hsd
Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni. Ursprungligen var det mellan 1981 och 1991 ett självständigt företag under namnet Comvik. Comvik startade som ett privat alternativ till Televerket och utvecklades under 1990-talet till en av de stora mobiltelefonoperatörerna i Sverige. Företaget slogs 1997 samman med Tele2 och varumärket finns i dag kvar i kontantkortet Comviq Kontant samt Comviqs abonnemang Fastpris

https://www.comviq.se/om-oss
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Blev ju inte så mycket liv i luckan när Stenbeck senare valde att koda Tv3.

Vem minns "Sverigeparabolen"?
Allt var fritt.
Sedan
300kr kostade ett abb på tv3 per år!
Sedan var det per halvår.
Sedan togs basickorten bort och idag kostar ett abb betydligt mer per månad!

Detsamma kommer hända med streaming och händer redan. Men ingen protesterar!

[media]
Nej det är klart den som sänder vill tjäna pengar, vad är problemet? Frågan är ju hur mkt. Att de kunde höja priset flera hundra % den gången i brist på konkurrens betyder ju inte att så blir fallet i streaming. Istället ser vi ju idag bolag som går under pga detta.
Kort sagt så kommer de som erbjuder det folk vill ha, att kunna ta betalt för det. Övriga kommer att försvinna. Ett statligt monopol på distributionen som vi har i detta röda land kan inte ändra på detta, bara fördröja det.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ett statligt monopol på distributionen som vi har i detta röda land kan inte ändra på detta, bara fördröja det.
Är det inte mer blå/svart land nuförtiden?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Comviq är ett varumärke för Tele2:s mobiltelefoni. Ursprungligen var det mellan 1981 och 1991 ett självständigt företag under namnet Comvik. Comvik startade som ett privat alternativ till Televerket och utvecklades under 1990-talet till en av de stora mobiltelefonoperatörerna i Sverige. Företaget slogs 1997 samman med Tele2 och varumärket finns i dag kvar i kontantkortet Comviq Kontant samt Comviqs abonnemang Fastpris

[länk]
Var det inte exakt vad jag skrev, utan att behöva googla eller kopiera? ;-)

/M
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det inte mer blå/svart land nuförtiden?
Knappast. Titta på SKR tex. Eller Public Service.
 
K karlmb skrev:
Knappast. Titta på SKR tex. Eller Public Service.
Jag tittar främst på vår regering.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Nej det är klart den som sänder vill tjäna pengar, vad är problemet? Frågan är ju hur mkt. Att de kunde höja priset flera hundra % den gången i brist på konkurrens betyder ju inte att så blir fallet i streaming. Istället ser vi ju idag bolag som går under pga detta.
Kort sagt så kommer de som erbjuder det folk vill ha, att kunna ta betalt för det. Övriga kommer att försvinna. Ett statligt monopol på distributionen som vi har i detta röda land kan inte ändra på detta, bara fördröja det.
Så du tror inte bolagen tjänar pengar i Tyskland, UK eller Finland?
Att dom gör det som ren goodwill och service till hela befolkningen i dessa länder. T ex Kanal 5 har samma ägare i Finland och ägs delvis av Tyska RTL som också sänder okodat och tom via sattelit som även fungerar i hela Sverige!

Jag tror också det handlar om regeringen och styret absolut! Sverige har ju varit emot reklam och är än idag och folk är vana att betala för att få något utöver.

Dock hittar jag ingen fakta på det annat än att i början fick inte Tv3, Kanal 5, Tv6 osv sända reklam i marknätet. Sen helt plötsligt när kanalerna kodas så får man sända reklam, tom riktat mot barn!

Nå det är bra monopolbolag som Boxer försvinner! Bara inte folk nu är så dumma så dom fortsätter med dom via internet sen!

Ps. Visst har streaming tagit mycket över i andra länder. Men då pratar vi om gratisstreaming. Det enda vi har i Sverige är Plutotv (sen har vi såklart Youtube osv men räknar inte in dessa på tv kanaler).

https://www.freely.co.uk/
 
Redigerat:
  • Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
hsd
M Marcus-AA skrev:
Var det inte exakt vad jag skrev, utan att behöva googla eller kopiera? ;-)

/M
Nu påstod Du att tele2 startade Comviq, vilket är en spridd missuppfattning
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tittar främst på vår regering.
Är det de som gör progammen?
 
  • Haha
kisumisu
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu påstod Du att tele2 startade Comviq, vilket är en spridd missuppfattning
Tele2 är väl det bolag Stenbeck grundade från början för telekommunikation. Innan mobilerna kom tom.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd
Comvik startade 1981
Tele2 startade 1991, som swipnet
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Comvik startade 1981
Tele2 startade 1991, som swipnet
Ok. Men Stenbeck startade allt.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
hsd
K karlmb skrev:
Ok. Men Stenbeck startade allt.
Yepp
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Yepp
R.I.P. Janne Stenbeck
 
  • Ledsen
hsd
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu påstod Du att tele2 startade Comviq, vilket är en spridd missuppfattning
Tycker du jag skall redovisa hela kedjan av bolags- och namnförändringar inom Kinneviksfären så kan jag göra det. Men poängen var att Comviq är ett Tele2-anknutet, Kinnevik-startat bolag och sen varumärke från allra första början, till skillnad från inköpta bolag som Comhem och Boxer. Det var det viktiga i sammanhanget, vilket du ignorerade till förmån för att posta en halvt felaktig länk och citat som inte bidrog med ett skit.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.