B Byggdjuret skrev:
Då förutsätter jag att du har skrivit om brf och belastning. Det var där jag var tvungen att rätta dig.
Då förutsätter jag att du fortfarande inte har läst och/eller förstått mitt inlägg eftersom du anser att du har "rättat" mig ;-)

Det har du inte.

/fth
 
F fth skrev:
Det har i högsta grad med ämnet att göra, iaf när du gör antaganden om elbilsladdning som inte alls stämmer med verkligheten, och drar slutsatser om lämpliga installationer utifrån dessa felaktiga antaganden.


Det respekterar jag. Jag kan elbilar. Det respekterar uppenbarligen inte du.


Det är ju ett öppet forum, allas åsikter har samma rätt att framföras. Jag blir dock väldigt störd på dom som anser att alla som inte håller med er till 100% skall "hålla tyst", eller "inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått [sic] om". När argumenten tryter brukar personangreppen komma fram, det är sen gammalt.

/fth
Det är tydligt att du inte läser mina inlägg. Bara för att du kan elbilar så innebär det inte att du kan nått om el. Ändå är du där och leker proffs. Jag har inte yttrat mig direkt om laddning av elbilar. eller vilken säkring man behöver.
Du kan ladda bilen snabbare om du har en laddare som gillar 3-fas. Har du ditt uttag avsäkrat med 13A eller 16A?
 
Jag tänker på den TS kostnad på 2kr /kwh. Jag tycker att den verkar rimlig. För jag får två fakturor en från nätleverantören och en från el leverantören. Båda dessa brukar vara på samma belopp. Men då är det en riktig totalkostnad. Därför känns inte 2kr så fel. Som en del tycker. Jag misstänker att man missar lite när man får fram en mycket lägre siffra.

Sen är det inte konstigt att man låter elbilarna stå kostnaderna för laddstolparna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det är tydligt att du inte läser mina inlägg. Bara för att du kan elbilar så innebär det inte att du kan nått om el. Ändå är du där och leker proffs. Jag har inte yttrat mig direkt om laddning av elbilar. eller vilken säkring man behöver.
Du kan ladda bilen snabbare om du har en laddare som gillar 3-fas. Har du ditt uttag avsäkrat med 13A eller 16A?
Det jag skriver är att man inte behöver "ladda bilen snabbare", det är själva poängen som jag försöker få fram, och du har visst uttalat dig om vilken säkring man behöver, du skrev tidigare att "16A trefas är ganska vettig [sic] om man vill få ut något".

Det finns ingen som helst anledning att förse laddplatser avsedda för hemmaladdning med individuellt avsäkrad 16A trefas, det är en helt orimlig överdimensionering som ger en hög fast kostnad till ingen nytta.

En normal, rimlig, och vanligt förekommande nivå är att lastbalansera en sådan matning över 4-8 laddplatser, det ger förstås helt andra krav på matning och helt andra, mer rimliga, nivåer på fasta kostnader, än det som du av någon anledning förespråkar.

/fth
 
Nissens
F fth skrev:
Det finns många inlägg i tråden med åsikter och funderingar om höga kostnader för att säkra upp sin elinstallation för laddplatser.

Det beror nog på en av de vanligaste och mest spridda myterna/missförstånden som florerar om elbilar: att det krävs hög effekt för hemmaladdning. Flera i tråden verkar t.ex. anse att varje laddplats minst måste ha individuell matning om 16A trefas.

Det skulle vara ett oerhört slöseri att säkra upp sin installation till dom nivåerna, det är också något som väldigt få elbilister är beredda att betala för om dom får möjlighet att välja.

Än så länge är elbilar vanligast hos dom som bor i villa, radhus etc, där man lätt kan sätta upp en egen laddplats, och det är väldigt ovanligt att säkra upp extra för detta. Den allt övervägande majoriteten, gissningsvis >90%, kör vidare med sitt vanliga 16-24A avtal på huset även när dom skaffat elbil.

Det är ganska lätt att inse detta, med en normal förbrukning på 3000kWh/år, och kanske 300 dagar/år då man laddar bilen, så behöver man i genomsnitt återföra 10kWh/dag till bilen. Med en säkerhetsmarginal på 100%, och med förutsättningen att bilen med god marginal skall hinna ladda färdigt under natten, säg max sex timmar, så krävs det en effekt på 3.3kW, alltså väl inom ramen för 16A enfas.

Med lastbalansering enligt tidigare inlägg, en vanlig funktionalitet som inte kräver exotisk hårdvara, så räcker det gott med 16A trefas, dvs 11kW, till 4-8 laddplatser. Det går förstås också att installera effektvakt el dyl som begränsar eller helt stänger av matningen till laddplatser när övrig förbrukning i brf går upp.

Det är förstås möjligt att alla brf har en matning som är precis "på gränsen", men det tvivlar jag starkt på, jag tror dom allra flesta brf, med en genomtänkt projektering, kan installera 5-10 laddplatser utan att säkra upp öht.

/fth
Du har inte koll på hur elinstallationer fungerar, det är uppenbart. Det finns ju fler saker i en villa som skall ha ström, speciellt på vinterhalvåret. Jag har ett hus som är byggt 2004, och jag klarar mig med 16A huvudsäkring eftersom jag har ett välisolerat hus och effektivt värmesystem. Skulle jag skaffa elbil så skulle jag behöva säkra upp till 23A. Du skriver 24A, men det finns inga sådana huvudsäkringar.
Dessutom är det så att det är en fördel om elbilsladdaren använder tre faser, då minskar risken för att man behöver säkra upp huvudsäkringen eftersom laddaren fördelar effektförbrukningen på flera faser istället för att bara belasta en fas.
Du är ”duktig” på att dra en massa slutsatser om saker du inte vet något om. Det blir lätt att du vilseleder folk eftersom du är bra på att formulera dig. Men precis som tidigare utgår det ifrån ren okunskap.
 
F fth skrev:
Det jag skriver är att man inte behöver "ladda bilen snabbare", det är själva poängen som jag försöker få fram, och du har visst uttalat dig om vilken säkring man behöver, du skrev tidigare att "16A trefas är ganska vettig [sic] om man vill få ut något".

Det finns ingen som helst anledning att förse laddplatser avsedda för hemmaladdning med individuellt avsäkrad 16A trefas, det är en helt orimlig överdimensionering som ger en hög fast kostnad till ingen nytta.

En normal, rimlig, och vanligt förekommande nivå är att lastbalansera en sådan matning över 4-8 laddplatser, det ger förstås helt andra krav på matning och helt andra, mer rimliga, nivåer på fasta kostnader, än det som du av någon anledning förespråkar.

/fth
Tja med bättre koll på elen så hade du skrivit annorlunda. Sen är det så att om man nu håller på å dra fram matning så ser man till att det enkelt går att framtidssäkra. Det är inte där kostnaden ligger. Att dra fram trefas blir inte märkbart dyrare. Men det skulle underlätta. Det är inget att eftersträva att använda enfas. Trefas kan vara att rekommendera. Bara för att det fungerar att ladda på 13A enfas innebär det inte att det är det bästa. Trefas 16A hade varit bättre. Varför valde du att säkra upp till 13A för att slippa dra fram en ny matning? Det dyra är om man måste höja huvudsäkringen.
Det kan bli riktigt dyrt.
Lastbalanserare eller inte. Använd den till själva stolparna. Att balansera resten är inte att rekommendera.
Ska man installera laddstolpar ska man göra det ordentligt. Se till att det räcker till utan att använda Lastbalanserare.

Om man inte är så bra på något ska man inte uttrycka sig så tvärsäkert.
Men nu har du fått lära dig en del viktiga saker om el. Free of charge som man säger i branschen
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja med bättre koll på elen så hade du skrivit annorlunda. Sen är det så att om man nu håller på å dra fram matning så ser man till att det enkelt går att framtidssäkra. Det är inte där kostnaden ligger. Att dra fram trefas blir inte märkbart dyrare. Men det skulle underlätta. Det är inget att eftersträva att använda enfas. Trefas kan vara att rekommendera. Bara för att det fungerar att ladda på 13A enfas innebär det inte att det är det bästa. Trefas 16A hade varit bättre. Varför valde du att säkra upp till 13A för att slippa dra fram en ny matning? Det dyra är om man måste höja huvudsäkringen.
Det kan bli riktigt dyrt.
Lastbalanserare eller inte. Använd den till själva stolparna. Att balansera resten är inte att rekommendera.
Ska man installera laddstolpar ska man göra det ordentligt. Se till att det räcker till utan att använda Lastbalanserare.

Om man inte är så bra på något ska man inte uttrycka sig så tvärsäkert.
Men nu har du fått lära dig en del viktiga saker om el. Free of charge som man säger i branschen
ok, whatever, du har fortfarande inte läst och/eller förstått mitt inlägg, men jag lägger ned detta nu.

/fth
 
B Byggdjuret skrev:
Tja med bättre koll på elen så hade du skrivit annorlunda. Sen är det så att om man nu håller på å dra fram matning så ser man till att det enkelt går att framtidssäkra. Det är inte där kostnaden ligger. Att dra fram trefas blir inte märkbart dyrare. Men det skulle underlätta. Det är inget att eftersträva att använda enfas. Trefas kan vara att rekommendera. Bara för att det fungerar att ladda på 13A enfas innebär det inte att det är det bästa. Trefas 16A hade varit bättre. Varför valde du att säkra upp till 13A för att slippa dra fram en ny matning? Det dyra är om man måste höja huvudsäkringen.
Det kan bli riktigt dyrt.
Lastbalanserare eller inte. Använd den till själva stolparna. Att balansera resten är inte att rekommendera.
Ska man installera laddstolpar ska man göra det ordentligt. Se till att det räcker till utan att använda Lastbalanserare.

Om man inte är så bra på något ska man inte uttrycka sig så tvärsäkert.
Men nu har du fått lära dig en del viktiga saker om el. Free of charge som man säger i branschen
Det är inte vettigt för någon att dimensionera matningen till en hyresfastighet så att alla ska kunna ladda på max effekt och dra igång spisen när de kommer hem på eftermiddagen. För de flesta vill man ladda ett par mil till dagen därpå. Lastbalansering av något slag behövs om många har elbil.

När det gäller enfas/trefas så är det många bilar som inte klarar trefasladdning i vilket fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte vettigt för någon att dimensionera matningen till en hyresfastighet så att all ska kunna ladda på max effekt och dra igång spisen närde kommer hem på eftermiddagen. För de flesta vill man ladda ett par mil till dagen därpå. Lastbalansering av något slag behövs om många har elbil.

När det gäller enfas/trefas så är det många bilar som inte klarar trefasladdning i vilket fall.
Exakt, det är det budskapet jag försökt nå fram med tll "djuret", men jag ger upp nu :)

/fth
 
Nissens
F fth skrev:
ok, whatever, du har fortfarande inte läst och/eller förstått mitt inlägg, men jag lägger ned detta nu.

/fth
Det är du som inte begripit vad @Byggdjuret informerar dig om. Hen har kunskap du saknar, och det skulle hjälpa dig om du tar dig tid att förstå det hen skriver...
 
F fth skrev:
Exakt, det är det budskapet jag försökt nå fram med tll "djuret", men jag ger upp nu :)

/fth
Du hade kunnat läsa mina inlägg om el så hade du förstått mycket mer. Men eftersom du inte gör det så missar du väldigt mycket nyttig information.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte vettigt för någon att dimensionera matningen till en hyresfastighet så att all ska kunna ladda på max effekt och dra igång spisen närde kommer hem på eftermiddagen. För de flesta vill man ladda ett par mil till dagen därpå. Lastbalansering av något slag behövs om många har elbil.

När det gäller enfas/trefas så är det många bilar som inte klarar trefasladdning i vilket fall.
Nu har du också missat att läsa mina inlägg där jag förklarar enkelt om el.
Är det så att bara för att flera bilar inte klarar av trefas så behöver man inte dra fram det? Det är upp till dig hur du gör hemma.
Men om du bygger laddstolpar så drar du fram trefas. Om elbils tillverkarna kunnat tänka till så hade de naturligtvis sett till att
det går att ladda med trefas. För nu kommer en rolig grej, även om just du inte vill ladda fullt utan bara några mil. Om du hade kunnat ladda med trefas så hade det gått mycket snabbare att ladda. Eftersom du troligtvis sitter med en 16A enfas för å ladda din bil. Så hade du troligtvis kunnat sänka till 10A trefas och du skulle uppleva en ordentlig skillnad.
Men nu kommer en hemlighet till. När man dimensionerar för elen så kan du inte räkna med att folk bara behöver ladda upp för ett par mil. Utan naturligtvis att du måste ladda mycket mer än så. Men om du inte kör mer än ett par mil varje dag kanske du skulle skaffat cykel istället?
Lastbalansering är inte alltid det bästa. Tänk så här, du har elbil. Du ska hem och käka och sen vidare igen. Du sätter bilen på laddning. Med lastbalanseringen så kommer du inte veta om du får någonting laddat eller inte. Eftersom de andra också laddar. Du tror alltså att din bil laddas för fullt. för att upptäcka att du inte laddat någonting. För dig som bara kör ett par mil så är det förstås oväsentligt. Förstår du problemställningen?

JAg skulle nog inte anlita dig som konsult för att montera laddstolpar. Du skulle skippat att dra trefas eftersom det inte är alla bilar som behöver det. Och eftersom du bara laddar lite så räcker det med att alla får 10A enfas.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nu missförstår du fullständigt. Kör man med lastbalansering medför det snarare att man bör dra kraftigare matning ut till laddstolparna. Klen dimensionering blir det om alla ska kunna dra max kontinuerligt. Men man bör dessutom ha möjlighet att prioritera laddning av ett fordon när det behövs.
 
B Byggdjuret skrev:
Nu har du också missat att läsa mina inlägg där jag förklarar enkelt om el.
Är det så att bara för att flera bilar inte klarar av trefas så behöver man inte dra fram det? Det är upp till dig hur du gör hemma.
Men om du bygger laddstolpar så drar du fram trefas. Om elbils tillverkarna kunnat tänka till så hade de naturligtvis sett till att
det går att ladda med trefas. För nu kommer en rolig grej, även om just du inte vill ladda fullt utan bara några mil. Om du hade kunnat ladda med trefas så hade det gått mycket snabbare att ladda. Eftersom du troligtvis sitter med en 16A enfas för å ladda din bil. Så hade du troligtvis kunnat sänka till 10A trefas och du skulle uppleva en ordentlig skillnad.
Men nu kommer en hemlighet till. När man dimensionerar för elen så kan du inte räkna med att folk bara behöver ladda upp för ett par mil. Utan naturligtvis att du måste ladda mycket mer än så. Men om du inte kör mer än ett par mil varje dag kanske du skulle skaffat cykel istället?
Lastbalansering är inte alltid det bästa. Tänk så här, du har elbil. Du ska hem och käka och sen vidare igen. Du sätter bilen på laddning. Med lastbalanseringen så kommer du inte veta om du får någonting laddat eller inte. Eftersom de andra också laddar. Du tror alltså att din bil laddas för fullt. för att upptäcka att du inte laddat någonting. För dig som bara kör ett par mil så är det förstås oväsentligt. Förstår du problemställningen?

JAg skulle nog inte anlita dig som konsult för att montera laddstolpar. Du skulle skippat att dra trefas eftersom det inte är alla bilar som behöver det. Och eftersom du bara laddar lite så räcker det med att alla får 10A enfas.
Ok, ett sista försök, du har som sagt inte förstått hur det faktiskt fungerar med laddning elbilar. Alla dessa argument du tar fram är exakt samma som brukar komma upp i dessa sammanhang, oftast från elbils-motståndare.

Detta är helt enkelt inte ett problem, som du skulle förstå om du hade elbil. Det är fullständigt normalt att ha delad effekt mellan 4-8 stolpar, jag gissar att det är den vanligaste formen av installation idag, möjligen näst efter individuell 16A enfas. Även kommersiella "gratis-stolpar", t.ex. laddstolpar utanför ICA etc, har i princip alltid delad effekt, är man ensam får man 11-22kW (ytterst få bilar kan dock ladda med mer än 17kW AC), är man fler får man dela.

Ingen har heller föreslagit att det skall dras fram enfas till installationen, trefas är givetvis det normala, men att dra fram individuell 16A trefas till varje stolpe, dvs för 10 stolpar öka matningen med 160A, med därmed förknippade fasta kostnader, är en fullständigt onödig överdimensionering. Lastbalansering mellan stolpar är normen, och kommer att vara det i stort sett alla installationer, förutom kommersiella betal-stolpar där varje plats förstås måste ha en garanterad lägsta effekt.

Även, eller faktiskt särskilt, i en installation där användningen skiljer sig mycket mellan användare är lastbalansering lösningen. Även om samtliga användare mot förmodan kommer hem exakt samtidigt efter jobbet och börjar ladda, så kommer "kortåkarna" ha laddat färdigt efter ett par timmar, efter det blir full effekt tillgänlig för "långkörarna", även deras laddtid blir alltså helt rimlig.

Hemma-laddning används också bara för den dagliga pendlingen, och för första sträckan på långresor, övrig laddning sker på snabbladdare längs färdvägen. Ingen förväntar sig att kunna ladda 0-100% på några timmar vid sin hemma-stolpe. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har den allt övervägande majoriteten av dagens elbilsägare en säkring på 16-25A för hela sitt hem, inklusive daglig laddning av elbilen. Ytterst få har höjt sin matning pga bilköpet, dom få som gjort det har oftast insett att dom inte hade behövt göra det. Med ditt resonemang så skulle alltså alla dessa egentligen behöva ett ytterligare 16A trefas-avtal för sin bil? Det faller förstås på sin egen orimlighet, och det är inte så det ser ut.

/fth
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu missförstår du fullständigt. Kör man med lastbalansering medför det snarare att man bör dra kraftigare matning ut till laddstolparna. Klen dimensionering blir det om alla ska kunna dra max kontinuerligt. Men man bör dessutom ha möjlighet att prioritera laddning av ett fordon när det behövs.
Exakt!

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.