B Bo Berglund skrev:
streamat" är just det som gör att man är beroende av hur deras streamingtjänst fungerar tex vid paus
Vad är det du försöker titta på där du inte kan pausa? Och hur tittar du, via kanal listan eller via kanalens play-app?

I övrigt förstår jag inte vad du försöker visa med humax programguide.

MathiasS MathiasS skrev:
I övrigt förstår jag inte vad du försöker visa med humax programguide.
Den exakta tiden när alla betalprogrammen försvinner från luften.
HUMAX är en TV-box som tar emot de kodade sändningarna via antenn....
Och de försvann inte vid 12-slaget som det var sagt utan som visas i bilden i morgon förmiddag.

MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det du försöker titta på där du inte kan pausa?
Det går att pausa men inte via en knapp som är märkt med paus-symbol och att bilden då fryser.
En resultatlista är en lista med tex skidåkares namn och placering i tävlingen med tider och poäng visade. Om man inte hinner läsa innan den försvinner kan man använda en paus-knapp och bilden fryser tills man fortsätter.
Funkar jättebra i HUMAX-boxen men inte alls med TELE2-hubben eftersom fjärren saknar pausknapp. Man måste trycka flera knappar för att få den att pausa och då är bilden övertäckt av diverse annat (menyer mm) så listan kan i all fall inte läsas.
Var det så svårt att förstå?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det går att pausa men inte via en knapp som är märkt med paus-symbol och att bilden då fryser.
En resultatlista är en lista med tex skidåkares namn och placering i tävlingen med tider och poäng visade. Om man inte hinner läsa innan den försvinner kan man använda en paus-knapp och bilden fryser tills man fortsätter.
Funkar jättebra i HUMAX-boxen men inte alls med TELE2-hubben eftersom fjärren saknar pausknapp. Man måste trycka flera knappar för att få den att pausa och då är bilden övertäckt av diverse annat (menyer mm) så listan kan i all fall inte läsas.
Var det så svårt att förstå
B Bo Berglund skrev:
Var det så svårt att förstå?
Ok jag trycker mitt i den stora runda knappen på den lilla fjärrkontrollen jag har, funkar likadant i alla play appar osv jag använt. Då blir det pause och jag kan spola lite fram och tillbaka om jag vill. Finns det någon annan mindre knapp som är för pause så använder jag inte den.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok jag trycker mitt i den stora runda knappen på den lilla fjärrkontrollen jag har, funkar likadant i alla play appar osv jag använt. Då blir det pause och jag kan spola lite fram och tillbaka om jag vill. Finns det någon annan mindre knapp som är för pause så använder jag inte den.
Nu gjorde jag en test med Tele2-hub och den lilla fjärren du talade om. Eftersom det är sent hittade jag inte någon skidåkning eller liknande, men väl ett golfprogram på Eurosport.

När jag trycker lilla knappen i mitten ändras bilden som så här:
TV-skärm som visar golftävlingen Wells Fargo Championship på Eurosport med meddelande om rättighetsbegränsningar högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Meddelandet uppe till vänster dyker upp när jag sen trycker en gång till på knappen.
Och video-streamen stannade inte alls utan den matade bara på.

När jag testade tidigare var det likadant med originalbilden bortbleknad och en massa text lagt utanpå.

Nu testade jag med ett icke-sport program på SVT2:

En pausad bild på ett TV-program om "Livräddare i Arktis" på kanalen SVT2, med valmeny och textinformation i förgrunden.
Skapa konto

I detta fall stannade uppspelningen när jag tryckte andra gången så då fungerar det om man skall iväg på toaletten eller liknande, men inte om man vill få en stillbild att läsa på....
Och att starta och avsluta paus tar en evig tid också, den tänker 3-4 sekunder eller mer innan det återgår till spelning.
Allt detta fungerar klockrent och omedelbarrt i HUMAX-boxen....

B Bo Berglund skrev:
Nu gjorde jag en test med Tele2-hub och den lilla fjärren du talade om. Eftersom det är sent hittade jag inte någon skidåkning eller liknande, men väl ett golfprogram på Eurosport.

När jag trycker lilla knappen i mitten ändras bilden som så här:
[bild]

Meddelandet uppe till vänster dyker upp när jag sen trycker en gång till på knappen.
Och video-streamen stannade inte alls utan den matade bara på.

När jag testade tidigare var det likadant med originalbilden bortbleknad och en massa text lagt utanpå.

Nu testade jag med ett icke-sport program på SVT2:

[bild]

I detta fall stannade uppspelningen när jag tryckte andra gången så då fungerar det om man skall iväg på toaletten eller liknande, men inte om man vill få en stillbild att läsa på....
Och att starta och avsluta paus tar en evig tid också, den tänker 3-4 sekunder eller mer innan det återgår till spelning.
Allt detta fungerar klockrent och omedelbarrt i HUMAX-boxen....
Jag har ingen minihub att testa med här hemma, men jag kan titta på samma sändning på eurosport2 via mitt tv-paket från Allente. Detta spelas upp via allentes app på en Apple TV (den gör samma sak som minihubben).

Som du ser går det här utmärkt att pausa och läsa en resultatlista. Det kan ju dock vara så att Allente har andra rättigheter än tele2 till materialet. Tekniken borde dock inte vara problemet.

Förövrigt har jag i princip ingen fördröjning alls mellan pause/play. Flera sekunders fördröjning låter trist. Kan ju bero på din uppkoppling.
En golfspelare ses bakifrån på en grön golfbana, med en resultatlista i bildens nedre hörn från Wells Fargo Championship på Eurosport 2.
Skapa konto

MathiasS MathiasS skrev:
Förövrigt har jag i princip ingen fördröjning alls mellan pause/play. Flera sekunders fördröjning låter trist. Kan ju bero på din uppkoppling.
Inte uppkopplingen.
Jag har 1000/1000 fiber eftersom jag kör en del servrar här också...
Får kolla hur Allente fungerar också då.
Men då är det en app i TV:n (LG TV) som gäller.

Senare:

Nu har jag gjort en test och det ser ut som om appar direkt i TV:n klarar detta bättre (eftersom TV-fjärren har både paus- och play-knappar på TV-fjärren)..
Tex ALLENTE stannar direkt med tryckningen. Men den tar en evighet att starta upp på min TV...
Och TELE2Play (Boxers efterträdare) funkar olika beroende på vilken TV-kanal man tittar på.
Tex TV4 vägrar den helt att pausa medan SVT och TV5 stannar direkt. ☹️
Och att snabb-byta kanal för att kolla vad som händer där är inte att tänka på.
Byter man så måste man gå via nån meny och det tar lång tid att komma fram.
Finns en kanal-knapp på HUMAX fjärr som gör det omedelbart...

Blir inte lätt att få otekniska personer att hantera TV-n...

S
Nu är betal-kanalerna helt borta. Lite komiskt i sammanhanget, får man väl tycka, att Sverige avvecklar DVB-T2 för att fortsätta sända över den gamla DVB-T standarden.

Nåväl, ska bli intressant att se vad som händer med allt ledigt frekvensutrymme nu. Vågar man hoppas på att de fria kanalerna börjar sända i 4K över DVB-NIP och med 5G Broadcast påslaget, så att man kan se dem gratis på sin 5G mobil?

S Sp1nd3l skrev:
Lite komiskt i sammanhanget, får man väl tycka, att Sverige avvecklar DVB-T2 för att fortsätta sända över den gamla DVB-T standarden.
Finns det någon redogörelse exakt vilka förändringar i mux-fördelningen som det blir ?

S
Kan man inte rationalisera bort Tele2 mini hub och få kanalerna direkt i TVn (Samsung) eller via ATV? Tröttsamt med 3 fjärrkontroller...

plaggis plaggis skrev:
Kan man inte rationalisera bort Tele2 mini hub och få kanalerna direkt i TVn (Samsung) eller via ATV? Tröttsamt med 3 fjärrkontroller...
Jo om du har smart tv där Tele2 play appen finns så funkar det utan boxar. Bra app kör den på Samsung tv.

putte22 putte22 skrev:
Jo om du har smart tv där Tele2 play appen finns så funkar det utan boxar. Bra app kör den på Samsung tv.
Tack! Precis det svaret jag önskade! Funkar kanon!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu har vårt Boxerkort slutat fungera. Vi har installerat den nya boxen/huven. Vi får följande felmeddelande:

"Boxen kunde inte identifieras. Det verkar vara ett fel i provisioneringen av denna box från fabrik. Vänligen kontakta kundtjänst."

Då kan man förvänta sig ett antal timmars väntetid.
Någon som känner igen felmeddelandet?

O olotor skrev:
Nu har vårt Boxerkort slutat fungera. Vi har installerat den nya boxen/huven. Vi får följande felmeddelande:

"Boxen kunde inte identifieras. Det verkar vara ett fel i provisioneringen av denna box från fabrik. Vänligen kontakta kundtjänst."

Då kan man förvänta sig ett antal timmars väntetid.
Någon som känner igen felmeddelandet?
Jag fick samma besked. Ringde supporten och de fixade det direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.