kisumisu
J Jaif skrev:
Detta är dock inte för TV, denna installation lär tillhöra en radioamatör. Snyggt stackade roterbara antenner för vad som ser ut att vara 2m och 70cm amatörradiobanden.

Anledningen till att sätta antennerna på detta viset är att smala av strålningsloben, både vertikalt och horizontelt. Dessa frekvensbanden är egentligen "line-of-sight" band endast, dvs fram till horisonten, men kan gå betydligt längre med rätt förutsättningar.
Vilken antenn bild är det?
Postade flera bilder från två olika ställen.

Tack för informationen!
Tänkte det var tv för där tar dom emot svensk tv.

Såg även en mast där man hade satt högt upp 2st Televes Boss antenner. Den har jag dock ingen bild på, men fick lite ideer 😂
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vilken antenn bild är det?
Större utomhusantenn med flera stångantennelement och blå kablar monterad på ett torn med en motor markerad nedanför antennen mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jaif
  • Laddar…
kisumisu
S Sp1nd3l skrev:
Beror väl på, tänker jag. Om vi får riktig fri-TV i Sverige efter årsskiftet så försvinner ju lite argumentet till att ha dyra mobila bredband och tv-abonnemang. Så kan folk börja med cord cutting och säga upp diverse gruppavtal osv. Och helt enkelt köpa till de streaming appar som man faktiskt vill ha.

Mobiloperatörerna vill ha tv-frekvenserna för att bli av med en konkurrent, inte för att kunna ge bättre täckning eller billigare abonnemang. Ser fortfarande inte vad vi skulle tjäna på genom att göra oss av med antenn-TV. Det ger även en robusthet i händelse av krig.
Precis!

Sen förstår jag inte vad vi gör med en massa bandbredd på de mobila när det ändå begränsas trafiken där?!

Finland har dom fri data på alla abbonemang och tom kontantkort, funkar kalas dessutom! Ändå finns det ett stort tv nät paralellt!
 
  • Gilla
Sp1nd3l
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis!

Sen förstår jag inte vad vi gör med en massa bandbredd på de mobila när det ändå begränsas trafiken där?!

Finland har dom fri data på alla abbonemang och tom kontantkort, funkar kalas dessutom! Ändå finns det ett stort tv nät paralellt!
Lite OT - Nu är det 10-15 år sedan jag arbetade med finska kollegor, även i Finland, och det som skiljde mycket var hur man från stat reglerat förutsättningar och vad man fick göra.
Så vi kommer från olika förutsättningar, Sverige från ett monopol och Finland med en stor mängd lokala operarörer historiskt. Så jag fick lära mig mycket om varför man i Finland inte fick göra något kontra hur man gjorde. Man bör ha arbetat med det i båda länderna för att se likheter och skillnader.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Lite OT - Nu är det 10-15 år sedan jag arbetade med finska kollegor, även i Finland, och det som skiljde mycket var hur man från stat reglerat förutsättningar och vad man fick göra.
Så vi kommer från olika förutsättningar, Sverige från ett monopol och Finland med en stor mängd lokala operarörer historiskt. Så jag fick lära mig mycket om varför man i Finland inte fick göra något kontra hur man gjorde. Man bör ha arbetat med det i båda länderna för att se likheter och skillnader.
Jovisst är det helt säkert olika regler.

Har många gånger tänkt på att det här med just tv kanaler är nog väldigt hårt styrt från statens håll i Sverige?!

Vi har ju haft en väldigt styrd marknad, var ju först på 90-talet det blev friare.
T ex Finland har haft kommersiell radio och tv sen tidigare än 90 talet, vet dock inte när de första kom. Men kommer ihåg från min barndom när tv reklam var nåt väldigt exotiskt. Släkten i Finland tyckte det var hur löjligt som helst och mer irriterande....

Tv Finland som sänder via nackamasten en blandning av finska program från 3 finska kanaler censurerade reklamen.

Visst var väl reklamen i början hos även Boxer censurerat? Svenska tv4 fick sända med undantag reklam i marknätet.

Sen blev det plötsligt helt okej sända reklam som tom riktat mot barn bara man kodade kanalen!! Ett bra exempel var Disney Channel...dom sänder inte mer, men då kanalen fanns hos Allente så pratades det svenska även på reklamen om man hade ljudspår svenska och ironiskt nog så gick det en slinga med "hissmusik" på de finskspråkiga ljudsspåret. Fast reklam riktat till barn är helt lagligt i Finland 🤔
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sen blev det plötsligt helt okej sända reklam som tom riktat mot barn bara man kodade kanalen!! Ett bra exempel var Disney Channel...dom sänder inte mer, men då kanalen fanns hos Allente så pratades det svenska även på reklamen om man hade ljudspår svenska och ironiskt nog så gick det en slinga med "hissmusik" på de finskspråkiga ljudsspåret. Fast reklam riktat till barn är helt lagligt i Finland 🤔
Jag antar att de inte sände de kanalerna från Sverige? För det är fortfarande förbjudet: https://lagen.nu/2010:696#K8P7S1
 
kisumisu kisumisu skrev:
Tills staten stänger av det.

Det mesta är ju bara en knapptryckning borta.

Har sett med egna ögon också ett wifi nät där i alla fall "Tunnelbear" inte fungerar! Det här i Sverige dessutom.
Blir bara connection error. Däremot fungerar den alldeles utmärkt på mina egna nät mobildata och fiber.

Går inte heller lura engelska BBC, Five etc eller finska YLE med den. Däremot går det lura SVT och andra länders tv streamar. Har väl ej kommit på eller bryr sig inte om tjuvtittare. Finland och England är ju experter att ha låg signalstyrka så att så lite spill som möjligt går till andra länder så är väl därför det så strikt att vpn också ska strula

Internet är bra, men internet är inte så öppet som vissa tror.
Visst. Eller stänger av en markbunden TV-kanal...
Jag ser iaf större möjligheter att kunna se det jag vill via nätet, än att Magda mfl ska sitta och besluta om det. Precis som när Stenbeck drog igång satellitsändningar från London och allt började i Sverige, så kan de inte blockera hela Internet, det går helt enkelt inte folk med på. Inte ens i Ryssland.
 
kisumisu
K karlmb skrev:
Visst. Eller stänger av en markbunden TV-kanal...
Jag ser iaf större möjligheter att kunna se det jag vill via nätet, än att Magda mfl ska sitta och besluta om det. Precis som när Stenbeck drog igång satellitsändningar från London och allt började i Sverige, så kan de inte blockera hela Internet, det går helt enkelt inte folk med på. Inte ens i Ryssland.
Internet går mest genom kablar och måste därmed passera landsgränser. Lätt att styra vad ett land skall ha tillgång till.

Visst går det jamma radiovågor och även satteliter, men ändå svårare.

Visst har vi spacex eller vad det heter sattelitbunden internet. Men inte så vanligt.

Ryssland har väl blockat redan nu tillgång till vissa sidor?
Sedan går det ju göra även tvärtom att hålla saker så inte nåt annat land får tillgång. Marksänt och sattelit går över gränser. Går ju visserligen koda men tom det är lätt knäcka. Syns heller inte någonstans om nån har ett utländskt programkort eller piratkort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Internet går mest genom kablar och måste därmed passera landsgränser. Lätt att styra vad ett land skall ha tillgång till.

Visst går det jamma radiovågor och även satteliter, men ändå svårare.

Visst har vi spacex eller vad det heter sattelitbunden internet. Men inte så vanligt.

Ryssland har väl blockat redan nu tillgång till vissa sidor?
Sedan går det ju göra även tvärtom att hålla saker så inte nåt annat land får tillgång. Marksänt och sattelit går över gränser. Går ju visserligen koda men tom det är lätt knäcka. Syns heller inte någonstans om nån har ett utländskt programkort eller piratkort.
Visst,Stenbeck hade aldrig lyckats utan den där gränslösa satelliten. Men vad jag menar är att vi har idag ett någorlunda öppet internet, tom ifall det skulle bli som i Kina (gud förbjude!), så ifall landet du bor i börjar blockera viss trafik, ja då kommer det att bli ett himla liv i lander som Sverige, samt olika VPN-lösningar i Kina.
Det är givetvis meckigt och krångligt med VPN i längden, men själva vetskapen om vad man går miste om finns där idag.
På Stenbecks tid hade folk knappt nån aning om vad vi missade och den tiden är lyckligtvis förbi för alltid.
Ett exempel är Trafikmagasinet. Det skulle vara helt hopplöst att försöka göra TV om bilar på det sättet idag. Folk skulle bara se det som humor/lyteskomik.
På den tiden skruvade vi lite på oss när de töntigaste skämten serverades av redaktionen i Falun, men vi tittade vidare, det fanns ju i princip inga alternativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Visst,Stenbeck hade aldrig lyckats utan den där gränslösa satelliten. Men vad jag menar är att vi har idag ett någorlunda öppet internet, tom ifall det skulle bli som i Kina (gud förbjude!), så ifall landet du bor i börjar blockera viss trafik, ja då kommer det att bli ett himla liv i lander som Sverige, samt olika VPN-lösningar i Kina.
Det är givetvis meckigt och krångligt med VPN i längden, men själva vetskapen om vad man går miste om finns där idag.
På Stenbecks tid hade folk knappt nån aning om vad vi missade och den tiden är lyckligtvis förbi för alltid.
Ett exempel är Trafikmagasinet. Det skulle vara helt hopplöst att försöka göra TV om bilar på det sättet idag. Folk skulle bara se det som humor/lyteskomik.
På den tiden skruvade vi lite på oss när de töntigaste skämten serverades av redaktionen i Falun, men vi tittade vidare, det fanns ju i princip inga alternativ.
Blev ju inte så mycket liv i luckan när Stenbeck senare valde att koda Tv3.

Vem minns "Sverigeparabolen"?
Allt var fritt.
Sedan
300kr kostade ett abb på tv3 per år!
Sedan var det per halvår.
Sedan togs basickorten bort och idag kostar ett abb betydligt mer per månad!

Detsamma kommer hända med streaming och händer redan. Men ingen protesterar!

 
Redigerat:
kisumisu
S sjoelund skrev:
Jag antar att de inte sände de kanalerna från Sverige? För det är fortfarande förbjudet: [länk]
Precis sändes från annat land.
Konstigt bara att det blev rumsrent när man kodade kanalen!

Fanns nån gammal artikel i en tidning en gång om tv3 att det så fel när dom visar reklam riktat till barn i marknätet, då sände tv3 okodat en kort tid och visade barnprogram.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
som gammal husvagnsåkare så kan jag säga att hitta signal på rastplatser är ett huvudbry.
där gäller det parkera och rikta antennen rätt på millimetern. på den analoga tiden kunde
man se tv på mycket mer platser...nu räcker det att en lastbil kör förbi så släcks signalen.
Svt och tv4-boxer sänder på olika frekvenser därav du kan få in svt men inte tv4 och då
kan du få in svt men tv4 ligger på en annan mast med hinder ivägen. Eller så lägger den
närmre sändarmasten inte ut tv4. Många i inlandet kan bara se tv via parabol. Eller ens
ha fungerande mobiltelefon och internet. Näten byggs bara ut där det är vinstgivande
sen avregleringen. Och detta är 2024 och alla skall ha tillgång till tv mobiltelefon och internet.
Starlink löser det problemet för det lilla fåtal som inte har andra alternativ, och dessutom helt perfekt för båtar och husbilar. TV-parabioler är snart lika dött som ADSL och trådradio...


/M
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
I Sverige har man till stor del redan ersatt den med fiber och mobilt.
Men visst finns det kvar i en övergångsperiod, så har det alltid varit om man ser det historiskt.
Bara att se i statistik från PTS och vad yngre generationer använder.
Inget försvinner över en natt.😉
Televerket kabeltv blev comhem som nu är uppköpt av tele2
Boxer ägdes av Teracom,telia, såldes till Comhem
Nu har tele2 påbörjat avveckling av dessa samtidigt som Kinnevik sålt tele2 till franska Freya
Snart avvecklas väl comhem helt och Comviq står på tur...
 
hsd hsd skrev:
Televerket kabeltv blev comhem som nu är uppköpt av tele2
Boxer ägdes av Teracom,telia, såldes till Comhem
Nu har tele2 påbörjat avveckling av dessa samtidigt som Kinnevik sålt tele2 till franska Freya
Snart avvecklas väl comhem helt och Comviq står på tur...
Bolag blir varumärke vid uppköp och lite senare görs en "omorganisation" och då försvinner de gamla namnen när man konsoliderar verksamheten.
Samma inom bredband och IP Only som förekom frekvent i trådar, idag finns verksamheten inom GlobalConnect. Eller Skanova som idag bara är ett varumärke för Telias grossistverksamhet, ok de finns som bolag men verksamhet och personal är flyttad in i Telia.
 
hsd hsd skrev:
Televerket kabeltv blev comhem som nu är uppköpt av tele2
Boxer ägdes av Teracom,telia, såldes till Comhem
Nu har tele2 påbörjat avveckling av dessa samtidigt som Kinnevik sålt tele2 till franska Freya
Snart avvecklas väl comhem helt och Comviq står på tur...
Comhem är redan "borta", alla våra avtal med CH är numera övertagna och fakturering och diskussioner sker med Tele2-varumärket. All kontakt med kunderna heter Tele2. Inget konstigt med det, sparar massor av pengar på att reducera antalet varumärken.

Comviq är lite annorlunda, det är ett varumärke för privatsidan som startades av Tele2, inte ett uppköp. Analog mobiltelefoni låg i ett bolag som hette Comvik, det var ursprunget. Följde dåvarande Kinnevik-strategin att bolagen skulle hete npgot med -vik.

Telia svalde Zitius så samma sak där.

/M
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.