "de flesta"?
Jag utger mig inte för att representera någon alls, jag menar bara att genomsnittsbilisten inte har några problem öht att klara sin dagliga körning med dagens elbilar och vanligt förekommande laddeffekter.

/fth
 
N Nerre skrev:
Det lär dröja länge innan du hittar elbilar för 20-30 tusen.

Problemet här är att om man pratar värdeminskning på elbilar så lyfter elbilsvurmarna fram att batterierna håller länge vilket gör att bilen har ett högt andrahandsvärde. Men det innebär också att begagnatpriserna kommer att bli höga. Och många har inte råd att köpa annat än billiga begagnade bilar, de saknar helt enkelt likviditeten.

Även om man kör så mycket att man kanske skulle spara in det högre inköpspriset på några år så är det inte säkert att man har utrymme att ta lån för att köpa en dyrare bil.

Gör man en kalkyl för nån med en månadslön på 25 000 som kör 2000 mil om året så syns problemet ganska tydligt. Särskilt om personen bor i Stockholm där det är dyrt att bo och leva. Eller dra till med 35 000 (genomsnittslönen i Sverige).
Nja, jag såg en leaf på blocket i dag för 90kkr. Lite bättre körsträcka och lite lägre pris så är man där. Det är inte långt bort.
 
F fth skrev:
Jag tror verkligen inte jag har ”hånat” dina tankar i något inlägg, det är verkligen inte min avsikt. Du kallar dock mig ofta för okunnig, bakåtsträvande, panikslagen och andra nedsättande uttryck, det har jag aldrig ägnat mig åt.

Jag har dock heller inga problem att rätta dig där jag tycker du har fel, men peka gärna på var du tycker jag har gått över någon gräns så kan jag förtydliga eller be om ursäkt om det skulle vara påkallat.

/fth
Tja... Det var när du klankade ner på min önskelista. Berättade att jag hade minsann fel. Men vad gör att du kan göra en sådan bedömning?
Hur kommer det sig att du vet hur långtid saker tar att utveckla?
Varför är det så viktigt att berätta att jag har jättefel i min önskan?
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.