S
A AndersS skrev:
Nja, det få inte provar eller kanske inte ens känner till är en gitterantenn, fick skaffa en sådan när de traditionella gav störningar "ute i skogen", ett exempel på länken för er med de problemen och finns andra fabrikat till lägre priser.
[länk]
Televes verkar ju överlägset bäst när det kommer till antenner. Vi hade en Jula-antenn (tror jag det var) med förstärkare och det blev aldrig bra bild. Gick över till Televes och kunde strunta i förstärkaren och signalen ligger på över 90%.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
A AndersS skrev:
Det var en sådan jag fick byta ut, du kan få köpa den och syftet med en gitter/panel är när du t.ex. får "reflexer" av signalen eller annat som ger störning, behöver inte vara avståndsrelaterat. Så man väljer antenn utifrån vilka problem man har med störningar och jag svarade utifrån "ligger sändaren där skog avskärmar signalen". Vi har väl 25 km till stor mast.
"Fårhultsmasten mellan Fårhult och Gladhammar utanför Västervik är 335 meter hög och en av Sveriges högsta TV-master. Masten delar förstaplatsen som Sveriges högsta byggnadsverk med tre andra lika höga master"
Många kör dessa antenner till nära master. Jag kan t ex få bild till svensk tv nästan utan antenn då masten är såpass nära.

Men glitterantennen var det ingen chans få bild från en sändare som låg ca 100km bort.

Nu vet vi ju inte dock hur nära masten den personen bor som har problem.

Håller därmed med dig att det beror ju på vad man behöver. Sedan finns det ju olika tillverkare även av glitterantenner så som det finns av yagi typen!

Sedan måste man ju se även övrig utrustning. Vet tom en firma som hade tagit 10k av en starkars pensionär. Antennen var helt okej just av tillverkaren Televes. Men det var det enda som var nytt i systemet.

Bytte kablar och förstärkare, vips fick hon bild och sverigeantennen behövdes inte ens hon fick SVT och Tv4 med perfekt bild fast yagin var riktat mot Finland.
 
som gammal husvagnsåkare så kan jag säga att hitta signal på rastplatser är ett huvudbry.
där gäller det parkera och rikta antennen rätt på millimetern. på den analoga tiden kunde
man se tv på mycket mer platser...nu räcker det att en lastbil kör förbi så släcks signalen.
Svt och tv4-boxer sänder på olika frekvenser därav du kan få in svt men inte tv4 och då
kan du få in svt men tv4 ligger på en annan mast med hinder ivägen. Eller så lägger den
närmre sändarmasten inte ut tv4. Många i inlandet kan bara se tv via parabol. Eller ens
ha fungerande mobiltelefon och internet. Näten byggs bara ut där det är vinstgivande
sen avregleringen. Och detta är 2024 och alla skall ha tillgång till tv mobiltelefon och internet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
som gammal husvagnsåkare så kan jag säga att hitta signal på rastplatser är ett huvudbry.
där gäller det parkera och rikta antennen rätt på millimetern. på den analoga tiden kunde
man se tv på mycket mer platser...nu räcker det att en lastbil kör förbi så släcks signalen.
Svt och tv4-boxer sänder på olika frekvenser därav du kan få in svt men inte tv4 och då
kan du få in svt men tv4 ligger på en annan mast med hinder ivägen. Eller så lägger den
närmre sändarmasten inte ut tv4. Många i inlandet kan bara se tv via parabol. Eller ens
ha fungerande mobiltelefon och internet.
Många Tyskar kör parabol till husvagn/husbil. Visst det kräver också millimeter riktande och fri sikt.

Men då har man i princip hela Europas tv i hela Europa. Detta älskar jag med parabol och sattelit! Tyvärr har inte svenskar satsat på sattelit och finnar ännu mindre.... Sverige har kabeltv varit dominerande och i Finland har (och är?) Marksänt varit dominerat!

I våra andra grannländer Norge och Danmark har väl sattelittv varit mer dominerat?! Dock fick vissa bolag även där styre och allt blev betaltv.

Sedan finns det självsökande paraboler just till husvagn, båt osv. Hiskeligt dyra dock!
 
Redigerat:
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Känner flera pensionärspar som inte har råd ,med internet via dator
Spara på utgifterna när pensionen nästan inte räcker till...då bortprioteras
saker som internet
Det är nog ett par som räknar bort det, men att betala räkningar via internet tjänar man mycket pengar och tid på så om man inte har pengar ska man ha (billigt) internet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Betaltjänsten med att skicka pappersräkningar via posten finns kvar.
Många äldre är rädda för internet då de i stort bara hört det negativa som
blossas upp i tv o radio nyheter.
 
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
som gammal husvagnsåkare så kan jag säga att hitta signal på rastplatser är ett huvudbry.
där gäller det parkera och rikta antennen rätt på millimetern. på den analoga tiden kunde
man se tv på mycket mer platser...nu räcker det att en lastbil kör förbi så släcks signalen.
Svt och tv4-boxer sänder på olika frekvenser därav du kan få in svt men inte tv4 och då
kan du få in svt men tv4 ligger på en annan mast med hinder ivägen. Eller så lägger den
närmre sändarmasten inte ut tv4. Många i inlandet kan bara se tv via parabol. Eller ens
ha fungerande mobiltelefon och internet. Näten byggs bara ut där det är vinstgivande
sen avregleringen. Och detta är 2024 och alla skall ha tillgång till tv mobiltelefon och internet.
Det kommer. Inte många kvar nu med mer än 100m till en fiber.
 
S
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Betaltjänsten med att skicka pappersräkningar via posten finns kvar.
Många äldre är rädda för internet då de i stort bara hört det negativa som
blossas upp i tv o radio nyheter.
Jag är uppväxt med internet (56k modem) och tycker det är fantastiskt överlag, men känslan är att både AI, övervakning och betalväggar med största sannolikhet kommer att ta död på det som är bra.

Därför är jag personligen för fri-TV över antenn. Tycker inte mobiljättarna behöver mer frekvensutrymme. Bra att ha andra alternativ.
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Jag är uppväxt med internet (56k modem) och tycker det är fantastiskt överlag, men känslan är att både AI, övervakning och betalväggar med största sannolikhet kommer att ta död på det som är bra.

Därför är jag personligen för fri-TV över antenn. Tycker inte mobiljättarna behöver mer frekvensutrymme. Bra att ha andra alternativ.
VPN mm ger ju möjligheter att titta utan att staten vet om det. Får mobilnäten mer frekvenser så kan ju Agda som inte vet var internet är, fortsätta titta på teve den vägen.
 
S
K karlmb skrev:
VPN mm ger ju möjligheter att titta utan att staten vet om det. Får mobilnäten mer frekvenser så kan ju Agda som inte vet var internet är, fortsätta titta på teve den vägen.
Det kan hon ju redan göra idag? Eller tänker du att täckningen blir bättre? Tror de flesta har täckning men är inte sugna på att betala för dyra mobilabonnemang bara för att se på tv.

VPN hjälper inte så mycket eftersom många blockerar det, alternativt så loggar man in och då övervakas varenda steg och säljs vidare till högst bjudande.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
[bild]
Detta är dock inte för TV, denna installation lär tillhöra en radioamatör. Snyggt stackade roterbara antenner för vad som ser ut att vara 2m och 70cm amatörradiobanden.

Anledningen till att sätta antennerna på detta viset är att smala av strålningsloben, både vertikalt och horizontelt. Dessa frekvensbanden är egentligen "line-of-sight" band endast, dvs fram till horisonten, men kan gå betydligt längre med rätt förutsättningar.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Det kan hon ju redan göra idag? Eller tänker du att täckningen blir bättre? Tror de flesta har täckning men är inte sugna på att betala för dyra mobilabonnemang bara för att se på tv.

VPN hjälper inte så mycket eftersom många blockerar det, alternativt så loggar man in och då övervakas varenda steg och säljs vidare till högst bjudande.
Om de stänger ner tvnätet skulle de kunna ge de få som är kvar utan bredband en SD-upplöst tvlina. Det lär bli billigare totalt sett.
 
S
K karlmb skrev:
Om de stänger ner tvnätet skulle de kunna ge de få som är kvar utan bredband en SD-upplöst tvlina. Det lär bli billigare totalt sett.
Beror väl på, tänker jag. Om vi får riktig fri-TV i Sverige efter årsskiftet så försvinner ju lite argumentet till att ha dyra mobila bredband och tv-abonnemang. Så kan folk börja med cord cutting och säga upp diverse gruppavtal osv. Och helt enkelt köpa till de streaming appar som man faktiskt vill ha.

Mobiloperatörerna vill ha tv-frekvenserna för att bli av med en konkurrent, inte för att kunna ge bättre täckning eller billigare abonnemang. Ser fortfarande inte vad vi skulle tjäna på genom att göra oss av med antenn-TV. Det ger även en robusthet i händelse av krig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Mobiloperatörerna vill ha tv-frekvenserna för att bli av med en konkurrent, inte för att kunna ge bättre täckning eller billigare ababonnemang.
Det stämmer inte utan regleras av PTS.
Och det var inte billigare förr om du minns tiden med tre olika taxor beroende av vart du ringde i kopparnätet och när sedan mobiltelefoni kom då var det priser som märktes för att ringa.
Orkar inte räkna historiskt men idag får man väl både bredband och mobilabonnemang, inkl. Internet, till lägre kostnad.
Så visst har det en kostnad, men dyrt sett historiskt, nää så är det inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
VPN mm ger ju möjligheter att titta utan att staten vet om det. Får mobilnäten mer frekvenser så kan ju Agda som inte vet var internet är, fortsätta titta på teve den vägen.
Tills staten stänger av det.

Det mesta är ju bara en knapptryckning borta.

Har sett med egna ögon också ett wifi nät där i alla fall "Tunnelbear" inte fungerar! Det här i Sverige dessutom.
Blir bara connection error. Däremot fungerar den alldeles utmärkt på mina egna nät mobildata och fiber.

Går inte heller lura engelska BBC, Five etc eller finska YLE med den. Däremot går det lura SVT och andra länders tv streamar. Har väl ej kommit på eller bryr sig inte om tjuvtittare. Finland och England är ju experter att ha låg signalstyrka så att så lite spill som möjligt går till andra länder så är väl därför det så strikt att vpn också ska strula

Internet är bra, men internet är inte så öppet som vissa tror.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.