80 682 läst · 694 svar
81k läst
694 svar
Brand på Liseberg Oceana
Det är inte ovanligt att det tar väldigt lång tid innan man är färdig med de utredningarna. Man kan ju i alla fall låta dem släcka innan man blir upprörd över att det saknas information om brandorsaker.
Jag tror säkerligen att de finns de som vet hur det startade. Men dina spekulationer om att det startade på grund av natriumhypoklorit uppe i en rutschkana ser jag inte som rimliga.
Jag tror säkerligen att de finns de som vet hur det startade. Men dina spekulationer om att det startade på grund av natriumhypoklorit uppe i en rutschkana ser jag inte som rimliga.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
ser ju lite märkligt ut när det nästan ser ut som folk står och tittar när det brinner redan i ett tidigt skede....De som arbetade med saken ifråga verkar ju inte bry sig riktigt.......äähhh det slocknar nog snart typ.
Varför skall just en stor brand ha en orsak direkt när mindre bränder inte behöver det?P paralun skrev:
Det är fortfarande i utredningsskedet. Eftersom det är sånt "drev" från allmänheten förstår jag att man håller tyst tills man är 100% säker på varje uppgift, annars blir det bara en massa tjafs.
Utan att veta gissar jag att de håller förhör och kartlägger för fullt just nu. Förmodligen har de en eller två huvudsakliga teorier, men man vill väl just för att det handlar om så stora belopp verkligen utreda ordentligt.
Eftersom natriumhypoklorit bryts ner med tiden killgissar jag att de inte börjat tillsätta det redan. Rent slöseri att tillsätta det redan.P paralun skrev:
Många människor beter sig så vid nödsituationer. Det är så orimligt och oförberett att man blir lite handlingsförlamad. Just därför det är viktigt vid olyckor och katastrofer att man inte hasplar ur sig ett "ring 112" utan verkligen utser någon att göra det "DU ringer 112 NU med DIN telefon".S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Jo visst kan man föreställa sig hur man agerar vid brand men just i heta arbeten diskussionerna så får man ju komma ihåg att vid alla dessa arbeten ska ju erforderlig släckutrustning finnas tillgänglig på nåt sätt iallafall. Den som svetsar bör ju ha en brandsläckare i omedelbar närhet. Om än liten och kanske inte användbar om det verkligen tar fyr men man gör iallafall vad man kan. Vid dylika arbeten så skulle nog jag vilja ha en brandpost med slang tillgänglig iallafall.
Vet ej men i det här fallet så är det då frågan om mycket stora volymer vatten som ska fyllas och vad den riktiga taktiken är vet jag inte och jovisst händer det saker med natriumhypoklorit vid en brand.terjevigen skrev:
Eftersom natriumhypoklorit och eventuell syra (även om man kanske använd koldioxid i det här fallet eftersom det är lite med modernt) är lite läskiga saker i övrigt, så kanske det inte är orimligt att anta att man förvarat dessa kemikalier i avsett utrymme och därmed i egen brandcell och inte just där det brann. Knappast så de haft dunkar med kemikalier ståendes uppe i tornet.P paralun skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 754 inlägg
Just så. Dessutom kan bränder kan verka små och ofarliga i början. Jag stod en gång i en saxlift uppe under taket när det tog eld vid ett svetsarbete nedanför. Reaktionen nere på golvet var ett sävligt "Det brinner här" följt av "Ska vi släcka?" Ingen hade någon brådska att hämta en släckare.tensiden skrev:
När vi utför heta arbeten så har vi minst 2 x 6kg släckare på plats.P paralun skrev:Jo men det måste ha varit något "okänt" som hände och att det blev ett mycket snabbt förlopp som sedan sannolikt tände brandgaser. Sedan utifrån tidningsartiklar så var man ju medveten om att man var i ett kritiskt skede i bygget och det borde väl funnits släckutrusning överallt vid arbetsplatserna i enlighet med planen för Heta Arbeten? Plasten/fiberkompositen är man nog mycket intresserad av och vad den har för brandegenskaper inkl arbetsmetoder att svetsa i plastkonstruktionen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
antagligen inte eftersom man inte får gå in i byggnaden än.