kisumisu kisumisu skrev:
Så är det och på gott och ont!

Jag tror mycket av det traditionella tv normen kommer försvinna. Märker mycket tydligt det på barnen som tex streamar mycket Youtube.
Samma här och de är då i ålder 35-40 år😉

kisumisu
S sjoelund skrev:
Påminner mig om en sommar när farsan borrade i berg för att få upp en ny antenn. Också för att ta emot svensk TV i Österbotten.

Svårt att få till det i nyproducerade lägenheter där hyresvärden vill ha kickback från Tele2 och vägrar dra in antenn eller att det sätter fast satellitmottagare i fasaden. För inte är det ett svårt tekniskt problem att lösa. Bara det att viljan inte finns där.
Lite offtopic men vet du varför man sätter ihop 2 eller 4 UHF antenner? Blir den 4 gånger starkare med 4 separata UHF?

Jag har satt in 1 Televes långdistans antenn med mastförstärkare och har lite problem få in just finska kanal5, kanal6, TLC och National Geo. Allt annat kommer in utan problem.

Skulle man få betydligt bättre om man köpte en till antenn och kopplade ihop?

kisumisu
A AndersS skrev:
Eller så enkelt som att alla hyresgäster ansluts till Internet på något sätt där de kan välja.
Behövs varken antenner eller paraboler, dit har vi kommit nu i teknikutveckling. Sedan att alla inte gillar det, ja så är det.
Många protesterade och såg det som "undergång" när bilar dök upp på vägarna för 100 år aedan som skrämde både hästar och människor.😉
Lite som det här med elbilar när så många så skeptiska och emot nu nör du nömde bilar och hästar 😉

Själv föredrar jag dock att dvb tv finns kvar. Är så mycket enklare och spara saker som man vill behålla den vägen än att rippa en krypterad stream. Sen är det på nåt sätt enklare se live tv som vanlig linjär tv. Man är van zappa mellan kanaler att zappa via tiotals appar är inte riktigt samma sak.

Men jag är väl gammalmodig.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Hög tid att folk slutar "titta på tv".

Det enda som behövs är en stabil internetuppkoppling, spelar ingen roll vilken leverantör det är.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Lite offtopic men vet du varför man sätter ihop 2 eller 4 UHF antenner? Blir den 4 gånger starkare med 4 separata UHF?

Jag har satt in 1 Televes långdistans antenn med mastförstärkare och har lite problem få in just finska kanal5, kanal6, TLC och National Geo. Allt annat kommer in utan problem.

Skulle man få betydligt bättre om man köpte en till antenn och kopplade ihop?
Det blir bättre, ja.
Tänk dig en, två, tre,fyra..turbiner bredvid varandra i en fors.
Får du ut mer energi sammanlagt med fler turbiner?

Den strålade energin från sändaren finns där, men fångar du upp den?

https://www.quora.com/Can-I-use-4-s...get-more-energy-from-a-single-radio-frequency

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Lite som det här med elbilar när så många så skeptiska och emot 😉

Sjölv föredrar jag dock att dvb tv finns kvar. Är så mycket enklare och spara saker som man vill behålla den vägen än att rippa en krypterad stream.
Kanske dum fråga, men det mesta finns idag som "play" eller t.ex. att det som sänds 20.00 och jag är en halvtimma sen kan jag om starta från början, frågan visas "vörja titta eller starta från början". Tittade nyss på engelsk kriminalare på SVT-app i TV och mobilt bredband.
Att själv spara är också historia. Jag rippade alla våra CD, men använder det aldrig då det finns på Spotify. Ok betalar 129 kr/mån men har det då där jag behöver i hemmet, mobilen och bilen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, men det mesta finns idag som "play" eller t.ex. att det som sänds 20.00 och jag är en halvtimma sen kan jag om starta från början, frågan visas "vörja titta eller starta från början". Tittade nyss på engelsk kriminalare på SVT-app i TV och mobilt bredband.
Att själv spara är också historia. Jag rippade alla våra CD, men använder det aldrig då det finns på Spotify. Ok betalar 129 kr/mån men har det då där jag behöver i hemmet, mobilen och bilen.
Finns som play men sen vips har det plockats bort. Eller hamnat bakom ytterligare betalvägg (hänt filmer jag lagt på se senare lista på Viaplay varit gratis sen blivit hyrfilmer)

Jag orkar inte se serier i marathon och hinner inte alltid se på tv.
Sedan är jag intresserad av att kunna se på svensk tv men även utländska kanaler båda delarna är ofta geoblockade inte ens VPN tjänster hjälper alltid.

Visst är det enkelt upptäcka ny musik via stream. Men för 129kr månaden får man ganska många skivor på 1år och alla åren man har tjänsterna.

Detsamma gäller film ofta vill man se en film men sen kostar den hyra på t ex Viaplay. Hyran är ibland högre än att köpa filmen fysiskt på blueray och äga den så länge skivan är ok. Film vill man dock oftast se bara en gång om den nu inte är riktigt bra då. Så där kan jag ändå förstå streaming lite.

Allente med parabol...?
Känner flera pensionärspar som inte har råd ,med internet via dator
Spara på utgifterna när pensionen nästan inte räcker till...då bortprioteras
saker som internet. Sen bor ju inte alla i landet så dem har tillgång till bredband.
Vilket b.la svt tar för givet med sitt svtplay. Jag har inte tv4 på min stuga och tänkte
kolla fotboll via telefonen...nä fastän man kunde se live just då på tv låg fotbollen
på tv4 play+...sniket.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Allente med parabol...?
Känner flera pensionärspar som inte har råd ,med internet via dator
Spara på utgifterna när pensionen nästan inte räcker till...då bortprioteras
saker som internet. Sen bor ju inte alla i landet så dem har tillgång till bredband.
Vilket b.la svt tar för givet med sitt svtplay. Jag har inte tv4 på min stuga och tänkte
kolla fotboll via telefonen...nä fastän man kunde se live just då på tv låg fotbollen
på tv4 play+...sniket.
Att se fotboll är inget viktigt, att se tv överhuvudtaget är inte viktigt men marksänd svt kan ses i stort sett överallt.
Dina pensionärspar behöver se över sina prioriteringar.

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
men marksänd svt kan ses i stort sett överallt.
Sen digitaliseringen av tv måste man vara på millimetern rätt med antennen
för att få bild och ligger sändaren där skog avskärmar signalen så är det tji
se tv. Hyresfastigheter kan ha kabeltv genom analog sändning i sin kabel.
Då ingår kanalerna i hyran.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Då bor man långt bort från sändaren eller har för dålig antenn.
Ligger det skog i vägen får man höja upp antennen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
för att få bild och ligger sändaren där skog avskärmar signalen så är det tji
se tv.
Nja, det få inte provar eller kanske inte ens känner till är en gitterantenn, fick skaffa en sådan när de traditionella gav störningar "ute i skogen", ett exempel på länken för er med de problemen och finns andra fabrikat till lägre priser.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...Pd7aUpa0ECEE-OFByv5Wfp5gb6OxnMGhoCq8cQAvD_BwE

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då bor man långt bort från sändaren eller har för dålig antenn.
Ligger det skog i vägen får man höja upp antennen.
Eller skaffa en antenn för den typen av problem😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Nja, det få inte provar eller kanske inte ens känner till är en gitterantenn, fick skaffa en sådan när de traditionella gav störningar "ute i skogen", ett exempel på länken för er med de problemen och finns andra fabrikat till lägre priser.
[länk]
Min erfarenhet är att dessa är bara skit om man just ska ta nåt från långt håll.

Snarare bättre den här typen av antenn
https://www.kjell.com/se/produkter/...nner/televes-dat-boss-lr-tv-antenn-uhf-p30621

Televes Dat-Boss LR TV-antenn för UHF-bandet med en prisetikett på 1899 kr, fri frakt och 4,5 i kundbetyg på Kjell & Companys hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda antennen jag får bild från Finland.
Men får väl pimpa upp masten med 3st till som jag nu märkt Österbotten folk gör.

Ps. Läste dock några år sedan om nån modell som såg ut lite som parabol men var utan microvågshuvud och var till marksänt! Till områden med svag signal priset var dock 5000kr. Men hittar inte den.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Min erfarenhet är att dessa är bara skit om man just ska ta nåt från lpngt håll.

Snarare bättre den här typen av antenn
[länk]
Det var en sådan jag fick byta ut, du kan få köpa den och syftet med en gitter/panel är när du t.ex. får "reflexer" av signalen eller annat som ger störning, behöver inte vara avståndsrelaterat. Så man väljer antenn utifrån vilka problem man har med störningar och jag svarade utifrån "ligger sändaren där skog avskärmar signalen". Vi har väl 25 km till stor mast.
"Fårhultsmasten mellan Fårhult och Gladhammar utanför Västervik är 335 meter hög och en av Sveriges högsta TV-master. Masten delar förstaplatsen som Sveriges högsta byggnadsverk med tre andra lika höga master"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.