R
A ajn82 skrev:
[länk]
Va har dom inte fått med Byggahus.se🤓
 
Det är faktiskt inte fel att lekmän diskuterar saker på allmänna forum.
En del av en fungerande demokrati.
Vad som definitivt är fel är att säga att folk ska hålla käft och lyssna på 'experterna'.
 
  • Gilla
Surly och 3 till
  • Laddar…
C
G Grindstolpe skrev:
Information uppdateras löpande på
[länk]
Rubriken "Allmänna frågor" är ju ett episkt konststycke i att svara på frågor utan att ha något svar. 🙂

"Vi vet i nuläget inte"
"Det är i nuläget oklart"
"vi varken kan eller vill spekulera i det"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte säga mer än så"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det är för tidigt att svara på"
"Först därefter kan det bli aktuellt att fundera"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det enkla svaret är att vi inte vet"

Tro f-n att folk spekularar 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
hemix och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tjejgissar tack så mycket.
Åh! Jag trodde det var ett manligt drag att uttala sig tvärsäkert om saker man inte har kunskap om. Kul att höra att jag hade fel. Jag ska uppdatera min vokabulär!
 
rovil rovil skrev:
Det var inte en explosion av rökgaser. Måste ha varit acetylen eller gasol.
Om man tar säkerhetsavståndet man har vid bränder där det finns gasflaskor i en byggnad i beaktande så tycker jag att smällen(om det var en acetylenflaska som small) var rent ut sagt riktigt fjuttig.....
 
C cpalm skrev:
Rubriken "Allmänna frågor" är ju ett episkt konststycke i att svara på frågor utan att ha något svar. 🙂

"Vi vet i nuläget inte"
"Det är i nuläget oklart"
"vi varken kan eller vill spekulera i det"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte säga mer än så"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det är för tidigt att svara på"
"Först därefter kan det bli aktuellt att fundera"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det enkla svaret är att vi inte vet"

Tro f-n att folk spekularar 🙂
Kanske för att ingen vet i nuläget?
Förutom expertpanelen Byggahus.se
🤣
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rubriken "Allmänna frågor" är ju ett episkt konststycke i att svara på frågor utan att ha något svar. 🙂

"Vi vet i nuläget inte"
"Det är i nuläget oklart"
"vi varken kan eller vill spekulera i det"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte svara på"
"kan vi inte säga mer än så"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det är för tidigt att svara på"
"Först därefter kan det bli aktuellt att fundera"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Vi vill inte uttala oss om någonting"
"Det är för tidigt att svara på"
"Det enkla svaret är att vi inte vet"

Tro f-n att folk spekularar 🙂
Jo och jag kan inte minnas att en storbrand där miljardvärden brinner upp inte har någon trolig orsak efter tre dagar. Så det inbjuder ju till en massa spekulationer inkl att det dyker upp filmer på sociala medier.

Men klart intressant vad Mr Murphy kokat ihop för elände vid den här branden, när Murphy härjar som värst så är det oftast flera samspelande orsaker och inget "shit happens".
 
Om röret mynnar i en tillförsel av natriumhypoklorit (som de garanterat har mängder av) Så kan uppvärmningen skapat massor av syrgas, det skulle ge en rätt ordentligt fart på en brand.

Om man har galvat eller aluminium kan t.o.m. vätgas alstrats.
 
Här kommer mina killgissningar efter ha kollat på SVT:s sammanställning av filmer och bilder från förloppet som skärmdumparna är tagna ifrån. Se hela videon här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/minut-for-minut-sa-spreds-branden-i-oceana-vid-liseberg

Utomhusinstallation med stora rörstrukturer, byggnadsställningar och personer på en lyftplattform. Dimmigt, industriell inramning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta ska vara filmat en timme innan branden började. En person arbetar ifrån en skylift i anslutning till ett vad jag antar ett isolerat vattenrör som temporärt är upphängt i spännband. Jag noterar att den gröna tuben ovanför är intakt och hel. Kanske svetsas det i stålstommen för att anordna med permanent infästning av det svarta röret.

Grön rutschkana med eld, ånga, arbetare och industriell anläggning; eventuell säkerhetsövning eller incident.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu brinner det. Synligt tio meter till vänster om där för en timme sedan skyliften var placerad. Dock ser man att vid läget för där skyliften tidigare arbetade så är det gröna röret deformerat. Jag gissar att branden har uppstått där men att röret ännu inte har kollapsat här varför öppna lågor inte syns. Längre till vänster där lågorna syns har röret börjat kollapsa vilket får syret att accelerera brandförloppet. Den tidigare använda skyliften har nu landat och framför den står en gul kärra som jag gissar innehåller en gastub som använts vid det tidigare arbetet.

Brand vid vattenpark, vattenrutschkana i lågor, räddningsinsats pågår, rök och eld synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Branden är i full gång och på flera platser har röret kollapsat och elden brutit igenom. Vid platsen för där jag tror branden startade syns lågorna undertill. Lite märkligt då på resten av rutschkanan så går elden igenom på toppen. Är det kanske här som branden startats och röret därför är försvagat här?

Oroväckande vad snabbt det går och det känns som det skulle kunnat slutat betydligt värre om mer personal varit på plats och arbetat i exempelvis tornet med brandgaser som dyker upp när rutschkanorna fungerar som enorma skorstenar.
 
  • Gilla
m_gadd och 3 till
  • Laddar…
Och här är en Tiktok film från andra sidan, troligen ganska samtidigt som din andra bild där det brinner friskt i en avstickare på det svarta röret och längre upp i det gröna
Vattenrutschkana på brand, räddningspersonal på plats, konstruktionsområde, rök och eldslågor synliga, stadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenrutschbana brinner, brandman på plats, räddningsinsats, rök, nödsituation, urbant område, evakueringsfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hemix skrev:
Om röret mynnar i en tillförsel av natriumhypoklorit (som de garanterat har mängder av) Så kan uppvärmningen skapat massor av syrgas, det skulle ge en rätt ordentligt fart på en brand.

Om man har galvat eller aluminium kan t.o.m. vätgas alstrats.
Jo man hade ju påbörjat fyllningen av bassänger och sannolikt då även dosering av natriumhypoklorit.
Personen som saknas jobbade ju åt Liseberg och eventuellt var det hans uppdrag?

Mycket märkligt att man inte släpper mer information!?
 
Varför skulle de informera om just dina vilda spekulationer?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de informera om just dina vilda spekulationer?
Jo nu tror jag inte jag och flera andras funderingar är vilda spekulationer.

Det märkliga är att vi nu är på dag 4 efter branden och det finns egentligen ingen information om trolig orsak och hur man kunde elda upp 1 miljard av pengar, mycket märkligt.
 
P paralun skrev:
Jo nu tror jag inte jag och flera andras funderingar är vilda spekulationer.

Det märkliga är att vi nu är på dag 4 efter branden och det finns egentligen ingen information om trolig orsak och hur man kunde elda upp 1 miljard av pengar, mycket märkligt.
Inte märkligt alls. Såna här saker tar lite tid. Finns ingen anledning att försöka påskynda någonting bara för att stilla upprörda människor vid sina skärmar.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Inte märkligt alls. Såna här saker tar lite tid. Finns ingen anledning att försöka påskynda någonting bara för att stilla upprörda människor vid sina skärmar.
Nej jag är inte ett dugg upprörd men kan inte minnas någon storbrand där man bränner upp något för miljardbelopp som inte har en "trolig orsak" efter 4 dagar. Sen är det rent tekniskt och det här med heta arbeten mycket intressant anno 2024.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.