35 573 läst · 390 svar
36k läst
390 svar
BOXER slutar sända via antenn - vad göra....
Mina föräldrar har problem med att tv-bilden ”fryser/pausas ofta när man tittar via Tele2 play appen. Detta sker både via en chromecast och med appen direkt i en modern Sony-tv.
Om jag på samma tv tittar via Allentes app fungerar det problemfritt och utan avbrott. Dvs uppkopplingen är inte problemet (har förövrigt ca 170Mbps nedströms och 240 upp).
Har andra liknande problem?
Om jag på samma tv tittar via Allentes app fungerar det problemfritt och utan avbrott. Dvs uppkopplingen är inte problemet (har förövrigt ca 170Mbps nedströms och 240 upp).
Nu har föräldrarna kört Allentes play app istället för Tele2s i en vecka ungefär. Istället för avbrott flera gånger om dagen så har det nu varit NOLL avbrott och störningar. Inga förändringar har gjorts i nätverket.
Uppenbarligen är Tele2Play riktigt dålig. Tur att det finns alternativ.
Uppenbarligen är Tele2Play riktigt dålig. Tur att det finns alternativ.
Jag undrar hur ALLENTE är kopplat till ett BOXER-abonnemang?MathiasS skrev:
Vad jag förstod så har man två möjligheter att se de kanaler man abonnerar på:
1) Den här Tele2 Mini-Hub som de skickat ut i höstas.
2) Tele2-Play appen på TV:n, om den kan installeras.
Men är inte ALLENTE en konkurrent till BOXER så att du måste ha ännu ett abonnemang hos dem också för att använda ALLENTE-appen?
Vi har 4 "smart"-TV, en 32" och en 43" både hemma och på landet. Alla är LG-apparater.
När jag försökt att installera TELE2-Play på dem här hemma så går det bara på den vi har i vardagsrummet (där sitter också den här mini-hubben).
På den andra (32-tummaren) så söker man förgäves efter den appen...
Hur det är ute på landet vet jag ännu inte eftersom vi aldrig är där under vinterhalvåret.
Men 32"-TV:n därute är den sista vi köpte så ifall det handlar om ålder på TV:n så är den den nyaste.
Inom kort skall jag åka ut och öppna stugan för säsongen och då skulle jag vilja veta mina alternativ.
Om jag kan installera TELE2-Play på dem båda därute kommer det att på något vis blockera användningen av appen här hemma? Jag tänker inte skaffa ett extra abonnemang för vi är ju inte samtidigt på båda ställena...
Om det av någon anledning inte går att installera på en av dem, vad gör man då?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 453 inlägg
Allente har ingenting med Tele2 att göra, de är som du säger konkurrenter. De har ingen koppling till varandra.B Bo Berglund skrev:Jag undrar hur ALLENTE är kopplat till ett BOXER-abonnemang?
Men är inte ALLENTE en konkurrent till BOXER så att du måste ha ännu ett abonnemang hos dem också för att använda ALLENTE-appen?
Vi har 4 "smart"-TV, en 32" och en 43" både hemma och på landet. Alla är LG-apparater.
När jag försökt att installera TELE2-Play på dem här hemma så går det bara på den vi har i vardagsrummet (där sitter också den här mini-hubben).
Hur det är ute på landet vet jag ännu inte eftersom vi aldrig är där under vinterhalvåret.
Men 32"-TV:n därute är den sista vi köpte så ifall det handlar om ålder på TV:n så är den den nyaste.
Inom kort skall jag åka ut och öppna stugan för säsongen och då skulle jag vilja veta mina alternativ.
Om jag kan installera TELE2-Play på dem båda därute kommer det att på något vis blockera användningen av appen här hemma? Jag tänker inte skaffa ett extra abonnemang för vi är ju inte samtidigt på båda ställena...
LG ska stödjas på modeller från 2020 och framåt.
Du kan vara inloggad på 5 enheter samtidigt, strömma simultant på 2 enheter.
Detta enligt Tele2:s hemsida
Kan du inte hitta appen på TV:n får du komplettera med en streamingenhet. Tex Apple-TV, Google Streamer, Xiaomi-sticka eller liknande.
Just det. Eftersom de hade problem med stabiliteten i tele2appen ville jag utesluta nätverksrelaterade problem och körde därför med allentes app och MITT abonnemang. Eftersom det fungerade helt felfritt kan jag säga säkert att det var tele2s app som var problemet.B Bo Berglund skrev:
Den långsiktiga lösningen är således att avsluta boxer/tele2 och ha ett abonnemang hos någon som har en fungerande play-tjänst. Tex Allente eller Telia.
Har kört Telia med box och play funktion i 20 år via fiber i bostad och de senare åren via mobilt bredband och play i fritidshuset.
I bostad går det dessutom trådfritt via mesh mot routern.
För oss har det varit felfritt.
I bostad går det dessutom trådfritt via mesh mot routern.
För oss har det varit felfritt.
En streamingbox där du kan installera appen? Eller casta från din telefon till tv eller box?B Bo Berglund skrev:Jag undrar hur ALLENTE är kopplat till ett BOXER-abonnemang?
När jag hade Tele2 fiber så funkade det riktigt bra. Håller på att lägga om till telia, som strulat lite vid överläggningen, så just nu sitetr jag temporärt på ett Telia Mobilt bredband via 4G router. Då får jag ganska mycket uppkopplingsproblem, där jag ibland kan behöva prova 3-4 gånger för att få igång en kanal, med felmeddelande tillfälligt fel. Får se hur det funkar när jag får in en stabil fiber igen om 2V. Pappa gick dock över på Teke2 mobil router, och Tele 2 TV i samband med att marksänt försvann. Då fick han även Tele2 lilla hub, som ser ut som en Google TV. Upplever att det är rätt stabilt för honom.MathiasS skrev:
Mina föräldrar har problem med att tv-bilden ”fryser/pausas ofta när man tittar via Tele2 play appen. Detta sker både via en chromecast och med appen direkt i en modern Sony-tv.
Jag kan med säkerhet säga att tele2play problemen inte är relaterade till uppkopplingen. Det är tele2s app eller streamingservrar som är problemet.M mojjen skrev:När jag hade Tele2 fiber så funkade det riktigt bra. Håller på att lägga om till telia, som strulat lite vid överläggningen, så just nu sitetr jag temporärt på ett Telia Mobilt bredband via 4G router. Då får jag ganska mycket uppkopplingsproblem, där jag ibland kan behöva prova 3-4 gånger för att få igång en kanal, med felmeddelande tillfälligt fel. Får se hur det funkar när jag får in en stabil fiber igen om 2V. Pappa gick dock över på Teke2 mobil router, och Tele 2 TV i samband med att marksänt försvann. Då fick han även Tele2 lilla hub, som ser ut som en Google TV. Upplever att det är rätt stabilt för honom.
Eftersom Tele2 hubben är en google i botten, så kan man installera egna appar inkl Allente på den. Pappa har Tele 2 hubben, och vi har installerat det mesta som spotify, netflix mm.B Bo Berglund skrev:Jag undrar hur ALLENTE är kopplat till ett BOXER-abonnemang?
Om jag fatta det rätt så kan du ha 1 st TELE2 hub på ett abonnemang. Mao om du vill ha fler sådana så skall man ha utökat abbonemang, lika tidigare tvilling kort. Men man kan ha appen installerad på hur många TV man vill utöver detta . Dock osäker hur många stream den klarar samtidigt, tror 2 st. Jag "lånar" pappas" abb. Hans hub påverkas inte alls av appen vad jag kommit fram till. Jag har installerat den på 4 enheter hemma. Men brukar nog bara ha igång 2 samtidigt. Men det funkar definitivt, kör morgon nyheterna på två ställen i princip varje morgon, hade det krockat med hans TV så hade jag hört det för länge sen
Får köra lite test och se vart begränsningen ligger.
ERFARENHETER EFTER BYTE FRÅN BOXER TILL TELE2
Jag har bytt från BOXER till TELE2 eftersom de båda körs ihop av samma företag. Men TELE2 support verkar bra mycket bättre, inga långa väntetider i telefon etc.
När jag bytte abonnemang så ville jag ha flera enheter så vi kan titta på olika TV-apparater samtidigt. Eftersom jag hade TELE2 Mini-Hub innan (den kom via BOXER) så räknade jag med att det skulle bli sådana jag skulle få.
Men icke!
Det kom i stället en "TELE2 TV HUB2" som har mera anslutningsmöjligheter så jag kan tex koppla in nätverkskabel i stället för WiFi 😀 som huvudenhet. Och så levererade de två st Mini-Hub också för de alternativa TV-apparaterna.
Och alla fjärrkontrollerna ser likadana ut....
VARNING! Fjärrarna är OLIKA!
Jag upptäckte detta en bit in i installation och konfigurering av TV HUB 2 där allt funkade som väntat med den fjärr jag råkat ta från en av mini-hubbarna i stället för den som låg i kartongen för TV HUB 2.
Det mesta verkar fungera men snabbknapparna som är tryckta med SVT, NETFLIX etc är fel.
När jag trycker på SVT så kommer Amazon PRIME upp i stället!
Jag spenderade en lång stund med TELE2 support som inte kunde förstå vad det var som var fel. Så hon beställde ut en ny fjärr till mig, kommer väl om ett par dar.
Efter att vi avslutat kom jag på att fjärren till HUB 2 låg kvar i lådan så då började jag om med den i stället, och nu funkade allt inklusive SVT-knappen som visar SVT-Play när den trycks in.
Alltså fjärrar som är identiskt lika till utseendet är olika inuti!
Stora fjärren med siffror
När vi kört med den av Boxer levererade Mini-hubben så beställde vi den stora fjärren också för att få tag på några snabbtangenter som bara finns på den fjärren.
Så då begärde jag en sådan fjärr också i samband med abonnemangsbytet och antog att den skulle fungera även med HUB-2.
Men det gör den inte alls! Det går inte att koppla in den till HUB-2 ens.
Supporten kände till det men visste inte om/när det skall gå att använda den....
Jag har bytt från BOXER till TELE2 eftersom de båda körs ihop av samma företag. Men TELE2 support verkar bra mycket bättre, inga långa väntetider i telefon etc.
När jag bytte abonnemang så ville jag ha flera enheter så vi kan titta på olika TV-apparater samtidigt. Eftersom jag hade TELE2 Mini-Hub innan (den kom via BOXER) så räknade jag med att det skulle bli sådana jag skulle få.
Men icke!
Det kom i stället en "TELE2 TV HUB2" som har mera anslutningsmöjligheter så jag kan tex koppla in nätverkskabel i stället för WiFi 😀 som huvudenhet. Och så levererade de två st Mini-Hub också för de alternativa TV-apparaterna.
Jag upptäckte detta en bit in i installation och konfigurering av TV HUB 2 där allt funkade som väntat med den fjärr jag råkat ta från en av mini-hubbarna i stället för den som låg i kartongen för TV HUB 2.
Det mesta verkar fungera men snabbknapparna som är tryckta med SVT, NETFLIX etc är fel.
Jag spenderade en lång stund med TELE2 support som inte kunde förstå vad det var som var fel. Så hon beställde ut en ny fjärr till mig, kommer väl om ett par dar.
Efter att vi avslutat kom jag på att fjärren till HUB 2 låg kvar i lådan så då började jag om med den i stället, och nu funkade allt inklusive SVT-knappen som visar SVT-Play när den trycks in.
När vi kört med den av Boxer levererade Mini-hubben så beställde vi den stora fjärren också för att få tag på några snabbtangenter som bara finns på den fjärren.
Så då begärde jag en sådan fjärr också i samband med abonnemangsbytet och antog att den skulle fungera även med HUB-2.
Supporten kände till det men visste inte om/när det skall gå att använda den....
Du kunde fått den hubben via Boxer. Alltså den med ethernet. Jag har en Boxer Hub (med ethernet).B Bo Berglund skrev:ERFARENHETER EFTER BYTE FRÅN BOXER TILL TELE2
Men icke!
Fattar inte vad som är din nyhet i detta.