M Mats skrev:
Ja det gjordes via en dator som genererar bilden från vilka ingångar/bildkällor du nu har.
Ska du köra många skärmar så får/fick man sätta in extra grafikkort. Det var ett tag sen så jag är osäker på exakt hur korten såg ut men tex 4 kort x 8 utgångar. Varje utgång är en fiber och sen sätter man en fiber till hdmi/DP adapter för resp tv/monitor
Undrar om det är en lösning för frågan i inlägget.😇

Glöm inte att även de inspelningsbara boxarna lever på lånad tid. En hårddisk har begränsad livslängd och i en sådan box lever de nog ett ganska hårt liv. Räkna med att den klappar ihop ganska snart alltså.

Spela upp 4 hd-strömmar är väl förövrigt något alla datorer klarar sedan 10 år tillbaka minst...

S sprucetwig skrev:
En hårddisk har begränsad livslängd och i en sådan box lever de nog ett ganska hårt liv.
Det är ett "problem" boxarna har gemensamt med i princip alla datorsystem med storage baserat på HDD...

Alfredo Alfredo skrev:
Det är ett "problem" boxarna har gemensamt med i princip alla datorsystem med storage baserat på HDD...
Inte bara hårddiskar, alla lagringstyper för datorer som vanliga konsumenter använder blir dåliga med tiden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
HDD håller betydligt bättre för återupprepad videoinspelning än flashminne där moderna multibitceller kanske klarar 1000 skrivningar per cell i bästa fall. När flash kom med singlebit-celler så klarade de utan vidare 100 000 skrivningar. Idag måste man dels ha en massa extra minne som backup och synnerligen avancerade styrkretsar som fördelar skrivningarna över cellerna.

Fördelen med flash är stöttålighet (kvittar i NAS eller TV-box) och att söktiden är magnituder kortare, men det kvittar vid sekventiell videoskrivning (i princip iaf). HDD håller magnetiseringen i årtionden, flash några år i absolut bästa fall (edit: laddningen i cellerna).

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det lär väl inte vara bara magnetiseringen som är ett problem när billigast möjliga disk monteras i en låda utan kylning. En tio år gammal konsumentdisk skulle inte jag lita på för något så viktigt som gamla vetenskapens värld-avsnitt och förra årets orientering.

MultiMan
Det är iaf mer pålitliga än flash som när de går sönder (ofta helt utan förvarning) är otroligt mycket svårare, ibland omöjligt pga inbyggd kryptering på kretsnivå, att dataåtervinna. En gammal HD som får huvudkrasch byter man stacken med huvud och kan läsa över till annan enhet. Skivorna är nästan alltid intakta om det inte varit brand.

Jag har många HDD och hållbarheten är utmärkt även när vi talar om 20 år eller mer. Vissa enskilda serier har haft problem, men överlag har driftsäkerheten varit mycket bra.

Edit: Plockade fram gammal backup för några veckor sedan, från 2004. Troligen inte startad sedan dess, fungerade direkt. Sedan även 3,5"-diskarna fick huvudparkering borta från skivorna, något 2,5" för laptop hade haft länge, så klibbar inte huvudena fast på skivorna såsom kunde hända på 1970-talet till kanske början på 1990-talet. Sådana diskar har jag också, men de kan man behöva drämma till för att motorn ska orkar dra loss huvudena på landningsspåren direkt på skivorna.

S sprucetwig skrev:
En tio år gammal konsumentdisk skulle inte jag lita
Inget lagringssystem är ensamt att lita på. Därför har man backuper. Gärna flera och på olika geografiska platser. Vi snackar ändå om gamla vetenskapens värld-avsnitt! 🤓

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
HDD håller magnetiseringen i årtionden, flash några år i absolut bästa fall (edit: laddningen i cellerna).
Är det så? Beror så klart på utförande och teknik, men jag har i sammanhanget läst att den teoretiska livslängden vad beträffar "självurladdningen" i dagens flashminnen är i storleksordningen > 100 år.

MultiMan
Var har du läst det? Då har det kommit helt ny flashteknik senaste få åren, som jag isf missat.

Retentionen har normalt sett minskat desto nyare minnestyp det varit (MLC/TLC osv) då de gamla enbits-cellerna kan/kunde hålla minnet många år, men sådana har inte sålts på länge pga pris och ingen tillverkar de längre heller vad jag vet. Jag har t ex några stickor kvar av första generationerna Corsair Voyager som använde single-bit. Även första gen av Intels SSD använde SLC.

Edit: Jag tror du tänker på inkopplade flashminnen där kontrollkretsen kan "ladda om" cellerna när det behövs. Jag menar vid lagring, utan ström. Men som sagt, jag är alltid intresserad av ny information jag missat. Tyvärr har världsläget gjort att det går mycket mer tid att följa allt elände än sådant jag egentligen är mer intresserad av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory

Data stored on flash cells is steadily lost due to electron detrapping[definition needed]. The rate of loss increases exponentially as the absolute temperature increases. For example: For a 45 nm NOR flash, at 1000 hours, the threshold voltage (Vt) loss at 25 deg Celsius is about half that at 90 deg Celsius.[102]

Diagram som visar median Vt-förlust i flashminne över tid vid två temperaturer: 25°C och 90°C. Förlusten är större vid 90°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

An article from CMU in 2015 states "Today's flash devices, which do not require flash refresh, have a typical retention age of 1 year at room temperature." And that retention time decreases exponentially with increasing temperature. The phenomenon can be modeled by the Arrhenius equation.[199]
[200]

Är det vår gamla Svante som är med och bidrar på slutet? 🤓

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har t ex några stickor
Vad gäller vanliga USB-stickor?

Typ dessa:
Svart Kingston DataTraveler Exodia 64GB USB-minne med blått hänge, pris 52 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har alltid tänkt att de är "beständiga" men det kanske är naivt?

MultiMan
Sådana stickor ska man aldrig lita på. Samma sak med SD-kort. De är enbart för korttidslagring och innehåller dessutom normalt sett sämre batchar av flashminnen än vad som hamnar i SSD:er där de kan ta mer betalt.

Exakt hur länge de håller beror på många faktorer som jag länkat till delvis. Sätter du i stickan regelbundet i en USB-port så hålls informationen levande längre.

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
Molnlagring är billigt idag och väldigt enkelt att använda, så det är den samidigaste backupen för de flesta. Google Drive som exempel frågar alltid om man vill molnlagra USB-stickan man precis stoppat i. I telefonen går det automatiskt om man inte stängt av funktionen för backup av de olika mapparna.

Ska man lagra hemma eller i kassaskåp under lång tid så hade jag valt magnetisk lagring (HDD/Band mm), då magnetismen håller riktigt länge. Detta nu med reservation för att cpalm sett något nytt flashminne med 100-årig hållbarhet som jag missat.

Skivor kan hålla riktigt länge också men många/de flesta har inga brännare längre och det blir allt svårare att få tag i media. Allra bäst tror jag de återskrivningsbara DVD RW av vissa typer var. Jag har iaf alltid använt kvalitetsskivor och även vanliga DVD+R som är 20+ år håller än.

Edit: Kan ha varit DVD-RAM jag tänker på som allra bäst. Är rätt längesedan detta var aktuellt!

Redigerat:
Boxer slutar sända markbunden TV i GBG och dess närhet den 31/10-2024 enligt kundtjänst hos BOXER (Tele2). Behövde "BARA" sitta i närmare 2 timmars telefonkö för att få veta detta. Så nu blir det igen att hjälpa vänner och bekanta med bättre lösningar. Provade deras Smart TV box!? totalt kass sämre än de som finns i modernare TV:er idag. Minst krångligt är det kanske med AppleTV eller Telias Box MEN igen ny box nya utgifter samt att många kunder vill kunna välja kanal 1-12 med fjärrkontrollen inte knappa runt på olika "Applikationer" välja Viasat ibland och TV4 då och eller kanske MAX eller vad de döps om till.

C
MultiMan MultiMan skrev:
Var har du läst det? Då har det kommit helt ny flashteknik senaste få åren, som jag isf missat.
Äh, det var länge sedan så jag har inget minne av exakt vart jag läst det. Men jag kommer ihåg så mycket som att kontextet var specifikt problematiken runt arkivbeständighet i digitala lagringsmedium och olika jämförelser. Och det jag minns är att flash kanske något oväntat kom ut som "vinnare".
MultiMan MultiMan skrev:
"Today's flash devices, which do not require flash refresh, have a typical retention age of 1 year at room temperature."
Det påståendet tror jag de flesta av oss rent anekdotiskt kan avfärda som nonsens, faktiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.