F fth skrev:
Det finns många inlägg i tråden med åsikter och funderingar om höga kostnader för att säkra upp sin elinstallation för laddplatser.

Det beror nog på en av de vanligaste och mest spridda myterna/missförstånden som florerar om elbilar: att det krävs hög effekt för hemmaladdning. Flera i tråden verkar t.ex. anse att varje laddplats minst måste ha individuell matning om 16A trefas.

Det skulle vara ett oerhört slöseri att säkra upp sin installation till dom nivåerna, det är också något som väldigt få elbilister är beredda att betala för om dom får möjlighet att välja.

Än så länge är elbilar vanligast hos dom som bor i villa, radhus etc, där man lätt kan sätta upp en egen laddplats, och det är väldigt ovanligt att säkra upp extra för detta. Den allt övervägande majoriteten, gissningsvis >90%, kör vidare med sitt vanliga 16-24A avtal på huset även när dom skaffat elbil.

Det är ganska lätt att inse detta, med en normal förbrukning på 3000kWh/år, och kanske 300 dagar/år då man laddar bilen, så behöver man i genomsnitt återföra 10kWh/dag till bilen. Med en säkerhetsmarginal på 100%, och med förutsättningen att bilen med god marginal skall hinna ladda färdigt under natten, säg max sex timmar, så krävs det en effekt på 3.3kW, alltså väl inom ramen för 16A enfas.

Med lastbalansering enligt tidigare inlägg, en vanlig funktionalitet som inte kräver exotisk hårdvara, så räcker det gott med 16A trefas, dvs 11kW, till 4-8 laddplatser. Det går förstås också att installera effektvakt el dyl som begränsar eller helt stänger av matningen till laddplatser när övrig förbrukning i brf går upp.

Det är förstås möjligt att alla brf har en matning som är precis "på gränsen", men det tvivlar jag starkt på, jag tror dom allra flesta brf, med en genomtänkt projektering, kan installera 5-10 laddplatser utan att säkra upp öht.

/fth
Vad vet du om Brf och deras belastning? Den fungerar säkert bra för den belastning som finns. Men slänga ut några laddstolpar då är det inte alls så säkert. Det måste man räkna på. Det är inte säkert att det enkelt går att säkra upp. Det beror på kabel.
 
F fth skrev:
Med en normalförbrukning på 3000kWh/år så hamnar ni på en nettokostnad på 1.86:-/kWh för era elblister.

Om du tittar på mitt inlägg ovan där jag har sammanställt ett antal liknande installationer så kommer du att se att ni hamnar ganska exakt i mitten av intervallet, jag skulle säga att ni har en rimlig total prissättning.

Pris/kWh låter dock väldigt lågt, har ni verkligen räknat in nätavgifter etc i det priset? Det spelar kanske mindre roll eftersom ni ju hamnar "rätt" totalt sett, men en storförbrukare kanske får lite orättvist låg marginalkostnad.

/fth
Du vet att man inte får sälja el?
Framför allt inte tjäna pengar på det.
 
B Byggdjuret skrev:
Ett tips är att inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått om.
Att lastbalansera är ingen hållbar lösning. Hur mycket man avsäkrar varje plats är upp till beställaren. Du kan avsäkra den på 10A enfas. Inga problem. Men det kommer ta tid att ladda bilen. 16A trefas är ganska vettig om man vill få ut något. Men ett väldigt stort problem med lastbalansering är att man inte kan veta hur lång tid det tar att ladda bilen. Så du kan sätta bilen på laddning och tro att den laddas fullt. Då gör den inte det.
Läs på lite mer om el innan du börjar diskutera.
Lastbalansering är definitivt en hållbar lösning. Det är snarare ohållbart att inte göra det. Sedan kan man ju inte dimensionera hur snålt som helst ändå. Men lastbalansering är jag helt säker på att det blir standard.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du vet att man inte får sälja el?
Framför allt inte tjäna pengar på det.
Varför har du fått för dig det. Det är knappast ovanligt. Vadman inte får göra är att bygga distributionsnät, det är det monopol på. Men att sälja el inom fastigheten är inget problem.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
P PurreP skrev:
Jag tycker det låter rimligt med era 280 kr men att justera kWh-priset till att faktiskt täcka era rörliga kostnader.

Var ni inte tvungna att säkra upp er servis vid installationen, eller låg ni redan så "fel" att detta fick plats under befintlig säkring?

Om du anger vilket nätbolag och säkring ni har kan jag hjälpa till att få fram rätt rörligt pris, pm om du vill...
Tack! Vi hade tur och kunde använda befintligt, tror 16 A, och har även en belastningsvakt. Vi har Jönköpings energi.
 
B Byggdjuret skrev:
Ett tips är att inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått om.
Att lastbalansera är ingen hållbar lösning. Hur mycket man avsäkrar varje plats är upp till beställaren. Du kan avsäkra den på 10A enfas. Inga problem. Men det kommer ta tid att ladda bilen. 16A trefas är ganska vettig om man vill få ut något. Men ett väldigt stort problem med lastbalansering är att man inte kan veta hur lång tid det tar att ladda bilen. Så du kan sätta bilen på laddning och tro att den laddas fullt. Då gör den inte det.
Läs på lite mer om el innan du börjar diskutera.
Det är rätt tråkig ton från flera här i tråden, dig t.ex., men det är rätt vanligt när det handlar om elbilar, det ämnet väcker av någon anledning starka känslor hos många.

Det är också uppenbart att du inte har någon elbil själv. Jag har kört elbil i snart fyra år, drygt 3500 mil per år, och jag laddar huvudsakligen 13A enfas. Din rekommendation att "inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått om" bör du kanske ta till dig själv, det är som sagt uppenbart att du inte vet särskilt mycket om elbilar och laddning av dom, alltså det som den här tråden huvudsakligen handlar om.

/fth
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Vad vet du om Brf och deras belastning? Den fungerar säkert bra för den belastning som finns. Men slänga ut några laddstolpar då är det inte alls så säkert. Det måste man räkna på. Det är inte säkert att det enkelt går att säkra upp. Det beror på kabel.
Det är också uppenbart att du inte ens läser de inlägg du kommenterar, dina svar har inte mycket med det jag skrev att göra :)

/fth
 
D Daniel 109 skrev:
Lastbalansering är definitivt en hållbar lösning. Det är snarare ohållbart att inte göra det. Sedan kan man ju inte dimensionera hur snålt som helst ändå. Men lastbalansering är jag helt säker på att det blir standard.
Instämmer helt, det är helt ohållbart att varje boende i princip skall ha lika stor säkring till sin bil som till hela sitt övriga hushåll, det finns ju inte heller något som helst behov av det.

Finessen med lastbalansering i stället för lägre individuell matning är ju också att man faktiskt får högre effekt ju färre som laddar, upp till matningens eller bilens maxeffekt. När du är ensam på parkeringen, eller när övriga bilar har laddat färdigt, så kan du alltså få 11-22kW om din bil klarar av det. Detta gör att >99% av alla användningsfall kan hanteras med förhållandevis begränsad matning.

/fth
 
J Jocke Best skrev:
Tack! Vi hade tur och kunde använda befintligt, tror 16 A, och har även en belastningsvakt. Vi har Jönköpings energi.
Det låter som en väl genomtänkt och dimensionerad installation, har ni lastbalansering mellan stolparna också, eller "bara" effektvakt som skyddar övriga brukare?

/fth
 
J Jocke Best skrev:
Tack! Vi hade tur och kunde använda befintligt, tror 16 A, och har även en belastningsvakt. Vi har Jönköpings energi.

16A har ni knappast till hela fastigheten men det spelar ingen roll för den rörliga delen , JEs rörliga nätavgift ligger på 18,74

Alltså ligger ni på omkring 1,15 per kwh rörligt...
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
F fth skrev:
Det är rätt tråkig ton från flera här i tråden, dig t.ex., men det är rätt vanligt när det handlar om elbilar, det ämnet väcker av någon anledning starka känslor hos många.

Det är också uppenbart att du inte har någon elbil själv. Jag har kört elbil i snart fyra år, drygt 3500 mil per år, och jag laddar huvudsakligen 13A enfas. Din rekommendation att "inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått om" bör du kanske ta till dig själv, det är som sagt uppenbart att du inte vet särskilt mycket om elbilar och laddning av dom, alltså det som den här tråden huvudsakligen handlar om.

/fth
Om jag kör elbil eller inte har inte med ämnet att göra. Jag kan el. Därför ger jag mig in i det hels
 
F fth skrev:
Det är också uppenbart att du inte ens läser de inlägg du kommenterar, dina svar har inte mycket med det jag skrev att göra :)

/fth
Missade jag något fick för mig att du pratade om belastning och Brf.
 
B Byggdjuret skrev:
Om jag kör elbil eller inte har inte med ämnet att göra
Det har i högsta grad med ämnet att göra, iaf när du gör antaganden om elbilsladdning som inte alls stämmer med verkligheten, och drar slutsatser om lämpliga installationer utifrån dessa felaktiga antaganden.

B Byggdjuret skrev:
Jag kan el.
Det respekterar jag. Jag kan elbilar. Det respekterar uppenbarligen inte du.

B Byggdjuret skrev:
Därför ger jag mig in i det hels
Det är ju ett öppet forum, allas åsikter har samma rätt att framföras. Jag blir dock väldigt störd på dom som anser att alla som inte håller med er till 100% skall "hålla tyst", eller "inte ge sig in i diskussioner man inte kan nått [sic] om". När argumenten tryter brukar personangreppen komma fram, det är sen gammalt.

/fth
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Missade jag något fick för mig att du pratade om belastning och Brf.
Jag orkar inte gå igenom allt som var fel med ditt svar, om du läser och förstår mitt inlägg så framgår det tydligt.

/fth
 
Då förutsätter jag att du har skrivit om brf och belastning. Det var där jag var tvungen att rätta dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.